• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

BosseJ

Breitling
Är det någon här som vet vad Vostok-Europe är? Verkar vara ett märke med säte i Litauen men är det Vostok eller någon annan bakom?

Vostok-Europe är ett Litauiskt företag. De hade egna klockor men gjorde ett deal med Vostok om att använda deras urverk. Det finns fortfarande VE med Vostok urverk, men de går mer och mer över till andra tillverkare. Boetter etc tillverkas numera i de flesta fall i Kina (vilket inte nödvändigtvis behöver vara en dålig grej nuförtiden).
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Jag har bestämt fått intrycket att det rör sig två helt separerade företag och att Vostok-Europe dök upp efter Sovjetunionen upplösning.
Möjligen kan det vara så att namnet Vostok är lite svårt att skydda då det betyder öst. Man torde inte kunna ta patent på ett väderstreck.?
Jag låter mig dock gärna rättas om jag har fel. Jag har haft det någon gång förut.... tror jag...

Jag har för mig att Vostok Europe var en klockfabrik i Sovjetunionen som privatiserades efter unionens fall?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Är det någon här som vet vad Vostok-Europe är? Verkar vara ett märke med säte i Litauen men är det Vostok eller någon annan bakom?
På deras hemsida finns lite mer info:
De verkar vara baserade i Vilnius, Litauen idag. Urverken kommer från lite olika håll och tycks vara både mekaniska och quartz.
Om man går till Meranoms hemsida finns det en "flik" med bara klockor från Vostok Europe.
Personligen har jag aldrig riktigt fastnat för detta märke, men smaken är ju delad. Priserna ligger ganska betydligt högre jämfört med Vostok.
 
På deras hemsida finns lite mer info:
De verkar vara baserade i Vilnius, Litauen idag. Urverken kommer från lite olika håll och tycks vara både mekaniska och quartz.
Om man går till Meranoms hemsida finns det en "flik" med bara klockor från Vostok Europe.
Personligen har jag aldrig riktigt fastnat för detta märke, men smaken är ju delad. Priserna ligger ganska betydligt högre jämfört med Vostok.
Jo det var just priserna jag reagerade på, de håller nästan samma nivå som en del billigare schweizare och japaner. Så man är ju lite tveksam
 

Kreacon

Audemars
Kom på posten igår. Tyvärr inte till mig själv, men blir en fin present..😀
6386293C-D7E3-4685-B043-D6640DB46695.jpeg

Grymt, älskar den vridringen...Baikal. Tänkte hugga en blå häromveckan men det var slut ☹️
Ge en blombukett eller nåt istället och behåll säger jag 👍🏼
Är med helt såld på den vridningen. Har varit slut varenda gång jag försökt få tag på den💔 Men en vacker dag så ska det nog bli nåt. Om du inte är sugen på att byta bort den mot en blombukett dvs.😆
 
Råkade i mitten på 90-talet få en klocka i present av en rysk delegation som besökte det företag jag jobbar på. Då min ryska är obefinlig (rysk instruktionsbok) har jag bara lyckats lura ut att den är av märket Vostok och dom sa till mig att det var en standardklocka som delades ut till ryska officerare. Någon här på forumet kan kanske identifiera den i mera detalj, då jag inte lyckas hitta en identisk på nätet. Den har ett manuellt urverk, skruvad krona och är vattentät till 200M.

czyFK7d.jpg


Den har tills nyligen legat oanvänd i den ask den kom i. En av mina söner köpte ett par Natoband och jag fick ett. Passade perfekt på klockan så jag började att dra upp den dagligen och använda den nån gång ibland. Till min förvåning går den långt över förväntan. + 2-3 sekunder per dygn bara.
Riktigt cool!
 

Delgada

Patek
Jag tror att ett svart bund strap vore väldigt snyggt och lite extra till just den klockan.
Jag tycker de är coolt stöddiga och sticker ut på ett positivt sätt.
P613.1.22-Gallery-Black-White-Stitching.jpg

Bild från nätet.
Tyvärr har jag själv ingen klocka med bund strap, det har inte blivit av, men jag tror att det blir någon snart.
Jag var ju förstås tvungen att införskaffa ett bund strap när jag nu uttalat mig om att de är coola. Nu är jag så nöjd med de band jag har på ryssarna så det nya bandet hamnade på en gammal japan istället.
Det är kanske första gången en japan blir såhär fint inbjuden i finrummet hos ryssarna. Man får hoppas att han förstår vilken ynnest det är...
20210128_135142.jpg
20210128_135138.jpg
 

Samlarn

Rolex
God morgon!
Igarkvall fick jag hem min senaste Scuba dude. Paketet fick följa med till jobbet. Jag har redan en likadan men det gör inget. Jag är så förtjust i de här "no date" att jag gärna har en dublett av den.
Packade upp paketet när jag fick en lugn stund på jobbet.
Klockan som sitter bredvid är något "krafs" som tomten kom med. ;)
 

Bilagor

  • IMG_20210129_024838.jpg
    IMG_20210129_024838.jpg
    794.3 KB · Visningar: 29
Topp