• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok. För svåra verk för att jag ens skall gissa. @Ackee har en bra serviceman i Tyskland tror jag. Jag har en billig i Slovakien men jag har fått allt ifrån prima jobb till mediokra om vi säger så.

Haft 4 st 3133 hos tyska Poljot24 för service, de skickar dem vidare till Polen. Helservice för 3133 har kostat runt 1000 - 1300kr styck. Hittills är jag nöjd med det utförda arbetet.

Har varit i kontakt med Julian om 3017, svaret har varit att de kan ta emot dem men att 3017 kostar lite mer att serva.

@URsinne

Tycker annars att din 3017 ser komplett ut utifrån bilden.

Härliga färger är det nu iaf!👍😊
image.jpg
image.jpg
Alltså den tavlan skojar man inte bort. Kanonpatina som artilleristen sa. Ett brun/grönt band till den så har du ju sk "military style" ända ut i fingertopparana. Borde det inte finnas M90 Nato/Singlepass? 🤔

Eller är det ett band med flamingos du har på? I så fall kör vidare på swingers-temat. Lite mer du liksom? 🤔
😂 🤪

Senast ändrad:
Haft 4 st 3133 hos tyska Poljot24 för service, de skickar dem vidare till Polen. Helservice för 3133 har kostat runt 1000 - 1300kr styck. Hittills är jag nöjd med det utförda arbetet.

Har varit i kontakt med Julian om 3017, svaret har varit att de kan ta emot dem men att 3017 kostar lite mer att serva.

@URsinne

Går ju inte att klaga på den prislappen och om man betänker att i Sverige får man ju lägga 1500-2000 för en vanligt 3 hands hos ett litet makeri ute i skogen.

Men kan ju vara så att bara nån liten fjäder har farit bort så att den inte vrider fram och hamnar i stoppläge efter att man startat den. Men felsökning är ju också tidskrävande så klart.

@URsinne

Kan bli så att jag får skicka ner den dit. Säljaren är nog inget att krångla med, säljaren är i England och klockan skickad från Ungern. Servad ska den var uppges det. Ingen idé att "serva" den på samma ställe igen, om de ens vill göra det.

Ja priserna på service verkar bra. Kampmann köpte jag Kommandirskien av senast. Den är helbra, över förväntan. Inte av de billigare man kan hitta av dem men bra.

Kan bli så att jag får skicka ner den dit. Säljaren är nog inget att krångla med, säljaren är i England och klockan skickad från Ungern. Servad ska den var uppges det. Ingen idé att "serva" den på samma ställe igen, om de ens vill göra det.

Ja priserna på service verkar bra. Kampmann köpte jag Kommandirskien av senast. Den är helbra, över förväntan. Inte av de billigare man kan hitta av dem men bra.
Ja kan man så förlägger man gärna sina köp dit. Jag uppfattar honom som något så sällsynt som en hederlig person som inte vill sko sig på andra. Ovanligt i dessa tider. Eller ja, i alla tider? 🤔

Not på 3017. Ofta svårt att få tag i en vettig tavla och visare till rimliga priser. Så ibland får man kanske överväga en aftermarket så länge. Dock, på ebay är det alltså 10-dubbla priset mot handla i forna östrepubliker. En sån här tavla har jag köpt för 8 euro liksom och ppå ebay skall de ha 100... 😵

1664988396930.png

Not på 3017. Ofta svårt att få tag i en vettig tavla och visare till rimliga priser. Så ibland får man kanske överväga en aftermarket så länge. Dock, på ebay är det alltså 10-dubbla priset mot handla i forna östrepubliker. En sån här tavla har jag köpt för 8 euro liksom och ppå ebay skall de ha 100... 😵

1664988396930.png

Finns ett utrop med en original från 70-talet (?) ute just nu...

Är det någon som är duktig på U-båtar eller ryska? Den här Amphibian har en på urtavlan, men vilken modell? Och vet någon vad texten betyder?

Eftersom rodret sticker upp, och ubåten verkar ha en sonar(?) skulle det kunna vara en Hotel-klass?

1664990200198.png

Är det någon som är duktig på U-båtar eller ryska? Den här Amphibian har en på urtavlan, men vilken modell? Och vet någon vad texten betyder?

Eftersom rodret sticker upp, och ubåten verkar ha en sonar(?) skulle det kunna vara en Hotel-klass?

1664990200198.png
Det står Komandirskie på urtavlan och boetten heter 420 och urtavlan heter 289
Vad ubåten är för modell vet jag inte på rak arm men det går säkert att få fram :)

1664990200198.png
Det står bara modellen på klockan på - Komandirski. Och längs ner tillverkad i Ryssland. Så, modellen får man nog leta efter. Vet att de gjort en med Akula-klassen på. Men tror nog det är en annan.

Edit: Foxtrot klass? Men rodret stickerinte upp. Men tornet känns bättre än hotel? Hm. Olkart.

1664991658793.png

Senast ändrad:
Jo, såg en del som inte tilltalade min prisklass... 2700 för en tavla? Mja då kan jag köra aftermarket ett tag till. De är rätt snygga faktiskt. Men... fel... 😂
😂

Chansa på liket för 54 kr och hoppas man kan rädda den hjälpligt? Med mitt fibblande är det ju pengarna rakt i sjön. Igen. 😂
Nja.. Inte den för 2700... 😎

Kolla i dagen fix o trix tråden så kanske någon vet vad som kan vara fel. Kan ju vara något enkelt som kommit fel eller så är det något som är slitet.

Kan väl också vara något som behöver justeras, har läst lite om justering på kronografer, har gör mig att det finns något dokument på wus om just service på detta verk och justering.

Kolla i dagen fix o trix tråden så kanske någon vet vad som kan vara fel. Kan ju vara något enkelt som kommit fel eller så är det något som är slitet.

Kan väl också vara något som behöver justeras, har läst lite om justering på kronografer, har gör mig att det finns något dokument på wus om just service på detta verk och justering.
Ja jag ska höra med dem fixarna där inne.

Nu har jag fått kronografmekanismen att fungera, starta, stoppa och, nollställa. Få se hur länge det varar.

Jag gjorde en avancerad manöver, petade till mojängen som pilen pekar på. Det klickade till i verket och sedan dess har den funkat. Tills vidare. Har inga stora förhoppningar men kanske nåt som hamnat ur läge i transporten. Ska kolla alla skruvar också.

SekM.jpg

Nu har jag fått kronografmekanismen att fungera, starta, stoppa och, nollställa. Få se hur länge det varar.

Jag gjorde en avancerad manöver, petade till mojängen som pilen pekar på. Det klickade till i verket och sedan dess har den funkat. Tills vidare. Har inga stora förhoppningar men kanske nåt som hamnat ur läge i transporten. Ska kolla alla skruvar också.

SekM.jpg

Man blir lite nyfiken.. vilken urtavla har den?

SekM.jpg

Snyggt jobbat!

Det är åtminstone en skruv som justerar den där mojängens läge, men förhoppningsvis behöver du inte pilla på något mer.

Det är 3 skruvar (om jag fattade det rätt) som behövdes justeras för att få kronograf-funktionen att fungera, varav en var viktigast för start/stopp. Vilken det är var dock lite oklart av dokumentationen.

Men förhoppningsvis var det bara något som hoppat fel!

Man blir lite nyfiken.. vilken urtavla har den?

Den svarta. Seconda 19 jewels. Made in ussr står det på tavlan. Kommer nog bild närmaste dagar, möjligen imorgon om det är ljus och den inte blir skrotad:)
Så har den begåvats med buntband eller vad det kan kallas.

Snyggt jobbat!

Det är åtminstone en skruv som justerar den där mojängens läge, men förhoppningsvis behöver du inte pilla på något mer.

Det är 3 skruvar (om jag fattade det rätt) som behövdes justeras för att få kronograf-funktionen att fungera, varav en var viktigast för start/stopp. Vilken det är var dock lite oklart av dokumentationen.

Men förhoppningsvis var det bara något som hoppat fel!

Ja, förhoppningsvis. Det knäppte till i verket som om något hoppade på plats.

Den svarta. Seconda 19 jewels. Made in ussr står det på tavlan. Kommer nog bild närmaste dagar, möjligen imorgon om det är ljus och den inte blir skrotad:)

Om den skrotas så kan jag ta hand om sorteringen.. 😉

Min svarta säger privet:

Screenshot_20220920_150630.jpg

Mojängen heter tydligen "hammer", antar att det svenska namnet är hammare och har part no 8220.

Mojängen heter tydligen "hammer", antar att det svenska namnet är hammare och har part no 8220.

Oj, ok. Den gjorde att den grå som ligger under den och som också hakar i steghjulet började röra på sig vilket den inte gjorde förut.

Kanonbra!

Senast ändrad:

Älskar sånt här!
Som en bil från 80-talet man kan meka med till skillnad från dagens skräp där man öppnar motorhuven och möts av en plastkåpa över hela motorn och man tänker 'eh nä'.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp