• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har jag fått kronografmekanismen att fungera, starta, stoppa och, nollställa. Få se hur länge det varar.

Jag gjorde en avancerad manöver, petade till mojängen som pilen pekar på. Det klickade till i verket och sedan dess har den funkat. Tills vidare. Har inga stora förhoppningar men kanske nåt som hamnat ur läge i transporten. Ska kolla alla skruvar också.

SekM.jpg
Najs! Det är värt medalj att fixa sin kronograf själv!

Orden Trudovoj Slavy pervoj stepeni eller Order of the labour glory 1st class på det!

1665031468389.png

Älskar sånt här!
Som en bil från 80-talet man kan meka med till skillnad från dagens skräp där man öppnar motorhuven och möts av en plastkåpa över hela motorn och man tänker 'eh nä'.

Ingen plastkåpa här, men ändå inget man rör...

MGD1.jpg

Undra om det är plastkåpa under den här?
2609-3735430.jpg

Senast ändrad:
Morn! Kör amerikanskt idag men stilmässigt, jämför med de typsnitt man hittar på ryska Raketa 12or tex. Och även den utbroderade sekundvisaren. Om än inte så erotisk som tidiga Komandirski. Lite släktskap eller mode går nog att se. Eller? Kul jämförelse tänkte jag.
20221006_080227.jpg

Jag tänker tex på denna:

1665047478207.png

Komandirski sekunden:

1665047656679.png

Senast ändrad:
Morn! Kör amerikanskt idag men stilmässigt, jämför med de typsnitt man hittar på ryska Raketa 12or tex. Och även den utbroderade minutvisaren. Om än i te så erotisk som tidiga Komandirski. Lite släktskap eller mode går nog att se. Eller? Kul jämförelse tänkte jag.
20221006_080227.jpg

Skulle man ta bort loggan så skulle man mycket väl kunna ta klockan för en ryss!

Det var väl likadant förr som nu, man kopierar hej friskt mellan olika tillverkare!!!

Inser att jag måste skaffa fler ryssar, den där typskriften är ju supersnygg!

Lägg gärna upp en bild på det du jämnför med, så alla lättare kan hänga med i jämnförselen!

Snygg klocka!

Morn! Kör amerikanskt idag men stilmässigt, jämför med de typsnitt man hittar på ryska Raketa 12or tex. Och även den utbroderade sekundvisaren. Om än inte så erotisk som tidiga Komandirski. Lite släktskap eller mode går nog att se. Eller? Kul jämförelse tänkte jag.
20221006_080227.jpg

Jag tänker tex på denna:

1665047478207.png

Komandirski sekunden:

1665047656679.png

Liten blandning av de här tavlorna med...

89015775.1.jpg

252079397.2.jpg
166831174.1.jpg

247879979.0.jpg

Kom ett paket på lådan idag, ett tratten-fynd.

Liten udda sak, Meister Anker tavla (dvs, med största sannolikhet östtysk).

20221006_162716.jpg

Enligt tavlan skall den ha 30 juveler, men under skalet sitter...

20221006_162846.jpg

... ett 17 juvelers Poljot 2609! Tittar man noga ser man att någon har filat lite på verkringen för att kuggarna på fjädertrumman skall få plats! Alltså, så har någon bytt urverk i klockan!

Klockan har ett sletet facetterat plastglas! Lite svårt o se på bild, inget jag lagt märke till då jag köpte klockan.

20221006_162923.jpg

Rolig klocka iallafall. Skall få lite boettrengörning, behöver säkert service men tickar på!

Kom ett paket på lådan idag, ett tratten-fynd.

Liten udda sak, Meister Anker tavla (dvs, med största sannolikhet östtysk).

20221006_162716.jpg

Enligt tavlan skall den ha 30 juveler, men under skalet sitter...

20221006_162846.jpg

... ett 17 juvelers Poljot 2609! Tittar man noga ser man att någon har filat lite på verkringen för att kuggarna på fjädertrumman skall få plats! Alltså, så har någon bytt urverk i klockan!

Klockan har ett sletet facetterat plastglas! Lite svårt o se på bild, inget jag lagt märke till då jag köpte klockan.

20221006_162923.jpg

Rolig klocka iallafall. Skall få lite boettrengörning, behöver säkert service men tickar på!
Jo Meister Anker hade ju visserligen en del verk från Ryssland. Men 30 stenar? Borde det inte suttit ett automatiskt verk då? 🤔

Jag har haft tre Vostok Amphibia, men alla har haft samma problem, om man löptränar med dom så fortar dom sig 5 sekunder per km. Efter en 5 km löprunda så är klockan 25 sekunder fortare än innan.

Det är inte så att sekundvisaren halkar runt fritt, utan hela klockan har ställts fram. Det verkar inte ha någon betydelse om klockan har skruvats upp fullt innan, eller inte.

Jag har inte något emot det, jag tycker att Vostoken är en charmig klocka trots sina brister. Finns det andra som tränar med sina Vostok som har sett samma sak?

1665070221311.png

Jag har haft tre Vostok Amphibia, men alla har haft samma problem, om man löptränar med dom så fortar dom sig 5 sekunder per km. Efter en 5 km löprunda så är klockan 25 sekunder fortare än innan.

Det är inte så att sekundvisaren halkar runt fritt, utan hela klockan har ställts fram. Det verkar inte ha någon betydelse om klockan har skruvats upp fullt innan, eller inte.

Jag har inte något emot det, jag tycker att Vostoken är en charmig klocka trots sina brister. Finns det andra som tränar med sina Vostok som har sett samma sak?

1665070221311.png
Jag brukar träna och just ha nyare Vostok som klocka då. Men jag har inte noterat att de går något snabbare. Men jag skall kolla nästa gång jag springer en tur. Det sker dock inte helt regelbundet... ;)

1665070221311.png

Inget jag märkt, har dockbara kört kortare sträckor på löpband med nya Vostok. Får väl ta en koll bästa gång...

Lekt lite med patina igen... Får se om den hamnar i en Vostokboett, det är en gammal Vostoktavla.

20221006_202707.jpg

Se länken för mer info https://klocksnack.se/threads/dagens-fix-och-trix.74346/page-341#post-4385195
Har du någon boett du patinerat eller bara helt fått bort allt krom från? En ren mässing som får ärga lite till den tavlan kan nog bli lite av ett mästerverk. Det svåra gissar jag blir att hitta lagom patinerade vidare. Kanske köra några som är helt rena från lume? Rent stål så att säga kan nog bli fin kontrast och göra läsbarheten bra? Bara spånar. Kul experiment"

Har du någon boett du patinerat eller bara helt fått bort allt krom från? En ren mässing som får ärga lite till den tavlan kan nog bli lite av ett mästerverk. Det svåra gissar jag blir att hitta lagom patinerade vidare. Kanske köra några som är helt rena från lume? Rent stål så att säga kan nog bli fin kontrast och göra läsbarheten bra? Bara spånar. Kul experiment"

Jo, har ju en boett som jag lekt med, dock är den lackad. Har ju rätt många andra klockor och även lite lösa boetter, så jag får ta en titt och se om man kan göra något kul. Tack för tipset med visarna! 😃

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp