• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Saker vi hört hos AD

Back

Vacheron
2-Faktor
Jag var inne på Bergströms i Malmö för att fråga om service på min fars 70-tals daytona och då var det första säljaren i butiken (den skallige herren) sa ”du vet väl att 90% av de klockorna är fejk/replika”. Alltså innan han hälsat på mig eller överhuvudtaget sett den förespråkade klockan hann han antyda att den kanske är fejk. WOW.
Fick de äran att utföra service?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Kom på en annan konstig situation jag bevittnat.

En kvinna i 40-års åldern kliver in brevid mig hos en AD i Sthlm medans jag står och väntar och frågar butikssäljaren om hon kan få en Rolexpåse.

”Nej, vi har tyvärr inga Rolexpåsar, får jag fråga vad du behöver en sån till?” svarar butikssäljaren.

Det visar sig då att kvinnan, av någon konstig anledning, vill ge bort en studentpresent (som hon säger är en billigare klocka) till en släkting som tar studenten i en Rolexpåse.
Väldigt surrealistiskt och lite som att ge bort en Porsche med Skodamotor i min värld. Kan bara föreställa mig den stackars studenten som kanske då föreställer sig en Rolex i present som kanske i själva verket är en DW eller liknande…

Det slutade med att kvinnan fick en Rolex klockpouch som man brukar få i och med service och hon blev nöjd och glad och lämnade butiken och tyvärr förtäljer inte historien vilken klocka som sen fick ligga i den.
Ångrar mig lite att jag inte frågade henne men jag stod och blev mer imponerad av AD’s fantastiska bemötande mot henne och hantering av hela situationen.

Man slutar aldrig förundras över vissa…
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kom på en annan konstig situation jag bevittnat.

En kvinna i 40-års åldern kliver in brevid mig hos en AD i Sthlm medans jag står och väntar och frågar butikssäljaren om hon kan få en Rolexpåse.

”Nej, vi har tyvärr inga Rolexpåsar, får jag fråga vad du behöver en sån till?” svarar butikssäljaren.

Det visar sig då att kvinnan, av någon konstig anledning, vill ge bort en studentpresent (som hon säger är en billigare klocka) till en släkting som tar studenten i en Rolexpåse.
Väldigt surrealistiskt och lite som att ge bort en Porsche med Skodamotor i min värld. Kan bara föreställa mig den stackars studenten som kanske då föreställer sig en Rolex i present som kanske i själva verket är en DW eller liknande…

Det slutade med att kvinnan fick en Rolex klockpouch som man brukar få i och med service och hon blev nöjd och glad och lämnade butiken och tyvärr förtäljer inte historien vilken klocka som sen fick ligga i den.
Ångrar mig lite att jag inte frågade henne men jag stod och blev mer imponerad av AD’s fantastiska bemötande mot henne och hantering av hela situationen.

Man slutar aldrig förundras över vissa…
Vilket j-a anti-klimax det måste blivit när stackaren öppnar och hittar en homage. :hilarious:
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Jag var inne på Bergströms i Malmö för att fråga om service på min fars 70-tals daytona och då var det första säljaren i butiken (den skallige herren) sa ”du vet väl att 90% av de klockorna är fejk/replika”. Alltså innan han hälsat på mig eller överhuvudtaget sett den förespråkade klockan hann han antyda att den kanske är fejk. WOW.

Alltid fått intrycket av att Bergströms i Malmö avskyr vintage samt service av vintage. Mycket märkligt, men har själv varit med om nedlåtande kommentarer när jag har velat serva äldre klockor, eller bara pratat om typ gamla 1803 eller 1680's.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Shb
Sorry...du har helt rätt. Då bidrar jag med ytterligare en okunnig säljare. Provade nya Tudor Chrono hos AD. Eftersom jag inte har världens matigaste handleder upplevs den som stor, både bred och kanske främst hög på mig. Pratade med säljaren och sa att jag gärna skulle köpa en kronograf men att det ofta blir såhär med just kronografer, de tenderar att vara ganska tjocka och den enda som jag egentligen testat som suttit bra är Rolex Daytona. Säljaren tittade oförstående på mig och sa sedan att det är ju samma storlek på de klockorna, Daytonan är lika stor som Tudorn och började sedan prata om att Rolex äger Tudor osv... Jag började så smått argumentera kring storleken men säljaren stod på sig. :banghead:
Har du provat Zenith Chronomaster 38mm? Ännu bättre passform på mindre handleder än Daytona. Nya generationen har ett dessutom ett mycket mer avancerat urverk än 4130 i Daytona. Så slipper du dessutom snacket hos AD 😀
 

3R1K

Cartier
Lite risky att serva en Daytona från 70-talet så har viss förståelse. Måste inte en sån flyga 1a klass till Schweiz på spa?
Jo det stämmer, de får inte ens öppna dem utan måste skicka denna typen till en speciell avdelning i Schweiz. Men bemötandet kunde ju ändå varit aningen bättre 😂
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Hong Kong för några år sedan. Är och tittar lite hos en Rolex AD. Är som idag att de har inte mycket inne när det kommer till Daytona och sub, om något.
In kommer en ryss (kanske är fördomsfull men alla klyschor på nyrika ryss satt där, guldkedjor och skrikiga märkeskläder)
Till saken var han väldigt stor, inte muskulös men tänk er om Putin vart sumobrottare på närmare 200kg, så såg han ut.

Det första han säger när han kommer innanför dörren är att han ska köpa ett antal Rolex, kommer inte ihåg exakt men var två eller tre stycken av mera eftertanke, Daytona och någon Sub.
Men då han vill göra ett så stort köp vill han minsann ha ett riktigt bra pris och börja försöka få ner priset till 70%.
Expediten försöker förklara att de modellerna finns inte i butik och nej, de ger inte rabatt.
Ryssen som pratar väldigt dålig engelska och troligen inte uppfattat rätt utan ser ut att tro att butiken inte tror han har råd blir frustrerad.
Om ni träffat en frustrerad ryss så vet ni att de kan prata väldigt högt och fort. Blir en liten kulturkrock där så både expediten och säkerhetsvakten börjar bli nervösa. Vakten som inte var mer än 1.6 lång börjar se nervös ut när den enorma mer en två meter långa "kunden" höjer rösten. Vakten börjar till och med fingra på sin revolver och nu börjar jag på allvar bli en aning orolig för hur det här ska sluta.

Men då vänder bara "kunden" på klacken och med hög röst på ryska, vad jag antar var svordomar gå ut därifrån.
Jag undrade mest vad det precis var vad jag såg.
 
Senast ändrad:

PNM

Panerai
När jag såg trådrubriken tänkte jag “kul koncept, bästa trådstarten på länge”. Efter att ha läst första inlägget skrattade jag gott. Efter att ha läst igenom hela tråden känner jag mig ganska nedstämd. Det här måste vara Klocksnacks mest deprimerande tråd.
 

PNM

Panerai
Träffade en snubbe på en konferens för många år sen som hade en AP på sig ena dagen och en Rolex sub i guld den andra. Vi satt bredvid varandra i baren i slutet av konferensen och jag gav hans klocka en komplimang varefter han säger ”denna har jag inte råd med med mitt jobb men jag har en polare som jobbar med M&A som ger mig investeringstips”. Vet inte om snubben drev med mig eller var dum i huvudet.

Edit: inte hört hos AD men kändes som det passade temat på något vis…
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Efter att ha läst igenom hela tråden känner jag mig ganska nedstämd. Det här måste vara Klocksnacks mest deprimerande tråd.
Så långt skulle jag nog inte dra det, ser det mer som en möjlighet att dela en del tokigheter som folk tar sig för men även i vissa fall visar det hur inbitna vi är som hänger här och en insikt i hur många som inte har klockor som intresse tänker.
1632072472796.gif
 

Back

Vacheron
2-Faktor
När jag såg trådrubriken tänkte jag “kul koncept, bästa trådstarten på länge”. Efter att ha läst första inlägget skrattade jag gott. Efter att ha läst igenom hela tråden känner jag mig ganska nedstämd. Det här måste vara Klocksnacks mest deprimerande tråd.
Förstår inte varför denna tråd skulle vara deprimerande?! Flertalet roliga historier, vissa kan man inte ens hitta på

”Hissa/Dissa AD-tråden” är väl i sånt fall deprimerande då det faktiskt är negativa upplevelser som beskrivs eller trådar där det ofta skrivs om klockor som investeringar och dess spekulerande värdeökning om 5 år…
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Förstår inte varför denna tråd skulle vara deprimerande?! Flertalet roliga historier, vissa kan man inte ens hitta på

”Hissa/Dissa AD-tråden” är väl i sånt fall deprimerande då det faktiskt är negativa upplevelser som beskrivs eller trådar där det ofta skrivs om klockor som investeringar och dess spekulerande värdeökning om 5 år…
Håller med, tycker det är en fantastiskt underhållande tråd
 

PNM

Panerai
Förstår inte varför denna tråd skulle vara deprimerande?! Flertalet roliga historier, vissa kan man inte ens hitta på

”Hissa/Dissa AD-tråden” är väl i sånt fall deprimerande då det faktiskt är negativa upplevelser som beskrivs eller trådar där det ofta skrivs om klockor som investeringar och dess spekulerande värdeökning om 5 år…

Frågar om en sub är vattentät när affären är i princip klar, vill köpa en Filpek med diamanter och en medelålders man som ringer morsan för att rättfärdiga ett klockköp. Om det är på riktigt är det deppigt, möjligtvis svart humor.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Frågar om en sub är vattentät när affären är i princip klar, vill köpa en Filpek med diamanter och en medelålders man som ringer morsan för att rättfärdiga ett klockköp. Om det är på riktigt är det deppigt, möjligtvis svart humor.
Kan vara deppigt när man är medlem på ett klockforum men för gemene man så kanske det inte är lika självklart.
Valfritt att läsa tråden så om det är deprimerande så är det väl bättre att inte läsa tråden?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kan vara deppigt när man är medlem på ett klockforum men för gemene man så kanske det inte är lika självklart.
Valfritt att läsa tråden så om det är deprimerande så är det väl bättre att inte läsa tråden?
Instämmer, tror att man upplever samma saker utanför varje entusiastkrets. Är övertygad om att hantverkarna och bilmekanikern garvar bakom min rygg likväl ;)
 

PNM

Panerai
Kan vara deppigt när man är medlem på ett klockforum men för gemene man så kanske det inte är lika självklart.
Valfritt att läsa tråden så om det är deprimerande så är det väl bättre att inte läsa tråden?

Håller inte med - tycker inte dessa exempel i grund och botten handlar om klockintresse. Jag kan inget om jakt - skulle aldrig falla mig in att spatsera in på den mest exklusiva jaktbutiken i landet, köpa den dyraste bössan och fråga ”kan man ladda om efter att man skjutit?”. Det har med något slags sunt förnuft att göra. Och jag tror faktiskt de flesta människor beter sig mer förnuftigt - det är väl därför dessa exempel lyfts fram.

När jag säger att det är deppigt är det ingen kritik mot tråden och kanske inte 100% bokstavligen menat..
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Denna kille får köpa en sub och jag kommer inte ens med på listan :shifty:
Herr TSM får plocka bort hindertavlan och se om det kanske kommer en klocka då... 😉



Min story utspelar sig i en Hublot-butik i Cannes.
Detta var något år sedan när Hublot hade släppt någon limiterad Big Bang.

Jag står i butiken och pratar med säljaren (den enda synliga personalen i butiken, det var bara jag och säljaren där då).

Plötsligt ringer det på dörren och säljaren öppnar. En person i Gucci-tofflor, blöta badshorts och en helt uppknäppt linneskjorta kliver in. Personen passar väl in i "rik arab"-kategorin.

Han kliver fram, avbryter mig och säljaren och håller upp sin mobil där han visar ett instagram-inlägg med den nya, limiterade klockan. "I take this one".

Säljaren förklarar att klockan inte finns i butik, att den är limiterad och "lite svår att på tag på"

Då suckar killen högt, tar av sig solglasögonen och säger igen "I take this one!" "Just say a price!"

Säljaren förklarar återigen problemet och killen blir då så sur att han återigen suckar högt, vänder sig om och mummlar "fuck you" medan han väntar på att bli utsläppt ur butiken.

Trevlig prick.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Herr TSM får plocka bort hindertavlan och se om det kanske kommer en klocka då... 😉



Min story utspelar sig i en Hublot-butik i Cannes.
Detta var något år sedan när Hublot hade släppt någon limiterad Big Bang.

Jag står i butiken och pratar med säljaren (den enda synliga personalen i butiken, det var bara jag och säljaren där då).

Plötsligt ringer det på dörren och säljaren öppnar. En person i Gucci-tofflor, blöta badshorts och en helt uppknäppt linneskjorta kliver in. Personen passar väl in i "rik arab"-kategorin.

Han kliver fram, avbryter mig och säljaren och håller upp sin mobil där han visar ett instagram-inlägg med den nya, limiterade klockan. "I take this one".

Säljaren förklarar att klockan inte finns i butik, att den är limiterad och "lite svår att på tag på"

Då suckar killen högt, tar av sig solglasögonen och säger igen "I take this one!" "Just say a price!"

Säljaren förklarar återigen problemet och killen blir då så sur att han återigen suckar högt, vänder sig om och mummlar "fuck you" medan han väntar på att bli utsläppt ur butiken.

Trevlig prick.
Åh, en Luxury Watches kund på fel ställe… :depressed:
 
C

Cpt Morgan

Guest
Herr TSM får plocka bort hindertavlan och se om det kanske kommer en klocka då... 😉



Min story utspelar sig i en Hublot-butik i Cannes.
Detta var något år sedan när Hublot hade släppt någon limiterad Big Bang.

Jag står i butiken och pratar med säljaren (den enda synliga personalen i butiken, det var bara jag och säljaren där då).

Plötsligt ringer det på dörren och säljaren öppnar. En person i Gucci-tofflor, blöta badshorts och en helt uppknäppt linneskjorta kliver in. Personen passar väl in i "rik arab"-kategorin.

Han kliver fram, avbryter mig och säljaren och håller upp sin mobil där han visar ett instagram-inlägg med den nya, limiterade klockan. "I take this one".

Säljaren förklarar att klockan inte finns i butik, att den är limiterad och "lite svår att på tag på"

Då suckar killen högt, tar av sig solglasögonen och säger igen "I take this one!" "Just say a price!"

Säljaren förklarar återigen problemet och killen blir då så sur att han återigen suckar högt, vänder sig om och mummlar "fuck you" medan han väntar på att bli utsläppt ur butiken.

Trevlig prick.
Får Jan Emanuel vibbar från den videon med de tre gossarna på Utube
 

DavElf

Breitling
Kom på en annan konstig situation jag bevittnat.

En kvinna i 40-års åldern kliver in brevid mig hos en AD i Sthlm medans jag står och väntar och frågar butikssäljaren om hon kan få en Rolexpåse.

”Nej, vi har tyvärr inga Rolexpåsar, får jag fråga vad du behöver en sån till?” svarar butikssäljaren.

Det visar sig då att kvinnan, av någon konstig anledning, vill ge bort en studentpresent (som hon säger är en billigare klocka) till en släkting som tar studenten i en Rolexpåse.
Väldigt surrealistiskt och lite som att ge bort en Porsche med Skodamotor i min värld. Kan bara föreställa mig den stackars studenten som kanske då föreställer sig en Rolex i present som kanske i själva verket är en DW eller liknande…

Det slutade med att kvinnan fick en Rolex klockpouch som man brukar få i och med service och hon blev nöjd och glad och lämnade butiken och tyvärr förtäljer inte historien vilken klocka som sen fick ligga i den.
Ångrar mig lite att jag inte frågade henne men jag stod och blev mer imponerad av AD’s fantastiska bemötande mot henne och hantering av hela situationen.

Man slutar aldrig förundras över vissa…
Är inte poängen med alla presenter att visa folk runt omkring att man ger bort något dyrt?
Inte? Bara jag som bott i Kina för länge...
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Är inte poängen med alla presenter att visa folk runt omkring att man ger bort något dyrt?
Inte? Bara jag som bott i Kina för länge...
Förstår inte riktigt vad du menar.
Skulle det då flashas med Rolexpåsen på studentfesten för att sen bli genomskådad när det sen plockas upp en DW ur Rolexpåsen?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Kom på en annan konstig situation jag bevittnat.

En kvinna i 40-års åldern kliver in brevid mig hos en AD i Sthlm medans jag står och väntar och frågar butikssäljaren om hon kan få en Rolexpåse.

”Nej, vi har tyvärr inga Rolexpåsar, får jag fråga vad du behöver en sån till?” svarar butikssäljaren.

Det visar sig då att kvinnan, av någon konstig anledning, vill ge bort en studentpresent (som hon säger är en billigare klocka) till en släkting som tar studenten i en Rolexpåse.
Väldigt surrealistiskt och lite som att ge bort en Porsche med Skodamotor i min värld. Kan bara föreställa mig den stackars studenten som kanske då föreställer sig en Rolex i present som kanske i själva verket är en DW eller liknande…

Det slutade med att kvinnan fick en Rolex klockpouch som man brukar få i och med service och hon blev nöjd och glad och lämnade butiken och tyvärr förtäljer inte historien vilken klocka som sen fick ligga i den.
Ångrar mig lite att jag inte frågade henne men jag stod och blev mer imponerad av AD’s fantastiska bemötande mot henne och hantering av hela situationen.

Man slutar aldrig förundras över vissa…
Kanske skulle stoppa en kopia i påsen/pouchen och späda på intrycket av äkta. Stackars student.
 

M.B.

Cartier
Var och kikade runt i Rolex butiken i Israel. De hade "display only" modeller ute.
In kommer en man i 40-års ålder, verkar inte särskilt som en som bryr sig om sin utseende eller lyxprodukter.
Han går "WOW, jag är inte klockfantast men den där guld och blåa är det vackraste jag sett!" (Submariner TT bluesy). De erbjuder honom att prova på, vilket han gör. När han säger att han vill ha den så, till min förvåning, svarar de att just denna är display only men att det finns en i den andra butiken som han kan få köpa.
Vad gör han då? ber om rabatt. När rabatten nekas så svarar han "Men då så, då köper jag inte. Jag kan köpa den billigare i Europa" och lämnar butiken😂
 

DavElf

Breitling
Förstår inte riktigt vad du menar.
Skulle det då flashas med Rolexpåsen på studentfesten för att sen bli genomskådad när det sen plockas upp en DW ur Rolexpåsen?
Det är väl ofint att öppna presenten under festen? Speciellt skulle det vara fruktansvärt ofint att få släktingen att tappa ansiktet genom att visa vad den faktiskt gav!
Igen, Kina...
 
Topp