• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Albing

Breitling
Tjenare! Jag har ärvt en omega från ~55, den når alltså pensionsålder detta år. Vad har ni för tips för att den ska klara sig ytterligare 65 år? Vilken typ av service behöver man göra, hur ofta, vad kostar dessa, osv.

Tack på förhand!
IMG_61181.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tjenare! Jag har ärvt en omega från ~55, den når alltså pensionsålder detta år. Vad har ni för tips för att den ska klara sig ytterligare 65 år? Vilken typ av service behöver man göra, hur ofta, vad kostar dessa, osv.

Tack på förhand!
IMG_61181.jpg
Om det inte är nåt särskilt annat problem med den så är det en vanlig underhållsrengöring/oljning och kanske justering vid behov. Vad det kostar svarar bäst respektive urmakare på då det kan variera dem emellan. Märkesurmakare undvikes med fördel när det gäller vintage, de har ofta höga priser utan att begripa sig särskilt bra på vintageklockor. När det behöver göras märker man oftast men har det inte blivit gjort på många år kan det vara dags och 65 år låter för länge innan nästa gång.

Boetten kan i alla fall behöva göras ren ser jag.
 

lulebon

Cartier
Har kortat bägge typer, går alldeles utmärkt! Rislänkar kan vara lite bökiga men med tid och tålamod löser det sig! Nitade oysters är inga problem alls, bara att böja upp och ta bort en länkbit. Bra sak att komma ihåg: håll koll på de bredaste och smalaste länkbitarna, så du vet att de får plats mellan bandhorn och i låset, annars blir det en hel del extra jobb!
Perfekt. Då ska jag ge mig på det :D
Tack för svar!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
En fråga som dykt upp gällande Rolex Oysterdate 6694.
Som jag har tolkat det så kom 6694 i slutet av 50-talet med en uppdatering av verket från deras äldre cal 1215 till cal 1225, dvs referensbytet från 6494 till 6694 innebar att man gick till cal 1225 verket . Men när man gör sökningar verkar 6694 finnas med cal 1215, även 6694 som har serienummer från 1960 med cal 1215. Är det någon av er som vet hur det ligger till? Använde man cal 1215 även fast man gjorde referensbytet?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Är det inte "fond acier inoxable" som betyder stainless steel bottom? Har två klockor i helstål märkta fond inox.
Eller har jag fattat det hela fel?
Fond acier - Stålbaksida
Fond inox - rostfri baksida
Fond acier inox - baksida i rostfritt stål

Lägg gärna upp bild på klockorna. Men största sannolikhet är de inte i helstål.

Edit: Endast Acier, Acier Inox, Acier Staybrite eller Staybrite betyder nästan alltid helstål. Allt med ”fond” betyder att bara baksidan är i stål, typ.
 

Mukt

Cartier
Fond acier - Stålbaksida
Fond inox - rostfri baksida
Fond acier inox - baksida i rostfritt stål

Lägg gärna upp bild på klockorna. Men största sannolikhet är de inte i helstål.

Edit: Endast Acier, Acier Inox, Acier Staybrite eller Staybrite betyder nästan alltid helstål. Allt med ”fond” betyder att bara baksidan är i stål.
I see, ska fixa bild när jag kommer hem. Tack för förtydligandet!
Så denna bör alltså vara kromad/vitmetall? (inte min klocka)
310EF309-537B-4453-89C1-9B28850023B9.png

6F6A403A-C7DA-449D-9638-331FA493D7A4.png
 

Mukt

Cartier
Fond acier - Stålbaksida
Fond inox - rostfri baksida
Fond acier inox - baksida i rostfritt stål

Lägg gärna upp bild på klockorna. Men största sannolikhet är de inte i helstål.

Edit: Endast Acier, Acier Inox, Acier Staybrite eller Staybrite betyder nästan alltid helstål. Allt med ”fond” betyder att bara baksidan är i stål, typ.
Här är min, fond inox 450.
Inga genomnötningar och där någon har använt lite för stora band syns det att det är en en solid bit. Men är det kan självfallet vara vitmetall, känns dock som stål.
Vad tror du/ni?
4F8817AA-2916-4B06-B757-E3766E24385A.jpeg

79E0183E-60FA-4980-BC67-71CA4F1F0D87.jpeg

77100500-2C94-4A6D-98A5-0FA894DD6134.jpeg
 

Mukt

Cartier
Kromad, no doubt. :)

Edit: Kolla färgskillnaden mellan boett och baklock, samt genomnötningarna på bandhornskanterna.
Okej tack för upplysningen!
Blev bara lite förvirrad då gropen i boetten inte visar den karakteristiska orangebruna mässigsfärgen som brukar avslöja men såg nu vid närmare inspektion vad du syftar på. Var kromlagret tjockare vid bandhornen eller varför syns det inte där?
 

Koppe

Cartier
Behöver plocka av denna länken, bandstiften är fasta. Vad använder ni för verktyg? Jag finner det svårt att komma in och böja under ändlänkarna med ”vanliga” tänger. Smyckestång? Husmorstips?
FC298120-F6BC-4F64-84EF-DCC43F7536B1.jpeg
 

Renadu

Cartier
Plexiglaset går att rotera, men går ej att plocka ut med varesig sugpropp eller fingrar. Någon som haft samma bekymmer? Att byta plexiglaset, löser det problemet? :)
image.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Plexiglaset går att rotera, men går ej att plocka ut med varesig sugpropp eller fingrar. Någon som haft samma bekymmer? Att byta plexiglaset, löser det problemet? :)
image.jpg
Troligtvis ett något för litet glas, alternativt har glaset krympt med tiden. Ska inte vara några problem att byta glas för att lösa problemet
 

blyton

Cartier
2-Faktor
Någon som har tips på var i Malmöområdet man kan lämna in en Vacheron på service?
Någon som kanske dessutom har lite mer info kring klockan nedan? :)
AD7C3140-85BE-457F-A7E7-E13D5702F3B3.jpeg
 
Topp