• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Inte för att vara så men hela charmen med att köra hoj är att man inte kör efter GPS, närmaste vägen är liksom inte roligt på 2 hjul :D
Hehe ja jo lite så är det ju, men när man väl vill ta sig någonstans, har en tid att passa och inte har några timmar över kan det vara rätt skönt att inte behöva stanna var 10e minut för att kolla kartan. :D
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Inte för att vara så men hela charmen med att köra hoj är att man inte kör efter GPS, närmaste vägen är liksom inte roligt på 2 hjul :D
Givetvis men har man lokalsinne som en guldfisk så får man fuska ibland :p
Har turn by turn i displayen på KTMen som jag ibland satt på hemadress bara för att ha koll på ca ankomsttid när jag tagit random skogsväg eller liknande :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Blev en liten kvällsrunda. Insåg att jag måste pilla bort reflexmärket som sitter på sidokåpan..
14486CB5-2318-433A-BF46-6789EAFBB00F.jpeg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jävlar vilken dag det blev igår! Först Knix på Klippan och ToR blev det ca 25 mil där. Sedan skulle två polare sticka ut o köra direkt efter så jag hakade på dom och då blev det närmare 25 mil till :wideyed: Nästan hela vägen ut till östkusten av Skåne på krokiga fina småvägar. Kan tipsa om vägen mellan Östraby och Långaröd, den var riktigt riktigt bra. Kul att få till en del körning innan höstkylan slår till på riktigt.
C845F55A-1994-4C10-962B-2105DA2D976A.jpeg

Lite fotpinneskrap blev det också. Fan vad man hoppar till
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jävlar vilken dag det blev igår! Först Knix på Klippan och ToR blev det ca 25 mil där. Sedan skulle två polare sticka ut o köra direkt efter så jag hakade på dom och då blev det närmare 25 mil till :wideyed: Nästan hela vägen ut till östkusten av Skåne på krokiga fina småvägar. Kan tipsa om vägen mellan Östraby och Långaröd, den var riktigt riktigt bra. Kul att få till en del körning innan höstkylan slår till på riktigt.
C845F55A-1994-4C10-962B-2105DA2D976A.jpeg

Lite fotpinneskrap blev det också. Fan vad man hoppar till
Saknar när man var ett helt gäng på 10-20 hojar som drog iväg. Skönaste känslan ever!
Verkar var en fin blandning av åldrar på förarna också! :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Saknar när man var ett helt gäng på 10-20 hojar som drog iväg. Skönaste känslan ever!
Verkar var en fin blandning av åldrar på förarna också! :)
Fast den känslan dör enligt mig fort ut då man kommer in i "lunken". Åker en gång i månaden med ett gubbgäng här uppe, och då blir det verkligen "åka" och inte köra.
Upp till en fem-sex personer är enligt mig bäst, om man inte åker helt själv såklart.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tror att jag köpt en gammal Honda Dominator?
Ska bli kul att sprätta lite grus, och @Gummo , här finns det risk för olivgrönt och TKC80.

Eller så blir det brat style, fast originalhöjd.

Grym ju! Tror man kan få rätt skönt stuk på en sån!

Schysst! Det ena behöver fan inte utesluta det andra :D En oliv-brat i skogen funkar!
Har själv avverkat tre skogsgrisar... två Konsums blåvita Suzuki DR600 och en svart dito.

Såg en 'DR Big' häromdagen och blev nostalgisk. Stora enstånkor är fasen mysigt.

Troligen är alla de där hojarna rätt hopplösa att åka grus med på riktigt, men nostalgi-gasande är ju sjukt trevligt det med...

Ångrar nästan att jag släppte både min XL125 (fy fasen vad man fick varva för att den skulle gå som man ville - ända tills kamkedjan kom ut genom toppen för övrigt) och XL500 för några år sedan...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Grym ju! Tror man kan få rätt skönt stuk på en sån!

Såg en 'DR Big' häromdagen och blev nostalgisk. Stora enstånkor är fasen mysigt.

Troligen är alla de där hojarna rätt hopplösa att åka grus med på riktigt, men nostalgi-gasande är ju sjukt trevligt det med...

Ångrar nästan att jag släppte både min XL125 (fy fasen vad man fick varva för att den skulle gå som man ville - ända tills kamkedjan kom ut genom toppen för övrigt) och XL500 för några år sedan...

Kommer ihåg en gång då vi var ute och åkt skog och en lös bekant med TTR, drevad för gata, var med. Han grät nästan när han fick motorstopp i en blötmyr, med motorn halvvägs ned i letan. Kicken stack upp ur vattnet, men han fick faktiskt igång den till slut.
@krämbulle visst åker du enduro? Kör du bara bana och "seriös" enduro eller är du ute och fisåker också?

Tanken är att i alla fall byta till bredare styre och högre risers, samt dreva om för lite skogsåka.
Jag vill sladda grusväg, det är poängen, och kunna ta ett skogstraktorspår som "sämst".
Har jag tid så blir den snarare såhär, fast med 17/21 kvar. Mindre framhjul är jävligt snyggt, men den här hojen ska jag ju använda.
IMG_9700.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kommer ihåg en gång då vi var ute och åkt skog och en lös bekant med TTR, drevad för gata, var med. Han grät nästan när han fick motorstopp i en blötmyr, med motorn halvvägs ned i letan. Kicken stack upp ur vattnet, men han fick faktiskt igång den till slut.
@krämbulle visst åker du enduro? Kör du bara bana och "seriös" enduro eller är du ute och fisåker också?

Tanken är att i alla fall byta till bredare styre och högre risers, samt dreva om för lite skogsåka.
Jag vill sladda grusväg, det är poängen, och kunna ta ett skogstraktorspår som "sämst".
Har jag tid så blir den snarare såhär, fast med 17/21 kvar. Mindre framhjul är jävligt snyggt, men den här hojen ska jag ju använda.
IMG_9700.jpg

'Åker' har nästan förbytts till 'åkt'. Varit riktigt dåligt senaste säsongerna men har åkt mycket tidigare.

Är ju uppväxt i fusk-norrland så har fisåkts en del genom åren på diverse mer eller mindre bra maskiner och diverse platser i Norrlands inland. Senaste åren har det dock varit uteslutande 'seriös' enduro. 2 takt och mycket varv blir inte så trevligt på transporterna.

En riktig grushoj tror jag skulle vara sjukt mysigt dock. Kul typ av åkning och att kunna klippa ett traktorspår då och då för att ta sig mellan grusvägarna och kunna knyta ihop trevliga rundor är ju perfekt. Större hoj än att det är möjligt skulle iaf. inte jag vilja ha.

Mycket bra stuk på den du visar, men som sagt, man vill ju kunna lägga omkull den i ett blöthål också! :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grym ju! Tror man kan få rätt skönt stuk på en sån!



Såg en 'DR Big' häromdagen och blev nostalgisk. Stora enstånkor är fasen mysigt.

Troligen är alla de där hojarna rätt hopplösa att åka grus med på riktigt, men nostalgi-gasande är ju sjukt trevligt det med...

Ångrar nästan att jag släppte både min XL125 (fy fasen vad man fick varva för att den skulle gå som man ville - ända tills kamkedjan kom ut genom toppen för övrigt) och XL500 för några år sedan...
Beror på föraren :) Var med på några turer och rallyn där stora hojjar som DR-Big, Africa Twin och 1150GS spöar mindre och smidigare KTMer och XR. Själv paddlade jag runt i slutet av svansen och blev omkörd av folk som stod på fotpinnarna och åkte på bakhjulet på sina jättar.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Beror på föraren :) Var med på några turer och rallyn där stora hojjar som DR-Big, Africa Twin och 1150GS spöar mindre och smidigare KTMer och XR. Själv paddlade jag runt i slutet av svansen och blev omkörd av folk som stod på fotpinnarna och åkte på bakhjulet på sina jättar.

Självklart!

...så är det med allt - största begränsningen sitter på sadeln (eller mellan ratten och stolen om vi pratar bil) - men jag är ju liten och tanig så jag vill inte lyfta en 1290 när jag väl gått omkull - då kommer jag stå och gråta som @Strindberg s kompis! :p
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Självklart!

...så är det med allt - största begränsningen sitter på sadeln (eller mellan ratten och stolen om vi pratar bil) - men jag är ju liten och tanig så jag vill inte lyfta en 1290 när jag väl gått omkull - då kommer jag stå och gråta som @Strindberg s kompis! :p
Hehe, jag vet...
Jag får fan dessutom höjdskräck på de där stora. En gammal XR 400 eller DRZ400 är lagom.

Kommer ihåg en gång då vi var ute och åkt skog och en lös bekant med TTR, drevad för gata, var med. Han grät nästan när han fick motorstopp i en blötmyr, med motorn halvvägs ned i letan. Kicken stack upp ur vattnet, men han fick faktiskt igång den till slut.
@krämbulle visst åker du enduro? Kör du bara bana och "seriös" enduro eller är du ute och fisåker också?

Tanken är att i alla fall byta till bredare styre och högre risers, samt dreva om för lite skogsåka.
Jag vill sladda grusväg, det är poängen, och kunna ta ett skogstraktorspår som "sämst".
Har jag tid så blir den snarare såhär, fast med 17/21 kvar. Mindre framhjul är jävligt snyggt, men den här hojen ska jag ju använda.
IMG_9700.jpg
Ball men tänk på att du ska ju ha tid för min CB750 också ;)
Den här var fin! Älskar den gammelröda Hondafärgen
honda-nx650.jpg
 
Topp