Den har rullat ca 6700 mil. Riktigt trevlig maskin!Fan, TRX850 är bra ball. Hur långt har den gått?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den har rullat ca 6700 mil. Riktigt trevlig maskin!Fan, TRX850 är bra ball. Hur långt har den gått?
Jag körde hem kompisens Lowrider från Ö-vik i spöregn och 3 grader (plus). En riktigt jävlig resa, men så här i efterhand så var det rätt charmigt ändå. Det är ju de där turerna man kommer ihåg.Blev en 30-mila tripp idag. Temperaturen sjunk till 14 grader och det började blåsa och regna så jag frös och blev arg. Avbröt min planerade rutt och åkte snabbaste vägen hem. (ca 10 mil)
Kan vara topp 3 tråkigaste mc turerna sedan jag tog kortet för 10 år sedan. Fy. Men så kan det gå när man inte tar med kläder eller har handtagsvärme. Frös så mycket när jag kom hem så jag var tvungen att slänga mig i badkaret. En juli dag.
En kaffe vid en sjö hans med innan eländet började iaf.
![]()
![]()
Du måste ju hinna ha en sådan här också, innan du slår dig till ro (för visst känns det som att de som gått till HD stannar där?)!Fick faktiskt den tanken. Det har varit nära HD men inte riktigt där än, kör busigare hojar ett tag till.![]()
När jag såg bilden först tänkte jag, fasen va fräckt gjort dioramaGör lite ont i hjärtat varje gång jag passerar denna i garaget.
![]()
![]()
Helt rätt, står på listan. I värsta fall får man ha två.Du måste ju hinna ha en sådan här också, innan du slår dig till ro (för visst känns det som att de som gått till HD stannar där?)!
![]()
Du måste ju hinna ha en sådan här också, innan du slår dig till ro (för visst känns det som att de som gått till HD stannar där?)!
![]()
Blev en 30-mila tripp idag. Temperaturen sjunk till 14 grader och det började blåsa och regna så jag frös och blev arg. Avbröt min planerade rutt och åkte snabbaste vägen hem. (ca 10 mil)
Kan vara topp 3 tråkigaste mc turerna sedan jag tog kortet för 10 år sedan. Fy. Men så kan det gå när man inte tar med kläder eller har handtagsvärme. Frös så mycket när jag kom hem så jag var tvungen att slänga mig i badkaret. En juli dag.
En kaffe vid en sjö hans med innan eländet började iaf.
![]()
![]()
Jag körde hem kompisens Lowrider från Ö-vik i spöregn och 3 grader (plus). En riktigt jävlig resa, men så här i efterhand så var det rätt charmigt ändå. Det är ju de där turerna man kommer ihåg.
I söndag åkte jag 17 mil till Täby i mestadels regn. Igår gjorde jag samma resa åt andra hållet i samma väder. Jävligt är det ju men ändå en resa man kommer att komma ihåg. Det som inte dödar, härdar sägs det. Sådana resor gör att de andra turerna som kanske skulle vara besvärliga blir lite lättare.![]()
Hehe, hade precis samma upplevelse av dagen.
Jag åkte ut vid 11:30, körde mysiga vägar, lunchade. Soligt lagom varmt, allt toppen.
Började tycka att det blivit väl kallt och blåsigt bortåt fyra tiden. Ruttade om mot snabbaste vägen hem, fryser satan, kallt som en sån där aprildag när man skulle stannat hemma, körde in i ett åskregn med en 40 minuter kvar.
Skinnjacka och mcjeans är inte till för regnåka.
Min hoj är inte till för regnåka, bakskärmen riktar vätan upp i en båge där den kan söla ner undre halvan av ryggen på jackan för att sedan rinna ner i kallingarna.
Bifogar en bild från en mindre hemsk tur
![]()
Fräna hojar de där Qvarnorna, går säkert att köra hiskeligt fort på krokiga småvägar.Hehe, hade precis samma upplevelse av dagen.
Jag åkte ut vid 11:30, körde mysiga vägar, lunchade. Soligt lagom varmt, allt toppen.
Började tycka att det blivit väl kallt och blåsigt bortåt fyra tiden. Ruttade om mot snabbaste vägen hem, fryser satan, kallt som en sån där aprildag när man skulle stannat hemma, körde in i ett åskregn med en 40 minuter kvar.
Skinnjacka och mcjeans är inte till för regnåka.
Min hoj är inte till för regnåka, bakskärmen riktar vätan upp i en båge där den kan söla ner undre halvan av ryggen på jackan för att sedan rinna ner i kallingarna.
Bifogar en bild från en mindre hemsk tur
![]()
Haha våra turer låter näst intill identiska, nog för att jag inte blir blöt på ryggen, men har inte heller några kåpor att gömma mig bakom. Nej, varken jeans eller skinnjacka står emot blöta särskilt länge, då behöver man regnplagg.
Igår ville jag sälja hojen på vägen hem och köpa en klocka för pengen, idag vill bara ut och åka mera för att lätta på mc-abstinensen.![]()
Jag tycker jag har bra koll. Skruvade mycket Suzuki tidigt 2000-tal, och var tom certad på S ett tag. Försäkringens pris beror väl på allt möjligt, antar jag, så där har jag ingen koll, men i övrigt är det en rimlig hoj att äga. Däck, drivpaket och bromsar får en del däng av att man gärna toppfartar eller drar på fullt, så det kontot belastas lätt. Fast de grejerna kostar som vilken sporthoj som helst. Motormässigt är de skottsäkra.Någon här som haft en Hayabusa och kan antingen hjälpa mig tänka rätt eller bara allmänt heja på?
Är egentligen inte superhojintresserad och kör inte heller så pass mycket att det, på pappret, går att motivera sånt här.
Men... Jag gillar att samla på saker och jag gillar ikoner/klassiker.
Har därför alltid närt någon slags dröm att ha en trippel bestående av Yamaha Vmax (som jag redan har), Honda Africa Twin och en Suzuki GSX1300R. Då får man liksom lite av allt - lite krom, lite skog och lite 300+.
Klassiker? Absolut.
Ganska ful? Sure.
Men är det en särskilt bra motorcykel? Någon som har erfarenhet? Vad är värt att tänka på?
Dyr/billig att leva med?
Helst av allt vill jag ha en nittonia i tvåton.
![]()
Fräna hojar de där Qvarnorna, går säkert att köra hiskeligt fort på krokiga småvägar.
Fick hem en Lepera-sadel. Lilla rumpan fullkomligt älskar den nya och mindre träiga sadeln. Var i valet och kvalet om jag skulle byta till en helsvart men jag kommer behålla denna. Jag gillar det vita som bryter av mot allt grått och svart.
![]()
Testade en Ducati Monster 1200 med detta och det var ju galet kul! Minns inte om det funkar vid nedväxlingar dock. Gör din det?Hehe, ja det blir gärna busigt åka.
Quickshift gör mkt för upplevelsen också, svinkul att hålla fullt och bara sparka i växlarna
Kanske kika på Honda XR650R och Suzuki DR650? Suzuki funkade bra för långtur genom Norge, Hondan har jag inte provat.Åkt hoj sen jag fyllde 16, så snart i 20 år nu. Nu med barn osv så blir det allt mindre men uppskattar det varje gång även om man kör lite annorlunda nu mot när man var 20..
I dagsläget har jag och min far två hojar ihop, och det har fallit sig så att vi har en Hornet 600 och en 900. Nu åker vi aldrig ihop i alla fall (båda hojarna står hos far 15 mil bort) och har därför tänkt byta bort 600an mot en mer offroad-betonad hoj som klarar allt från traktorstig till en 10-milatur utan att man skakar sönder.
Tänker skottsäkert 20-35 kkr. Minimalt med underhåll. Jag tänker:
Yamaha XT660R,
Honda Dominator eller Transalp,
BMW F650GS
Aprilia Pegaso
Missar jag något? Nån som kan ge input på ovanstående? Jag och far är ganska långa, 188 och 193 respektive om det diskvalificerar nån specifik hoj..
//Rickard
Ja det är ju två avskalade alternativ. XR650 växer inte på träd och de flesta är väl ombyggda buskörda supermotards. I grunden samma motor i Dominator, men utan kåpa, mindre tank osv..?Kanske kika på Honda XR650R och Suzuki DR650? Suzuki funkade bra för långtur genom Norge, Hondan har jag inte provat.
Jag jagade XR förut och de dök upp med ojämna mellanrum, de som stod som motsedde hade ofta offroad-prylar med. XR ska nog vara lättare än Dominatorn. Serviceintervall på Suzuki vet jag tyvärr inte.Ja det är ju två avskalade alternativ. XR650 växer inte på träd och de flesta är väl ombyggda buskörda supermotards. I grunden samma motor i Dominator, men utan kåpa, mindre tank osv..?
Suzukin får jag kanske kika lite mer på. Vet du vad det är för serviceintervall på den?
Åkt hoj sen jag fyllde 16, så snart i 20 år nu. Nu med barn osv så blir det allt mindre men uppskattar det varje gång även om man kör lite annorlunda nu mot när man var 20..
I dagsläget har jag och min far två hojar ihop, och det har fallit sig så att vi har en Hornet 600 och en 900. Nu åker vi aldrig ihop i alla fall (båda hojarna står hos far 15 mil bort) och har därför tänkt byta bort 600an mot en mer offroad-betonad hoj som klarar allt från traktorstig till en 10-milatur utan att man skakar sönder.
Tänker skottsäkert 20-35 kkr. Minimalt med underhåll. Jag tänker:
Yamaha XT660R,
Honda Dominator eller Transalp,
BMW F650GS
Aprilia Pegaso
Missar jag något? Nån som kan ge input på ovanstående? Jag och far är ganska långa, 188 och 193 respektive om det diskvalificerar nån specifik hoj..
//Rickard
Trots att jag alltid rekommenderar italienskt så bör du kolla så du får en Pegaso med insprut för den pengen (jag har ingen koll alls på priserna). De med dubbelförgasare är en källa till vansinne, särskilt som det är ett helvete att få bort dem. Tror GS 650 av samma årgångar har samma Rotax-puffra?Åkt hoj sen jag fyllde 16, så snart i 20 år nu. Nu med barn osv så blir det allt mindre men uppskattar det varje gång även om man kör lite annorlunda nu mot när man var 20..
I dagsläget har jag och min far två hojar ihop, och det har fallit sig så att vi har en Hornet 600 och en 900. Nu åker vi aldrig ihop i alla fall (båda hojarna står hos far 15 mil bort) och har därför tänkt byta bort 600an mot en mer offroad-betonad hoj som klarar allt från traktorstig till en 10-milatur utan att man skakar sönder.
Tänker skottsäkert 20-35 kkr. Minimalt med underhåll. Jag tänker:
Yamaha XT660R,
Honda Dominator eller Transalp,
BMW F650GS
Aprilia Pegaso
Missar jag något? Nån som kan ge input på ovanstående? Jag och far är ganska långa, 188 och 193 respektive om det diskvalificerar nån specifik hoj..
//Rickard
Testade en Ducati Monster 1200 med detta och det var ju galet kul! Minns inte om det funkar vid nedväxlingar dock. Gör din det?
Har sett att det finns till Harley också. Kanske ett billigare trim än att köpa Big Bore-kit?![]()
Håller med om att quickshift är beroendeframkallande. Känns, precis som turkojs säger, som att man gör illa hojen, men man vänjer sig.
Vid nedväxling väljer jag oftast att använda koppling. Har kanske inte vant mig riktigt än?
Du har en rätt bra lista där. En Africa Twin kan också vara ett alternativ att kika på.
DR650 som nämnts är en toppenhoj för ändamålet. Även DRZ400 om du vill ha lite mer fokus på offroad, och mindre komfort på 10-milaturer på asfalt. XR650R skulle jag inte kika på givet ditt uttalade användningsområde. Den är helt fantastisk i rätt miljö, givet rätt förutsättningar, men jag skulle säga att den blir lite för extrem här. Dessutom bara kickstart![]()
Jag tycker jag har bra koll. Skruvade mycket Suzuki tidigt 2000-tal, och var tom certad på S ett tag. Försäkringens pris beror väl på allt möjligt, antar jag, så där har jag ingen koll, men i övrigt är det en rimlig hoj att äga. Däck, drivpaket och bromsar får en del däng av att man gärna toppfartar eller drar på fullt, så det kontot belastas lätt. Fast de grejerna kostar som vilken sporthoj som helst. Motormässigt är de skottsäkra.
Om du kollar på en, och känner dig lite sugen, så fråga snällt om du får ta liss en av, eller helst båda, sidokåporna. De är rätt ”invecklade”, många flärpar och pluttar som ska passa i varandra, så har du något slags samlarintention så vill du ha en som inte är sönderbruten där. Lämna skruven mitt på sidokåpan på plats, skuva loss alla andra skruvar runt kåpan, undertill och vid kåpan runt styret-ish. Lilla bakre kåpan under kan hänga kvar i bbakre fästet. Sedan släpper du på ”mittenskruven”, och lirkar kåpan lite hit och dit, så släpper den.
Sen är det allt annat med originaldelar och skick, men det fattar du ju själv.
Som alltid på ”värre” hojar, kolla alla bolag. Suzuki märkesförsäkring var prisvärd då jag jobbade med hoj (det brukar variera rätt mycket). Svedea och Gjensidige brukade också vara bra. Nya modellen kom väl...2008? Det var inte en av de nya du kollade på?Oj! Det var ett mer djuplodande svar än jag kanske förväntat mig. Tack!
Frågar jag någon av mina bekanta eller nån av kollegorna här på jobbet så får man på sin höjd ett "KBK" tillbaka.
Ska jag vara helt ärlig så hade jag inte skänkt särskilt mycket tanke på försäkringsbiten.
Tänkte att jag kommit upp i någon slags aktningsvärd ålder och att jag nu kört hoj åtminstone ett par år.
Ack vad jag bedrog mig...
Kollade förvisso bara som allra snabbast, men 28k/år (helförsäkring) tyckte TryggHansa det var rimligt att ta. Våra åsikter går lite isär där...
Låt gå för att det var en 2007:a och inte en 1999:a, men ändå.
Borde inte den senare kunna gå att klassikerförsäkra snart?
Nu vet jag att Vmaxen saknar kåpor och sådär, men för 140 hk i den så betalar jag ändå bara artonhundra om året i klassikerförsäkring.
Får ju kolla runt lite mer så klart, men om det är på dessa nivåer så är det helt ointressant för min del. Kör som sagt inte så mycket och att då betala 2.5k/mån känns ganska onödigt.
I övrigt stort tack för alla tips!
Bevakning på Blocket har sats upp.