• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Så här djupt har jag aldrig varit i en hoj förr. Men jääääklar vad trångt det var att få upp tändspolarna och då har jag ändå små händer. Att få på momentnyckel på cylinder 1 var ju bara att glömma. Fick dra på chans med spärrskaft. Men man drar ju sannolikt för hårt snarare än för löst på frihand så de sitter nog kvar. Sannolikheten att jag kommer köra 1200 mil till på den här hojen är minimal. Hittils har det blivit 7.
C0C53443-F734-4ACF-963E-59B9481CC655_1_105_c.jpeg

Charmen med radfyror. Numera kör jag stånka eller twin :D
 
Så här djupt har jag aldrig varit i en hoj förr. Men jääääklar vad trångt det var att få upp tändspolarna och då har jag ändå små händer. Att få på momentnyckel på cylinder 1 var ju bara att glömma. Fick dra på chans med spärrskaft. Men man drar ju sannolikt för hårt snarare än för löst på frihand så de sitter nog kvar. Sannolikheten att jag kommer köra 1200 mil till på den här hojen är minimal. Hittils har det blivit 7.
C0C53443-F734-4ACF-963E-59B9481CC655_1_105_c.jpeg
Man lär sig sin hoj så länge man har den :D
Så länge du inte drittlar ner nåt i insugen, eller tändstiftshålen så fixar du det ;)
OCH det är bara 1193mil kvar till nästa 1200..
 
Man lär sig sin hoj så länge man har den :D
Så länge du inte drittlar ner nåt i insugen, eller tändstiftshålen så fixar du det ;)
OCH det är bara 1193mil kvar till nästa 1200..
Det som är så bra numera är ju att det alltid finns en youtube film som visar exakt hur man ska göra. Bara att följa. Annars hade jag nog aldrig vågat.

Har laddat ned verkstadsmanualen men där står det ju bara ”gör z, ta bort y” med dåliga bilder och lite pilar. Visst åtdragsmoment hittar man ju där och är man lite mer erfaren än jag så duger det säkert som stöd.
 
Efter ett gäng år på en rad olika Harley’s gick jag för några år sedan över till bmw. Trimmande, lackande och enklare ombyggnationer byttes mot en R Nine T som café-stukades lite lätt. Eftersom fart i kombination med två hjul är så jävla kul blev det ganska snabbt en bmw S1000XR istället.
Men problemet med den hojen, förutom att den är jävligt ful, är att den är lite för bra.

165hk, quickshifter och wheeliecontrol, det är ju nästan omöjligt att hålla sig under 200.
Så nu åker den ut och byts ut mot en Harley igen. Känns bra, med en Harley är det iaf kul även i farter under 150. Och även om det är en onödigt dyr, tung och motorsvag hoj som knappt går att bromsa med, så ser jag fram emot bytet. Känslan att cruisa fram i makliga 90-140 med tischa, öppen kruka och flugor på tänderna är fan magisk.

Några bilder på ett par av tidigare hojar.
FC3D8FE2-74C3-411B-B301-21962EA84169.jpeg 6703D973-A6F2-4F85-981B-7F872E00D487.jpeg C7185D23-AA31-47F6-9C0D-79E2E29CA422.jpeg FDBF8699-6F8D-4F5F-8DB8-DB3F83345F03.jpeg AF53088C-9137-43E7-9224-2E7F48597D8C.jpeg EF9ED80A-02A5-44B1-A2DE-87D41B9CAB97.jpeg 6F736D63-EBB1-4ADE-9D59-F8AF753D07F4.jpeg 999F99E2-540C-4070-B342-05251A7576EE.jpeg 15C70D37-9D61-431D-8744-A912E9E995CB.jpeg 64110FC2-6B20-441F-95A1-4C782CEB8567.jpeg 1C9942D1-4E68-4CAD-AE66-0C06BCBF7041.jpeg 89BD5CC5-41EE-46E7-A896-8092A4E24378.jpeg
 
Efter ett gäng år på en rad olika Harley’s gick jag för några år sedan över till bmw. Trimmande, lackande och enklare ombyggnationer byttes mot en R Nine T som café-stukades lite lätt. Eftersom fart i kombination med två hjul är så jävla kul blev det ganska snabbt en bmw S1000XR istället.
Men problemet med den hojen, förutom att den är jävligt ful, är att den är lite för bra.

165hk, quickshifter och wheeliecontrol, det är ju nästan omöjligt att hålla sig under 200.
Så nu åker den ut och byts ut mot en Harley igen. Känns bra, med en Harley är det iaf kul även i farter under 150. Och även om det är en onödigt dyr, tung och motorsvag hoj som knappt går att bromsa med, så ser jag fram emot bytet. Känslan att cruisa fram i makliga 90-140 med tischa, öppen kruka och flugor på tänderna är fan magisk.

Några bilder på ett par av tidigare hojar.
FC3D8FE2-74C3-411B-B301-21962EA84169.jpeg 6703D973-A6F2-4F85-981B-7F872E00D487.jpeg C7185D23-AA31-47F6-9C0D-79E2E29CA422.jpeg FDBF8699-6F8D-4F5F-8DB8-DB3F83345F03.jpeg AF53088C-9137-43E7-9224-2E7F48597D8C.jpeg EF9ED80A-02A5-44B1-A2DE-87D41B9CAB97.jpeg 6F736D63-EBB1-4ADE-9D59-F8AF753D07F4.jpeg 999F99E2-540C-4070-B342-05251A7576EE.jpeg 15C70D37-9D61-431D-8744-A912E9E995CB.jpeg 64110FC2-6B20-441F-95A1-4C782CEB8567.jpeg 1C9942D1-4E68-4CAD-AE66-0C06BCBF7041.jpeg 89BD5CC5-41EE-46E7-A896-8092A4E24378.jpeg
Bra sammanfattat! Har ungefär samma resa fast började med typ 4 sporthojar innan två nakna och sen hd
 
Efter ett gäng år på en rad olika Harley’s gick jag för några år sedan över till bmw. Trimmande, lackande och enklare ombyggnationer byttes mot en R Nine T som café-stukades lite lätt. Eftersom fart i kombination med två hjul är så jävla kul blev det ganska snabbt en bmw S1000XR istället.
Men problemet med den hojen, förutom att den är jävligt ful, är att den är lite för bra.

165hk, quickshifter och wheeliecontrol, det är ju nästan omöjligt att hålla sig under 200.
Så nu åker den ut och byts ut mot en Harley igen. Känns bra, med en Harley är det iaf kul även i farter under 150. Och även om det är en onödigt dyr, tung och motorsvag hoj som knappt går att bromsa med, så ser jag fram emot bytet. Känslan att cruisa fram i makliga 90-140 med tischa, öppen kruka och flugor på tänderna är fan magisk.

Några bilder på ett par av tidigare hojar.
FC3D8FE2-74C3-411B-B301-21962EA84169.jpeg 6703D973-A6F2-4F85-981B-7F872E00D487.jpeg C7185D23-AA31-47F6-9C0D-79E2E29CA422.jpeg FDBF8699-6F8D-4F5F-8DB8-DB3F83345F03.jpeg AF53088C-9137-43E7-9224-2E7F48597D8C.jpeg EF9ED80A-02A5-44B1-A2DE-87D41B9CAB97.jpeg 6F736D63-EBB1-4ADE-9D59-F8AF753D07F4.jpeg 999F99E2-540C-4070-B342-05251A7576EE.jpeg 15C70D37-9D61-431D-8744-A912E9E995CB.jpeg 64110FC2-6B20-441F-95A1-4C782CEB8567.jpeg 1C9942D1-4E68-4CAD-AE66-0C06BCBF7041.jpeg 89BD5CC5-41EE-46E7-A896-8092A4E24378.jpeg
Bra sammanfattat! Har ungefär samma resa fast började med typ 4 sporthojar innan två nakna och sen hd
Började direkt med HD :D
 
Vad tycker du om RSV Mille från år 2000 @Strindberg ? Alltid haft en liten kärlek till Aprilia och Millen är ju så jäääkla ball...
Stort älsk. Min första R-hoj (och enda jag faktiskt ägt) var en Mille R från -01, i färgen ”Nero Diablo”, vilket ju är ett riktigt coolt namn på en färg.
Första årsmodellerna Mille så hette basmodellen bara RSV, och RSV-R motsvarade dagens factory. R var då monoposto, ganska många kåpor i äkta kolfiber (vilket de slutade med senare), fullt Öhlinskittad och med smidda fälgar i stället för de vanliga. Åsså var displayen grön.
Skottsäker Rotaxpuffra, dock med klart klen effekt. Man får lita på chassiet och bromsarna.
Denna färgen, med egenkortad Akraburk.
3168FB69-F934-4469-B842-4AB528CF3077.jpeg
 
Stort älsk. Min första R-hoj (och enda jag faktiskt ägt) var en Mille R från -01, i färgen ”Nero Diablo”, vilket ju är ett riktigt coolt namn på en färg.
Första årsmodellerna Mille så hette basmodellen bara RSV, och RSV-R motsvarade dagens factory. R var då monoposto, ganska många kåpor i äkta kolfiber (vilket de slutade med senare), fullt Öhlinskittad och med smidda fälgar i stället för de vanliga. Åsså var displayen grön.
Skottsäker Rotaxpuffra, dock med klart klen effekt. Man får lita på chassiet och bromsarna.
Denna färgen, med egenkortad Akraburk.
3168FB69-F934-4469-B842-4AB528CF3077.jpeg
Kul att höra! :) R verkar grym. Jäkligt snygg i den färgen. Det ligger nämligen en vanlig RSV ute på blocket och jag kan inte låta bli att börja fantisera. Hur är kvalitén överlag?
 
Kul att höra! :) R verkar grym. Jäkligt snygg i den färgen. Det ligger nämligen en vanlig RSV ute på blocket och jag kan inte låta bli att börja fantisera. Hur är kvalitén överlag?
Den i Tranemo? Köp. Kvaliteten är bra, men det börjar ju bli gamla cyklar, så man ska vara noga med kontroll av skick och originaldelar. Sedan ska du se till att provköra/provsitta. Du bör ha hyfsat korta ben/lång överkropp för att sitta riktigt bra. I alla fall om du ska smyga runt på gatorna. Den sär har säkert ingen kollat ventilerna på hundra år på, men det är ingen fara. Extremt sälla man behöver justera på de där.
@roosterman Har du någon input?
 
Den i Tranemo? Köp. Kvaliteten är bra, men det börjar ju bli gamla cyklar, så man ska vara noga med kontroll av skick och originaldelar. Sedan ska du se till att provköra/provsitta. Du bör ha hyfsat korta ben/lång överkropp för att sitta riktigt bra. I alla fall om du ska smyga runt på gatorna. Den sär har säkert ingen kollat ventilerna på hundra år på, men det är ingen fara. Extremt sälla man behöver justera på de där.
@roosterman Har du någon input?
Jättebra info, tack! Och precis, den i Tranemo. Ser riktigt fin ut. Sittställningen ser ju rätt aggressiv ut och jag har nog ganska långa ben i förhållande till min överkropp så hade kunnat bli lite jobbigt vid myskörande. 181cm lång. Ventilerna hade jag och farsan kunnat justera så det hade nog inte varit något problem om den är utan historik om det. Tittar också på Speed Triple 955i och Fireblade 919 från typ 97-99. Vill ha alla tre :D Även om det lutar åt 955i då jag har ett (för mig) väldigt bra exemplar på g där, samt att den har en lite mer ”mångsidig” körställning.

Men Aprilia är fan Aprilia...:nailbiting:

Du skrev att du tyckte att den var lite klen, men den har ju fasiken 128hk? Känns det som att den har mindre effekt tycker du?
 
Senast ändrad:
Jättebra info, tack! Och precis, den i Tranemo. Ser riktigt fin ut. Sittställningen ser ju rätt aggressiv ut och jag har nog ganska långa ben i förhållande till min överkropp så hade kunnat bli lite jobbigt vid myskörande. 181cm lång. Ventilerna hade jag och farsan kunnat justera så det hade nog inte varit något problem om den är utan historik om det. Tittar också på Speed Triple 955i och Fireblade 919 från typ 97-99. Vill ha alla tre :D Även om det lutar åt 955i då jag har ett (för mig) väldigt bra exemplar på g där, samt att den har en lite mer ”mångsidig” körställning.

Men Aprilia är fan Aprilia...:nailbiting:

Du skrev att du tyckte att den var lite klen, men den har ju fasiken 128hk? Känns det som att den har mindre effekt tycker du?
Effektmässigt så är bottendrag alltid bottendrag, men som K1:an hade ju...140? Sedan var det alltid lite mycket ”avgång” på RSV, tror de typiskt landade på 115–ish på bakhjulet.
 
Den i Tranemo? Köp. Kvaliteten är bra, men det börjar ju bli gamla cyklar, så man ska vara noga med kontroll av skick och originaldelar. Sedan ska du se till att provköra/provsitta. Du bör ha hyfsat korta ben/lång överkropp för att sitta riktigt bra. I alla fall om du ska smyga runt på gatorna. Den sär har säkert ingen kollat ventilerna på hundra år på, men det är ingen fara. Extremt sälla man behöver justera på de där.
@roosterman Har du någon input?
Har inte haft någon Mille själv men svågern har en och han är grymt nöjd med den. I stort sett samma motor som i min Caponord fast fulleffektare.
Motormässigt går dom riktigt gott. Och som @Strindberg säger så är dom näst intill skottsäkra, dom där Rotaxsnurrorna:)
Millen är nog fasen den av dom tre @Bjoerlin76 nämner som har skönast vrid. En twin är ju en twin.
Gällande Bladen så är det nog den sporthoj jag kört som jag suttit bäst på , den var ju inte lika extrem i körställning som en R1 tex.
Trajjans trepipa är ju också en riktigt trevlig spis och hojen har en helt ok körställning den oxå. Och jag som är liite ljudnörd, kan inget annat än att säga mums om den motorn med lagom öppet system:D
Men i slutändan är det bästa att provsitta/köra hojarna och se hur den passar just dig.
Alla tre ovan är ju riktigt fina hoja men på var sitt sätt, tre helt olika motortyper, men hyffsat samma stuk på hoj:)
 
Har inte haft någon Mille själv men svågern har en och han är grymt nöjd med den. I stort sett samma motor som i min Caponord fast fulleffektare.
Motormässigt går dom riktigt gott. Och som @Strindberg säger så är dom näst intill skottsäkra, dom där Rotaxsnurrorna:)
Millen är nog fasen den av dom tre @Bjoerlin76 nämner som har skönast vrid. En twin är ju en twin.
Gällande Bladen så är det nog den sporthoj jag kört som jag suttit bäst på , den var ju inte lika extrem i körställning som en R1 tex.
Trajjans trepipa är ju också en riktigt trevlig spis och hojen har en helt ok körställning den oxå. Och jag som är liite ljudnörd, kan inget annat än att säga mums om den motorn med lagom öppet system:D
Men i slutändan är det bästa att provsitta/köra hojarna och se hur den passar just dig.
Alla tre ovan är ju riktigt fina hoja men på var sitt sätt, tre helt olika motortyper, men hyffsat samma stuk på hoj:)
Ja det är trevliga hojar alla tre. Trajjan jag tittar på har ett rätt schysst slipon, så den låter bra som fan. Även om det låter lite dumt så kommer jag nog köpa någon hoj innan jag har kört upp för tung MC, har några bandagar inbokade strax efter uppkörningen som jag bara inte vill missa... :D Provsitta kan jag ju dock göra.
Frågan är vilken. Tokgillar alla tre på olika sätt. Bladen verkar riktigt kompetent för sin ålder. Millen har charm och Trajjan ljud och mångsidighet.
 
Senast ändrad:
Ktm 1190 adventure och adventure r, någon som har erfarenhet av ngn av de? Kommer köras 90% på asfalt
 
Ktm 1190 adventure och adventure r, någon som har erfarenhet av ngn av de? Kommer köras 90% på asfalt
Jag har haft en SMT990 som påminner lite om dessa.
Allting på mc:n var tipptopp, bromsar, motor, dämpare etc.
Det enda jag störde mig på när jag körde på vanlig väg var att motorns (LC8 med insprutning) karaktär var så aggressiv. Det kändes hela tiden som om man låg på fel växel eftersom den gick optimalt på ganska höga varv. Omöjligt att "cruisa" skönt på vägen.
Därför jag sålde den till slut. Gillar man sportig körning var den helt ok. Men det gick inte att välja och jag gillar längre roadtrips, då blir det lite tröttsamt i längden.
Säkert är 1190 motorn lugnare på lägre varv, men prova innan du köper, om du tror att det kan störa dig.
 
Jag har haft en SMT990 som påminner lite om dessa.
Allting på mc:n var tipptopp, bromsar, motor, dämpare etc.
Det enda jag störde mig på när jag körde på vanlig väg var att motorns (LC8 med insprutning) karaktär var så aggressiv. Det kändes hela tiden som om man låg på fel växel eftersom den gick optimalt på ganska höga varv. Omöjligt att "cruisa" skönt på vägen.
Därför jag sålde den till slut. Gillar man sportig körning var den helt ok. Men det gick inte att välja och jag gillar längre roadtrips, då blir det lite tröttsamt i längden.
Säkert är 1190 motorn lugnare på lägre varv, men prova innan du köper, om du tror att det kan störa dig.

Jag har 1290, SuperDuke R. Den är nog nedtonad sedan 990s tid. Visst fasen är den aggressiv, men du kan ligga på 4:ans växel i svepande kurvor och bara njuta. Lite högre varv, visst, men det är den gjord för. Jag vinn-lade mig själv om att köra lugnt idag och 15 mila turen var smooth. Cruisa runt, ta myskurvor och så kan man bränna på som fan när man känner för det.

Är dock lite för mycket för mig att köra med. Kommer att byta hoj inför nästa säsong. Lite trist med 230 mil på mätaren, men jag cruisar mest!
 
Nice! R nine t är min drömhoj och förmodligen den jag byter till om ett par år, tycker den är så satans snygg.

Hur är den att köra? :hungry:
Riktigt kul. Ljudet och vridet är kalas. Lite mindre skön på längre sträckor i hög fart dock men jag kör mest dagsutflykter på kurviga vägar. Bara att köpa!
 
Tillbaka
Topp