• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Ja jävlar, lite trött igår.. :)

Endast landsväg och wheelies, inget dragrace ännu! Ingen elektronik på Yamahan så den drar på bakhjulet väldigt lätt. :)

Det första åtgärder på Bmw’n var att stänga av allt utan ABS och TC, blir lite charmigare då.
Både MT’n och BMW har effekt så det blir roligt.
 
Väntar på färjan över till @Pappi
IMG_20200726_133600.jpg
 
Det första åtgärder på Bmw’n var att stänga av allt utan ABS och TC, blir lite charmigare då.
Både MT’n och BMW har effekt så det blir roligt.
Helt klart. Har du fler tips för att få upp bmwn på bakhjulet? Polaren hade lite bekymmer med det, skall man ha dynamic pro läget på eller inget alls?
 
Helt klart. Har du fler tips för att få upp bmwn på bakhjulet? Polaren hade lite bekymmer med det, skall man ha dynamic pro läget på eller inget alls?

Kan ju även påpekas att Aprilan var lättare att avverka längre sträckor på bakhjulet, motorregister och en annan tyngd i motorbromsen gjorde det lättare.

Men BMW’n är vild och drar upp på rent gaspådrag väldigt villigt.
 
Senast ändrad:
Jag har en liten fundering till panelen...
Jag hade en "spännande upplevelse" med min nyinköpta fabriksnya Vespa. Jag kör på en tvåfilig 50 väg in i en rondell, jag ligger i vänsterfil och ska rakt fram genom rondellen. På väg ut ur rondellen byter jag till högerfil då jag tänkte ta det lite piano (det är 90 väg jag kör ut på). Då dör Vespan!?! Bakomvarande tutar och tvärbromsar...
Jag rullar till vägkanten och blir stående. Det finns soppa, det finns ström och startmotorn snurrar, men den vägra tända. Jag ringer hem till frun, ber henne kolla med mitt försäkringsbolag vilken bärgare som är att föredra, samt att ringa butiken och förvarna om att Vespan kommer i retur, och att jag behöver ett ersättningsfordon, medans jag ska försöka felsöka på plats.
Tjejen som ska bärga mig kommer efter 40 minuters väntan. Jag har då kollat alla säkringar, dödarknappen under sidostödet, bensin i tanken, och kollat om något uppenbart syns i motorrummet (typ läckage). Hon frågar om hon får fingra lite, vilket givetvis går bra. Vi funderar på om man kan lossa bränsleslangen och se om det kommer fram bensin... Helt plötslig håller hon i en lös slangliknande kabel och undrar "ska den här hänga löst bara?". Det är tändkabeln.
Tändkabeln har alltså lossnat helt ifrån tändstiftet, bara att trycka fast den så startar Vespan. Frid & fröjd, jag kan åka hem och frun får i uppdrag att informera butiken/verkstaden.
Min personliga gissning är att det är den mekaniker som färdigställde Vespan för leverans som råkat dra loss tändkabeln på ett vis som inte uppenbart syntes, den gick ju att köra i ca 8 mil innan den lossnade helt... Inte kan det väl vara Piaggio som slarvat i fabriken? Alla kablar och bultar har färgdutt och borde vara kollade ifrån fabrik.
Att det någonstans behöver tillkomma en rutin är uppenbart, men frågan är om jag bara ska släppa det hela eller kräva någon slags ersättning ifrån butiken? Jag har aldrig varit med om något liknande, och det kunde varit livsfarligt eftersom det skedde under färd. Hur hade ni agerat?
 
Jag har en liten fundering till panelen...
Jag hade en "spännande upplevelse" med min nyinköpta fabriksnya Vespa. Jag kör på en tvåfilig 50 väg in i en rondell, jag ligger i vänsterfil och ska rakt fram genom rondellen. På väg ut ur rondellen byter jag till högerfil då jag tänkte ta det lite piano (det är 90 väg jag kör ut på). Då dör Vespan!?! Bakomvarande tutar och tvärbromsar...
Jag rullar till vägkanten och blir stående. Det finns soppa, det finns ström och startmotorn snurrar, men den vägra tända. Jag ringer hem till frun, ber henne kolla med mitt försäkringsbolag vilken bärgare som är att föredra, samt att ringa butiken och förvarna om att Vespan kommer i retur, och att jag behöver ett ersättningsfordon, medans jag ska försöka felsöka på plats.
Tjejen som ska bärga mig kommer efter 40 minuters väntan. Jag har då kollat alla säkringar, dödarknappen under sidostödet, bensin i tanken, och kollat om något uppenbart syns i motorrummet (typ läckage). Hon frågar om hon får fingra lite, vilket givetvis går bra. Vi funderar på om man kan lossa bränsleslangen och se om det kommer fram bensin... Helt plötslig håller hon i en lös slangliknande kabel och undrar "ska den här hänga löst bara?". Det är tändkabeln.
Tändkabeln har alltså lossnat helt ifrån tändstiftet, bara att trycka fast den så startar Vespan. Frid & fröjd, jag kan åka hem och frun får i uppdrag att informera butiken/verkstaden.
Min personliga gissning är att det är den mekaniker som färdigställde Vespan för leverans som råkat dra loss tändkabeln på ett vis som inte uppenbart syntes, den gick ju att köra i ca 8 mil innan den lossnade helt... Inte kan det väl vara Piaggio som slarvat i fabriken? Alla kablar och bultar har färgdutt och borde vara kollade ifrån fabrik.
Att det någonstans behöver tillkomma en rutin är uppenbart, men frågan är om jag bara ska släppa det hela eller kräva någon slags ersättning ifrån butiken? Jag har aldrig varit med om något liknande, och det kunde varit livsfarligt eftersom det skedde under färd. Hur hade ni agerat?
Är nog svårt att få någon ersättning för en sådan sak.
Kör på, njut av Vespan och var viss om att just detta inte kommer att hända igen.
Är i valet och kvalet om jag ska försöka köpa tillbaka min gamla Vespa P200... :angel:
 
Jag har en liten fundering till panelen...
Jag hade en "spännande upplevelse" med min nyinköpta fabriksnya Vespa. Jag kör på en tvåfilig 50 väg in i en rondell, jag ligger i vänsterfil och ska rakt fram genom rondellen. På väg ut ur rondellen byter jag till högerfil då jag tänkte ta det lite piano (det är 90 väg jag kör ut på). Då dör Vespan!?! Bakomvarande tutar och tvärbromsar...
Jag rullar till vägkanten och blir stående. Det finns soppa, det finns ström och startmotorn snurrar, men den vägra tända. Jag ringer hem till frun, ber henne kolla med mitt försäkringsbolag vilken bärgare som är att föredra, samt att ringa butiken och förvarna om att Vespan kommer i retur, och att jag behöver ett ersättningsfordon, medans jag ska försöka felsöka på plats.
Tjejen som ska bärga mig kommer efter 40 minuters väntan. Jag har då kollat alla säkringar, dödarknappen under sidostödet, bensin i tanken, och kollat om något uppenbart syns i motorrummet (typ läckage). Hon frågar om hon får fingra lite, vilket givetvis går bra. Vi funderar på om man kan lossa bränsleslangen och se om det kommer fram bensin... Helt plötslig håller hon i en lös slangliknande kabel och undrar "ska den här hänga löst bara?". Det är tändkabeln.
Tändkabeln har alltså lossnat helt ifrån tändstiftet, bara att trycka fast den så startar Vespan. Frid & fröjd, jag kan åka hem och frun får i uppdrag att informera butiken/verkstaden.
Min personliga gissning är att det är den mekaniker som färdigställde Vespan för leverans som råkat dra loss tändkabeln på ett vis som inte uppenbart syntes, den gick ju att köra i ca 8 mil innan den lossnade helt... Inte kan det väl vara Piaggio som slarvat i fabriken? Alla kablar och bultar har färgdutt och borde vara kollade ifrån fabrik.
Att det någonstans behöver tillkomma en rutin är uppenbart, men frågan är om jag bara ska släppa det hela eller kräva någon slags ersättning ifrån butiken? Jag har aldrig varit med om något liknande, och det kunde varit livsfarligt eftersom det skedde under färd. Hur hade ni agerat?
Vet inte hur jag hade agerat, men kollade med min Vespa-mek, och i den leveransservice som enligt Vespa ska göras så är man inte i närheten av tändstift eller dito kablar.
 
Jag har en liten fundering till panelen...
Jag hade en "spännande upplevelse" med min nyinköpta fabriksnya Vespa. Jag kör på en tvåfilig 50 väg in i en rondell, jag ligger i vänsterfil och ska rakt fram genom rondellen. På väg ut ur rondellen byter jag till högerfil då jag tänkte ta det lite piano (det är 90 väg jag kör ut på). Då dör Vespan!?! Bakomvarande tutar och tvärbromsar...
Jag rullar till vägkanten och blir stående. Det finns soppa, det finns ström och startmotorn snurrar, men den vägra tända. Jag ringer hem till frun, ber henne kolla med mitt försäkringsbolag vilken bärgare som är att föredra, samt att ringa butiken och förvarna om att Vespan kommer i retur, och att jag behöver ett ersättningsfordon, medans jag ska försöka felsöka på plats.
Tjejen som ska bärga mig kommer efter 40 minuters väntan. Jag har då kollat alla säkringar, dödarknappen under sidostödet, bensin i tanken, och kollat om något uppenbart syns i motorrummet (typ läckage). Hon frågar om hon får fingra lite, vilket givetvis går bra. Vi funderar på om man kan lossa bränsleslangen och se om det kommer fram bensin... Helt plötslig håller hon i en lös slangliknande kabel och undrar "ska den här hänga löst bara?". Det är tändkabeln.
Tändkabeln har alltså lossnat helt ifrån tändstiftet, bara att trycka fast den så startar Vespan. Frid & fröjd, jag kan åka hem och frun får i uppdrag att informera butiken/verkstaden.
Min personliga gissning är att det är den mekaniker som färdigställde Vespan för leverans som råkat dra loss tändkabeln på ett vis som inte uppenbart syntes, den gick ju att köra i ca 8 mil innan den lossnade helt... Inte kan det väl vara Piaggio som slarvat i fabriken? Alla kablar och bultar har färgdutt och borde vara kollade ifrån fabrik.
Att det någonstans behöver tillkomma en rutin är uppenbart, men frågan är om jag bara ska släppa det hela eller kräva någon slags ersättning ifrån butiken? Jag har aldrig varit med om något liknande, och det kunde varit livsfarligt eftersom det skedde under färd. Hur hade ni agerat?
Helt övertygad att det slarvats i fabriken. Inte för att vara sån men italienska fabriker har ju kanske inte ett 100% igt rykte i största allmänhet.

Nån ersättning i Sverige kommer du inte få för annat än direkta utlägg i samband med händelsen. "Kompensation" finns inte i svensk lagstiftning på det sättet. Däremot kan du ju förstås ringa och leva rövare (sakligt) till handlaren och se om de är villiga att ge ett bra pris på tillbehör, service eller liknande. Ren kontantersättning kommer inte hända, det kan jag nästan garantera. Skulle vara om de har oerhört dåligt samvete och det brukar inte svenska handlare ha...
 
Helt övertygad att det slarvats i fabriken. Inte för att vara sån men italienska fabriker har ju kanske inte ett 100% igt rykte i största allmänhet.

Nån ersättning i Sverige kommer du inte få för annat än direkta utlägg i samband med händelsen. "Kompensation" finns inte i svensk lagstiftning på det sättet. Däremot kan du ju förstås ringa och leva rövare (sakligt) till handlaren och se om de är villiga att ge ett bra pris på tillbehör, service eller liknande. Ren kontantersättning kommer inte hända, det kan jag nästan garantera. Skulle vara om de har oerhört dåligt samvete och det brukar inte svenska handlare ha...
Jag är också rätt säker på att det är fabriken som är boven i dramat, men jag tycker du är lite orättvis mot italienarna. Tittar man senaste 15 åren skulle jag säga att de har god kvalitet på både delar, passform och ihopskruvning.

Det de är sämst på är förutsägbarheten vad gäller reservdelar...
 
Är nog svårt att få någon ersättning för en sådan sak.
Kör på, njut av Vespan och var viss om att just detta inte kommer att hända igen.
Är i valet och kvalet om jag ska försöka köpa tillbaka min gamla Vespa P200... :angel:
Njuter för fullt, sjukt rolig att köra. Som en trimmad moppe ;)
Vet inte hur jag hade agerat, men kollade med min Vespa-mek, och i den leveransservice som enligt Vespa ska göras så är man inte i närheten av tändstift eller dito kablar.
Jag tänker att det kanske spelar mindre roll vart debaclet uppstod, mer att man har en rutin för vad som kollas innan kund åker iväg...

Helt övertygad att det slarvats i fabriken. Inte för att vara sån men italienska fabriker har ju kanske inte ett 100% igt rykte i största allmänhet.

Nån ersättning i Sverige kommer du inte få för annat än direkta utlägg i samband med händelsen. "Kompensation" finns inte i svensk lagstiftning på det sättet. Däremot kan du ju förstås ringa och leva rövare (sakligt) till handlaren och se om de är villiga att ge ett bra pris på tillbehör, service eller liknande. Ren kontantersättning kommer inte hända, det kan jag nästan garantera. Skulle vara om de har oerhört dåligt samvete och det brukar inte svenska handlare ha...
Någon ersättning tänkte jag inte kräva. Skulle jag bli erbjuden något som kompensation för den lite allmänt trista upplevelsen skulle det förstås ställa butiken i bättre dager hos mig. Nu kommer jag göra första service hos dem då dom ska montera en pakethållare som är beställd, men sedan blir det någon annan som får mina pengar ;)
 
Är nog svårt att få någon ersättning för en sådan sak.
Kör på, njut av Vespan och var viss om att just detta inte kommer att hända igen.
Är i valet och kvalet om jag ska försöka köpa tillbaka min gamla Vespa P200... :angel:
Klart att du ska köpa tillbaka din P200 :) Är själv på jakt efter en tidig PX eller P. Vill dock inte ha separat oljetank, vilket drar ner utbudet rejält.
 
haha:D
nja inte riktigt; ducati v4s, 45år, bor på landet, låst garage, ingen annan kör osv...
hade en årspremie på trygg ifjol på 20000 hel/helår med avställningsmöjlighet. höjs iår till 52000. fast ändå lite billigare än 3.7 mill
ganska lustigt att den summan ens visar sig genom gjensidiges algoritmer.


Guldhoj med platinainlägg och din adress är Plattan 1 (blåa tältet) och saknar godkänt lås samt nyss fyllt 15?
What the actual fekk?!?
 
haha:D
nja inte riktigt; ducati v4s, 45år, bor på landet, låst garage, ingen annan kör osv...
hade en årspremie på trygg ifjol på 20000 hel/helår med avställningsmöjlighet. höjs iår till 52000. fast ändå lite billigare än 3.7 mill
ganska lustigt att den summan ens visar sig genom gjensidiges algoritmer.
Det är ju detta som är så fantastiskt med hojförsäkringar... Inget bolag får ju neka att försäkra men dom kan ju sätta Premier därefter.. Fast den premien var nog fasen all time high:D Kolla med en Ducceåterförsäljare om dom har nåt stalltips ang vilket bolag som är "bäst" just för V4Sen. :)
 
haha:D
nja inte riktigt; ducati v4s, 45år, bor på landet, låst garage, ingen annan kör osv...
hade en årspremie på trygg ifjol på 20000 hel/helår med avställningsmöjlighet. höjs iår till 52000. fast ändå lite billigare än 3.7 mill
ganska lustigt att den summan ens visar sig genom gjensidiges algoritmer.
Har inte Ducatiklubben sköna deals med något bolag?
 
Inga försäkringsbolag är intresserade av ”sköna deals”...;)
Lite roligt när jag själv kollade försäkring på nya Vespan. Mitt tidigare Bilsport mc ville ha 2600kr/hel/helår medans Svedea ville ha 3600kr/hel/helår. Men när handlaren kollade Svedea kom en offert på 2530kr. Så det verkar som dom i alla fall har lite deals om man går igenom en handlare...
 
Någon som kör avställningsförsäkring? Blir dyrare, men min försäkring är rätt dyr oavsett så jag funderade på om det vore vettigare... Betalar väl strax under 13 nu helår. Kör inte jätteofta, men känns meckigt att ställa på och ställa av, hur fungerar det med betalningen av försäkring, återbetalning osv? Någon som har erfarenhet?
 
Någon som kör avställningsförsäkring? Blir dyrare, men min försäkring är rätt dyr oavsett så jag funderade på om det vore vettigare... Betalar väl strax under 13 nu helår. Kör inte jätteofta, men känns meckigt att ställa på och ställa av, hur fungerar det med betalningen av försäkring, återbetalning osv? Någon som har erfarenhet?

Av- och påställning går på fem röda i Transportstyrelsens app. Sedan några år är även admin-avgiften per påställning borttagen.

Se till att ha försäkringen på autogiro så brukar det inte vara några problem. Bolaget kommer reglera din betalning automagiskt, månad för månad. Vid något enstaka fall har det hänt att mitt bolag inte fått (eller missat) infon från Transportstyrelsen om att fordonet ställts på igen, men ett snabbt samtal till F-bolaget löste detta.
 
Antingen är det att jag är gammal, mina hojar tråkiga eller bor mitt i bushen.. :DMen jag klarar mig undan med ca 11000 helförs/helår för mina fem hojar:) Med fel bolag hade dom iofs kostat en bra bit 100 om året...
 
Tillbaka
Topp