Kört HD, trots flera höftoperationer känner jag mig inte gammal nogDu får testa HD och hitta hem nuSläpp fördomarna
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kört HD, trots flera höftoperationer känner jag mig inte gammal nogDu får testa HD och hitta hem nuSläpp fördomarna
![]()
![]()
Hej Bullen...
Jag har åkt påsar med skit som går bättre än vad Vmaxen gjorde idag.
Blir inte riktigt klok på var jag ska börja rota, så jag skriver av mig lite här.
- Startar hojen som lätt hoppar igång (Cteken visar rött efter att den stått nån vecka utan underhållsladdning). Så fort den är igång så lyser indikatorn grönt istället.
- Backar ut ur garaget och ska ha i ettan. Så fort jag trycker ner kopplingen så bara tvärdör den.
”Nollar” nyckeln och försöker få igång den igen. Ingenting.
Testar samma igen. Svaga klick från startmotorn. Kollar batteriindikatorn som visar grönt.
Testar nolla igen. Knäpptyst.
Igen. Tydligare klick från startmotorn - tänder ej.
Igen. Svaga klick.
Justerar choken lite upp och ner ”bara för att”. Nollar och testar igen. Hoppar igång lätt.
Kör några kilometer innan jag kommer till mitt första riktiga stopp. Inför korsningen så tvärdör hojen när jag frikopplar mellan tvåan och ettan.
Samma visa som ovan när jag ska försöka få igång.
Kör en bit till och noterar att blinkersindikatorn blinkar lite ojämnt och ibland slocknar helt.
Varvmätaren studsar också ganska mycket upp och ner.
Efter ytterligare en bit körning (och ett till ofrivilligt stopp i en korsning) så märker jag att cykeln går rejält ojämnt vid jämn gas. När jag glider sakta genom ett samhälle blir det närmast ett komiskt studsande.
Tar mig hemåt med en rejält haltande körning. Noterar också att motorns temperatur verkar gå nedåt. Men det var tydligen högst tillfälligt för nån sekund senare är den tillbaka uppe igen.
Precis hemma så drabbas jag av ett stopp till.
Svarar delvis mig själv...
I och med alla knasiga indikatorer och lite halvsketchy startmotor så antar jag att vi pratar något slags elektriskt bekymmer?
Batteriet är skitnytt och var svindyrt, så det är nog inte skurken. Spänningsregulatorn bytte jag förförra sommaren eftersom den inte laddade som den skulle.
Såååe... Jordfel?
Hade det även framkallat den knaggliga gången på jämngas?
Tack!Jordfel låter som ett bra första försök, har du brytare på stödet så att hojen bara går när stödet är uppe?
På min R1 så hade kabelhärvan till motorn legat emot kylfläkten o skavt av en kabel så att startspärren hoppade i vid körning .
Mät upp batteriet så att det ger rätt startström, kan visa 12v men tappa A vid belastning.
Ryckig gång- dålig/gammal bensin, bytt filter?
MC GPS, vad kör ni på?
Jag funderar på att slå till på en TomTom Rider 550, någon som har erfarenhet av den?
![]()
Tack!
Filter bytt för lite drygt ett år sedan (d.v.s. färre än hundra mil sedan), så det bör inte vara det som spökar.
Däremot så tror jag att du kan ha en poäng med säkerhetsbrytaren för stödet.
Det är nämligen exakt så den uppför sig. Den dör liksom inte för att motorn inte kan hålla uppe varv, utan den dör knall och fall.
När jag köpte så var brytaren bortkopplad och jag förutsatte då att själva brytaren var kass.
Mer för att jag ville ha det original och fungerande än att jag verkligen känner ett behov av brytaren så köpte jag en ny och bytte ut.
Har funkat klanderfritt fram till nu, men det kan ju mycket väl vara någonting på väg till brytaren som strulade, som att det faktiskt var själva brytaren.
Tror att jag får dubbelkolla lite kablar nån dag.
Hoppigheten känns som att det beror på något helt annat, men också lite skumt att allting kommer samtidigt.
Gts:en är riktigt fin. En Panerai passar fint till denNu har gubb-racern sålt till förmån för en riktig gubb-moppe...
Yamaha T-Max 530 ersätts med en Vespa GTS 300
![]()
Till T-Max:en var ju G-Shock given...
![]()
Nu är frågan vad man ska ha för klocka till Vespan?
![]()
Om någon har några kul förslag är jag sugen på att få tips. Italienskt? Retrodesign?
Ja dom är Italienska jaGts:en är riktigt fin. En Panerai passar fint till den![]()
Har ingen tanke om vilken klocka som passar, men Vespa är alltid rätt!Nu har gubb-racern sålt till förmån för en riktig gubb-moppe...
Yamaha T-Max 530 ersätts med en Vespa GTS 300
![]()
Till T-Max:en var ju G-Shock given...
![]()
Nu är frågan vad man ska ha för klocka till Vespan?
![]()
Om någon har några kul förslag är jag sugen på att få tips. Italienskt? Retrodesign?
Har alltid gillat designenHar ingen tanke om vilken klocka som passar, men Vespa är alltid rätt!
Vespa och Panerai har ju en naturlig koppling kan jag tycka.Nu har gubb-racern sålt till förmån för en riktig gubb-moppe...
Yamaha T-Max 530 ersätts med en Vespa GTS 300
![]()
Till T-Max:en var ju G-Shock given...
![]()
Nu är frågan vad man ska ha för klocka till Vespan?
![]()
Om någon har några kul förslag är jag sugen på att få tips. Italienskt? Retrodesign?
Låter inte helt galet, dock finns risken att klockan får ett inköpspris som är högre än VespanVespa och Panerai har ju en naturlig koppling kan jag tycka.
Köpte nyligen packning till avgas-HD, inte just den men snarlik packning. 500 spännTänkte svänga förbi lokala mc handlarn å köpa packningar till avgassystemet ( den mellan avgas å cylinder ) på min victory octane.
MEN kostade 350 :- styckalltså 700 spänn för 2.
Brukar de va så dyra, höll på å trilla baklänges.
Blev inget köp, måste ju gå å hitta billigare, nån som vet något ställe ?
Underbart!Hemma efter drygt 130 mil fördelat på 3 dagar. Det är något härligt att bara åka små slingriga vägar och sova i tält om kvällen.
Nästa gång jag åker på en tripp blir det sidoväskor och skippar ryggsäcken. Blir jobbigt för rygg och nacke i längden. Edit: och en SKÖNT liggunderlag
![]()
![]()
![]()
Breakfast for champs...
Helt galet dyrt, hade räknat med ~50 spänn styck.Köpte nyligen packning till avgas-HD, inte just den men snarlik packning. 500 spänn
Jag gissar också på elfel. Dubbelkolla först och främst anslutningen till polerna på batteriet så att dessa sitter ordentligt. Följ sedan jordkabeln från batteriet och kontrollera anslutningen mot ramen - om nödvändigt, lossa och slipa fram ren metall, då detta område kan ärga.
Har du m h a multimeter mätt batteriets laddning med motorn igång? Även med ny laddningsregulator för ett par år sedan så kan den ha packat ihop igen.
Polerna sitter som de ska.
Hittar inte heller någonting som såg uppenbart konstigt ut med jordpunkten - ren metall och bra anslutning.
Gällande hoppigheten så såg däremot tändmodulen lite skum ut
Den högra av dem (sett bakifrån) är nämligen sprucken. Vet ej om det varit så tidigare, eller om det är någonting som kommit på senare tid.
Kan det påverka?
![]()
![]()
Råkade hamna i Malmköping.
![]()
Nä, blev MT10. För många vänner som kör bmwn tyvärr.Drar du Bmw’n?
Hemma efter drygt 130 mil fördelat på 3 dagar. Det är något härligt att bara åka små slingriga vägar och sova i tält om kvällen.
Nästa gång jag åker på en tripp blir det sidoväskor och skippar ryggsäcken. Blir jobbigt för rygg och nacke i längden. Edit: och en SKÖNT liggunderlag
![]()
![]()
![]()
Breakfast for champs...
Nä, blev MT10. För många vänner som kör bmwn tyvärr.
Ganska identisk med din vill jag minnas.