• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Du har haft kortet i vadå, 1 år? Ta ett djupt andetag, testa lite olika hojar å umgås med olika människor. Att kalla dagens HDs för sänken visar på hur lite du kan om HD å om cyklar öht....
Å det spelar ingen roll om du har en pappa dom har kört i 40 år....
Well well. Min rant var riktad till de som ska leka balla killen i stan även om den fick ett tydligt inslag av HD fokus (då jag är av uppfattningen att det oftast är HD åkare som sysslar med sånt).

Vi ses ute på vägarna :) Nästa gång på en Trajja trepip för min del. Tar gärna en Sthlm-gtg-runda nästa sommar.
 
Senast ändrad:

roosterman

G-shock
2-Faktor
Vilken märklig och rätt så trist vändning den här tråden har tagit. Nytillkomna får nog lätt intrycket att det är en anti mc-tråd. Håller även med @roosterman att de flesta motorcyklar oavsett stil har en viss tjusning, både ilskna radfyror och mullrande HD.
Jag kan tyvärr inte annat än hålla med ang den mer och mer negativa vändningen. Känns som att den krupit in i fler trådar än denna bara sista dagarna. :(
Alla har rätt till en åsikt men om man tvunget måste gå in på personangrepp tycker jag personligen att det gått väldigt fel.
Kan vi inte göra något åt detta nu och vända tråden igen till att det är KUL och ROLIGT med att köra, äga, njuta av hojarna vi har, oavsett märke och typ???
Och för att förtydliga, jag älskar verkligen att köra hoj, har kört hoj i snart 35år och tänker fortsätta med det, har testat/ägt en hel bunt med olika hojar, gillar gemenskapen bland motorcyklister.
Tycker ni att jag har fel, fine, jag står för det... Men tänk efter före, snälla!
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Går det verkligen igenom utan db killer? Spännande!

Yes, haft min i fyra år och ingen har gnällt. En besiktningsman frågade direkt om jag bytt system, svarade att det var fabriksmonterat och efter det inga problem. Upplever själv att den låter ungefär lika mycket med och utan db-killer men ljudet blir lite dovare utan.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Ute o kollar så stationerna på rundan inte blivit saboterade idag igen.... :banghead:
IMG_20200823_095950.jpg
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Yes, haft min i fyra år och ingen har gnällt. En besiktningsman frågade direkt om jag bytt system, svarade att det var fabriksmonterat och efter det inga problem. Upplever själv att den låter ungefär lika mycket med och utan db-killer men ljudet blir lite dovare utan.
Du som haft din i 4 år.
Vad har du eftermonterat som du skulle rekommendera?
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Du som haft din i 4 år.
Vad har du eftermonterat som du skulle rekommendera?
Spontant vill jag säga bar end mirrors, original backspeglar är inte roliga. Jag kör på Triumphs egna och de funkar. På långresorna saknar jag handtagsvärme så det står på listan att lösa. Fly screen och bellypan känns givna men det har väl de flesta. Generellt är jag otroligt nöjd, jag har kört snart 3000 mil nästan helt utan fel. Har funderat på att montera quickshifter mest för att det är roligt men känner inte att det är ett måste. I övrigt är det mest kosmetiska delar efter tycke och smak men jag kan inte påstå att jag känner behovet av att byta blinkers, broms- och kopplingshandtag m.m. Det skulle vara tankgrepp som kan vara bra att ha!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Spontant vill jag säga bar end mirrors, original backspeglar är inte roliga. Jag kör på Triumphs egna och de funkar. På långresorna saknar jag handtagsvärme så det står på listan att lösa. Fly screen och bellypan känns givna men det har väl de flesta. Generellt är jag otroligt nöjd, jag har kört snart 3000 mil nästan helt utan fel. Har funderat på att montera quickshifter mest för att det är roligt men känner inte att det är ett måste. I övrigt är det mest kosmetiska delar efter tycke och smak men jag kan inte påstå att jag känner behovet av att byta blinkers, broms- och kopplingshandtag m.m. Det skulle vara tankgrepp som kan vara bra att ha!
Inte dåligt med 3000 mil! Du har kört den nästan helt utan fel skriver du - vad är det som har strulat?
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Inte dåligt med 3000 mil! Du har kört den nästan helt utan fel skriver du - vad är det som har strulat?
Förra sommaren körde vi en långresa i Norge och vid två tillfällen startade den på två cylindrar. Den sista hoppade igång vid gaspådrag och sedan var det inga problem. Orsaken är lite oklar, kan ha varit ett tändstift/tändhatt som strulat för det har inte varit ett problem efter det :) Vid ett tillfälle vägrade startmotorn att fungera efter att ha gått jättevarm vid kökörning i högsommarvärme. Fick vänta fem minuter och sedan startade den som att inget hade hänt, väldigt oklart varför. Annars har jag servat och bytt däck. Min är verkligen en brukshoj, maskinellt väl omhändertagen men i övrigt får den stå ut med mycket tough love :D
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Spontant vill jag säga bar end mirrors, original backspeglar är inte roliga. Jag kör på Triumphs egna och de funkar. På långresorna saknar jag handtagsvärme så det står på listan att lösa. Fly screen och bellypan känns givna men det har väl de flesta. Generellt är jag otroligt nöjd, jag har kört snart 3000 mil nästan helt utan fel. Har funderat på att montera quickshifter mest för att det är roligt men känner inte att det är ett måste. I övrigt är det mest kosmetiska delar efter tycke och smak men jag kan inte påstå att jag känner behovet av att byta blinkers, broms- och kopplingshandtag m.m. Det skulle vara tankgrepp som kan vara bra att ha!
Speglarna - beställda
Bellypan och fly screen- redan på.

min prio enligt nedan och i ordning.

quickshifter
k&n filter
Mobilhållare
Arrow system

sedan får man se :)
 

Veratio

Cartier
Sålt min KTM SDR nu. Dyr att ha, lite för mycket hoj och användes alldeles för lite. Kul var det iaf!

Sneglar på något att ha nu under höst/vinter/vår, kanske även sommaren. Billigare hade jag tänkt mig nu.

Kollat på en Vespa 300, nyare modell. Kostar 50-60'. Testkörde en i dag på Probike Malmö. 120 kmh utan problem, lättkörd, enkel. Roligt och enkelt och har bra andrahandsvärde så lär inte förlora så mycket pengar om man säljer nästa år.

Haft en Yamaha MC scooter 125cc i några år tidigare och den användes flitigt just pga smidigheten.

Någon som har/haft en?

Man kan inte parkera gratis med en sån va, räknas väl som MC? Men tänker att man bör kunna parkera den vid cykelställ och klara sig, oftast..?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Man kan inte parkera gratis med en sån va, räknas väl som MC? Men tänker att man bör kunna parkera den vid cykelställ och klara sig, oftast..?
Beror väldigt mycket på omständigheterna och om du parkerar på kommunal mark eller tomtmark. Där jag jobbade förut gick gränsen vid en viss gatsten i marken. Parkerade man på "fel" sida om den var det kommunal mark och då fick man böter. På andra sidan var det kontorshusets mark och de hade inget parkeringsavtal och sket i att man stod där. Ju mer centralt det är desto känsligare är det också.
 
Topp