Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur funkar en sån där rent tekniskt egentligen?
Skulle säga att det ser alldeles utmärkt ut för gatdäck i det tempot Vilken bana?Hur tycker ni banrävar att detta slitage ser ut? Rätt bra va? Körde ca 2,2 bar fram och 2,4 bar bak
Den bryter tändningen i x antal ms vilket tillåter nästa växel att hoppa i när man trycker på växelpedalen. Prova att lägga tryck på växelpedalen för att växla upp, släpp gasen snabbt, växeln kommer att hoppa i. Det är i princip samma som med en QS bara att den sköter det elektroniskt och tillåter dig hålla full gas hela tiden.Hur funkar en sån där rent tekniskt egentligen?
Det är inget som sliter att växla upp utan koppling? Vet att man pratar om att det är ok när man släpper gasen (också testat) men förstår inte riktigt hur.Skulle säga att det ser alldeles utmärkt ut för gatdäck i det tempot Vilken bana?
Den bryter tändningen i x antal ms vilket tillåter nästa växel att hoppa i när man trycker på växelpedalen. Prova att lägga tryck på växelpedalen för att växla upp, släpp gasen snabbt, växeln kommer att hoppa i. Det är i princip samma som med en QS bara att den sköter det elektroniskt och tillåter dig hålla full gas hela tiden.
Det jag beskrev ovan är hur man växlar utan koppling En bra inställd QS kan tillochmed vara bättre än koppling.Det är inget som sliter att växla upp utan koppling? Vet att man pratar om att det är ok när man släpper gasen (också testat) men förstår inte riktigt hur.
Ok, så bra, tack! Sturup RacewaySkulle säga att det ser alldeles utmärkt ut för gatdäck i det tempot Vilken bana?
Hornstull va?New York nä Stockholm, min stad känner till varje vrå.
Haha, porten där bakom var ingången till mitt garage ett tag. Det var inte helt kul att gå in och ut ur det garaget...New York nä Stockholm, min stad känner till varje vrå.
På vilket sätt är det bättre än att använda koppling?Det jag beskrev ovan är hur man växlar utan koppling En bra inställd QS kan tillochmed vara bättre än koppling.
En korrekt inställd QS/blipper gör en perfekt växling den millisekund man bryter gasen.På vilket sätt är det bättre än att använda koppling?
Är inne på samma spår som @alfgren , att växla utan koppling känns imo som att det borde slita som fan?
Jo jag förstår ju hur den fungerar. Men fortfarande så används ingen koppling utan den dödar bara kraften några millisekunder.En korrekt inställd QS/blipper gör en perfekt växling den millisekund man bryter gasen.
Innan man kunde använda QS på bana så gjorde man en manuell variant och körde full gas och hade foten på växeln med lite tryck, när man då släppte gasen extremt snabbt och sen full gas igen så gick nästa växel i. Det är såklart mycket bättre när den är inställd rätt, mina brukade må bäst runt 65ms för att växla fint.
Jo jag förstår ju hur den fungerar. Men fortfarande så används ingen koppling utan den dödar bara kraften några millisekunder.
Så frågan kvarstår, tar inte växellådan stryk utav att växla utan koppling? Eller det räcker att den inte har någon belastning det ögonblicket nästa växel läggs i?
De manuella du beskriver utan quickshifter är ju ”crossväxlingar”, jag har alltid trott att detta sliter på växellådan men så är kanske inte fallet?
Exakt varför det inte sliter vågar jag inte svara på. Men en killgissning vore att det är synkat såpass att tänderna i växellådans kugghjul går i varandra ”mjukt” och fint.Jo jag förstår ju hur den fungerar. Men fortfarande så används ingen koppling utan den dödar bara kraften några millisekunder.
Så frågan kvarstår, tar inte växellådan stryk utav att växla utan koppling? Eller det räcker att den inte har någon belastning det ögonblicket nästa växel läggs i?
De manuella du beskriver utan quickshifter är ju ”crossväxlingar”, jag har alltid trott att detta sliter på växellådan men så är kanske inte fallet?
Är det inte under sankt eriks bron tänkte jag? @gruby gissar hornstull, där har jag inte gått in, bara förbi... rätt svar är?New York nä Stockholm, min stad känner till varje vrå.
Jag skulle tro att det funkar för att de flesta (alla?) motorcykel lådor är vad som kallas constant mesh gear box som innebär att alla kugghjul snurrar hela tiden och det enda man gör är att flytta mellan dem, då räcker det med att man släpper av på gasen och således trycket på nuvarande växels kuggar för att man lätt ska glida över till nästa växel. Även när du frikopplar snurrar växellådan på men då helt utan belastning.Exakt varför det inte sliter vågar jag inte svara på. Men en killgissning vore att det är synkat såpass att tänderna i växellådans kugghjul går i varandra ”mjukt” och fint.
Är växellådan obelastad så är det inte det minsta skadligt alls. Man får komma ihåg att mc-lådor är annorlunda mot bilväxellådor. Sen om man inte timear växlingen och med hög kraft smackar i en växel när växellådan är lite belastad (antingen av gas eller motorbroms) så är det ju inte helt utan slitage. Men ett bra sätt är att göra som beskrivet ovan; lägga lätt tryck på växelspaken och låta växeln gå i när man släpper på gasen. Då går växeln i när det är väldigt låg (kanske knappt någon alls) belastning i lådan, och slitaget borde därmed vara nära noll. Men bäst är ju ändå att ha en QS som är helt rätt inställd så att man alltid petar in en växel precis när lådan är obelastadJo jag förstår ju hur den fungerar. Men fortfarande så används ingen koppling utan den dödar bara kraften några millisekunder.
Så frågan kvarstår, tar inte växellådan stryk utav att växla utan koppling? Eller det räcker att den inte har någon belastning det ögonblicket nästa växel läggs i?
De manuella du beskriver utan quickshifter är ju ”crossväxlingar”, jag har alltid trott att detta sliter på växellådan men så är kanske inte fallet?
JappHornstull va?
Som sagt hornstull, men visst påminner om det under St Eriksbron.Är det inte under sankt eriks bron tänkte jag? @gruby gissar hornstull, där har jag inte gått in, bara förbi... rätt svar är?
Ja det kan man säga, nästan alla har det, det som fortfarande är ovanligt eller i de dyrare modellerna är blipper som växlar upp och ner.QS är väl standard på de flesta sporthojarna i dag, eller?
Provade en väns BMW s 1000 Xr med blipper, inte mycket för ögonen enligt min smak. Men jösses vilken Motorcyckel. Upplevelsen väger upp utseendet med rågeJa det kan man säga, nästan alla har det, det som fortfarande är ovanligt eller i de dyrare modellerna är blipper som växlar upp och ner.
Hade jag köpt något mer seriöst hade jag köpt nån från Cardo:Jag och en polare funderar på att skaffa intercom, har ni tips på någon bra?