• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

sevdah

Omega
2-Faktor
Nya speglar på plats och quickshifter
BE4494E9-C673-48A1-ABD7-C45A0F4908F3.jpeg
92891B13-CCC3-4712-8BE5-A1A252C9A857.jpeg
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Hur tycker ni banrävar att detta slitage ser ut? Rätt bra va? Körde ca 2,2 bar fram och 2,4 bar bak
A68B8FAB-468F-4C81-A63A-0EBB65D17F5C.jpeg
Skulle säga att det ser alldeles utmärkt ut för gatdäck i det tempot :) Vilken bana?

Hur funkar en sån där rent tekniskt egentligen?
Den bryter tändningen i x antal ms vilket tillåter nästa växel att hoppa i när man trycker på växelpedalen. Prova att lägga tryck på växelpedalen för att växla upp, släpp gasen snabbt, växeln kommer att hoppa i. Det är i princip samma som med en QS bara att den sköter det elektroniskt och tillåter dig hålla full gas hela tiden.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skulle säga att det ser alldeles utmärkt ut för gatdäck i det tempot :) Vilken bana?


Den bryter tändningen i x antal ms vilket tillåter nästa växel att hoppa i när man trycker på växelpedalen. Prova att lägga tryck på växelpedalen för att växla upp, släpp gasen snabbt, växeln kommer att hoppa i. Det är i princip samma som med en QS bara att den sköter det elektroniskt och tillåter dig hålla full gas hela tiden.
Det är inget som sliter att växla upp utan koppling? Vet att man pratar om att det är ok när man släpper gasen (också testat) men förstår inte riktigt hur.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
På vilket sätt är det bättre än att använda koppling?
Är inne på samma spår som @alfgren , att växla utan koppling känns imo som att det borde slita som fan?
En korrekt inställd QS/blipper gör en perfekt växling den millisekund man bryter gasen.
Innan man kunde använda QS på bana så gjorde man en manuell variant och körde full gas och hade foten på växeln med lite tryck, när man då släppte gasen extremt snabbt och sen full gas igen så gick nästa växel i. Det är såklart mycket bättre när den är inställd rätt, mina brukade må bäst runt 65ms för att växla fint.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
En korrekt inställd QS/blipper gör en perfekt växling den millisekund man bryter gasen.
Innan man kunde använda QS på bana så gjorde man en manuell variant och körde full gas och hade foten på växeln med lite tryck, när man då släppte gasen extremt snabbt och sen full gas igen så gick nästa växel i. Det är såklart mycket bättre när den är inställd rätt, mina brukade må bäst runt 65ms för att växla fint.
Jo jag förstår ju hur den fungerar. Men fortfarande så används ingen koppling utan den dödar bara kraften några millisekunder.
Så frågan kvarstår, tar inte växellådan stryk utav att växla utan koppling? Eller det räcker att den inte har någon belastning det ögonblicket nästa växel läggs i?
De manuella du beskriver utan quickshifter är ju ”crossväxlingar”, jag har alltid trott att detta sliter på växellådan men så är kanske inte fallet?
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Jo jag förstår ju hur den fungerar. Men fortfarande så används ingen koppling utan den dödar bara kraften några millisekunder.
Så frågan kvarstår, tar inte växellådan stryk utav att växla utan koppling? Eller det räcker att den inte har någon belastning det ögonblicket nästa växel läggs i?
De manuella du beskriver utan quickshifter är ju ”crossväxlingar”, jag har alltid trott att detta sliter på växellådan men så är kanske inte fallet?

Jag är ingen mekaniker så jag är osäker på hur det funkar när man jämför de två alternativen, däremot så bytte jag olja i banhojen var 3e dag och var noga med att kolla efter flis från lådan/motorn och det var nästan aldrig något där. Men visst lär det kunna skada lådan om den är felinställd och det sker att växlarna går i utan att de egentligen inte ska gå i just då.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Jo jag förstår ju hur den fungerar. Men fortfarande så används ingen koppling utan den dödar bara kraften några millisekunder.
Så frågan kvarstår, tar inte växellådan stryk utav att växla utan koppling? Eller det räcker att den inte har någon belastning det ögonblicket nästa växel läggs i?
De manuella du beskriver utan quickshifter är ju ”crossväxlingar”, jag har alltid trott att detta sliter på växellådan men så är kanske inte fallet?
Exakt varför det inte sliter vågar jag inte svara på. Men en killgissning vore att det är synkat såpass att tänderna i växellådans kugghjul går i varandra ”mjukt” och fint.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Exakt varför det inte sliter vågar jag inte svara på. Men en killgissning vore att det är synkat såpass att tänderna i växellådans kugghjul går i varandra ”mjukt” och fint.
Jag skulle tro att det funkar för att de flesta (alla?) motorcykel lådor är vad som kallas constant mesh gear box som innebär att alla kugghjul snurrar hela tiden och det enda man gör är att flytta mellan dem, då räcker det med att man släpper av på gasen och således trycket på nuvarande växels kuggar för att man lätt ska glida över till nästa växel. Även när du frikopplar snurrar växellådan på men då helt utan belastning.
(allt taget från minnet från några år sedan när jag plötsligt blev intresserad av hur motorcyklars växellådor fungerade, så kan absolut finnas felaktigheter)
 

Eidolon

Omega
Som @johpe ovan skriver. Korrekt utfört så tar växellådan ingen som helst skada av uppväxlingar utan koppling. Släpp belastningen (genom att släppa gasen) och peta i nästa växel.

Även nedväxlingar går fint att göra utan koppling, men det kräver lite mer finess. Här finns även en reell risk att skada växellådan om man gör fel.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jo jag förstår ju hur den fungerar. Men fortfarande så används ingen koppling utan den dödar bara kraften några millisekunder.
Så frågan kvarstår, tar inte växellådan stryk utav att växla utan koppling? Eller det räcker att den inte har någon belastning det ögonblicket nästa växel läggs i?
De manuella du beskriver utan quickshifter är ju ”crossväxlingar”, jag har alltid trott att detta sliter på växellådan men så är kanske inte fallet?
Är växellådan obelastad så är det inte det minsta skadligt alls. Man får komma ihåg att mc-lådor är annorlunda mot bilväxellådor. Sen om man inte timear växlingen och med hög kraft smackar i en växel när växellådan är lite belastad (antingen av gas eller motorbroms) så är det ju inte helt utan slitage. Men ett bra sätt är att göra som beskrivet ovan; lägga lätt tryck på växelspaken och låta växeln gå i när man släpper på gasen. Då går växeln i när det är väldigt låg (kanske knappt någon alls) belastning i lådan, och slitaget borde därmed vara nära noll. Men bäst är ju ändå att ha en QS som är helt rätt inställd så att man alltid petar in en växel precis när lådan är obelastad
 
Topp