• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

roosterman

G-shock
2-Faktor
B3807E1C-F65C-4F1A-B692-05469CEAD71F.jpeg
Vilken dag, xt500 1988 enda i Sverige av den årgången. Vilken James Bond film ?
"For your eyes only" torde det vara. :)
 
76EDD5AC-D6C8-4170-8B26-88FF6D1B9870.jpeg


Har inte postat i den här tråden. Kul att se att det finns andra gemensamma intressen än klockor.

Lämplig dag att göra en sista check inför vintern. Numera kör jag allt mer sällan med den. Den är inte särskilt bekväm på landsväg och gör sig bäst på bana.

Har även en Monster som är en trevligare motorcykel på gata än ovan.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
76EDD5AC-D6C8-4170-8B26-88FF6D1B9870.jpeg


Har inte postat i den här tråden. Kul att se att det finns andra gemensamma intressen än klockor.

Lämplig dag att göra en sista check inför vintern. Numera kör jag allt mer sällan med den. Den är inte särskilt bekväm på landsväg och gör sig bäst på bana.

Har även en Monster som är en trevligare motorcykel på gata än ovan.
Även om det numera finns bättre hojar är det där fortfarande bland det snyggaste som existerar
 
Även om det numera finns bättre hojar är det där fortfarande bland det snyggaste som existerar

Designmässigt jämförs alla efterkommande Ducatis med just 916 designen. Kan inte annat än hålla med om att den är en tidlös klassiker. Det var den redan på introduktionen 1993/1994.

Flockas alltid beundrare, gamla som unga när den står parkerad. Folk som vanligtvis inte är intresserade av motorcyklar eller kan något om dem. Så var även fallet idag.
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Kan ett avgassystem låta för mycket?

slängt på en SC Project slipon på min Triumph. Måste nog åka med öronproppar för att det ska gå i längden. Låter otroligt nice men för mycket? Obs har dbkiller i....

vad säger ni?
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Kan ett avgassystem låta för mycket?

slängt på en SC Project slipon på min Triumph. Måste nog åka med öronproppar för att det ska gå i längden. Låter otroligt nice men för mycket? Obs har dbkiller i....

vad säger ni?
Skäms du i villakvarter och i centrum? Om nej, kör på! Om ja, fundera på att byta.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kan ett avgassystem låta för mycket?

slängt på en SC Project slipon på min Triumph. Måste nog åka med öronproppar för att det ska gå i längden. Låter otroligt nice men för mycket? Obs har dbkiller i....

vad säger ni?
Beror på vem som svarar, undertecknad tycker att det skall låta men många kränkta här tyvärr.

Vanesak, tog några dagar att bli van när jag tog ut db-killern från mivv-systemet jag hade på MT07. Du har väl kat kvar?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Kan ett avgassystem låta för mycket?

slängt på en SC Project slipon på min Triumph. Måste nog åka med öronproppar för att det ska gå i längden. Låter otroligt nice men för mycket? Obs har dbkiller i....

vad säger ni?
Beror väl på hur man kör och var. Jag gillar när det låter, kör utan dB-killer i mitt Mivv-slipon (vilket man kanske inte kan tro när man hör den), men kör väldigt lugnt i stan/bland bostadsområden/hästar etc så tror inte att det stör. Jag har alltid öronproppar oavsett hoj, har inte du det? Hur står du ut i motorvägsfart?
 
Senast ändrad:

roosterman

G-shock
2-Faktor
Beror väl på hur man kör och var. Jag gillar när det låter, kör utan dB-killer i mitt Mivv-slipon (vilket man kanske inte kan tro när man hör den), men kör väldigt lugnt i stan/bland bostadsområden/hästar etc så tror inte att det stör. Jag har alltid öronproppar oavsett hoj, har inte du det? Hur står du ut i motorvägsfart?
Aldrig öronproppar i.. Men bra hjälmar;) Jag vill inte skärma ut ljud mer än nödvändigt, vill kunna höra en del av vad som händer runt omkring mig oxå:)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Aldrig öronproppar i.. Men bra hjälmar;) Jag vill inte skärma ut ljud mer än nödvändigt, vill kunna höra en del av vad som händer runt omkring mig oxå:)
Har kört med både dyrare Shoei och HJC sporttouring och skulle aldrig komma på tanken att köra utan öronproppar om jag kör över 90 knyck ens en kort stund, i synnerhet inte på en nakenhoj. Men nämn du gärna någon ”bra” hjälm som gör att man inte behöver extra skydd. Fullt förståeligt att vara utan om man kör runt i stan eller liknande dock. I alla andra sammanhang hör jag tillräckligt bra med öronproppar (och ibland kanske bättre..?) och minimerar samtidigt risken för hörselskador.
Kanske har blivit en ond spiral för dig? Kört utan öronproppar så länge att du nu inte kan ha dem för att höra vad som försiggår omkring dig? ;)
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: par

Veratio

Cartier
Har kört med både dyrare Shoei och HJC sporttouring och skulle aldrig komma på tanken att köra utan öronproppar om jag kör över 90 knyck ens en kort stund, i synnerhet inte på en nakenhoj. Men nämn du gärna någon ”bra” hjälm som gör att man inte behöver extra skydd. Fullt förståeligt att vara utan om man kör runt i stan eller liknande dock. I alla andra sammanhang hör jag tillräckligt bra med öronproppar (och ibland kanske bättre..?) och minimerar samtidigt risken för hörselskador.
Kanske har blivit en ond spiral för dig? Kört utan öronproppar så länge att du nu inte kan ha dem för att höra vad som försiggår omkring dig? ;)

Handlar mest om passform.

Testade kanske 40 hjälmar, köpte fel 2 ggr, innan jag hittade rätt. Shoei Gt-Air 2. Sitter som en smäck.

Öronproppar förstör känslan, man missar saker i trafiken.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Handlar mest om passform.

Testade kanske 40 hjälmar, köpte fel 2 ggr, innan jag hittade rätt. Shoei Gt-Air 2. Sitter som en smäck.

Öronproppar förstör känslan, man missar saker i trafiken.
Tycker att den HJC jag har sitter som en smäck.
Och om hjälmen du har dämpar ljud så väl, vad blir skillnaden mot öronproppar? Frekvensområdet som filtreras bort? Tvekar rätt hårt på att ljudnivån i din hjälm är så låg att du hamnar under det område som riskerar att ge hörselskador.
 
  • Like
Reactions: par

roosterman

G-shock
2-Faktor
Har kört med både dyrare Shoei och HJC sporttouring och skulle aldrig komma på tanken att köra utan öronproppar om jag kör över 90 knyck ens en kort stund, i synnerhet inte på en nakenhoj. Men nämn du gärna någon ”bra” hjälm som gör att man inte behöver extra skydd. Fullt förståeligt att vara utan om man kör runt i stan eller liknande dock. I alla andra sammanhang hör jag tillräckligt bra med öronproppar (och ibland kanske bättre..?) och minimerar samtidigt risken för hörselskador.
Kanske har blivit en ond spiral för dig? Kört utan öronproppar så länge att du nu inte kan ha dem för att höra vad som försiggår omkring dig? ;)
Gillar att leva farligt ;) Har än så länge inte hört något om att jag har kass hörsel, men det kan ju vara att jag blivit döv??:D
Skämt å sido, mitt val att köra utan och än så länge funkar det.
Hjälmmässigt kör jag med Shoei i ett antal modeller, beroende på vilken hoj jag kör. :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Inte jag heller :pompus:

kör med HJC, får väl skaffa ett par

Jag hade faktiskt inte koll på att det var så skadligt att köra utan proppar...

Sorry. :pompus:
Inget att be om ursäkt för. :) Det är inte så uppenbart att man når upp i skadliga nivåer när man är ute och kör, tycker iaf inte jag, men det gör man tyvärr. Speciellt om man ligger i motorvägsfart någon längre stund. Ni kan ju prova specifika mc-öronproppar och jämföra dem mot vanliga och se vilka ni tycker funkar bäst. Att bara ha vanliga öronproppar instoppade en liten bit gör nog stor skillnad
 

Eidolon

Omega
Ett tips i all välmening, till de som tvekar kring öronpropparnas vara eller icke vara, är att läsa på lite om risken för permanenta hörselskador. På våra hojar når vi skadliga ljudnivåer på nolltid. Som sagts tidigare så är det vindbruset som är den stora faran.

Själv har jag kört med öronproppar sedan dag ett på hoj, med några få undantag för kortare turer. Varje gång jag kör utan proppar (även i beskedliga farter) undrar jag hur fan folk kan köra utan proppar på regelbunden basis... :wideyed:
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Ett tips i all välmening, till de som tvekar kring öronpropparnas vara eller icke vara, är att läsa på lite om risken för permanenta hörselskador. På våra hojar når vi skadliga ljudnivåer på nolltid. Som sagts tidigare så är det vindbruset som är den stora faran.

Själv har jag kört med öronproppar sedan dag ett på hoj, med några få undantag för kortare turer. Varje gång jag kör utan proppar (även i beskedliga farter) undrar jag hur fan folk kan köra utan proppar på regelbunden basis... :wideyed:
Samma här, har glömt propparna nån gång och det är vidrigt. Viktigt att skydda hörseln.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Vad rekommenderar ni då
Hjälmen trycker hårt vid öronen, så att det blir bekvämt. På min hjälm kan jag till exempel inte ha på mig air pods.
Skulle rekommendera ngn av dessa:
https://www.trumslagaren.se/product/earpeace-hdrw1
https://www.trumslagaren.se/en/product/alpine-music-safe-pro
Earpeace är den jag har sen några år tillbaka och den fungerar jättebra i alla hjälmar för mig iaf. Och man får inte samma "mutade" känsla som med vanliga skumöronpluggar, utan det går faktiskt att prata med folk utan att ta ur pluggarna. Så filtrena fungerar bra tycker jag.
 

Eidolon

Omega
Vad rekommenderar ni då
Hjälmen trycker hårt vid öronen, så att det blir bekvämt. På min hjälm kan jag till exempel inte ha på mig air pods.

Jag använder dessa; https://www.apotea.se/musik-och-simpropp-large

Ryck ut snöret bara. Om "skaften" blir för långa i din hjälm så är de bara klippa av några millimeter. Klipp inte för kort bara - då kan det bli ett rent helvete att få ur propparna med svettiga fingrar :D
 
Topp