• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Det blev visst en dansk italienare i stallet ikväll😁
IMG_20201224_225112.jpg
 
Äre nån här som har byggt om hojjar för att få den dära scrambler feelingen?

varit sugen på hoj jävligt länge och igår satt jag och youtuba lite

och då dök där upp lite gamla bmw hojjar som folk byggt om till cafe racers

jag som är 31 år(och snål) måste ju betala 10 plus om året i försäkring på dom flesta hojjar
tror att dom ville ha ca 9 per år för mig på en street bob

sen började man titta runt lite och om man hade byggt om en 80-tals bmw så ligger ju försäkringen bara på 700 spänn om året

frågan är om man kan leva med tex en 900 eller 1000 kubikare från 80-talet?

 
Äre nån här som har byggt om hojjar för att få den dära scrambler feelingen?

varit sugen på hoj jävligt länge och igår satt jag och youtuba lite

och då dök där upp lite gamla bmw hojjar som folk byggt om till cafe racers

jag som är 31 år(och snål) måste ju betala 10 plus om året i försäkring på dom flesta hojjar
tror att dom ville ha ca 9 per år för mig på en street bob

sen började man titta runt lite och om man hade byggt om en 80-tals bmw så ligger ju försäkringen bara på 700 spänn om året

frågan är om man kan leva med tex en 900 eller 1000 kubikare från 80-talet?

31år och 9k/år låter dyrt.

Jag är 29 (var 28 när jag tecknade försäkringen) på min Street Bob och den kostar mig 7k/år,
När jag har fyllt 30 kommer den sjunka till nästan hälften.

Kollade på polarens personnr och mitt reg.nr (han är 30) och det stämde rätt så bra.

Enligt tjejen på försäkringsbolaget jag pratade med är där två ”gränser” som sänker premien, en efter du fyllt 30 och en när du haft kortet i 5år.
 
Äre nån här som har byggt om hojjar för att få den dära scrambler feelingen?

varit sugen på hoj jävligt länge och igår satt jag och youtuba lite

och då dök där upp lite gamla bmw hojjar som folk byggt om till cafe racers

jag som är 31 år(och snål) måste ju betala 10 plus om året i försäkring på dom flesta hojjar
tror att dom ville ha ca 9 per år för mig på en street bob

sen började man titta runt lite och om man hade byggt om en 80-tals bmw så ligger ju försäkringen bara på 700 spänn om året

frågan är om man kan leva med tex en 900 eller 1000 kubikare från 80-talet?

Att bygga om är inte billigt, i alla fall om man skall vara noggrann med detaljer.
Ett alternativ kan vara att köpa något som redan är ombyggt av någon som vet vad den gör.

Här är min Kz 750 från -82. Dock såld.
BC3ADBD4-7725-4F61-AA7A-E5BFC99B1B95.jpeg
 
Att bygga om är inte billigt, i alla fall om man skall vara noggrann med detaljer.
Ett alternativ kan vara att köpa något som redan är ombyggt av någon som vet vad den gör.

Här är min Kz 750 från -82. Dock såld.
BC3ADBD4-7725-4F61-AA7A-E5BFC99B1B95.jpeg
Och där gäller det för @Rulle att göra sin hemläxa. Det rullar så mycket -ursäkta franskan- jäkla skit där ute, som klåpare vill ha absurt mycket betalt för. Din hoj ser superseriös ut, så jag menar absolut inte dig.

Strindbergs tells på ett bygge man ska passa sig för, om man inte har total järnkoll på exakt vad man håller på med:
-”nästan klart, bara det roliga kvar”. Vore det så enkelt skulle byggaren göra klart och sälja dyrare.
- fel däck för byggstilen, eller sopsluta däck. Har byggaren snålat på den enkla grejen så har den snålat på annat också.
-oservad motor som är ”trimmad”. Har man inte ens servat innan man slänger på öppet luftfilter och hempulat avgaseri så är man lite lat = risk för slarv.
-egenkonstruerat elsystem med klämkabelskor. Du kommer bara bli vansinnig på att försöka reda ut vad som är vad.


...och självklart har jag gjort typ allt av ovanstående, både som säljare och köpare. Och som mekaniker som behövt rädda skiten. Är dock äldre och klokare nu.
 

har du kollat yamaha SR 500 lätta att bygga om och skönt ljud, ingen raket men kul att köra.
Äre nån här som har byggt om hojjar för att få den dära scrambler feelingen?

varit sugen på hoj jävligt länge och igår satt jag och youtuba lite

och då dök där upp lite gamla bmw hojjar som folk byggt om till cafe racers

jag som är 31 år(och snål) måste ju betala 10 plus om året i försäkring på dom flesta hojjar
tror att dom ville ha ca 9 per år för mig på en street bob

sen började man titta runt lite och om man hade byggt om en 80-tals bmw så ligger ju försäkringen bara på 700 spänn om året

frågan är om man kan leva med tex en 900 eller 1000 kubikare från 80-talet?

 
Och där gäller det för @Rulle att göra sin hemläxa. Det rullar så mycket -ursäkta franskan- jäkla skit där ute, som klåpare vill ha absurt mycket betalt för. Din hoj ser superseriös ut, så jag menar absolut inte dig.

Strindbergs tells på ett bygge man ska passa sig för, om man inte har total järnkoll på exakt vad man håller på med:
-”nästan klart, bara det roliga kvar”. Vore det så enkelt skulle byggaren göra klart och sälja dyrare.
- fel däck för byggstilen, eller sopsluta däck. Har byggaren snålat på den enkla grejen så har den snålat på annat också.
-oservad motor som är ”trimmad”. Har man inte ens servat innan man slänger på öppet luftfilter och hempulat avgaseri så är man lite lat = risk för slarv.
-egenkonstruerat elsystem med klämkabelskor. Du kommer bara bli vansinnig på att försöka reda ut vad som är vad.


...och självklart har jag gjort typ allt av ovanstående, både som säljare och köpare. Och som mekaniker som behövt rädda skiten. Är dock äldre och klokare nu.
Helt enig, så mycket halvfärdigt ute på marknaden, väldigt få som kan få till slutfinalen.
 
Äre nån här som har byggt om hojjar för att få den dära scrambler feelingen?

varit sugen på hoj jävligt länge och igår satt jag och youtuba lite

och då dök där upp lite gamla bmw hojjar som folk byggt om till cafe racers

jag som är 31 år(och snål) måste ju betala 10 plus om året i försäkring på dom flesta hojjar
tror att dom ville ha ca 9 per år för mig på en street bob

sen började man titta runt lite och om man hade byggt om en 80-tals bmw så ligger ju försäkringen bara på 700 spänn om året

frågan är om man kan leva med tex en 900 eller 1000 kubikare från 80-talet?

Jag har en R100R som byggts om till en Scrambler. Tycker den är skakig något förbannat, till den grad att det blir jobbigt för benen. Inte kört några andra boxer-hojar. Anar att det beror på tändsekvensen då motorn ska vara original. Inte undersökt det ytterligare.

Instämmer i kören, hade nog varit försiktig med att köpa färdigbyggt. Tror det viktiga är att "köpa säljaren" i dessa fall. Skulle tro att det är värt att betala för de bättre objekten.

Lätt att lura sig själv om kostnad när det handlar om bygge. Drar snabbt iväg med kostnader som man inte förutsett. Gör man mycket/tillverkar saker själv så blir det inte för blodigt, men man ska nog inte räkna med vinst när man säljer (i Sverige).

BMW är annars bra att bygga på. Det är förhållandevis lättskruvat och finns gott om delar. Många grejer som är utbytbart mellan modellerna. Jag satte (med mindre ingrepp) en tank från tidigt 80-tal på min 1994-modell, bland annat.
 
Senast ändrad:
Appropå byggen så råkade jag införskaffa den här street/ratbiken 2015.. En strippad GSX-R750-88. Gick som ett aber och var skitkul att köra.. 😁
WP_20150728_003.jpg

Dessvärre blev det den sista hojen Frugis körde (men hon åker med mig fortfarande).. Våren 2016 slutade den med en lowsider som resulterade i krossad högeraxel för henne och direkttransport till Linköping för inbyggnad av titandelar i henne:(
Hojen var nog slagen på alla ytor jag kunde se.. Osäker på hur många varv den tog innan den la sig i diket. Jag hann inte se det i backspegeln....
 

Bilagor

  • WP_20160528_005.jpg
    WP_20160528_005.jpg
    569.8 KB · Visningar: 18
  • WP_20160528_015.jpg
    WP_20160528_015.jpg
    776.3 KB · Visningar: 19
Och där gäller det för @Rulle att göra sin hemläxa. Det rullar så mycket -ursäkta franskan- jäkla skit där ute, som klåpare vill ha absurt mycket betalt för. Din hoj ser superseriös ut, så jag menar absolut inte dig.

Strindbergs tells på ett bygge man ska passa sig för, om man inte har total järnkoll på exakt vad man håller på med:
-”nästan klart, bara det roliga kvar”. Vore det så enkelt skulle byggaren göra klart och sälja dyrare.
- fel däck för byggstilen, eller sopsluta däck. Har byggaren snålat på den enkla grejen så har den snålat på annat också.
-oservad motor som är ”trimmad”. Har man inte ens servat innan man slänger på öppet luftfilter och hempulat avgaseri så är man lite lat = risk för slarv.
-egenkonstruerat elsystem med klämkabelskor. Du kommer bara bli vansinnig på att försöka reda ut vad som är vad.


...och självklart har jag gjort typ allt av ovanstående, både som säljare och köpare. Och som mekaniker som behövt rädda skiten. Är dock äldre och klokare nu.
Min är ett bra exempel på att allt som glimrar INTE är guld.
Jag hade behövt byta lameller men tyckte det var roligare att lacka, svetsa osv. Sen blev aldrig lamellerna bytta. Och det syns ju inte på bilden.
 
Appropå byggen så råkade jag införskaffa den här street/ratbiken 2015.. En strippad GSX-R750-88. Gick som ett aber och var skitkul att köra.. 😁
WP_20150728_003.jpg

Dessvärre blev det den sista hojen Frugis körde (men hon åker med mig fortfarande).. Våren 2016 slutade den med en lowsider som resulterade i krossad högeraxel för henne och direkttransport till Linköping för inbyggnad av titandelar i henne:(
Hojen var nog slagen på alla ytor jag kunde se.. Osäker på hur många varv den tog innan den la sig i diket. Jag hann inte se det i backspegeln....
Aj aj, hoppas att hon mår bra idag.
 
31år och 9k/år låter dyrt.

Jag är 29 (var 28 när jag tecknade försäkringen) på min Street Bob och den kostar mig 7k/år,
När jag har fyllt 30 kommer den sjunka till nästan hälften.

Kollade på polarens personnr och mitt reg.nr (han är 30) och det stämde rätt så bra.

Enligt tjejen på försäkringsbolaget jag pratade med är där två ”gränser” som sänker premien, en efter du fyllt 30 och en när du haft kortet i 5år.
jag bor i den skånska huvudstaden och allt är svindyrt med försäkringarna.
har haft mitt kort i över 10 år nu

visst när jag var yngre hade jag en er6n som stod på morsan å den kosta 2k om året haha

ångrar att jag sålde den ibland!
kollar jag tex på en 2019 street bob så är de lägsta jag kan komma till är 8k när den står på mig.
Och där gäller det för @Rulle att göra sin hemläxa. Det rullar så mycket -ursäkta franskan- jäkla skit där ute, som klåpare vill ha absurt mycket betalt för. Din hoj ser superseriös ut, så jag menar absolut inte dig.

Strindbergs tells på ett bygge man ska passa sig för, om man inte har total järnkoll på exakt vad man håller på med:
-”nästan klart, bara det roliga kvar”. Vore det så enkelt skulle byggaren göra klart och sälja dyrare.
- fel däck för byggstilen, eller sopsluta däck. Har byggaren snålat på den enkla grejen så har den snålat på annat också.
-oservad motor som är ”trimmad”. Har man inte ens servat innan man slänger på öppet luftfilter och hempulat avgaseri så är man lite lat = risk för slarv.
-egenkonstruerat elsystem med klämkabelskor. Du kommer bara bli vansinnig på att försöka reda ut vad som är vad.


...och självklart har jag gjort typ allt av ovanstående, både som säljare och köpare. Och som mekaniker som behövt rädda skiten. Är dock äldre och klokare nu.
jag har hittat en välvårdad bmw som nog hade funkat perfekt för det jag vill ha som bas.

jag ska inte säga att jag är en jävel på att skruva, tvärtom men jag känner att jag hade vågat strippa av en del och skruva på lite annant

har en vän som är fd lackerare hos bmw och tar inte hutlösa priser mot vad han gör så där har man ett plus

sen lär jag behöva hitta en bra mc-mek i stan för att serva och hjälpa till med lite annat fix

men den hojen jag hittat ser ut att vara i så pass bra skick så man inte lär behöva göra för mycket lagningar vilket känns bra

samma ägare på maskinen i över 30 år behöver visserligen inte vara så positivt men den ser rikrigt välvärdad ut.

känns som det stora är att jag behöver köpa nya däck, subframe med tillhörande dyna, nytt styre, ny hastighetsmätare(ser ut att finnas rätt många som bara går att skruva direkt på)
sen tänkt kanske uppgradera med LED ljus frammåt och små ledblinkers

sen kan man ju byta avgassystemet och bromsarna fram när man känner för det.

det lär ju säkert tillkomma en del småsaker när man lämnar in den för en service hos någon kunnig.

känns skrämmande men samtidigt lite spännande

jag gillar utseendet utav dom hära ombyggda bmw hojarna som fan!
känns lite yngre och mer urbana än att rulla runt på en nyare HD
 
jag bor i den skånska huvudstaden och allt är svindyrt med försäkringarna.
har haft mitt kort i över 10 år nu

visst när jag var yngre hade jag en er6n som stod på morsan å den kosta 2k om året haha

ångrar att jag sålde den ibland!
kollar jag tex på en 2019 street bob så är de lägsta jag kan komma till är 8k när den står på mig.

jag har hittat en välvårdad bmw som nog hade funkat perfekt för det jag vill ha som bas.

jag ska inte säga att jag är en jävel på att skruva, tvärtom men jag känner att jag hade vågat strippa av en del och skruva på lite annant

har en vän som är fd lackerare hos bmw och tar inte hutlösa priser mot vad han gör så där har man ett plus

sen lär jag behöva hitta en bra mc-mek i stan för att serva och hjälpa till med lite annat fix

men den hojen jag hittat ser ut att vara i så pass bra skick så man inte lär behöva göra för mycket lagningar vilket känns bra

samma ägare på maskinen i över 30 år behöver visserligen inte vara så positivt men den ser rikrigt välvärdad ut.

känns som det stora är att jag behöver köpa nya däck, subframe med tillhörande dyna, nytt styre, ny hastighetsmätare(ser ut att finnas rätt många som bara går att skruva direkt på)
sen tänkt kanske uppgradera med LED ljus frammåt och små ledblinkers

sen kan man ju byta avgassystemet och bromsarna fram när man känner för det.

det lär ju säkert tillkomma en del småsaker när man lämnar in den för en service hos någon kunnig.

känns skrämmande men samtidigt lite spännande

jag gillar utseendet utav dom hära ombyggda bmw hojarna som fan!
känns lite yngre och mer urbana än att rulla runt på en nyare HD
Försäkringar är tråkigt.....

Men en parantes! - bor i ett villaområde utanför samma stad. För några år sedan när man höll på att ta kortet, 31 år Sv650 ABS - 1400kr helår hos Svedea. Blev själv förvånad, hade ju inte ens körkort.
Mest förvånad? Killen jag köpte den ifrån som bodde i samma stad och kort 7 år betalande 8 bananer.


Nuvarande street tripple kostar 3200
 
Försäkringar är tråkigt.....

Men en parantes! - bor i ett villaområde utanför samma stad. För några år sedan när man höll på att ta kortet, 31 år Sv650 ABS - 1400kr helår hos Svedea. Blev själv förvånad, hade ju inte ens körkort.
Mest förvånad? Killen jag köpte den ifrån som bodde i samma stad och kort 7 år betalande 8 bananer.


Nuvarande street tripple kostar 3200
funderar på att kränga en klocka och köpa en ny bonneville istället i Lödde

man lär väl slippa massa problem å strul med en ny sån...
 
funderar på att kränga en klocka och köpa en ny bonneville istället i Lödde

man lär väl slippa massa problem å strul med en ny sån...
Funderar på att låna en sådan T120 nästa gång jag har min på service om de har en inne.

Stuket påminner lite om min Morfars NSU när man var ett barn. De detaljerna och lukten är något man aldrig glömmer.
 
Funderar på att låna en sådan T120 nästa gång jag har min på service om de har en inne.

Stuket påminner lite om min Morfars NSU när man var ett barn. De detaljerna och lukten är något man aldrig glömmer.
hos JE?

funderar på att köra dit en runda imorn å kolla lite!

dom känns lite mer mig än en HD på nåt sätt
 
Tillbaka
Topp