• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

232E92C8-6847-4F6E-B94B-C5752424FD11.jpeg

XT-modellerna i överhuvud taget ligger rätt högt i pris. Men det är ju iofs riktiga slitvargar som tål en hel del🙂
Sen är ju inte effektuttaget så extremt på gott och ont/tråkigt😊
Det där med hållbarheten är lite relativt... Min första 06á hade ständigt olje läckage på grund av dålig packning mellan blocken. Käkade drivpaket (4ggr) och bytte packboxar i framgaffeln 2ggr under ca 2000mil. K&N dubbla filter, PC3 och GPR pipa så var den ändå ganska kul. men fortfarande tung förstås.

Jo det var väl saftigt, dock finns det väldigt få fina kvar de flesta är rätt risiga, men mer rimligt för en riktigt fin borde vara runt 30k. Tittade lite noggrannare på bilderna den var ju verkligen inte i toppskick, vilket gör priset orimligt enligt mig. Verkar vara dyra ute i Europa.

5D51164F-C4AE-4D95-A45D-521DBA920A98.png

Man har ju sålt allt sitt gamla skrot alldeles för billigt...

CCA9DF83-51DA-4E4C-BD92-B3ECB1A86BC1.jpeg
Bra dag idag! Men dags byta hjälm, någon som har koll på tysta hjälmar? Har en HJC nu sitter riktigt bra men högt ljud i den.
Jag är rätt lång, 187, har alltid problem med mc med ruta, verkar som om det blir en turbulens i överkant av rutan som träffar hjälmen, det dånar verkligen. Man märker det enklast om man ställer sig på fotpinnarna så man får "ren luft" på hjälmen. Helt tyst i jämförelse, som vitt brus.
Googla "buffeting" om du tror att det kan vara källan till (o)ljudet.
Håller med @roosterman, Schoei eller Schuberth är det som gäller. Helst då "korvätarmodeller" eftersom dom sluter mycket tätare runt halsen.

Jag är rätt lång, 187, har alltid problem med mc med ruta, verkar som om det blir en turbulens i överkant av rutan som träffar hjälmen, det dånar verkligen. Man märker det enklast om man ställer sig på fotpinnarna så man får "ren luft" på hjälmen. Helt tyst i jämförelse, som vitt brus.
Googla "buffeting" om du tror att det kan vara källan till (o)ljudet.
Håller med @roosterman, Schoei eller Schuberth är det som gäller. Helst då "korvätarmodeller" eftersom dom sluter mycket tätare runt halsen.
Märkte redan med förra hojen (kåplös) att hjälmen släppte in betydligt mer ljud än tidigare hjälm. Får ta mig iväg och provköra Shoei, Schuberth har de inte där jag handlar tyvärr.

Senast ändrad:
Bra dag idag! Men dags byta hjälm, någon som har koll på tysta hjälmar? Har en HJC nu sitter riktigt bra men högt ljud i den.
Håller med om både Shoei och Schubert.
Har haft flera Shoei och varit nöjd. När jag köpte hjälm förra året så passade inte en enda Shoei längre. Har numera glasögon och det funkar inte alls.
Testade en billig Arai på Funbike i Västerås, och den satt som en smäck och jag är jättenöjd med ljudnivån i den.

Märkte redan med förra hojen (kåplös) att hjälmen släppte in betydligt mer ljud än tidigare hjälm. Får ta mig iväg och provköra Shoei, Schuberth har de inte där jag handlar tyvärr.
Shoei har alltid passat som en handske, men gillar Schuberth mer, och den är lite tystare. Om man skall jämföra "huvudformen" skulle jag nog säga att Shoei är aningens "längre". Min Schuberth C3 PRO klämmer aningens aningens i pannan, och efter ett par timmar kan jag vara lite öm.
Hade innan en Shoei GT AIR, den var grymt skön, men hade ett märkligt visselljud i vissa vinklar. Till slut blev det för irriterande så jag bytte.
Det enda jag kunde önskat med C3 var att det inbyggda solvisiret (som jag nästan aldrig använder) kunde gått ner 5 millimeter till framför ögonen.

När jag sålde hjälmar så tyckte jag mig uppleva att det var folks huvudform vs formen på den hjälm de provade som avgjorde hur tysta de tyckte hjälmarna var. Så tipset är att prova, prova, prova. Går du till en bra butik och visar att du på riktigt tänker handla kan du säkert få ta en provis med den hjälm du är spekulant på, vi brukade ”sälja hjälmen”, så man hade fått betalt, och om kunden provade den med hjälmluva på så fick den bytas efter en kort provtur.

För övrigt, till touringcyklar, där man vill ha hög ruta, brukar en sådan här MRA-flärp med justerbar vinkel vara the shit. Fanns dock förr-i-tiden till oväntat få modeller, men ett bonnaknep är att köpa billigaste möjliga ruta till random hoj och sedan flytta flärpen till din originalruta.

D77F9203-9684-42F0-8C5E-8DB683DE3F22.jpeg

Proppar? Jag körde med apotekets "gelekulor" förra säsongen. Fördelen med dom är att man kan skära av och forma hur man vill för att få perfekt storlek.
Shoei med whisperkit funkar bra men blir jäkligt varmt och det är lite slitigt att ta av sig hjälmen. Man får testa sig fram

Håller med om både Shoei och Schubert.
Har haft flera Shoei och varit nöjd. När jag köpte hjälm förra året så passade inte en enda Shoei längre. Har numera glasögon och det funkar inte alls.
Testade en billig Arai på Funbike i Västerås, och den satt som en smäck och jag är jättenöjd med ljudnivån i den.
Arai hade jag tidigare och var nöjd, men den blev gammal och tappad.
Proppar? Jag körde med apotekets "gelekulor" förra säsongen. Fördelen med dom är att man kan skära av och forma hur man vill för att få perfekt storlek.
Shoei med whisperkit funkar bra men blir jäkligt varmt och det är lite slitigt att ta av sig hjälmen. Man får testa sig fram
Jag har proppar👍🏻 Tycker ljudet är för högt ändå. Hade arai tidigare den funkade utan proppar, nuvarande åker jag ingenstans utan proppar.

Har vi några som beställt en 2021 harley davidson?

fick reda på igår att dom har satt in två extra luft-sensorer utöver dom två vanliga i avgassystemet på alla 2021 hojarna

dom nya sensorerna sitter ute på sliponen
FB_IMG_1615480233101.jpg

FB_IMG_1615480244230.jpg

Min handlare bekräftade detta idag med när jag ringde och pratade med dom men fick en feeling av att man inte visste så mycket mer och fick inte ett riktigt bra svar vart fan dessa sladdarna skulle ta vägen när man byter avgassystemet.

har beställt ett bassani road-rage och det ska inte vara några problem enligt handlarn men jag blir jävligt fundersam över hur det blir med sensorerna

man vill ju kanske kunna byta systemet själv till orginal när man ska besiktiga den i framtiden och då behövs kanske sladdarna.

samtidigt vill man ju inte ha två fula sladdar synliga iheller

någon som hört nåt om detta skitet?

Har vi några som beställt en 2021 harley davidson?

fick reda på igår att dom har satt in två extra luft-sensorer utöver dom två vanliga i avgassystemet på alla 2021 hojarna

dom nya sensorerna sitter ute på sliponen
FB_IMG_1615480233101.jpg

FB_IMG_1615480244230.jpg

Min handlare bekräftade detta idag med när jag ringde och pratade med dom men fick en feeling av att man inte visste så mycket mer och fick inte ett riktigt bra svar vart fan dessa sladdarna skulle ta vägen när man byter avgassystemet.

har beställt ett bassani road-rage och det ska inte vara några problem enligt handlarn men jag blir jävligt fundersam över hur det blir med sensorerna

man vill ju kanske kunna byta systemet själv till orginal när man ska besiktiga den i framtiden och då behövs kanske sladdarna.

samtidigt vill man ju inte ha två fula sladdar synliga iheller

någon som hört nåt om detta skitet?
Skulle killgissa på att det har med Euro5 att göra.
Nu kör jag ju japs men jag har uttag för liknande typ av sensor i mitt rör som ersätter katen. Men vet att det finns rör utan och att man då bör justera insprutningen med en mapp som tar hänsyn till att sensorn är bortplockad.

Kanske kommer en ny variant av ditt avgas med uttag för dem?

Skulle killgissa på att det har med Euro5 att göra.
Nu kör jag ju japs men jag har uttag för liknande typ av sensor i mitt rör som ersätter katen. Men vet att det finns rör utan och att man då bör justera insprutningen med en mapp som tar hänsyn till att sensorn är bortplockad.

Kanske kommer en ny variant av ditt avgas med uttag för dem?
yes, euro5

och ja asså handlarn ska ju mappa om skiten så den ska kunna köras toppen utan dom dära sensorerna men detta är alltså helt nytt för 2021 vad jag förstår och är endast i eu.

finns nog inga system ute med extra pluggar än om jag fattar det rätt och när handlarna knappt har koll än så känns allt lite olustigt på något sätt

yes, euro5

och ja asså handlarn ska ju mappa om skiten så den ska kunna köras toppen utan dom dära sensorerna men detta är alltså helt nytt för 2021 vad jag förstår och är endast i eu.

finns nog inga system ute med extra pluggar än om jag fattar det rätt och när handlarna knappt har koll än så känns allt lite olustigt på något sätt
Ska den mappas lär det inte bli några problem med att få den att gå riktigt iaf. Vet dock inte hur det blir med besiktning av de nya hojarna, om de mäter avgasvärden och liknande. Då kan det nog bli struligt om sensorerna inte sitter där och hojen har en custommapp.

yes, euro5

Lika bra att dra in en 131 motor direkt i den

På tal om besiktning så ska yamman få sin första besiktning i vår. Är kanske hängslen och livrem men slänger på orginalburken trots att den säkert hade gått igenom med akrapovoic dämparen.

Håller också på med en liten noggrannare rengöring vid främre drevet och ska sedan göra rent kedjan. Längtar till våren.

DSC06068.jpg

Det är ju ett tag till besiktning, så stressa inte för mycket ang det.
@Rulle

Screenshot_20210313-080910_Chrome.jpg
haha så sant så men samtidigt blir man kluven till hur handlarn ska göra med dessa kablarna.

vill ju själv kunna byta systemet inför en besiktning därav vill man ju ha något sätt att kunna få hojen tillbaka till ursprungs utförandet

samtidigt som man vill att dom ska vara ur vägen och ej synliga när man sätter på ett annat system så man slipper åka runt på en symaskin

blir frustrerad när man inte riktigt får något bra svar ifrån säljarn i butiken.

4850 kr vill Probike ha för en ventiljustering, låter det inte som ett överpris ? Kan väl inte ta en heldag att göra det

9A595181-F95D-4C5A-AE13-AB3DABE9F3A0.jpeg
Allt är dyrt nu för tiden... Dom lyfter väl ventilkåpan och justerar ventiler och tändning + nya packningar. Tar dom drygt 1k/h+moms så är det ju 4h arbete inkl material

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp