• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

4850 kr vill Probike ha för en ventiljustering, låter det inte som ett överpris ? Kan väl inte ta en heldag att göra det


9A595181-F95D-4C5A-AE13-AB3DABE9F3A0.jpeg
Ja, den servicen brukar ligga där omkring vill jag minnas på de Triumph jag gjort det på.
 
Allt är dyrt nu för tiden... Dom lyfter väl ventilkåpan och justerar ventiler och tändning + nya packningar. Tar dom drygt 1k/h+moms så är det ju 4h arbete inkl material
Jo så är det, så det är väl rimligt då. Vet att jag gjorde det själv på min XT tog 1,5 timme men det är väl lite enklare.
 
yes, euro5

och ja asså handlarn ska ju mappa om skiten så den ska kunna köras toppen utan dom dära sensorerna men detta är alltså helt nytt för 2021 vad jag förstår och är endast i eu.

finns nog inga system ute med extra pluggar än om jag fattar det rätt och när handlarna knappt har koll än så känns allt lite olustigt på något sätt
Kollade med min handlare eftersom jag har beställt slipon till min -21. Han meddelade att de har full koll på detta och helt enkelt väntar på nya versioner av slipon.
 
Kompis har köpt Vitpilen. Ser verkligen fram mot att testa, tycker att den ser väldigt lovande ut både med chassi och motor. Någon i tråden med erfarenhet av modellen?

Unknownggg.jpg
Kul! Ser ut som Motostar i Sjöbo?
Har provkört den. Rolig hoj, sportig. Kändes väldigt lätt, på gränsen till moppekänsla. Kanske lite trött motor i min smak, tror inte stånka är riktigt min grej heller.
 
Kompis har köpt Vitpilen. Ser verkligen fram mot att testa, tycker att den ser väldigt lovande ut både med chassi och motor. Någon i tråden med erfarenhet av modellen?

Unknownggg.jpg
Jag har lillebror. Provkörde 701 också ett par ggr i fjol, helt ok men man betalar premium för design. Både i inköp och försäkring. Men betalar man inte listpris är det ju såklart bättre. Som bjoerling säger är det moppekänsla på båda, enkla o lätta. Hade nog inte valt en som enda hoj dock.



20200912_173357.jpg
 
Kompis har köpt Vitpilen. Ser verkligen fram mot att testa, tycker att den ser väldigt lovande ut både med chassi och motor. Någon i tråden med erfarenhet av modellen?

Unknownggg.jpg

Det här blir min 3e säsong på min, tycker att köregenskaperna är kul, vikten och quickshiften gör den till en huliganmaskin.
Lagom med effekt så det faktiskt går att varva ur några växlar innan det går herrejössesfort.
Körställningen är rimlig för att vara framåtlutad, hade egentligen lovat mig själv att lägga av med clip-on sportställning men den här fick en pass.

Nackdelar är att det domnar lite i händer och fötter efter ett par timmar på vägen, skulle inte åka på semester med den.
Den låter som en symaskin, min garantitid löper ut iår så överväger starkt powercommander och helsystem.
Den grisar ner sig själv och alla som är i närheten av den om man kör i regn, försöker undvika det men när man överaskas av det blir det till att tvätta kläder och hoj sen.

Men i ärlighetens köpte jag den för att jag gillar hur den ser ut, tycker dom flesta moderna hojar ser ut som plastiga rymdskepp och dom som är snygga är för tunga/slöa/eller osvängiga.
 
Jag har lillebror. Provkörde 701 också ett par ggr i fjol, helt ok men man betalar premium för design. Både i inköp och försäkring. Men betalar man inte listpris är det ju såklart bättre. Som bjoerling säger är det moppekänsla på båda, enkla o lätta. Hade nog inte valt en som enda hoj dock.



20200912_173357.jpg
på tal om husqvarna så hade jag inte sagt nej till en 701 enduro eller supermotard

det blir fan inte mer moppefeeling än en husqvarna supermotard haha
eb32fdd2bfaec725a86f197ca2b1929d.jpg
KTM-690-Husqvarna-701-differences-4.jpg



en sån skulle bara kosta 15.000 att helförsäkra på mig i malmö :hilarious:
 
på tal om husqvarna så hade jag inte sagt nej till en 701 enduro eller supermotard

det blir fan inte mer moppefeeling än en husqvarna supermotard haha
eb32fdd2bfaec725a86f197ca2b1929d.jpg
KTM-690-Husqvarna-701-differences-4.jpg



en sån skulle bara kosta 15.000 att helförsäkra på mig i malmö :hilarious:
Svettigt :)
För mig går helförsäkring på vitpilen på 5k / år vilket är något billigare än bara trafiken på daytona 955an jag hade innan så är ändå helnöjd med den biten.
En enduro 701 skulle gå loss på 9600 / år på samma bolag, så det är rätt bra skillnad även fast det är i stort samma hoj.
Inte så många vitpilar ute på vägarna som kan krascha upp premierna
 
Kompis har köpt Vitpilen. Ser verkligen fram mot att testa, tycker att den ser väldigt lovande ut både med chassi och motor. Någon i tråden med erfarenhet av modellen?

Unknownggg.jpg
Jag har nördat med mig lite i modellen och ska ev köpa en sådan som andrahoj. Ska åka och prova bägge modellerna på Sulas. 401:an har ju mindre effekt men vet av erfarenhet att det kan vara lika roligt som en mer effektstark hoj.
2C7BD121-FF96-4C3D-9DDC-02B2F62556C1.jpeg

3F65A0F0-5692-4E27-92D1-C0A23A789DD7.jpeg
 
Jag har nördat med mig lite i modellen och ska ev köpa en sådan som andrahoj. Ska åka och prova bägge modellerna på Sulas. 401:an har ju mindre effekt men vet av erfarenhet att det kan vara lika roligt som en mer effektstark hoj.
2C7BD121-FF96-4C3D-9DDC-02B2F62556C1.jpeg

3F65A0F0-5692-4E27-92D1-C0A23A789DD7.jpeg
avskalat och snyggt!

401an lär ju typ inte kosta nåt alls att försäkra om man är 40 plus och bor utanför stan
 
Jag har nördat med mig lite i modellen och ska ev köpa en sådan som andrahoj. Ska åka och prova bägge modellerna på Sulas. 401:an har ju mindre effekt men vet av erfarenhet att det kan vara lika roligt som en mer effektstark hoj.
2C7BD121-FF96-4C3D-9DDC-02B2F62556C1.jpeg

3F65A0F0-5692-4E27-92D1-C0A23A789DD7.jpeg

Går lite i samma tankar. Ganska stor skillnad i kostnader mellan då båda. Så ser fram emot att höra vad du tycker!
 
på tal om husqvarna så hade jag inte sagt nej till en 701 enduro eller supermotard

det blir fan inte mer moppefeeling än en husqvarna supermotard haha
eb32fdd2bfaec725a86f197ca2b1929d.jpg
KTM-690-Husqvarna-701-differences-4.jpg



en sån skulle bara kosta 15.000 att helförsäkra på mig i malmö :hilarious:

Billigt ändå mot min stora.
Fick prisförslag på 960000/kvartal.:wideyed::eek:

ungefär som när jag var 25 och lite på skoj ringde å fråga vad en hayabusa skulle kosta att försäkra...
fick som svar att det är lika bra att du inte ens ställer frågan för du lär inte gilla svaret haha
Varför bor ni så illa till och varför är ni så onödigt unga? 😜
 
Jag halv eller trafikförsäkrar alltid mina hojar. Om jag smäller så hårt att hojen behöver lagas med vagnskadan tänker jag att hojen är mitt sista problem....
 
Jag halv eller trafikförsäkrar alltid mina hojar. Om jag smäller så hårt att hojen behöver lagas med vagnskadan tänker jag att hojen är mitt sista problem....

Jag la min ER6a i en korsning när en bil trängde sig före och körde på mitt framhjul. Kostade runt 30k att laga plus 10k för ny utrustning. Ganska glad att jag hade helförsäkring där även om jag inte skadade mig speciellt.
 
Jag la min ER6a i en korsning när en bil trängde sig före och körde på mitt framhjul. Kostade runt 30k att laga plus 10k för ny utrustning. Ganska glad att jag hade helförsäkring där även om jag inte skadade mig speciellt.
kan sakna min gamla er6a ibland!

mycket hoj för pengarna
 
Nä, som tur var fanns det vittnen. Bilen smet och ägaren svarade inte när polisen försökte kontakta honom (om de ens försökte) så ärendet lades ner. Vet inte vem som fick betala i slutändan. Men det var iaf mitt försäkringsbolag som betalade ut ersättning till mig.
Du ersattes sannolikt av trafikförsäkringsföreningen i det fallet. Dvs vagnskadan hade ingen betydelse. Lite av min poäng. Vagnskadan träder in när man är vållande eller det inte finns någon motpart.

Sen på äldre hojar blir det ofta som @daniel svensson skriver väldigt liten skillnad på halv eller hel. I mitt fall (halvny Z1000) så lägger helförsäkringen på 100% till.
 
Du ersattes sannolikt av trafikförsäkringsföreningen i det fallet. Dvs vagnskadan hade ingen betydelse. Lite av min poäng. Vagnskadan träder in när man är vållande eller det inte finns någon motpart.

Sen på äldre hojar blir det ofta som @daniel svensson skriver väldigt liten skillnad på halv eller hel. I mitt fall (halvny Z1000) så lägger helförsäkringen på 100% till.

La hojen på Essingeleden också (innan den blev fixad för ovan). Då var det totalt mitt eget fel men utan allvarliga skador på mig. Men skulle uppskatta att skadorna hade varit minst de samma. Man avgör såklart själv. Men jag betalar hellre 2-3k extra år för hel.
 
La hojen på Essingeleden också (innan den blev fixad för ovan). Då var det totalt mitt eget fel men utan allvarliga skador på mig. Men skulle uppskatta att skadorna hade varit minst de samma. Man avgör såklart själv. Men jag betalar hellre 2-3k extra år för hel.
Each to his own. Behövs det för att kännas bättre så ska man såklart skita i hur jag gör ;)

Lägga hojen på Essingeleden låter för övrigt som den värsta mardröm man kan tänka sig. Inte för hojens skull utan risken att bli överkörd som Frogger. Fy satan!
 
Each to his own. Behövs det för att kännas bättre så ska man såklart skita i hur jag gör ;)

Lägga hojen på Essingeleden låter för övrigt som den värsta mardröm man kan tänka sig. Inte för hojens skull utan risken att bli överkörd som Frogger. Fy satan!

haha ja det var inte kul. Hade varit och riktat styret efter första kraschen och skulle köra hem i rusningstrafik. Skulle byta fil, tittar bak och precis när jag börjat byta så tvärnitar bilen framför och jag nitar också. Nästa hoj blir definitivt med ABS :rolleyes:

Det roliga var att bilarna bakom började bara tuta för jag blocka en fil. Inte en enda som fråga hur det gick.
 
Tillbaka
Topp