• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är partisk som fan, ägare av Guzzi nu, och före detta mekaniker och även i en period säljare.

Mitt -ändå- ärliga omdöme är att det är bra skit. De där fördomarna man har om reservdelar till italienska hojar stämmer inte längre ”i stort”, men visst händer det att det plötsligt är stört omöjligt med någon moj. Kvalitetsmässigt så ser (såg) jag ingen skillnad mot japanerna. Generalagenten i Sverige har kanske inte alltid vara så intresserad och kunnig på Guzzi, så det kan vara en idé att känna lite på din lokala återförsäljare. Är denne intresserad och gillar att sätta sig in i bitarna så är det inga problem.

Design, karaktär och egenskaper är italienska. Det vill säga bäst i världen.


Med reservation att min branschinsyn är typ 4 år gammal.
Tack för svaret! Det lät ju väldigt lovande. Köpsuget blev inte mindre direkt. Körupplevelsen och designen gick rätt in i hjärtat.
 
Var bara tvungen att ha en, leverans igår. :cool:

k.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Suzukin droppar olja från vänstrs sidan av motorn. Började titta efter och det är nån tätningsmassa kletat i skarven, en bra bit utanför, under svarta kåpan och mellan det och motorblocket.
1) det ska inte vara nån klump med geggamojja där förstås?
2) vad heter den vänstra motorkåpan egentligen? Får inga bra träffar på google.
3) bara att skruva loss och byta eller är det en massa andra jobb man åker på?

(att kåpan är bucklig och ful var känt sen innan, hojen har varit banhoj)
 

Bilagor

  • A93CF1D8-FE87-4DF9-A60D-DCBE06FDE1BA.jpeg
    A93CF1D8-FE87-4DF9-A60D-DCBE06FDE1BA.jpeg
    305 KB · Visningar: 14
  • 2916F6B7-D504-4EA6-A820-14DEA86C5EF5.jpeg
    2916F6B7-D504-4EA6-A820-14DEA86C5EF5.jpeg
    761.3 KB · Visningar: 11
  • AFB0FF76-A5BC-415B-BF22-32EE48A7F520.jpeg
    AFB0FF76-A5BC-415B-BF22-32EE48A7F520.jpeg
    648.7 KB · Visningar: 12

Strindberg

Patek
2-Faktor
Suzukin droppar olja från vänstrs sidan av motorn. Började titta efter och det är nån tätningsmassa kletat i skarven, en bra bit utanför, under svarta kåpan och mellan det och motorblocket.
1) det ska inte vara nån klump med geggamojja där förstås?
2) vad heter den vänstra motorkåpan egentligen? Får inga bra träffar på google.
3) bara att skruva loss och byta eller är det en massa andra jobb man åker på?

(att kåpan är bucklig och ful var känt sen innan, hojen har varit banhoj)
1) nej
2) stator cover
3) bara att tömma olja. Dra den rakt ut så du aktar pickup och spolar. Kolla så kåpan är helt plan i anliggningsytan.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Suzukin droppar olja från vänstrs sidan av motorn. Började titta efter och det är nån tätningsmassa kletat i skarven, en bra bit utanför, under svarta kåpan och mellan det och motorblocket.
1) det ska inte vara nån klump med geggamojja där förstås?
2) vad heter den vänstra motorkåpan egentligen? Får inga bra träffar på google.
3) bara att skruva loss och byta eller är det en massa andra jobb man åker på?

(att kåpan är bucklig och ful var känt sen innan, hojen har varit banhoj)

Hur mycket droppar det? Och när droppar det? Hela tiden eller när du precis har kört?

Det är med största sannolikhet tätningspasta, sådant kan man använda om man inte köper originalpackning. Det som kan ske när du sätter ihop de olika delarna är att det blir en liten klump som påminner lite om torkat tuggummi. Det är inget konstigt, men man brukar ta bort överskottet innan det har torkat.

Du kommer behöva ta bort den gamla tätningen vilket kan vara ganska jobbigt för delarna kan vara väldigt mjuka och man får använda ett väldigt vasst rakblad och vara väldigt försiktigt så man inte hackar i aluminium som är mjukt (beroende på vilket material det är på delarna).

Jag gjorde det där på flera delar på min K5 och K6 eftersom packningarna hade torkat och började läcka lite.
Det är ett ganska krävande jobb i form av att man måste ta det lugnt. Men det tar inte mer än en dag. Ett tips är att du köper tätningslister till flera av delarna när du ändå beställer, de kostar inte ens en hundring om jag kommer ihåg rätt.

Men som @Strindberg skriver så måste ju antagligen oljan tömmas. Men kan eventuellt vara kvar om det är på de delarna som är under oljeflödet, tex locket för lamellerna till växellådan om jag minns rätt. Men då får det absolut inte komma in en enda rest i motorn.

Kan ju tillägga att jag inte är mekaniker men har mekat väldigt mycket med mina banhojar :)
 
Senast ändrad:

MrJL

Omega
2-Faktor
Bara efter körning

Siktar nog på att leta upp en ny kåpa, den ser rätt bucklig och ful ut. Kanske har den blivit sned? Då är det ju meningslöst att byta endast packningen.
Köp kåpa och packning. Sen kan det vara bra att sätta på ett skydd just där också då de delarna är ganska utsatta om du tex tappar hojen i garaget eller får en lowsider.

Hittade en servicemanual till dig som verkar innehålla allt du behöver för att ta hand om hojen själv:
 
Senast ändrad:

Simon.x

Rolex
Bara efter körning

Siktar nog på att leta upp en ny kåpa, den ser rätt bucklig och ful ut. Kanske har den blivit sned? Då är det ju meningslöst att byta endast packningen.
Det är generator kåpan.

Det svarta som sitter där är typ PL 400 men det finns en svart variant vad den kallas vet jag inte.
Troligen så är kåpan skadad i nerkant om du har tur så är det bara locket du behöver skaffa samt packningarna OM den inte finns skador i motorblocket ?

//Simon
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Är det inte så att HD som företag inte går sådär alldeles förträffligt just nu? Jag tänker som @par att det kan vara en bra modell för folk som annars inte skulle köpa HD. Lika som den sär pajjiga äventyrshojen.
För min del så känns bland annat svingen så långt i från HD man kan komma.
 
Topp