Suzukin droppar olja från vänstrs sidan av motorn. Började titta efter och det är nån tätningsmassa kletat i skarven, en bra bit utanför, under svarta kåpan och mellan det och motorblocket.
1) det ska inte vara nån klump med geggamojja där förstås?
2) vad heter den vänstra motorkåpan egentligen? Får inga bra träffar på google.
3) bara att skruva loss och byta eller är det en massa andra jobb man åker på?
(att kåpan är bucklig och ful var känt sen innan, hojen har varit banhoj)
Hur mycket droppar det? Och när droppar det? Hela tiden eller när du precis har kört?
Det är med största sannolikhet tätningspasta, sådant kan man använda om man inte köper originalpackning. Det som kan ske när du sätter ihop de olika delarna är att det blir en liten klump som påminner lite om torkat tuggummi. Det är inget konstigt, men man brukar ta bort överskottet innan det har torkat.
Du kommer behöva ta bort den gamla tätningen vilket kan vara ganska jobbigt för delarna kan vara väldigt mjuka och man får använda ett väldigt vasst rakblad och vara väldigt försiktigt så man inte hackar i aluminium som är mjukt (beroende på vilket material det är på delarna).
Jag gjorde det där på flera delar på min K5 och K6 eftersom packningarna hade torkat och började läcka lite.
Det är ett ganska krävande jobb i form av att man måste ta det lugnt. Men det tar inte mer än en dag. Ett tips är att du köper tätningslister till flera av delarna när du ändå beställer, de kostar inte ens en hundring om jag kommer ihåg rätt.
Men som
@Strindberg skriver så måste ju antagligen oljan tömmas. Men kan eventuellt vara kvar om det är på de delarna som är under oljeflödet, tex locket för lamellerna till växellådan om jag minns rätt. Men då får det absolut inte komma in en enda rest i motorn.
Kan ju tillägga att jag inte är mekaniker men har mekat väldigt mycket med mina banhojar