• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Min 916 behövde tydligen en kompis
506C51B4-4355-472B-913B-F9370963CFA0.jpeg
Brutal. Grattis till en ruggigt snygg hoj!
 
Hur kommer det sig att du spart gammeln? Den är ju stört cool, men jag tänker att den nya kan ungefär samma saker?
Ökenråttan menar du antar jag. 🙂
Den fick grushjul nu när jag snart ska skicka iväg KLX-Ren. Så då kommer stallet bestå av Apriliorna och Viffen..
Och fasen vet om jag egentligen inte gillar dom analoga hojarna bättre...
Nya Capon är absolut en jäkla go hoj, men en det är nästan för mycket elektronik på den.. 😁
 
Ökenråttan menar du antar jag. 🙂
Den fick grushjul nu när jag snart ska skicka iväg KLX-Ren. Så då kommer stallet bestå av Apriliorna och Viffen..
Och fasen vet om jag egentligen inte gillar dom analoga hojarna bättre...
Nya Capon är absolut en jäkla go hoj, men en det är nästan för mycket elektronik på den.. 😁
Ah, rimligt. Fast för mina grusvägar skulle den vara för tung.
Du ska inte gå all in knas och skaffa en gammal RXV?
 
Ah, rimligt. Fast för mina grusvägar skulle den vara för tung.
Du ska inte gå all in knas och skaffa en gammal RXV?
Ökenråttan är långt från en optimal grushoj, men i lite lugnare tempo funkar den helt ok🙂
RXVn var ju lite av ev drömhoj när det begav sig, men det stannade där😉
Polaren hade en några år.. Jävla vilken illbatting det var.. Gick som ett troll, men tyvärr var det många skumma fel på den 🙁
Fast designmässigt är den jäkligt läcker😀
 
RXV/SXV är lite som att ha en psykotisk flickvän. Fantastiskt då det är fantastiskt och nedbrytande när det inte är det.
Till och med italienarna själva muttrade över modellen när jag var på kurs på den nere i Italien. Den skulle enligt mig, och många andra, aldrig sålt ut till vanliga konsumenter.

Aja, har de fått lite specialknep på sig, och har en omsorgsfull ägare så är de grymma. Jag kollar blocket då och då, kommer det ut en tillräckligt billig ickefungerande så slår jag till.
 
Senast ändrad:
RXV/SXV är lite som att ha en psykotisk flickvän. Fantastiskt då det är fantastiskt och nedbrytande när det inte är det.
Till och med italienarna själva muttrade över modellen när jag var på kurs på den nere i Italien. Den skulle enligt mig, och många andra, alldrig sålt ut till vanliga konsumenter.

Aja, har de fått lite specialknep på sig, och har en omsorgsfull ägare så är de grymma. Jag kollar blocket då och då, kommer det ut en tillräckligt billig ickefungerande så slår jag till.
En så pass högvarvig liten 450/550 V-twin ger ju en väldigt spännande motorgång.
Och sång oxå för den delen😁
 
Vattentäta kläder! Någon som har tips på goretex som håller tätt? Har ett lindstrands och ett revit inget av de håller tätt. Är det klim och rukka som gäller eller finns det något billigare som håller tätt?
 
Starkt (vansinnigt?) att åka långresa på en sån där. Själv får jag rövvärk efter 30 minuter...
Hehe. Gjorde faktiskt ondast i början av resan - körde 70 mil igår och det gick förvånansvärt bra. Det som störde mig mest var att jag ville ha ännu bättre ljuddämpning. Använder 3Ms öronproppar och de är grymma tycker jag, men kändes ändå inte som att det räckte.
Ser riktigt nice ut! Hur såg rutten ut i grova drag. Såg att ni var i Turin och skulle ner mot kusten? Var ni flera som körde tillsammans under resan?
Hm nu ska vi se; Ner genom västra Tyskland och Moseldalen, in i Frankrike genom Alsace och mot Besançon. Därefter in i Schweiz och via Genève mot Grenoble, där vi tog Col de Lautaret in mot Italien och Turin. Sedan ner till Genua och några städer i trakterna. SS45 (kanonbra väg, var dock blött och svinhalt) norrut via Piacenza mot Gardasjön. Här öppnade sig skyarna så jävligt så jag hade massa vatten i stövlarna. Lagom kul att dra på sig blöta kläder dagen efter… Vi skulle ta Stelvio men farsans kedja tog totalt tvärslut så vi hoppade det och begav oss i lugn takt via Brennerpasset till Österrike och sedan München där kedjan byttes. Norr om München åkte vi lite kurviga vägar på landet och därefter bestämde vi oss för att ta snabbaste vägen hem då vädret var tråkigt.
Lite mer detaljerat än ”i grova drag”. Bara jag och farsan. :)

Vet ju att ni båda är bilintresserade - vi sov i Fiats gamla fabrik i Turin (den med testbanan på taket) av en slump. :)
 
Senast ändrad:
Hehe. Gjorde faktiskt ondast i början av resan - körde 70 mil igår och det gick förvånansvärt bra. Det som störde mig mest var att jag ville ha ännu bättre ljuddämpning. Använder 3Ms öronproppar och de är grymma tycker jag, men kändes ändå inte som att det räckte.

Hm nu ska vi se; Ner genom västra Tyskland och Moseldalen, in i Frankrike genom Alsace och mot Besançon. Därefter in i Schweiz och via Genève mot Grenoble, där vi tog Col de Lautaret in mot Italien och Turin. Sedan ner till Genua och några städer i trakterna. SS45 (kanonbra väg, var dock blött och svinhalt) norrut via Piacenza mot Gardasjön. Här öppnade sig skyarna så jävligt så jag hade massa vatten i stövlarna. Lagom kul att dra på sig blöta kläder dagen efter… Vi skulle ta Stelvio men farsans kedja tog totalt tvärslut så vi hoppade det och begav oss i lugn takt via Brennerpasset till Österrike och sedan München där kedjan byttes. Norr om München åkte vi lite kurviga vägar på landet och därefter bestämde vi oss för att ta snabbaste vägen hem då vädret var tråkigt.
Lite mer detaljerat än ”i grova drag”. Bara jag och farsan. :)

Vet ju att ni båda är bilintresserade - vi sov i Fiats gamla fabrik i Turin (den med testbanan på taket) av en slump. :)

Ingen dålig resa! Tack för den kortfattade reseskildringen. Ett riktigt litet äventyr.

Körde Stelvio passet hösten 2019 med bil. Efter en månad där man piskat småvägar i alperna, bergsvägar längst italienska rivieran, Corsica och Sardinien kändes passet rätt överskattat ärligt talat. Det mest minnesvärda var hur höjden påverkade motoreffekten (ingen turbo). Bilen kändes allmänt skit över passet tack vare höjden. Det var inget fel på bilen. Den bara kändes annorlunda.

Vid något tillfälle ska jag ta och köra motorcykel nere i Sydeuropa. Finns några sträckor jag har i åtanke.

Fiat fabriken med testbanan är legendarisk. Har du sett original filmen Italian Job?

Här är scenen från filmen

 
Ingen dålig resa! Tack för den kortfattade reseskildringen. Ett riktigt litet äventyr.

Körde Stelvio passet hösten 2019 med bil. Efter en månad där man piskat småvägar i alperna, bergsvägar längst italienska rivieran, Corsica och Sardinien kändes passet rätt överskattat ärligt talat. Det mest minnesvärda var hur höjden påverkade motoreffekten (ingen turbo). Bilen kändes allmänt skit över passet tack vare höjden. Det var inget fel på bilen. Den bara kändes annorlunda.

Vid något tillfälle ska jag ta och köra motorcykel nere i Sydeuropa. Finns några sträckor jag har i åtanke.

Fiat fabriken med testbanan är legendarisk. Har du sett original filmen Italian Job?

Här är scenen från filmen

Ja det märkte även vi, var som högst på ca 2800 m - inte alls samma drag. Påtaglig skillnad verkligen. :) Kan tänka mig att Stelvio är lite överskattat, som körupplevelse kan det iaf inte vara så speciellt.

Nepp det har jag faktiskt inte, men det är en film jag ska se. Tack för klippet!
 
Ja det märkte även vi, var som högst på ca 2800 m - inte alls samma drag. Påtaglig skillnad verkligen. :) Kan tänka mig att Stelvio är lite överskattat, som körupplevelse kan det iaf inte vara så speciellt.

Nepp det har jag faktiskt inte, men det är en film jag ska se. Tack för klippet!

Det är en ogästvänlig miljö på toppen där toppstationen ligger. Är det på någons bucket list är det bara att bocka av det. Själv hade jag inte planerat att köra det. Bara blev så när jag satt en kväll på en restaurang i Bergamo och kollade olika rutter hemåt. Körde från Bergamo på morgonen efter och längst Iseo sjön (känd för sin Riva tillverkning) mot Borno och sedan över Stelvio passet ner på andra sidan som består av ett oändligt antal branta snäva serpentinvägar. Därifrån körde jag via Österrike där jag tog in på ett hotell över natten och vidare till Bayern och München dagen efter.

Finns många ikoniska scener i den filmen bl a intro scenen med en Lamborghini Muira. Man blir inte mindre sugen på en roadtrip i alpmiljöer.

 
Vattentäta kläder! Någon som har tips på goretex som håller tätt? Har ett lindstrands och ett revit inget av de håller tätt. Är det klim och rukka som gäller eller finns det något billigare som håller tätt?
ett alternativ är ju annars Knox urban pro mk2 med tillhörande byxor och sedan valfritt vattentätt ställ som man eventuellt redan äger.
kör så själv med ett Haglöfs Gore-tex ställ.
 
Tillbaka
Topp