• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Kan ni som har bättre tränat öga än mig säga vad som är gjort på den här er6an? De står litegrann vad som är gjort, men hittar ni något mer. Skulle vilja bygga en likadan😊 https://www.2banh.vn/threads/kawasaki-er-6n-cuc-du-dan-voi-phien-ban-streetfighter.38397/
Förutom de uppenbara nedan,

Akrapovic avgas.
Brembo bromsar.
Öhlins dämpare fram, bak & styr.
Rizoma handtag.
RZM kopplings/broms handtag.
CNC styränds-speglar (finns på ebay).
Kylarskydd.
Custom styre.
Custom lyse/ombyggd fram.
Ombyggd bakdel med integrerade blinkers & baklyse.
Reg. skylt i hjulhus (slås ned av besiktningen i Sverige).

Delarna kostar nog mer än en ER6 så känns overkill.

Lösning - köp en Ducati Streetfighter 848/1098 så kommer man nog billigare undan & har minst lika kul.
 
Förutom de uppenbara nedan,

Akrapovic avgas.
Brembo bromsar.
Öhlins dämpare fram, bak & styr.
Rizoma handtag.
RZM kopplings/broms handtag.
CNC styränds-speglar (finns på ebay).
Kylarskydd.
Custom styre.
Custom lyse/ombyggd fram.
Ombyggd bakdel med integrerade blinkers & baklyse.
Reg. skylt i hjulhus (slås ned av besiktningen i Sverige).

Delarna kostar nog mer än en ER6 så känns overkill.

Lösning - köp en Ducati Streetfighter 848/1098 så kommer man nog billigare undan & har minst lika kul.
Ducati SF är en fantastisk hoj på alla sätt och vis dessutom.
 
Ett gäng mil avklarade på Gotland under semestern!
 

Bilagor

  • BB0EC1D3-958C-40C9-8D58-3D0A83ADD667.jpeg
    BB0EC1D3-958C-40C9-8D58-3D0A83ADD667.jpeg
    511 KB · Visningar: 13
Förutom de uppenbara nedan,

Akrapovic avgas.
Brembo bromsar.
Öhlins dämpare fram, bak & styr.
Rizoma handtag.
RZM kopplings/broms handtag.
CNC styränds-speglar (finns på ebay).
Kylarskydd.
Custom styre.
Custom lyse/ombyggd fram.
Ombyggd bakdel med integrerade blinkers & baklyse.
Reg. skylt i hjulhus (slås ned av besiktningen i Sverige).

Delarna kostar nog mer än en ER6 så känns overkill.

Lösning - köp en Ducati Streetfighter 848/1098 så kommer man nog billigare undan & har minst lika kul.
Är grymt sugen på ducatis streetfighter, men mycket effekt som första hoj.
 
Är grymt sugen på ducatis streetfighter, men mycket effekt som första hoj.
Effekten är nog ok som första hoj dock saknar den en del säkerhetssystem som jag tyckte var viktigt när man kikar på hoj, jag kör en ktm 890 duke R som första hoj och tycker effekt/viktförhållande är grymt på den. Samt att man får 6-axlad IMU för ABS, antisladd antislipp m.m. Jag skulle kolla mer på säkerhetshjälpmedel istället för effekt
 
Effekten är nog ok som första hoj dock saknar den en del säkerhetssystem som jag tyckte var viktigt när man kikar på hoj, jag kör en ktm 890 duke R som första hoj och tycker effekt/viktförhållande är grymt på den. Samt att man får 6-axlad IMU för ABS, antisladd antislipp m.m. Jag skulle kolla mer på säkerhetshjälpmedel istället för effekt
Även den som är 1098? Är de den som har v4a motorn? Visst man kommer inte köra över sina begränsningar. Man har kanske snöat in sig för mycket på effekten. Vet du hur panigalen är? Tänker v2an då.
 
Även den som är 1098? Är de den som har v4a motorn? Visst man kommer inte köra över sina begränsningar. Man har kanske snöat in sig för mycket på effekten. Vet du hur panigalen är? Tänker v2an då.
Finns två olika generationer streetfighters, äldre 848/1098 samt nya streetfighter v4. Panigale v2 är ju en helt annan typ av hoj, oklart vad du är ute efter.

Har du mc-kort och redan en första mc? Personligen hade jag inte köpt varken streetfighter eller v2 som första hoj.
 
Körde en runda med en övningskörande vän som köpte den senaste Ducati Monster i våras. Den röda i bakgrunden.

Jag har bara kört den vid leveransen ner i ett garage när det begav sig genast märker man hur lättkörd den är. Bra sittställning, enkelt att hitta dragläge. Har ABS och övriga moderna elektroniska hjälpmedel.

Förutom det rent estetiska är det en markant skillnad mellan den och mitt äldre exemplar som saknar det mesta vad gäller moderniteter. Den äldre är betydligt råare och oslipad. Gillar man det klassiska stuket finns det andra versioner och något generationer (fortfarande med trellisram) som är snällare att köra. Vissa har bl a ABS. Minns inte när det introducerades. Första generationen fick det aldrig. Troligtvis inte andra heller, men det får vara osagt

Tror ny eller begagnad Ducati Monster är en rätt bra första hoj om man gillar Ducati.

Hade börjat med något sådant och i ett senare skede tittat på andra typer av modeller efter ens preferenser.
 

Bilagor

  • F29D85E7-5129-4D37-8572-46CC6F22C8FD.jpeg
    F29D85E7-5129-4D37-8572-46CC6F22C8FD.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 12
Körde en runda med en övningskörande vän som köpte den senaste Ducati Monster i våras. Den röda i bakgrunden.

Jag har bara kört den vid leveransen ner i ett garage när det begav sig genast märker man hur lättkörd den är. Bra sittställning, enkelt att hitta dragläge. Har ABS och övriga moderna elektroniska hjälpmedel.

Förutom det rent estetiska är det en markant skillnad mellan den och mitt äldre exemplar som saknar det mesta vad gäller moderniteter. Den äldre är betydligt råare och oslipad. Gillar man det klassiska stuket finns det andra versioner och något generationer (fortfarande med trellisram) som är snällare att köra. Vissa har bl a ABS. Minns inte när det introducerades. Första generationen fick det aldrig. Troligtvis inte andra heller, men det får vara osagt

Tror ny eller begagnad Ducati Monster är en rätt bra första hoj om man gillar Ducati.

Hade börjat med något sådant och i ett senare skede tittat på andra typer av modeller efter ens preferenser.
En S4R, dom är riktigt bra. Hade tagit den före de nya alla dagar i veckan. Är partisk då jag har en själv, men som du skriver, betydligt råare och oslipad. Precis som man vill ha en Ducati. Hade fyra Ducati monster i garaget ett tag, S2R, S4R, 900 och 1200s. S2R’en lät bäst utav dom.

Edit: 900an hade ducati performance system, resten termignonisystem (slip-on på S4R & 1200s)
 
En S4R, dom är riktigt bra. Hade tagit den före de nya alla dagar i veckan. Är partisk då jag har en själv, men som du skriver, betydligt råare och oslipad. Precis som man vill ha en Ducati. Hade fyra Ducati monster i garaget ett tag, S2R, S4R, 900 och 1200s. S2R’en lät bäst utav dom.

Edit: 900an hade ducati performance system, resten termignonisystem (slip-on på S4R & 1200s)

Trevliga Monsters allihopa.

Min är en S4RS med 999:ans testastretta motor. Ljudet är sagolikt. Inte så politiskt korrekt idag. Har inget större intresse av de nyare Ducati Monsters, men så är jag nog inte heller målgruppen.

Tror inte att Ducati ens försöker locka över gamla ägare med sin nya Monster. Den tilltalar en bredare massa på gott och ont. Vi får se hur det går. Det är en fin motorcykel. Men kanske inte lika säregen som de gamla var på sin tid jämfört med konkurrenterna. Man har ju tagit bort en hel del med bl a trellisramen.
 
Trevliga Monsters allihopa.

Min är en S4RS med 999:ans testastretta motor. Ljudet är sagolikt. Inte så politiskt korrekt idag. Har inget större intresse av de nyare Ducati Monsters, men så är jag nog inte heller målgruppen.

Tror inte att Ducati ens försöker locka över gamla ägare med sin nya Monster. Den tilltalar en bredare massa på gott och ont. Vi får se hur det går. Det är en fin motorcykel. Men kanske inte lika säregen som de gamla var på sin tid jämfört med konkurrenterna. Man har ju tagit bort en hel del med bl a trellisramen.
Fränt!
Tror inte heller det tyvärr. Är inte så intresserad utav något nytt alls från Ducati tyvärr. Skulle det bli en till nu så kanske 999 eller 1098. Men inte så lätt att få tag på ett schyst ex numera.
 
Fränt!
Tror inte heller det tyvärr. Är inte så intresserad utav något nytt alls från Ducati tyvärr. Skulle det bli en till nu så kanske 999 eller 1098. Men inte så lätt att få tag på ett schyst ex numera.

1098:an är nog den sista mer analoga sporthojen från Ducati. Allt senare är mer digitalt.

Har noterat att man ser allt färre äldre Ducati till salu. Kan tänka mig att de har hamnat i long term ägande.

Har även en 748R sedan länge. Den är ännu mer analog och mekanisk än S4RS Monstern. Kör inte med den så ofta längre. Den är väldigt kompromisslös.

Kör man en 999:a eller 749:a så känner man att de är samma generation som S4RS. Lite mer ”japansk” jämfört med tidigare generationer. Lustigt att säga det i samma andemening som man nu anklagar de moderna hojarnas riktning jämfört med 999 eran. På samma sätt kan man säkert blicka tillbaka på ännu äldre hojar jämfört med 916 serien mot 851 serien.

Var generation har sina preferenser.
 
Även den som är 1098? Är de den som har v4a motorn? Visst man kommer inte köra över sina begränsningar. Man har kanske snöat in sig för mycket på effekten. Vet du hur panigalen är? Tänker v2an då.
Tänker du de renodlade sporthojarna? 1098 är ju mer eller mindre helt analog och kräver lite erfarenhet, v2an provkörde jag men skulle aldrig klara av mer än typ 3min - 1h aktiv körning innan ryggen skulle gå av.. den nya monster är ju nice annars som första hoj, jag klarade dock inte av vibrationerna i händerna från varken den nya monstren eller 1200s..
 
Hur hittar man visir till sin lite äldre hjälm? Vet liksom inte vad jag ska söka på. Tips på ställen att handla på mottages tacksamt. Jag har målarfärg på visiret numera.

1628946096306.jpeg

1628946110936.jpeg

1628946124491.jpeg
 
Hur hittar man visir till sin lite äldre hjälm? Vet liksom inte vad jag ska söka på. Tips på ställen att handla på mottages tacksamt. Jag har målarfärg på visiret numera.

1628946096306.jpeg

1628946110936.jpeg

1628946124491.jpeg
Märke & modell på hjälm? Ser ut som en Dainese logga.

Kontakta tillverkaren alt köp en ny hjälm, ser ut att ha några år på nacken. Rekommenderad intervall är väl ca 5 år?
 
Märke & modell på hjälm? Ser ut som en Dainese logga.
Det är en Dainese.

Att hjälmar skulle förbrukas av ålder har jag svårt att tro. Varför skulle den göra det? Plast som förvaras inomhus åldras inte i nån annan tilämpning. UV-strålar osv förstås slitsamt för den men så mycket kör jag inte ;)
 
Det är en Dainese.

Att hjälmar skulle förbrukas av ålder har jag svårt att tro. Varför skulle den göra det? Plast som förvaras inomhus åldras inte i nån annan tilämpning. UV-strålar osv förstås slitsamt för den men så mycket kör jag inte ;)
Plast åldras.
Oavsett hur du förvarar det. Den bryts ned mer/snabbare när den utsätts för UV men även instoppad i garderoben.
Screenshot_20210814-184023_Chrome.jpg
 
Det är en Dainese.

Att hjälmar skulle förbrukas av ålder har jag svårt att tro. Varför skulle den göra det? Plast som förvaras inomhus åldras inte i nån annan tilämpning. UV-strålar osv förstås slitsamt för den men så mycket kör jag inte ;)
Då så, kontakta tillverkaren. Arai fixar det mesta i reservdelsväg.

Bara googla, ÅF & tillverkare rekommenderar det såklart (försäljning), men likväl SMC, fb m.fl. Kör du med din gamla hjälm, jag tummar inte med säkerheten när det gäller huvudet iaf.


 
Spröd? Det är min hjälm inte, den känns precis likadan som när den var ny.Det skulle vara spännande att veta vilken forskning som ligger till grund för de uttalandena och hur vetenskaplig den är.

"Hjälmar med ytterskal av plast kan ha sämre motståndskraft mot UV-strålning samt kortare livslängd och kan därför behöva bytas så ofta som vartannat år." I så fall måste ju hjälmar vara gjorda av världens sämsta plasttyp. En plastbåt som är 50 år gammal har inga nämnvärda problem att behålla sin hållfasthet och då är den ute i solen dygnet runt. "Ett vanligt råd är att byta ut sin gamla hjälm efter fem år" Enligt vem och hur gjordes den undersökningen?

Nåväl, jag planerar att byta visir och är inte särskilt orolig för att min hjälm skulle ha självförstörts som ni märker ;) Återigen, var beställer jag nytt visir online och vilken typnummer eller liknande ska jag utgå från så jag vet det blir rätt?
 
Spröd? Det är min hjälm inte, den känns precis likadan som när den var ny.Det skulle vara spännande att veta vilken forskning som ligger till grund för de uttalandena och hur vetenskaplig den är.

"Hjälmar med ytterskal av plast kan ha sämre motståndskraft mot UV-strålning samt kortare livslängd och kan därför behöva bytas så ofta som vartannat år." I så fall måste ju hjälmar vara gjorda av världens sämsta plasttyp. En plastbåt som är 50 år gammal har inga nämnvärda problem att behålla sin hållfasthet och då är den ute i solen dygnet runt. "Ett vanligt råd är att byta ut sin gamla hjälm efter fem år" Enligt vem och hur gjordes den undersökningen?

Nåväl, jag planerar att byta visir och är inte särskilt orolig för att min hjälm skulle ha självförstörts som ni märker ;) Återigen, var beställer jag nytt visir online och vilken typnummer eller liknande ska jag utgå från så jag vet det blir rätt?
Nu är ju inte en plastbåt framtagen för att vara så lätt som möjlig och skydda liv samtidigt heller, din jämförelse haltar lite.

Men åter till ämnet:
Dainese.com Screenshot_20210814-201057_Chrome.jpg
 
Så långt har jag inte forskat, maila dom o fråga. Inte säkert att det finns några visir som passar kvar i tillverkning men dom om någon måste ha koll på vad du har.
Så långt som att googla Dainese+Visor har jag kommit ;) Men jag vill liksom veta hur man gör för att det ska bli rätt. Beställa visir måste ju vara nåt som folk gör hela tiden?
 
Tillbaka
Topp