• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

I vanliga fall så sitter det en id lapp med namn någonstans i hjälmen.
På min shoei sitter det en bakom inredningen till hjälmen.
I ditt fall är jag osäker på om Dainese själva har tillverkat hjälmen eller köpt in från annan tillverkare och dekaltrimmat.
Därför är det nog enklast att ta kontakt med dom, skicka bild på hjälmen o fråga.
20210814_212518.jpg
Så långt som att googla Dainese+Visor har jag kommit ;) Men jag vill liksom veta hur man gör för att det ska bli rätt. Beställa visir måste ju vara nåt som folk gör hela tiden?
 
Så långt som att googla Dainese+Visor har jag kommit ;) Men jag vill liksom veta hur man gör för att det ska bli rätt. Beställa visir måste ju vara nåt som folk gör hela tiden?
Du måste köpa visir för just din modell.
De två ovan passar endast till K5 och Pista. Det är för övrigt två olika hjälmar så de passar inte varandras visir. ( Märklig mening) 😀

Min personliga åsikt är att jag skulle köpa nytt minst var femte år. Stoppning och inrede tappar form och kanske funktion.

Tex barnstolar ska man ju byta av samma anledning. Tror tom det är lag på att de inte får säljas om de är fem år gamla pga att de inte håller samma standard som när de släpptes och krocktesterna gjordes.

5000:- var femte år för en livsförsäkring som dessutom är rolig att köpa är en del av kostnaden att köra hoj enligt mig. 👍👍
 
Har googlat alldeles för mycket sista tiden och insett att jag måste börja rulla på en hoj igen...

Har gått från Ducati Streetfighter 848 (för dyr i förhållande till ålder), till att titta på andra långsamma alternativ som ska i mitt naiva tänkande ändra mitt sätt att köra hoj till det lugnare mer njutbara lukta-på-blommorna-körning.

Har ägt ett gäng Triumph som jag verkligen har gillat så jag har snöat in på deras Bobber:

u-uw_48909_15-triumph-bonneville-bobber-black-636909369019277609.jpg


Eller HDs 48 eller Sportster i liknande utseende.

Har kollat mycket youtube och inser att Triumphen är otroligt fin och hållbar glidare med mycket bra känsla osv.
HD är tufft och äkta men inte i närheten av kvalitet som Triumphen erbjuder.

Finns det någon här som har ägt eller har erfarenhet av dessa 3?

Tacksam för lite åsikter och erfarenheter.
 
Har googlat alldeles för mycket sista tiden och insett att jag måste börja rulla på en hoj igen...

Har gått från Ducati Streetfighter 848 (för dyr i förhållande till ålder), till att titta på andra långsamma alternativ som ska i mitt naiva tänkande ändra mitt sätt att köra hoj till det lugnare mer njutbara lukta-på-blommorna-körning.

Har ägt ett gäng Triumph som jag verkligen har gillat så jag har snöat in på deras Bobber:

u-uw_48909_15-triumph-bonneville-bobber-black-636909369019277609.jpg


Eller HDs 48 eller Sportster i liknande utseende.

Har kollat mycket youtube och inser att Triumphen är otroligt fin och hållbar glidare med mycket bra känsla osv.
HD är tufft och äkta men inte i närheten av kvalitet som Triumphen erbjuder.

Finns det någon här som har ägt eller har erfarenhet av dessa 3?

Tacksam för lite åsikter och erfarenheter.
Köp HDn, ägt en 48 och den är jätte dålig på massa saker men helt fantastik. Den råa känslan gör att du kan köra långsamt och ändå ha kul, det är bara HD som kan prestera det:) Kvaliten är ändå OK på 48, finns inte så mkt som kan gå sönder och motorn är ju typ 40 är gammal så beprövad!

Edit: tanken är väldigt liten men efter 12-13 mil vill du ändå ha en bensträckare så snarast kroppen som kräver en tankning:)
 
Har googlat alldeles för mycket sista tiden och insett att jag måste börja rulla på en hoj igen...

Har gått från Ducati Streetfighter 848 (för dyr i förhållande till ålder), till att titta på andra långsamma alternativ som ska i mitt naiva tänkande ändra mitt sätt att köra hoj till det lugnare mer njutbara lukta-på-blommorna-körning.

Har ägt ett gäng Triumph som jag verkligen har gillat så jag har snöat in på deras Bobber:

u-uw_48909_15-triumph-bonneville-bobber-black-636909369019277609.jpg


Eller HDs 48 eller Sportster i liknande utseende.

Har kollat mycket youtube och inser att Triumphen är otroligt fin och hållbar glidare med mycket bra känsla osv.
HD är tufft och äkta men inte i närheten av kvalitet som Triumphen erbjuder.

Finns det någon här som har ägt eller har erfarenhet av dessa 3?

Tacksam för lite åsikter och erfarenheter.

Håller med @par köp Hd.
Trajorna har bra kvalitet men är inte Hd. Jag är lite sugen på en Triumph Thruxton, men bara som ett komplement till Harleyn.
Visst, saker och ting kan vibrera loss och jag har bytt kompensator på min (1000 kr självrisk) men det är ändå en för jäkla skön hoj som väcker uppskattning. Bike har långtestat en Harley Heritage och den låg i topp på listan bland japsar och Bmw.

Hd är Hd. Köp Hd




8EAD2FC4-1064-41D9-995A-DA5406B9FC73.jpeg


hunnit med 35mil i helgen. Imorgon blir det längre utflykt så hojen passerar 80mil och blir ”inkörd”

Du har snart kört mer med denna på en vecka är hela förra året med Lowridern :D
 
Köp HDn, ägt en 48 och den är jätte dålig på massa saker men helt fantastik. Den råa känslan gör att du kan köra långsamt och ändå ha kul, det är bara HD som kan prestera det:) Kvaliten är ändå OK på 48, finns inte så mkt som kan gå sönder och motorn är ju typ 40 är gammal så beprövad!

Edit: tanken är väldigt liten men efter 12-13 mil vill du ändå ha en bensträckare så snarast kroppen som kräver en tankning:)
Håller med @par köp Hd.
Trajorna har bra kvalitet men är inte Hd. Jag är lite sugen på en Triumph Thruxton, men bara som ett komplement till Harleyn.
Visst, saker och ting kan vibrera loss och jag har bytt kompensator på min (1000 kr självrisk) men det är ändå en för jäkla skön hoj som väcker uppskattning. Bike har långtestat en Harley Heritage och den låg i topp på listan bland japsar och Bmw.

Hd är Hd. Köp Hd






Du har snart kört mer med denna på en vecka är hela förra året med Lowridern :D
Ingen rationellt tänkande människa köper HD över en Triumph! 😁
 
Provsatt några olika Guzzi på Probike, de är fina men inte riktigt min smak... Fick ingen vill-ha-känsla på någon av dom.

Jag gillar det råare stuket, typ bobber eller strippade Sportsters/Forty Eight osv.

Denna HD gillar jag tex trots att det är en "tjejmotor" (alla jag pratar med som gillar HD hatar den :) :

L-60515_194_8_3166780.jpg

Kan ni peka mig åt rätt håll, vad letar jag efter? Runt 100k max. Gärna helsvart om det ska vara HD.
 
Provsatt några olika Guzzi på Probike, de är fina men inte riktigt min smak... Fick ingen vill-ha-känsla på någon av dom.

Jag gillar det råare stuket, typ bobber eller strippade Sportsters/Forty Eight osv.

Denna HD gillar jag tex trots att det är en "tjejmotor" (alla jag pratar med som gillar HD hatar den :) :

L-60515_194_8_3166780.jpg

Kan ni peka mig åt rätt håll, vad letar jag efter? Runt 100k max. Gärna helsvart om det ska vara HD.
Det är absolut inget fel på den där!
De som säger så har ingen koll. Sporrarna har beprövade motorer som det går att få bra fart i. Att de ser coola ut gör ju inte heller något.
Jag säger kör på Harley Sportster!
Att den här är kvar fortfarande är ett under!
https://www.blocket.se/vi/97709209.htm
 
Provsatt några olika Guzzi på Probike, de är fina men inte riktigt min smak... Fick ingen vill-ha-känsla på någon av dom.

Jag gillar det råare stuket, typ bobber eller strippade Sportsters/Forty Eight osv.

Denna HD gillar jag tex trots att det är en "tjejmotor" (alla jag pratar med som gillar HD hatar den :) :

L-60515_194_8_3166780.jpg

Kan ni peka mig åt rätt håll, vad letar jag efter? Runt 100k max. Gärna helsvart om det ska vara HD.
Att byta till 1250 på en 883 är inte alls så avancerat om man vill gå upp i storlek. Men 883 är det verkligen inget fel på. Allt beror på vad man är van med
 
Provsatt några olika Guzzi på Probike, de är fina men inte riktigt min smak... Fick ingen vill-ha-känsla på någon av dom.

Jag gillar det råare stuket, typ bobber eller strippade Sportsters/Forty Eight osv.

Denna HD gillar jag tex trots att det är en "tjejmotor" (alla jag pratar med som gillar HD hatar den :) :

L-60515_194_8_3166780.jpg

Kan ni peka mig åt rätt håll, vad letar jag efter? Runt 100k max. Gärna helsvart om det ska vara HD.
Egen reflektion och erfarenhet:

Inte motorn utan hela hojen kallas för tjejhoj, detta beror på att den är mindre än alla andra HDs, både i motorstorlek och i mått och vikt.
Det är dock fortfarande en kul och bra hoj och att den bara skulle kunna ägas/köras av tjejer är ju lika sant som att alla R-hojar enbart skulle kunna ägas/köras av killar....inte alls mao!

Du måste dock ta ovan i beaktande och reflektera över hur du är byggd.
Långa personer sitter oftast inte bekvämt på en Sporre några längre sträckor.
Tjocka/stora personer ser ut som den där björnen som lärde sig att cykla på trehjulingen på cirkus.

Min första HD var en Sportster 883, kul i en säsong sen tyckte jag den var seg. Insåg också redan första säsongen att jag är för tjock för en Sporre.
Inför säsong två så konverterade vi motorn till 1200, mycket rappare och roligare att köra men jag var fortfarande för tjock för den dock körde jag den några säsonger.

Nu har denna tjockis sen flera år tillbaka parkerat sitt arsle på en buss :D
IMG_20210820_135935.jpg
 
Egen reflektion och erfarenhet:

Inte motorn utan hela hojen kallas för tjejhoj, detta beror på att den är mindre än alla andra HDs, både i motorstorlek och i mått och vikt.
Det är dock fortfarande en kul och bra hoj och att den bara skulle kunna ägas/köras av tjejer är ju lika sant som att alla R-hojar enbart skulle kunna ägas/köras av killar....inte alls mao!

Du måste dock ta ovan i beaktande och reflektera över hur du är byggd.
Långa personer sitter oftast inte bekvämt på en Sporre några längre sträckor.
Tjocka/stora personer ser ut som den där björnen som lärde sig att cykla på trehjulingen på cirkus.

Min första HD var en Sportster 883, kul i en säsong sen tyckte jag den var seg. Insåg också redan första säsongen att jag är för tjock för en Sporre.
Inför säsong två så konverterade vi motorn till 1200, mycket rappare och roligare att köra men jag var fortfarande för tjock för den dock körde jag den några säsonger.

Nu har denna tjockis sen flera år tillbaka parkerat sitt arsle på en buss :D
IMG_20210820_135935.jpg
Tack för info. Jag letar just efter något mindre och smidigt så att det är en liten HD stör mig inte.
Just den jag visade bild på har en 1200-motor i sig dessutom så det är väl lite mer ljud och tryck i den jämfört med den lilla motorn.

Jag är ganska normallång, runt 185, ganska tunn så ingen mage som behöver få plats på tanken :D

Jag är van vid 200 hästar och 170kg så allt jag kommer köra nu är långsamt och tungt... Men jag ska försöka njuta av att köra, inte av adrenalin och höga varvtal (som jag älskar)... Behöver också minimera mitt behov av att köra full gas hela tiden så något tungt och långsamt är nog rätt väg att gå :)
 
Tack för info. Jag letar just efter något mindre och smidigt så att det är en liten HD stör mig inte.
Just den jag visade bild på har en 1200-motor i sig dessutom så det är väl lite mer ljud och tryck i den jämfört med den lilla motorn.

Jag är ganska normallång, runt 185, ganska tunn så ingen mage som behöver få plats på tanken :D

Jag är van vid 200 hästar och 170kg så allt jag kommer köra nu är långsamt och tungt... Men jag ska försöka njuta av att köra, inte av adrenalin och höga varvtal (som jag älskar)... Behöver också minimera mitt behov av att köra full gas hela tiden så något tungt och långsamt är nog rätt väg att gå :)
🤣🤣🤣 "Mage som behöver få plats på tanken"...exakt så!

Du kanske kommer vara för lång för den, speciellt om fotpinnarna är mittmonterade men det vet du först efter att ha testsuttit och testkört. Givet det du skriver här tror jag du blir nöjd med en Sporre på 1200 så länge du inte känner dig för lång på den 👍🏻
 
🤣🤣🤣 "Mage som behöver få plats på tanken"...exakt så!

Du kanske kommer vara för lång för den, speciellt om fotpinnarna är mittmonterade men det vet du först efter att ha testsuttit och testkört. Givet det du skriver här tror jag du blir nöjd med en Sporre på 1200 så länge du inte känner dig för lång på den 👍🏻
Fast en 48 kan man vara 185 utan problem, den är ju frampinnar på
 
Tack för info. Jag letar just efter något mindre och smidigt så att det är en liten HD stör mig inte.
Just den jag visade bild på har en 1200-motor i sig dessutom så det är väl lite mer ljud och tryck i den jämfört med den lilla motorn.

Jag är ganska normallång, runt 185, ganska tunn så ingen mage som behöver få plats på tanken :D

Jag är van vid 200 hästar och 170kg så allt jag kommer köra nu är långsamt och tungt... Men jag ska försöka njuta av att köra, inte av adrenalin och höga varvtal (som jag älskar)... Behöver också minimera mitt behov av att köra full gas hela tiden så något tungt och långsamt är nog rätt väg att gå :)
Gjorde exakt samma resa som dig. Köpte senaste sportjhojarna varje år osv. Jag kör inte sällan väldigt lagligt nu, men har så jäkla kul ändå. Försökringspremierna är också betydligt roligare nu:)
 
Senast ändrad:
Gjorde exakt samma resa som dig. Köpte senaste sportjhojarna varje år osv. Jag kör inte sällan väldigt lagligt nu, men har så jäkla kul ändå. Försökringspremierna är också betydligt roligare nu:)
Olyckan jag var med om fick mig att inse att man inte är odödlig ens på bana... Nu blir jag glad bara jag får putsa, lukta på bensin och köpa grejer. Och att ta en runda med polarna.

Försäkringen kostar 10% mot min förra hoj 🤣
Men den är ungefär lika snabb i procent också...
 
Olyckan jag var med om fick mig att inse att man inte är odödlig ens på bana... Nu blir jag glad bara jag får putsa, lukta på bensin och köpa grejer. Och att ta en runda med polarna.

Försäkringen kostar 10% mot min förra hoj 🤣
Men den är ungefär lika snabb i procent också...
Åk o testa en 48. Vill du hade något lite större hade jag köpt en Softail standard. Men 48n är en av de bästa hojar jag ägt.
 
Olyckan jag var med om fick mig att inse att man inte är odödlig ens på bana... Nu blir jag glad bara jag får putsa, lukta på bensin och köpa grejer. Och att ta en runda med polarna.

Försäkringen kostar 10% mot min förra hoj 🤣
Men den är ungefär lika snabb i procent också...
Var bor du?
 
Torrjuckade lite mot en Sportster idag och tyckte den var riktigt härlig.
Jävligt obekväm sadel, men den såg ju cool ut så det får gå :)
Nära köp nu iallafall....
 
  • Like
Reactions: par
Tillbaka
Topp