• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Tack, så skönt att få veta att det är lite rörigt på marknaden nu. Jag ska göra som du säger. Jag är rätt öppen med vad jag vill ha men börjar röra mig vid en naken, en custom eller en Adventure. Mitt förnuftiga val som nybliven mc-förare och att jag gärna vill åka in p grusvägar har gjort att jag tittat på BMW F 750 GS eller möjligen 850:n. Jag kollar på Triumph också. En HD vore kul men tror inte en mc som väger mycket är ett bra förstagångsval. En Triumph Bonneville var förstahandsvalet för några dagar sedan :D . Jag övningskörde på Honda Hornet så den är jag vän med. Är jag ute och cyklar?
Åk till flera olika mc-handlare och testa. De vill gärna sälja så att provköra brukar aldrig vara något problem.
Jag tror inte behöver vara orolig för vikten på en Harley. De är fint balanserade och väldigt lättkörda. 🙂
 
@Scipio
Aprilia Tuareg!
A3BA0E71-52FE-468D-B8E0-4CD109EACE74.png
 
Har landat nytt jobb. Det tar 30min till jobbet kommunalt och bada 5min med bil/mc. Bilparkering är dock svindyrt, 30kr/timma. Därmed pågår påverkanskampanj hemma för att köpa mc. Kommer troligen röra mig en del inom centrum (GBG) under arbetsdagarna och sedan hem igen. Där har ni funktionsbehovet, några längre rundor än så lär det primärt inte bli då jag kommer prioritera cykling framför mc.

Kloka argument i påverkanskampanjen.
1: Det går mycket fortare till/från jobbet än att åka kommunalt (5min vs 30min).
2: Ingen trängselskatt.
3: Inga parkeringsavgifter.
4: Försäkring är billigt nu när jag fyllt 40.
5: Med en stadsmotorcykel blir det nästan som att köra moppe=ganska säkert.

Hemliga argument
1: Det är roligare än spårvagn.
2: Det är coolare än spårvagn.

Jag har tidigare ägt Ducati Monster 600 (lätt caferacer-moddad och Triumph Thruxton. Vill ha något coolt upprätt, alltså ej caferäcer.

Mental budget 70k och krav på ”billig” försäkring samt service i GBG. Lagom hp= 70-75.

Intresselista:
Ducati Scrambler 74hp
Triumph Trident 660 (2021: 72hp, 2022: 81hp).
KTM 690 Duke 73hp
Yamaha MT-07 75hp
Honda CB650R 96hp
Yamaha XSR700 73hp
Svartpilen 401 är för klen, Svartpilen 701 är för dyr.

Har jag missat någon modell?
 
Har landat nytt jobb. Det tar 30min till jobbet kommunalt och bada 5min med bil/mc. Bilparkering är dock svindyrt, 30kr/timma. Därmed pågår påverkanskampanj hemma för att köpa mc. Kommer troligen röra mig en del inom centrum (GBG) under arbetsdagarna och sedan hem igen. Där har ni funktionsbehovet, några längre rundor än så lär det primärt inte bli då jag kommer prioritera cykling framför mc.

Kloka argument i påverkanskampanjen.
1: Det går mycket fortare till/från jobbet än att åka kommunalt (5min vs 30min).
2: Ingen trängselskatt.
3: Inga parkeringsavgifter.
4: Försäkring är billigt nu när jag fyllt 40.
5: Med en stadsmotorcykel blir det nästan som att köra moppe=ganska säkert.

Hemliga argument
1: Det är roligare än spårvagn.
2: Det är coolare än spårvagn.

Jag har tidigare ägt Ducati Monster 600 (lätt caferacer-moddad och Triumph Thruxton. Vill ha något coolt upprätt, alltså ej caferäcer.

Mental budget 70k och krav på ”billig” försäkring samt service i GBG. Lagom hp= 70-75.

Intresselista:
Ducati Scrambler 74hp
Triumph Trident 660 (2021: 72hp, 2022: 81hp).
KTM 690 Duke 73hp
Yamaha MT-07 75hp
Honda CB650R 96hp
Yamaha XSR700 73hp
Svartpilen 401 är för klen, Svartpilen 701 är för dyr.

Har jag missat någon modell?
Jag tror inte jag haft så roligt på någon hoj som jag haft på mina Scrambler, bortsett från banhojar, men ja. Hade en Urban Enduro när de kom först, och nu en Desert Sled.
Billigaste Sled nu ligger ute för 82, borde gå att få runt 70-75 i höst. Det du får i en Sled jämfört med andra Scramblers är fullt justerbar fjädring och stöddigare sving. Berorende på hur mycket offroad du tänker dig så kan det vara intressant.
Svartpil 701 var ruggigt skoj, men prova en 401 innan du avfärdar den? Det är lätta hojar och riktigt trevliga chassin.
Har tyvärr (tur?) inga fler förslag på någorlunda moderna hojar.

Edit: Triumph Street Triple? Far har en till salu som jag eventuellt kan köra från Vårgårda till Gbg åt dig på semestern för en provtur ;)
 
Har landat nytt jobb. Det tar 30min till jobbet kommunalt och bada 5min med bil/mc. Bilparkering är dock svindyrt, 30kr/timma. Därmed pågår påverkanskampanj hemma för att köpa mc. Kommer troligen röra mig en del inom centrum (GBG) under arbetsdagarna och sedan hem igen. Där har ni funktionsbehovet, några längre rundor än så lär det primärt inte bli då jag kommer prioritera cykling framför mc.

Kloka argument i påverkanskampanjen.
1: Det går mycket fortare till/från jobbet än att åka kommunalt (5min vs 30min).
2: Ingen trängselskatt.
3: Inga parkeringsavgifter.
4: Försäkring är billigt nu när jag fyllt 40.
5: Med en stadsmotorcykel blir det nästan som att köra moppe=ganska säkert.

Hemliga argument
1: Det är roligare än spårvagn.
2: Det är coolare än spårvagn.

Jag har tidigare ägt Ducati Monster 600 (lätt caferacer-moddad och Triumph Thruxton. Vill ha något coolt upprätt, alltså ej caferäcer.

Mental budget 70k och krav på ”billig” försäkring samt service i GBG. Lagom hp= 70-75.

Intresselista:
Ducati Scrambler 74hp
Triumph Trident 660 (2021: 72hp, 2022: 81hp).
KTM 690 Duke 73hp
Yamaha MT-07 75hp
Honda CB650R 96hp
Yamaha XSR700 73hp
Svartpilen 401 är för klen, Svartpilen 701 är för dyr.

Har jag missat någon modell?
Om du enbart ska ränna runt i stan så behöver du nog inte stirra dig blind på antalet Hk. Har själv en panigale v4s med 215st och en vitpil 401 som har runt 40. Vitpilen gör absolut inte bort sig med mina 90+ kg i sadeln.
Mindre Hk- billigare försäkring
 
Jag tror inte jag haft så roligt på någon hoj som jag haft på mina Scrambler, bortsett från banhojar, men ja. Hade en Urban Enduro när de kom först, och nu en Desert Sled.
Billigaste Sled nu ligger ute för 82, borde gå att få runt 70-75 i höst. Det du får i en Sled jämfört med andra Scramblers är fullt justerbar fjädring och stöddigare sving. Berorende på hur mycket offroad du tänker dig så kan det vara intressant.
Svartpil 701 var ruggigt skoj, men prova en 401 innan du avfärdar den? Det är lätta hojar och riktigt trevliga chassin.
Har tyvärr (tur?) inga fler förslag på någorlunda moderna hojar.

Edit: Triumph Street Triple? Far har en till salu som jag eventuellt kan köra från Vårgårda till Gbg åt dig på semestern för en provtur ;)
En Desert sled hade jag inte bangat, de är ju högre också. Grus lär jag däremot inte köra. Verkar även vara omöjligt med Ducceservice i GBG.
Om du enbart ska ränna runt i stan så behöver du nog inte stirra dig blind på antalet Hk. Har själv en panigale v4s med 215st och en vitpil 401 som har runt 40. Vitpilen gör absolut inte bort sig med mina 90+ kg i sadeln.
Mindre Hk- billigare försäkring
Vitpilen/Svartpilen 401 är väl ganska lätta men ja, få hästkrafter gör mig lite orolig. 401 är ju billig också.

Duke 690 verkar däremot gå att få för 50-60, alltså ungefär samma som en 401, vilket bör vara mycket kul/kr.

Tanken är att det ska bli en ren brukscykel så ju billigare ju bättre, men utan att försaka coolhetsfaktor och kulfaktor.
 
En Desert sled hade jag inte bangat, de är ju högre också. Grus lär jag däremot inte köra. Verkar även vara omöjligt med Ducceservice i GBG.

Vitpilen/Svartpilen 401 är väl ganska lätta men ja, få hästkrafter gör mig lite orolig. 401 är ju billig också.

Duke 690 verkar däremot gå att få för 50-60, alltså ungefär samma som en 401, vilket bör vara mycket kul/kr.

Tanken är att det ska bli en ren brukscykel så ju billigare ju bättre, men utan att försaka coolhetsfaktor och kulfaktor.
Duke 390 finns också, samma chassi/motor som huskyn. En begagnad 690 har förmodligen fått ordentligt med smisk.
62900 sprillans ny. Screenshot_20220703-223658.png
 
En Desert sled hade jag inte bangat, de är ju högre också. Grus lär jag däremot inte köra. Verkar även vara omöjligt med Ducceservice i GBG.

Vitpilen/Svartpilen 401 är väl ganska lätta men ja, få hästkrafter gör mig lite orolig. 401 är ju billig också.

Duke 690 verkar däremot gå att få för 50-60, alltså ungefär samma som en 401, vilket bör vara mycket kul/kr.

Tanken är att det ska bli en ren brukscykel så ju billigare ju bättre, men utan att försaka coolhetsfaktor och kulfaktor.
Var det ingen som fyllde hålet efter Elit alltså?
Mitt psyke behöver en rund frontlampa.
Två runda blir en för mycket?
 
Har landat nytt jobb. Det tar 30min till jobbet kommunalt och bada 5min med bil/mc. Bilparkering är dock svindyrt, 30kr/timma. Därmed pågår påverkanskampanj hemma för att köpa mc. Kommer troligen röra mig en del inom centrum (GBG) under arbetsdagarna och sedan hem igen. Där har ni funktionsbehovet, några längre rundor än så lär det primärt inte bli då jag kommer prioritera cykling framför mc.

Kloka argument i påverkanskampanjen.
1: Det går mycket fortare till/från jobbet än att åka kommunalt (5min vs 30min).
2: Ingen trängselskatt.
3: Inga parkeringsavgifter.
4: Försäkring är billigt nu när jag fyllt 40.
5: Med en stadsmotorcykel blir det nästan som att köra moppe=ganska säkert.

Hemliga argument
1: Det är roligare än spårvagn.
2: Det är coolare än spårvagn.

Jag har tidigare ägt Ducati Monster 600 (lätt caferacer-moddad och Triumph Thruxton. Vill ha något coolt upprätt, alltså ej caferäcer.

Mental budget 70k och krav på ”billig” försäkring samt service i GBG. Lagom hp= 70-75.

Intresselista:
Ducati Scrambler 74hp
Triumph Trident 660 (2021: 72hp, 2022: 81hp).
KTM 690 Duke 73hp
Yamaha MT-07 75hp
Honda CB650R 96hp
Yamaha XSR700 73hp
Svartpilen 401 är för klen, Svartpilen 701 är för dyr.

Har jag missat någon modell?
Du är ju ändå över 40, så en ett par år gammal triumph street twin vore ju passa bra 😁. Så har du ju johans mc som servar.
 
D1C12521-8DB2-4FCA-890E-2AFD5CBF7590.jpeg

Provkörde denna idag. Strax över 100 hästar. Gött tryck i den må jag säga.

Var även på Johans mc och kollade lite snabbt på Ducati Scrambler 1100. Enligt dem är det bara Biscaya och Bike i Trollhättan som servat Ducati i ”närheten”. Det betyder att Ducati går bort för mig. Orkar inte med sådant.
 
22 mil kurviga vägar, min och en kompis GSX1400, en Honda CBR 650R och en ny Rocket 3R, galet cool den sistnämnda.

20220704_111448.jpg


Sista dagen med kanonväder här uppe så gäller att passa på.

IMG-20220704-WA0034.jpg



I fredags blev det en långtur med Vesporna, nästan lika trevligt det!
 
Senast ändrad:
D1C12521-8DB2-4FCA-890E-2AFD5CBF7590.jpeg

Provkörde denna idag. Strax över 100 hästar. Gött tryck i den må jag säga.

Var även på Johans mc och kollade lite snabbt på Ducati Scrambler 1100. Enligt dem är det bara Biscaya och Bike i Trollhättan som servat Ducati i ”närheten”. Det betyder att Ducati går bort för mig. Orkar inte med sådant.

Bmw är så jävla snygg imo. Du var intresserad av mt07, kika in mt09 också. Hade en ett gäng år. Ruggigt kul hoj, 3 cylindrar och 115 Hk. 😅
 
Tillbaka
Topp