Min kompis köpte och gillar verkligen hans ktm 790. Typ radtvåa i den som han tyckte var fantastisk om jag minns rätt.Lutar starkt åt en KTM 690 Duke just nu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Min kompis köpte och gillar verkligen hans ktm 790. Typ radtvåa i den som han tyckte var fantastisk om jag minns rätt.Lutar starkt åt en KTM 690 Duke just nu.
Provkört? Känns som för liten för dig.Lutar starkt åt en KTM 690 Duke just nu.
Nope. Har däremot hjälmen i bilen, planen är att försöka provköra idag eller imorgon beroende på vädret.Provkört? Känns som för liten för dig.
Är det tung eller mellan du ska ta?Jag tänkte ta det i omvänd ordning, först MC, sen kort.
Jag har inte kört alls men lever ju i princip för att köra snöskoter, så jag ser MC som ett sätt att behålla den känslan över sommaren.
Vad tror ni om en sånhär (Honda Transalp) som första hoj för övningskörning?
Oj!Är det tung eller mellan du ska ta?
Tänk på att skaffa en hoj som är rätt klassad från början.
Tänker som till uppkörning osv..
Transalp är annars en helt ok maskin.
Låter bra, tänk på att om du kör upp privat behöver mc:n ha nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, minst 595cc.Oj!
Bra frågor, jag har egentligen sett det som att jag ska gå direkt på tung mc, känns lite onödigt att gå via mellansteg?
Grymt bra tips, tack!Låter bra, tänk på att om du kör upp privat behöver mc:n ha nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, minst 595cc.
Transalp kanske faller på det.
Motorcykel
Ska du ta körkort för mc? Du gör provet för A-behörigheterna hos oss – A1, A2 eller A.www.trafikverket.se
Hade typ bestämt mig för en 690 Duke men fick en utskällning av min fru så nu kollar jag på Svartpilen istället. 701 verkar jäkligt svåra att få tag på, 401 verkar gå bättre.Om du enbart ska ränna runt i stan så behöver du nog inte stirra dig blind på antalet Hk. Har själv en panigale v4s med 215st och en vitpil 401 som har runt 40. Vitpilen gör absolut inte bort sig med mina 90+ kg i sadeln.
Mindre Hk- billigare försäkring
Köp den du gillar, hon kommer inte se skillnad ändå. Jag köpte en ny Speed triple utan att exet märkte det... Klockrent. Välj bara samma färg så kommer du undan längeHade typ bestämt mig för en 690 Duke men fick en utskällning av min fru så nu kollar jag på Svartpilen istället. 701 verkar jäkligt svåra att få tag på, 401 verkar gå bättre.
Så berätta gärna lite om din 401. Känns den pytteliten? Så klen att man somnar bakom styret eller pigg pga den låga vikten?
Testade en Svartpilen 401:a på MC-mässan i Malmö i maj. Blev lite kär. Smidig, rolig och pigg. Är dock korta 1,82 och smärt. Så värst mycket längre och tyngre än mig ska man nog inte vara om man ska trivas på 401:an.Hade typ bestämt mig för en 690 Duke men fick en utskällning av min fru så nu kollar jag på Svartpilen istället. 701 verkar jäkligt svåra att få tag på, 401 verkar gå bättre.
Så berätta gärna lite om din 401. Känns den pytteliten? Så klen att man somnar bakom styret eller pigg pga den låga vikten?
Visst känns den liten, men det är ju en del av tjusningen. Typ förvuxen moped med 44 Hk. Smidig och lätt, men ändå ganska hög sadel/sitthöjd. Ställbara dämpare fram.Hade typ bestämt mig för en 690 Duke men fick en utskällning av min fru så nu kollar jag på Svartpilen istället. 701 verkar jäkligt svåra att få tag på, 401 verkar gå bättre.
Så berätta gärna lite om din 401. Känns den pytteliten? Så klen att man somnar bakom styret eller pigg pga den låga vikten?
Kul att du inte köpte något annat innan du provat. 401(390) låter lite, men i stan och på småvägar är det fullt tillräckligt. Hade jag fått önska något hade det varit dubbla skivor fram.
Nu har jag provkört i cirka 30min. Mycket positivt överraskad! Bra sitthöjd, grymt avslappnad förarposition och kändes inte för liten.
Vad gäller motorn så var det också en positiv överraskning. Tycker den var piggare än både min tidigare Ducati Monster 600 och min tidigare Triumph Thruxton. Den var mer varv-villig och hade bättre acc. Vid över 110km/h var det dock inte mycket kraft kvar.
Summasummarum blev jag riktigt kär! Jag tror den är klockren för mina syften och med vettig prislapp.
Ska kolla lite olika försäkringar om det blir aktuellt men 415kr/mån på IF känns helt OK.Kul att du inte köpte något annat innan du provat. 401(390) låter lite, men i stan och på småvägar är det fullt tillräckligt. Hade jag fått önska något hade det varit dubbla skivor fram.
Om du köper försök få med väskan som ska sitta på tankfästet. Trygg Hansa hade halva priset på försäkring mot svedea för mig.
Riktigt snygg är den ju också!
Nu har jag provkört i cirka 30min. Mycket positivt överraskad! Bra sitthöjd, grymt avslappnad förarposition och kändes inte för liten.
Vad gäller motorn så var det också en positiv överraskning. Tycker den var piggare än både min tidigare Ducati Monster 600 och min tidigare Triumph Thruxton. Den var mer varv-villig och hade bättre acc. Vid över 110km/h var det dock inte mycket kraft kvar.
Summasummarum blev jag riktigt kär! Jag tror den är klockren för mina syften och med vettig prislapp.
Jag betalar 1450kr helförsäkring/helår. Enda krav hjälm, försäkringen har inga ålderskrav på förare.Ska kolla lite olika försäkringar om det blir aktuellt men 415kr/mån på IF känns helt OK.
286kr/mån blev det med Trygg-Hansa så tack för tipset!Jag betalar 1450kr helförsäkring/helår. Enda krav hjälm, försäkringen har inga ålderskrav på förare.
Ännu en fördel med att bo på landet.
Bort med backspeglarna och sidoreflexer bara så är man färdig. Till och med blinkers är schyssta från början.Riktigt snygg är den ju också!
Skoj! Tror det där blir en riktigt bra pendlare
Nu har jag provkört i cirka 30min. Mycket positivt överraskad! Bra sitthöjd, grymt avslappnad förarposition och kändes inte för liten.
Vad gäller motorn så var det också en positiv överraskning. Tycker den var piggare än både min tidigare Ducati Monster 600 och min tidigare Triumph Thruxton. Den var mer varv-villig och hade bättre acc. Vid över 110km/h var det dock inte mycket kraft kvar.
Summasummarum blev jag riktigt kär! Jag tror den är klockren för mina syften och med vettig prislapp.
Ny insats fram och ny dämpare bak?Nu är allt guld/svart guld installerat!
Korrekt!Ny insats fram och ny dämpare bak?
Och hur blev resultatet?Korrekt!
Bakdämparen har suttit på i ett par veckor. Efter det bytet kändes hojen lite följsammare över ojämnt underlag, lagningar och annan skit. Bättre spårstabilitet när man valt ingång i kurva. Cartridge-kitet fick sig bara en tur på för små blöta vägar igår för att kunna köra snabbare, men samma upplevelse gällande följsamhet och komfort. Gjorde ett gäng hårda inbromsningar i låg fart. Mest för att se så jag skruvat ihop allt rätt, men en viss förättring i stabilitet, som jag inte vet om det var placebo eller ej än. Behöver ge mig ut på en mer inspirerad tur än min vanliga jobbpendlingOch hur blev resultatet?
Finns det KS rabatt ?Bakdämparen har suttit på i ett par veckor. Efter det bytet kändes hojen lite följsammare över ojämnt underlag, lagningar och annan skit. Bättre spårstabilitet när man valt ingång i kurva. Cartridge-kitet fick sig bara en tur på för små blöta vägar igår för att kunna köra snabbare, men samma upplevelse gällande följsamhet och komfort. Gjorde ett gäng hårda inbromsningar i låg fart. Mest för att se så jag skruvat ihop allt rätt, men en viss förättring i stabilitet, som jag inte vet om det var placebo eller ej än. Behöver ge mig ut på en mer inspirerad tur än min vanliga jobbpendling
Jag vet inte om jag hade lagt pengarna på att uppgradera fjädringen här om det inte vore så att jag hade bra rabatter via jobbet. Fick dessutom vara med och bygga allt så det var skoj