• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Fick sms igår. Jag ska översätta till verklighets-språk.
”Tja, din sopa. Du har körförbud, och bara så du vet så har vi inga tider innan typ november.
Skit på’rej.”
695F03ED-0C1D-41F6-8748-41BF243ED223.jpeg
 
Jag tänkte ta det i omvänd ordning, först MC, sen kort.

Jag har inte kört alls men lever ju i princip för att köra snöskoter, så jag ser MC som ett sätt att behålla den känslan över sommaren.

Vad tror ni om en sånhär (Honda Transalp) som första hoj för övningskörning?

Är det tung eller mellan du ska ta?
Tänk på att skaffa en hoj som är rätt klassad från början.
Tänker som till uppkörning osv..
Transalp är annars en helt ok maskin. 👍
 
Oj!

Bra frågor, jag har egentligen sett det som att jag ska gå direkt på tung mc, känns lite onödigt att gå via mellansteg?
Låter bra, tänk på att om du kör upp privat behöver mc:n ha nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, minst 595cc.

Transalp kanske faller på det.

 
Om du enbart ska ränna runt i stan så behöver du nog inte stirra dig blind på antalet Hk. Har själv en panigale v4s med 215st och en vitpil 401 som har runt 40. Vitpilen gör absolut inte bort sig med mina 90+ kg i sadeln.
Mindre Hk- billigare försäkring
Hade typ bestämt mig för en 690 Duke men fick en utskällning av min fru så nu kollar jag på Svartpilen istället. 701 verkar jäkligt svåra att få tag på, 401 verkar gå bättre.

Så berätta gärna lite om din 401. Känns den pytteliten? Så klen att man somnar bakom styret eller pigg pga den låga vikten?
 
Hade typ bestämt mig för en 690 Duke men fick en utskällning av min fru så nu kollar jag på Svartpilen istället. 701 verkar jäkligt svåra att få tag på, 401 verkar gå bättre.

Så berätta gärna lite om din 401. Känns den pytteliten? Så klen att man somnar bakom styret eller pigg pga den låga vikten?
Köp den du gillar, hon kommer inte se skillnad ändå. Jag köpte en ny Speed triple utan att exet märkte det... Klockrent. Välj bara samma färg så kommer du undan länge :D
 
Hade typ bestämt mig för en 690 Duke men fick en utskällning av min fru så nu kollar jag på Svartpilen istället. 701 verkar jäkligt svåra att få tag på, 401 verkar gå bättre.

Så berätta gärna lite om din 401. Känns den pytteliten? Så klen att man somnar bakom styret eller pigg pga den låga vikten?
Testade en Svartpilen 401:a på MC-mässan i Malmö i maj. Blev lite kär. Smidig, rolig och pigg. Är dock korta 1,82 och smärt. Så värst mycket längre och tyngre än mig ska man nog inte vara om man ska trivas på 401:an.
 
Hade typ bestämt mig för en 690 Duke men fick en utskällning av min fru så nu kollar jag på Svartpilen istället. 701 verkar jäkligt svåra att få tag på, 401 verkar gå bättre.

Så berätta gärna lite om din 401. Känns den pytteliten? Så klen att man somnar bakom styret eller pigg pga den låga vikten?
Visst känns den liten, men det är ju en del av tjusningen. Typ förvuxen moped med 44 Hk. Smidig och lätt, men ändå ganska hög sadel/sitthöjd. Ställbara dämpare fram.
Fullt tillräckliga fartresurser på mindre vägar och stadskörning. Gör lite över 140 om jag sitter upprätt, kanske 170 om man ligger på tanken i medvind och nerförsbacke. Ungefär vad min stora gör på ettan.
Man får piska på den för att ha kul men jag har minst lika kul på denna som min stora på småvägarna.
Jag får väl komma ner till stan med min så du får prova. Kanske är helt fel för dig, men efter att bara haft sporthojar och alltid förespråkat mer Hk så har denna lilla ändrat min syn på MC. Ganska skönt att inte behöva komma över trippla hastighetsbegränsning för att ha kul
Jag får mycket mer komplimanger om den lilla också.
Original väska på tanken är ett givet tillbehör för övrigt.

Just det, har inte suttit på nån svartpil men antar att crosstyret gör att den känns lite större.
 
E8B1B216-830C-4B1B-9E7D-300352AF115A.jpeg

Nu har jag provkört i cirka 30min. Mycket positivt överraskad! Bra sitthöjd, grymt avslappnad förarposition och kändes inte för liten.

Vad gäller motorn så var det också en positiv överraskning. Tycker den var piggare än både min tidigare Ducati Monster 600 och min tidigare Triumph Thruxton. Den var mer varv-villig och hade bättre acc. Vid över 110km/h var det dock inte mycket kraft kvar.

Summasummarum blev jag riktigt kär! Jag tror den är klockren för mina syften och med vettig prislapp.
 
Körde Vitpilen 401 tidigare. Älskade också den, riktigt potent maskin och man ska inte luras av den lilla motorn. Perfekt i stan. Älskade moppekänslan. Men inte så kul på motorvägar. Det tycker jag iofs inte någon hoj är.

Enda dåliga (för mig som är 186) var höjden på styret. Blev ganska trött i händer/handleder/underarmar. Hade jag gjort om idag hade jag köpt Svartpilen. Eller bytt styret som @daniel svensson nämnde.
 
E8B1B216-830C-4B1B-9E7D-300352AF115A.jpeg

Nu har jag provkört i cirka 30min. Mycket positivt överraskad! Bra sitthöjd, grymt avslappnad förarposition och kändes inte för liten.

Vad gäller motorn så var det också en positiv överraskning. Tycker den var piggare än både min tidigare Ducati Monster 600 och min tidigare Triumph Thruxton. Den var mer varv-villig och hade bättre acc. Vid över 110km/h var det dock inte mycket kraft kvar.

Summasummarum blev jag riktigt kär! Jag tror den är klockren för mina syften och med vettig prislapp.
Kul att du inte köpte något annat innan du provat. 401(390) låter lite, men i stan och på småvägar är det fullt tillräckligt. Hade jag fått önska något hade det varit dubbla skivor fram.
Om du köper försök få med väskan som ska sitta på tankfästet. Trygg Hansa hade halva priset på försäkring mot svedea för mig.
 
Kul att du inte köpte något annat innan du provat. 401(390) låter lite, men i stan och på småvägar är det fullt tillräckligt. Hade jag fått önska något hade det varit dubbla skivor fram.
Om du köper försök få med väskan som ska sitta på tankfästet. Trygg Hansa hade halva priset på försäkring mot svedea för mig.
Ska kolla lite olika försäkringar om det blir aktuellt men 415kr/mån på IF känns helt OK.
 
E8B1B216-830C-4B1B-9E7D-300352AF115A.jpeg

Nu har jag provkört i cirka 30min. Mycket positivt överraskad! Bra sitthöjd, grymt avslappnad förarposition och kändes inte för liten.

Vad gäller motorn så var det också en positiv överraskning. Tycker den var piggare än både min tidigare Ducati Monster 600 och min tidigare Triumph Thruxton. Den var mer varv-villig och hade bättre acc. Vid över 110km/h var det dock inte mycket kraft kvar.

Summasummarum blev jag riktigt kär! Jag tror den är klockren för mina syften och med vettig prislapp.
Riktigt snygg är den ju också! :)
 
E8B1B216-830C-4B1B-9E7D-300352AF115A.jpeg

Nu har jag provkört i cirka 30min. Mycket positivt överraskad! Bra sitthöjd, grymt avslappnad förarposition och kändes inte för liten.

Vad gäller motorn så var det också en positiv överraskning. Tycker den var piggare än både min tidigare Ducati Monster 600 och min tidigare Triumph Thruxton. Den var mer varv-villig och hade bättre acc. Vid över 110km/h var det dock inte mycket kraft kvar.

Summasummarum blev jag riktigt kär! Jag tror den är klockren för mina syften och med vettig prislapp.
Skoj! Tror det där blir en riktigt bra pendlare :)
 
Och hur blev resultatet? :)
Bakdämparen har suttit på i ett par veckor. Efter det bytet kändes hojen lite följsammare över ojämnt underlag, lagningar och annan skit. Bättre spårstabilitet när man valt ingång i kurva. Cartridge-kitet fick sig bara en tur på för små blöta vägar igår för att kunna köra snabbare, men samma upplevelse gällande följsamhet och komfort. Gjorde ett gäng hårda inbromsningar i låg fart. Mest för att se så jag skruvat ihop allt rätt, men en viss förättring i stabilitet, som jag inte vet om det var placebo eller ej än. Behöver ge mig ut på en mer inspirerad tur än min vanliga jobbpendling :)

Jag vet inte om jag hade lagt pengarna på att uppgradera fjädringen här om det inte vore så att jag hade bra rabatter via jobbet. Fick dessutom vara med och bygga allt så det var skoj :)
 
Bakdämparen har suttit på i ett par veckor. Efter det bytet kändes hojen lite följsammare över ojämnt underlag, lagningar och annan skit. Bättre spårstabilitet när man valt ingång i kurva. Cartridge-kitet fick sig bara en tur på för små blöta vägar igår för att kunna köra snabbare, men samma upplevelse gällande följsamhet och komfort. Gjorde ett gäng hårda inbromsningar i låg fart. Mest för att se så jag skruvat ihop allt rätt, men en viss förättring i stabilitet, som jag inte vet om det var placebo eller ej än. Behöver ge mig ut på en mer inspirerad tur än min vanliga jobbpendling :)

Jag vet inte om jag hade lagt pengarna på att uppgradera fjädringen här om det inte vore så att jag hade bra rabatter via jobbet. Fick dessutom vara med och bygga allt så det var skoj :)
Finns det KS rabatt ? 😉
 
Tillbaka
Topp