• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Bakdämparen har suttit på i ett par veckor. Efter det bytet kändes hojen lite följsammare över ojämnt underlag, lagningar och annan skit. Bättre spårstabilitet när man valt ingång i kurva. Cartridge-kitet fick sig bara en tur på för små blöta vägar igår för att kunna köra snabbare, men samma upplevelse gällande följsamhet och komfort. Gjorde ett gäng hårda inbromsningar i låg fart. Mest för att se så jag skruvat ihop allt rätt, men en viss förättring i stabilitet, som jag inte vet om det var placebo eller ej än. Behöver ge mig ut på en mer inspirerad tur än min vanliga jobbpendling :)

Jag vet inte om jag hade lagt pengarna på att uppgradera fjädringen här om det inte vore så att jag hade bra rabatter via jobbet. Fick dessutom vara med och bygga allt så det var skoj :)

Var sjukt avundsjuk när jag hade Opel Speedster för många år sedan och en av era anställda satt med skräddarsytt chassie på sin - finns perks med vissa arbetsgivare…
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Bakdämparen har suttit på i ett par veckor. Efter det bytet kändes hojen lite följsammare över ojämnt underlag, lagningar och annan skit. Bättre spårstabilitet när man valt ingång i kurva. Cartridge-kitet fick sig bara en tur på för små blöta vägar igår för att kunna köra snabbare, men samma upplevelse gällande följsamhet och komfort. Gjorde ett gäng hårda inbromsningar i låg fart. Mest för att se så jag skruvat ihop allt rätt, men en viss förättring i stabilitet, som jag inte vet om det var placebo eller ej än. Behöver ge mig ut på en mer inspirerad tur än min vanliga jobbpendling :)

Jag vet inte om jag hade lagt pengarna på att uppgradera fjädringen här om det inte vore så att jag hade bra rabatter via jobbet. Fick dessutom vara med och bygga allt så det var skoj :)
Fjädring är ju extremt svårt tycker jag. Att få rätt iallafall. Det är ju kritiskt för racing, men för väg så klarar man sig ganska långt på standard.
Kul med nya prylar och speciellt Öhlins...
Själv så känns det just nu som jag åkler stelbent nu... Måste fixa fram och bak känner jag.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Fjädring är ju extremt svårt tycker jag. Att få rätt iallafall. Det är ju kritiskt för racing, men för väg så klarar man sig ganska långt på standard.
Kul med nya prylar och speciellt Öhlins...
Själv så känns det just nu som jag åkler stelbent nu... Måste fixa fram och bak känner jag.
Är väl olika från hoj till hoj.
Jag hade en Harley Street Bob 2018 som inte alls var rolig orginal. Bytte till Öhlinare fram och bak vilket gjorde under för körbarheten!
Den Fat boy 2020 jag hade senast var riktigt bra standard. Hade inga planer på att byta faktiskt.
Den nuvarande Fat boben från 2008 har bakdämpare från Lowrider s men en läckande gaffel så just nu är det skit. Funderar på hårdare fjädrar. Öhlins kanske?

140D1709-9ABA-4920-BE30-C012CF4D699B.jpeg
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Fjädring är ju extremt svårt tycker jag. Att få rätt iallafall. Det är ju kritiskt för racing, men för väg så klarar man sig ganska långt på standard.
Kul med nya prylar och speciellt Öhlins...
Själv så känns det just nu som jag åkler stelbent nu... Måste fixa fram och bak känner jag.
Ja för racing är det helt annorlunda. När jag hade skrotat min S1000RR gick jag upp på kompisens HP4 någon timma efter. Inte inställd för mig givetvis, men känslan var en helt annan, sämre men inte dålig. Men spåren satt inte lika bra och känslan i inbromsning var en helt annan.

Är väl olika från hoj till hoj.
Jag hade en Harley Street Bob 2018 som inte alls var rolig orginal. Bytte till Öhlinare fram och bak vilket gjorde under för körbarheten!
Den Fat boy 2020 jag hade senast var riktigt bra standard. Hade inga planer på att byta faktiskt.
Den nuvarande Fat boben från 2008 har bakdämpare från Lowrider s men en läckande gaffel så just nu är det skit. Funderar på hårdare fjädrar. Öhlins kanske?

140D1709-9ABA-4920-BE30-C012CF4D699B.jpeg
Det beror nog väldigt mycket på hojen. Sitter det fjädring som inte går att justera direkt och du byter till fjädring som du kan ställa in och faktiskt gör det så märker man ju skillnad.
 

spruff

Omega
Kör man sporthoj på gata lönar det sig att lägga lite tid på att ställa in hänget i alla fall. Moderna sporthojar kommer ofta med väldigt stiff fjädring från fabrik. Bra för bana, men det blir väldigt studsigt på gatan. En bra yt på hur man får till en grundinställning för gata:
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Ni som bor i Stockholm, jag behöver 2st muttrar som sitter fär avgasröret går in i motorn.
Gissar på att de är 5/16", väldigt lik en M6.
Var i city kan jag få tag på det? Finns det någon järnhandel eller liknande som kan ha hemma?
 

Bilagor

  • 67890813940__92D1F8C8-F67B-4E8B-982A-187D223E01EA.jpg
    67890813940__92D1F8C8-F67B-4E8B-982A-187D223E01EA.jpg
    40.9 KB · Visningar: 10
  • IMG_3478.JPG
    IMG_3478.JPG
    190.2 KB · Visningar: 5
  • IMG_3482.JPG
    IMG_3482.JPG
    189.1 KB · Visningar: 5

herr_raev

Omega
2-Faktor
Ni som bor i Stockholm, jag behöver 2st muttrar som sitter fär avgasröret går in i motorn.
Gissar på att de är 5/16", väldigt lik en M6.
Var i city kan jag få tag på det? Finns det någon järnhandel eller liknande som kan ha hemma?
Bauhaus har ett hyfsat sortiment av mutter. Osäker på om de har imperiala storlekar dock.
Kolla med ÅF annars, vissa delar lär de ju ha liggandes.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Ni som bor i Stockholm, jag behöver 2st muttrar som sitter fär avgasröret går in i motorn.
Gissar på att de är 5/16", väldigt lik en M6.
Var i city kan jag få tag på det? Finns det någon järnhandel eller liknande som kan ha hemma?
Sifvert - Västberga

 

par

Patek
2-Faktor
Ni som bor i Stockholm, jag behöver 2st muttrar som sitter fär avgasröret går in i motorn.
Gissar på att de är 5/16", väldigt lik en M6.
Var i city kan jag få tag på det? Finns det någon järnhandel eller liknande som kan ha hemma?
Jag köpte nyligen av HD, men behövs givetvis inte :) Men kan vara enkelt att kolla om dom finns hemma
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Det lär de ha med tanke på att allt vibrerar loss ;)
Får ta mig till Probike, men hade hoppats på att slippa det...
Kallas den något speciellt?

Edit: Löste det, Probike hade inga så jag hittade hos Stivert till slut.
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Låter bra, tänk på att om du kör upp privat behöver mc:n ha nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, minst 595cc.

Transalp kanske faller på det.

Transalp och min tidigare favorit Dominator föll faktiskt på detta, så där duckade jag ett potentiellt problem, tack!

Lite amatörmässigt att inte kolla upp alla sådana detaljer i förväg, så jag får ställa mig i skamvrån denna gång.

Min lite impulsiva fru köpte en mc redan samma vecka vi började prata om det, men hon klarar gränserna precis som tur är!
 

Hrvatista

Omega
2-Faktor
Hojäventyr till Finland med svärfar, svärfarbror och morbror! 😎👍🏻

Sällskapet kör MT-09 Tracer, Caponord 1200 och Adventure 1290. RS 660n hänger dock med ganska bra med nya packväskor 🙈 Man känner sig som en packåsna…

Önskar er alla en superhärlig helg! 🍻🏍💨

C63C8BAD-0EEA-4BB5-8BB0-340711D08476.jpeg
 

Bilagor

  • 6BE81932-A819-42DB-8EE5-D9A65A77BCFA.jpeg
    6BE81932-A819-42DB-8EE5-D9A65A77BCFA.jpeg
    351.4 KB · Visningar: 10

MrJL

Omega
2-Faktor
Hade tänkt köra en längre tur denna helgen men det gick inte som planerat. Det var tydligen fel muttrar jag fick tag i.
Jag köpte 5/16"24 men jag köpte antagligen något annat....
Beställde dessa: https://blixtodunder.com/sv/artiklar/kragmutter-5-16-24-unf-forzinkad-mutter-avgas-evo-xl-tc.html

Blev en ny sadel också eftersom mina befintliga är väldigt obekväma, så jag hoppas denna är skönare:
08060091.jpg


Lite sugen på en andra hoj också... Så man kan skruva på ena och köra andra...
Sugen på en Ducati fortfarande. Den äldre Streetfighter 848:

1000013261.jpg


Eller en Monster 1100:

1000080703.jpg


Men vi får se... :)
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Hade tänkt köra en längre tur denna helgen men det gick inte som planerat. Det var tydligen fel muttrar jag fick tag i.
Jag köpte 5/16"24 men jag köpte antagligen något annat....
Beställde dessa: https://blixtodunder.com/sv/artiklar/kragmutter-5-16-24-unf-forzinkad-mutter-avgas-evo-xl-tc.html

Blev en ny sadel också eftersom mina befintliga är väldigt obekväma, så jag hoppas denna är skönare:
08060091.jpg


Lite sugen på en andra hoj också... Så man kan skruva på ena och köra andra...
Sugen på en Ducati fortfarande. Den äldre Streetfighter 848:

1000013261.jpg


Eller en Monster 1100:

1000080703.jpg


Men vi får se... :)
Gamla SF är väldigt snygg och underhållande :)
 

Dahlc

Panerai
2-Faktor
Fick ta över denna gamla tvåhjulingen av min morfar för ett antal år sedan. Tanken har hela tiden varit att göra iordning den och fräscha till den. Tyvärr kom studier emellan och ändrade förhållanden hemma innebär nu att jag inte längre kan förvara den någon stans.
Tänkte därför kolla om någon mer kunnig vet vad man hade kunnat tänkas begära vid en försäljning? Eller om någon här kanske skulle vara intresserad. 🤔
Tänder men startar inte så gissningsvis skulle förgasaren behöva en genomgång.
6C02FCD8-009B-4825-A1E7-735CB9729BE5.jpeg

5E51BE48-255A-478C-B0A3-2B730B4BF3FD.jpeg

5E51BE48-255A-478C-B0A3-2B730B4BF3FD.jpeg
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Ja, håller lite med ovanstående. Dock är upplevelsen helt unik enligt mig, rekommenderar helt klart en provkörning på deras butik i Hammarby Sjöstad.

https://lh3.googleusercontent.com/uN5-VgA_c6i5bnwtLtSBtX0j4EUgBJIIpgJ1fhMdsuGr0E5u0wCSJERSqhjJAZy7ENORwB4qgE5xSwgvMVhxogc0uZzzIsLl7toLCGL4Iu9FHNRNtfd4i8L4GWbhcn65DVqo8DBuXadialzPUCyOyOao9rEqsoKXIKEKVVO6nWzamqunjB8jtmIDDcGMmLW7q3_EMta4K5TBSRvN89HWkSHQNtWgXF5V4Ihf_cEnJ_XUgsv_fxJHGt6PbrHEqC__CcepUomGpH90U4wNxWkDh1TpHpta-XXnFfNEsDBA2CK4jMfYrbX6uy7z8mFaNheOtx6u56dAQWvAukQcEq71LEIN0FTFSBAmzvh9clzfAPYfhp6l1livWwOuUpNtCcwFaN8XBMC9wRVHAhc0pGFsafszbOZXvOMHcne4VjlNiXtc3mmvfoI3hGLkCVqgloocxp1l_AV1R9o-ea2JzXN5WAKTOj4d2RrO0uhtw_TEu4LTILBBn28adZ56W4XdDyEeKHF3_yb5oTVmJIehBaOACMsBe1_CW-z6sSRtVT6URbkJfdlA2cXeUw1oNOHuXJnNK86C7Gvve2l4wsboglJhFMm1J4VBGRWTp1CGLHRzW1IF3uFZInzug7YplWcmduD7i5WRMgCZUJD-uJc8OVpl-iRl0HPh9zeyhoPCH-uGIzWlkr25mAxd8MOwWMNUS1AmlCOlJCLqe3Wv_NuY97RUvOCSSCotT1kwTkGBpCfjbD4k3hEhihbGp2ZXhoZ65tVaObcDDn7aNcC2mRXi2rVQyIQoYzvcW8_5NhG36g=s0
Jag har tänkt boka en testtur,
Tycker dom ser knäppa men fräna ut. Skulle isf vara att ha fram & tillbaka från jobbet, och då ladda på jobbet.

Tack för svar! Återkommer när jag provat.
 
Fick ta över denna gamla tvåhjulingen av min morfar för ett antal år sedan. Tanken har hela tiden varit att göra iordning den och fräscha till den. Tyvärr kom studier emellan och ändrade förhållanden hemma innebär nu att jag inte längre kan förvara den någon stans.
Tänkte därför kolla om någon mer kunnig vet vad man hade kunnat tänkas begära vid en försäljning? Eller om någon här kanske skulle vara intresserad. 🤔
Tänder men startar inte så gissningsvis skulle förgasaren behöva en genomgång.
6C02FCD8-009B-4825-A1E7-735CB9729BE5.jpeg

5E51BE48-255A-478C-B0A3-2B730B4BF3FD.jpeg

5E51BE48-255A-478C-B0A3-2B730B4BF3FD.jpeg
Sätt den på förvaring någonstans tills du löst livspusslet. Sånt kan vara roligt att ha kvar i familjen.
 
Körde en Österlenstur under gårdagen i snålblåsten. Tog en kort paus i hamnen i Skanör innan sista etappen hemåt framåt kvällen.

Österlen är gemytligt så här års. Inte samma tryck som under covid så frågan är om inte folk sitter i flygkaoset i Europa och oroar sig för om de ska kunna flyga hem eller inte som planerat.
 

Bilagor

  • A13DE220-09A6-43E8-8718-11132D3D1B05.jpeg
    A13DE220-09A6-43E8-8718-11132D3D1B05.jpeg
    610.4 KB · Visningar: 10
  • 7160802F-1635-485B-B873-BFB644679D79.jpeg
    7160802F-1635-485B-B873-BFB644679D79.jpeg
    781.9 KB · Visningar: 13
Topp