Är med familjen i Spanien i tre veckor. Tre veckor med familjen är såklart trevligt men nu så här i halvtid kände jag för lite egentid.
Sagt och gjort. Hyrde en Tenere 700 hos Moto Mercado (Yamaha-butik i Fuengirola samt att par andra orter i trakten) och satte av uppåt bergen.
Det blev ca 30 mil i 35-38 graders hetta så jackan och bootsen jag fick med åkte av vid första stoppet… Men vilken jävla upplevelse. Bergsvägarna här nere har jag tidigare bara kört med bil, till familjens fasa (och min önskan om att istället sitta själv på en tvåhjuling) och de är som gjorda för kreativ mc-åkning. Håller man sig till de kurvigaste vägarna med lite oklar sträckning är det knappt någon trafik. De flesta vägar håller dessutom extremt hög standard jämfört med våra svenska diton. Google maps ledde mig fel ett par gånger så jag fick testa vad T7an gick för på grusväg.
Slutsatsen är att alla borde hyra hoj och åka runt här nere. Fantastiska vägar samt byar och fik överallt. En massa häftiga resmål på korta avstånd och det går i princip att hålla sig inom en femmilsradie för att ha kurviga vägar för en vecka. Helt galet. Man får passa sig för mötande bussar i hårnålskurvor och för spanjorernas totala oförmåga att köra i rondeller.
Yamaha Tenere 700. Vilken hoj! Har kört HD från och till de senaste tio åren och kände mig lite osäker när jag skulle upp på en ökenhoj men det var totalt odramatiskt samtidigt som att det är bra klipp i den och den funkar lika bra på asfalt som grus. Motorväg kanske inte var någon höjdare men motorvägarna undviker man ändå så gott det går.
Kan även rekommendera Moto Mercado som var extremt smidiga att ha att göra med och också relativt prisvärda tror jag. 100eur/dag för T7 och billigare om man hyr fler dagar. Nya, välservade hojar och även fräsch utrustning.
Egentligen borde man ha en fotograf med sig för det går ju inte att stanna i tid och otid och ta bilder… Här följer iaf några bilder från första två timmarna (samt en klockbild). Sen ville jag inte sabba flowet med en massa onödiga stopp.
Snacka med polarna och boka en weekend till Malaga och kör!!! Men kanske hellre i september än mitten av juli…