• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

265E227E-BF07-4050-97A8-AEB8AECFE019.jpeg

Shoei GT Air 2 ska tydligen vara framtagen i vindtunnel. Det märktes dock inte, låter mer än min 7 år gamla Shoei. Satan vad den lät, blir till att köra med proppar för det mesta.

Nu är hojen hemplockad igen förresten. Inget ytterligare var skadat. Bult och mutter bytt.

Köpte också en GT air 2 inför säsongen och trodde nog att den skulle vara tystare än vad den är. Dock tog det mig en stund att förstå att man kan stänga visiret med ett "klick", då blev den lite tystare. Men kör också uteslutande med proppar.
 
Köpte också en GT air 2 inför säsongen och trodde nog att den skulle vara tystare än vad den är. Dock tog det mig en stund att förstå att man kan stänga visiret med ett "klick", då blev den lite tystare. Men kör också uteslutande med proppar.
Jag körde med den ”klickad” och stängde ventilerna. Tyckte det lät högt ändå.
 
265E227E-BF07-4050-97A8-AEB8AECFE019.jpeg

Shoei GT Air 2 ska tydligen vara framtagen i vindtunnel. Det märktes dock inte, låter mer än min 7 år gamla Shoei. Satan vad den lät, blir till att köra med proppar för det mesta.

Nu är hojen hemplockad igen förresten. Inget ytterligare var skadat. Bult och mutter bytt.

Köpte också en GT air 2 inför säsongen och trodde nog att den skulle vara tystare än vad den är. Dock tog det mig en stund att förstå att man kan stänga visiret med ett "klick", då blev den lite tystare. Men kör också uteslutande med proppar.
Har en gt air 2 jag med och hade en gt air 1 innan. Gick i backen i våras och fick ta ut en likvärdig hjälm på försäkringen så det blev gt air 2.
Hursomhelst så låter båda lika mycket men kör alltid med proppar och har alltid gjort på alla hjälmar jag haft, sammanlagt 4st nu då. Finns det tysta hjälmar?
 
Ska jag köra speglarna uppåt eller neråt? Vad säger ni? Instinktivt var tanken att köra dem uppåt.
Jag tycker uppåt👍

Förresten har du även provat svartpilen 701 och jämfört med din 401?
Kikat runt lite på Youtube på en sån 401 du har och den verkar väldigt trevlig trots en "liten" motor, men det är just motorn alla påpekar att den känns betydligt mer kraftfull än vad man kan tro.
Får ta mig till Göteborg å testa en😊
 
265E227E-BF07-4050-97A8-AEB8AECFE019.jpeg

Shoei GT Air 2 ska tydligen vara framtagen i vindtunnel. Det märktes dock inte, låter mer än min 7 år gamla Shoei. Satan vad den lät, blir till att köra med proppar för det mesta.

Nu är hojen hemplockad igen förresten. Inget ytterligare var skadat. Bult och mutter bytt.
Ohfan, har den modellen sen några år tillbaka och tycker det är riktigt bra, tystare än de 3-4 andra hjälmar jag jämfört med (men tyst blir det ju aldrig). Sen påverkas ju ljudnivån mycket beroende på körstälning och hur vinden träffar huvudet. Så på en annan hoj, som kanske mer liknar förutsättningarna de hade i vindtunneln, blir det kanske annorlunda.
 
Jag tycker uppåt👍

Förresten har du även provat svartpilen 701 och jämfört med din 401?
Kikat runt lite på Youtube på en sån 401 du har och den verkar väldigt trevlig trots en "liten" motor, men det är just motorn alla påpekar att den känns betydligt mer kraftfull än vad man kan tro.
Får ta mig till Göteborg å testa en😊
Jag har inte provkört 701, den är säkert grym. Gissar att det kommer lanseras en ny modell med 901-motor om något år eller så.

401 är jämförbar med Ducati Monster 600 eller Triumph Thruxton 900 tycker jag, i alla fall upp till 110km/h. Över det har 401 inte så mycket att ge. På Theuxon låg jag oftast på 3e växeln av 5. På 401 kommer man nog ligga på 5an eller 6an på kurviga vägar.

Har inte testat hur fort 401 går men gissar på att maxhastigheten är ganska låg, typ 150km/h kanske.
 
Vilken djungel det blivit med kläder sedan jag handlade mitt Halvarsson skinställ för typ 1000 år sedan. Ett sådant här fast blått. https://auctionet.com/sv/186697-skinnstall-stl-56-halvarsson. Tydligen ingen vintageförmögenhet jag har i garderoben...

Hursomhelst, jag är inställd på en Knox urbane pro och sedan något streetaktigt över. Siktar på att köra i solsken. Skjorta? Vad finns som är prisvärt?
Hjälm, svag för denna, åsikter? https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...simpson-venom-hjalm-matt-svart_pid-PM-4038167

Några typiska minor man skall undvika?

Tackar
 
Vilken djungel det blivit med kläder sedan jag handlade mitt Halvarsson skinställ för typ 1000 år sedan. Ett sådant här fast blått. https://auctionet.com/sv/186697-skinnstall-stl-56-halvarsson. Tydligen ingen vintageförmögenhet jag har i garderoben...

Hursomhelst, jag är inställd på en Knox urbane pro och sedan något streetaktigt över. Siktar på att köra i solsken. Skjorta? Vad finns som är prisvärt?
Hjälm, svag för denna, åsikter? https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...simpson-venom-hjalm-matt-svart_pid-PM-4038167

Några typiska minor man skall undvika?

Tackar
Jag har precis köpt en Knox Urbane Pro 2 och storlekarna är helt wacko. Brukar ha XL eller XXL men fick gå på XXXL. Den är rätt schysst. Klockrent att kunna variera plagg utanpå jackan, speciellt eftersom jag har redan har massa cross/mtb-jackor. Johans mc har dem inne. De har även massvis med kläder från John Doe som är rätt schyssta.

Ett tips är att prova hjälm och kläder innan du köper.

Klassiska minor: Crosskläder och skydd har inte lika hög säkerhetsklassning som gat-grejer.
 
Senast ändrad:
Vilken djungel det blivit med kläder sedan jag handlade mitt Halvarsson skinställ för typ 1000 år sedan. Ett sådant här fast blått. https://auctionet.com/sv/186697-skinnstall-stl-56-halvarsson. Tydligen ingen vintageförmögenhet jag har i garderoben...

Hursomhelst, jag är inställd på en Knox urbane pro och sedan något streetaktigt över. Siktar på att köra i solsken. Skjorta? Vad finns som är prisvärt?
Hjälm, svag för denna, åsikter? https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...simpson-venom-hjalm-matt-svart_pid-PM-4038167

Några typiska minor man skall undvika?

Tackar
Hjälm och kläder är ju ganska personliga så det är nog svårt ge råd utan att du provar och känner själv hur den sitter.
Jag kör med Shoei Nxr, och den funkar bra på en hoj där man lutar framåt, sitter man upprätt så är den inte alls lika skön.
Jag har kört denna i sommar och är nöjd, provade Knox också men denna var mycket bekvämare.
Kolla blocket också jag har köpt lite kläder där som varit i nyskick.
Screenshot_20220901-151956.png
 
Jag har inte provkört 701, den är säkert grym. Gissar att det kommer lanseras en ny modell med 901-motor om något år eller så.

401 är jämförbar med Ducati Monster 600 eller Triumph Thruxton 900 tycker jag, i alla fall upp till 110km/h. Över det har 401 inte så mycket att ge. På Theuxon låg jag oftast på 3e växeln av 5. På 401 kommer man nog ligga på 5an eller 6an på kurviga vägar.

Har inte testat hur fort 401 går men gissar på att maxhastigheten är ganska låg, typ 150km/h kanske.
Lillpilen kommer att gå bättre efter några mil, jag upplever min som vassare efter 150 mil
 
Vilken djungel det blivit med kläder sedan jag handlade mitt Halvarsson skinställ för typ 1000 år sedan. Ett sådant här fast blått. https://auctionet.com/sv/186697-skinnstall-stl-56-halvarsson. Tydligen ingen vintageförmögenhet jag har i garderoben...

Hursomhelst, jag är inställd på en Knox urbane pro och sedan något streetaktigt över. Siktar på att köra i solsken. Skjorta? Vad finns som är prisvärt?
Hjälm, svag för denna, åsikter? https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...simpson-venom-hjalm-matt-svart_pid-PM-4038167

Några typiska minor man skall undvika?

Tackar
Du har fått bra svar redan innan, se till att skaffa grejer du känner dig bekväm i.
Att dom sitter som dom ska.
För annars är det rätt stor risk att "Ähh skydden skaver och jag ska ju bara...." och så vipps skippar du att ta på dig grejerna..
Prova olika prisklasser, det är inte alltid det dyraste är det som passar just dig bäst🙂
 
265E227E-BF07-4050-97A8-AEB8AECFE019.jpeg

Shoei GT Air 2 ska tydligen vara framtagen i vindtunnel. Det märktes dock inte, låter mer än min 7 år gamla Shoei. Satan vad den lät, blir till att köra med proppar för det mesta.

Nu är hojen hemplockad igen förresten. Inget ytterligare var skadat. Bult och mutter bytt.
Sitter hjälmen ”skönt”? Då är den för stor fick jag det förklarat av en säljare. Den ska sitta så hårt att det känns som du föds på nytt när du tar av den. För den anpassar sig lite till huvudet efteråt och har man köpt en ”skön” storlek i butiken så blir det för stort.

fan vet. Jag tycker det bullrar i alla hjälmar jag någonsin haft ändå…
 
265E227E-BF07-4050-97A8-AEB8AECFE019.jpeg

Shoei GT Air 2 ska tydligen vara framtagen i vindtunnel. Det märktes dock inte, låter mer än min 7 år gamla Shoei. Satan vad den lät, blir till att köra med proppar för det mesta.

Nu är hojen hemplockad igen förresten. Inget ytterligare var skadat. Bult och mutter bytt.
Min skalle har suttit bra i Shoei så jag har haft ett par. Tycker med de gått upp i volym, men däremot blivit myckt stabilare.
Min första, 10k-klassen från typ -04, ville helst åka baklänges. Stack man upp huvet ovanför vindrutan i hög fart blev man nackad.
Där har nog det skett mest förändring då de senare jag haft inte alls kastat lika mycket.
 
Hjälm och kläder är ju ganska personliga så det är nog svårt ge råd utan att du provar och känner själv hur den sitter.
Jag kör med Shoei Nxr, och den funkar bra på en hoj där man lutar framåt, sitter man upprätt så är den inte alls lika skön.
Jag har kört denna i sommar och är nöjd, provade Knox också men denna var mycket bekvämare.
Kolla blocket också jag har köpt lite kläder där som varit i nyskick.
Screenshot_20220901-151956.png
Rukka rps har ju dock noll skydd för att glida mot asfalt utan du behöver ju kevlarkläder över ifall du kör på gatan, Knox har AA klassning direkt i skyddet vilket är likvärdigt med en skinnjacka.. så skulle inte jämföra dom skydden
 
006267AC-5CCD-4112-8D32-812A10B42FBC.jpeg

Tight fit i ”garaget”.

3AA3146D-DAEE-42CA-B797-060E4E2E3C06.jpeg

Satte dem neråt. Min idel positiva fru sa ”Ser för jävligt ut. Ser ut som att de trillat ner”. Så bara därför ska jag köra med dem så ett tag.

(Om någon annan med likadant styre får för sig att sätta dit Highsider-speglar så kan jag meddela att det behövs en bricka vid gashandtaget som är mindre än handtagets inte diameter för att inte låsa gadhandtaget).
 
Senast ändrad:
Vilken djungel det blivit med kläder sedan jag handlade mitt Halvarsson skinställ för typ 1000 år sedan. Ett sådant här fast blått. https://auctionet.com/sv/186697-skinnstall-stl-56-halvarsson. Tydligen ingen vintageförmögenhet jag har i garderoben...

Hursomhelst, jag är inställd på en Knox urbane pro och sedan något streetaktigt över. Siktar på att köra i solsken. Skjorta? Vad finns som är prisvärt?
Hjälm, svag för denna, åsikter? https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...simpson-venom-hjalm-matt-svart_pid-PM-4038167

Några typiska minor man skall undvika?

Tackar

Jag läste på och köpte en sådan hjälm. Jag har typ 59cm om jag minns rätt och testade en M. Den gick inte att använda för den var så tight.
De har tydligen endast 2 storlekar på skal, 1 skal för XXS-M och ett för L-XXL så räkna med att hjälmen ser gigantisk ut om du tex har runt L. Jag hade behövt L men hoppade den pga det.
Som referens har jag tex ML i AGV, M i Shoei, Schuberth och Bell.
 
Sitter hjälmen ”skönt”? Då är den för stor fick jag det förklarat av en säljare. Den ska sitta så hårt att det känns som du föds på nytt när du tar av den. För den anpassar sig lite till huvudet efteråt och har man köpt en ”skön” storlek i butiken så blir det för stort.

fan vet. Jag tycker det bullrar i alla hjälmar jag någonsin haft ändå…
En hjälm ska sitta så tight att du inte kan skaka den (upp/ner, vänster/höger) men den ska ändå sitta skönt. Den ska inte trycka och göra ont. En hjälm ska kunna sitta på i flera timmar utan att göra ont. De jag har haft har knappt töjt sig någonting. Olika hjälmar passar dock olika huvuden.
 
Rukka rps har ju dock noll skydd för att glida mot asfalt utan du behöver ju kevlarkläder över ifall du kör på gatan, Knox har AA klassning direkt i skyddet vilket är likvärdigt med en skinnjacka.. så skulle inte jämföra dom skydden
Något slags glidskydd ska finnas... Dom har 2olika, en rps och en rps-aft, min är denna:





Screenshot_20220901-233339.png Screenshot_20220901-233356.png
 
Senast ändrad:
006267AC-5CCD-4112-8D32-812A10B42FBC.jpeg

Tight fit i ”garaget”.

3AA3146D-DAEE-42CA-B797-060E4E2E3C06.jpeg

Satte dem neråt. Min idel positiva fru sa ”Ser för jävligt ut. Ser ut som att de trillat ner”. Så bara därför ska jag köra med dem så ett tag.

(Om någon annan med likadant styre får för sig att sätta dit Highsider-speglar så kan jag meddela att det behövs en bricka vid gashandtaget som är mindre än handtagets inte diameter för att inte låsa gadhandtaget).
Du sparar 10cm på längden när du rycker bort bakskärmen :)
 
Något slags glidskydd ska finnas... Dom har 2olika, en rps och en rps-aft, min är denna:





Screenshot_20220901-233339.png Screenshot_20220901-233356.png
Sådant är ju lurigt för det står ingenstans på Rukkas hemsida att plagget som helhet är CE-godkänt. Jämför med Knox hemsida:
 
Sådant är ju lurigt för det står ingenstans på Rukkas hemsida att plagget som helhet är CE-godkänt. Jämför med Knox hemsida:
@daniel svensson kolla vad som står på lappen står det A eller AA är det glidskydd i det annars är det "bara" level 1 / 2 skydd eller CE märkt så saknas glidskydd.
 
Tillbaka
Topp