• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nog är bakändans nya look värd 2000?

Fråga då, jag hade tänkt ta bort skylthållaren, borra fast skylten och sätta en minireflex direkt på. Har någon besiktningserfarenhet av sådan lösning?

39FB2D5A-DEC2-42D4-86BC-992B4E8A7726.jpeg
FA554266-275D-4762-B806-659A135D3D92.jpeg
Jag hade låtit reflexen sitta som den sitter, tycker det ser OK ut. Skylten belyses vitt nu? Annars är du ju rökt oavsett.

Edit: För övrigt bedrövlig bak original. Ser mycket bättre ut nu!
 
Senast ändrad:

roosterman

G-shock
2-Faktor
Nej du får inte borra i reg skylten fäst den från baksidan med stark dubbel häftande tejp eller kardborre
Eller så tar du och fäster den i den lilla plast biten som det står C-C (endast reflexen) Denna häller fast reg plåten ;)

//Simon
Det är helt ok att skruva en nummerplåt. Bara att man inte får med skruvsatsen längre när man får nya skyltar.
Däremot får man inte sätta dekaler/reflexer på plåten enligt lagen. Oftast inget besiktningen säger nåt om dock.. Men även besiktningsgubbar kan ju ha dåliga dagar😁
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jag hade låtit reflexen sitta som den sitter, tycker det ser OK ut. Skylten belyses vitt nu? Annars är du ju rökt oavsett.

Edit: För övrigt bedrövlig bak original. Ser mycket bättre ut nu!
Baklampan är vit nedåt men som den sitter nu är det lite för tjockt för att ljuset inte bara skall träffa kanten på skylthållaren....

Ja, den ser förfärlig ut original. Jag fattar inte varför alla tillverkare gör så, man kan tro att de har % på allt sålt av tailtidy.
Det är helt ok att skruva en nummerplåt. Bara att man inte får med skruvsatsen längre när man får nya skyltar.
Däremot får man inte sätta dekaler/reflexer på plåten enligt lagen. Oftast inget besiktningen säger nåt om dock.. Men även besiktningsgubbar kan ju ha dåliga dagar😁

Jag har hittat en som kör Gixxer. Chansar på honom....
Jag har haft klistermärke på den nu hädangångna (dog av kollision med moped) WV Polo jag hade i alla år. Ingen har någonsin sagt något om det...
 

Simon.x

Rolex
Det är helt ok att skruva en nummerplåt. Bara att man inte får med skruvsatsen längre när man får nya skyltar.
Däremot får man inte sätta dekaler/reflexer på plåten enligt lagen. Oftast inget besiktningen säger nåt om dock.. Men även besiktningsgubbar kan ju ha dåliga dagar😁
Nej dom kommer inte med nuförtiden det är premium i dagens läge, jag tänker Om polisen vill gnälla lite så är ju mini blinkers och den svarta EU dekalen ett lätt byte för dom tror att det är 2500kr om det sitter en svart Eu dekal, Grannens grabb fick en bot på just på detta men det var en bil Obs, På en bil träff fordonet var till och med parkerat :banghead:

//Simon
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Nej dom kommer inte med nuförtiden det är premium i dagens läge, jag tänker Om polisen vill gnälla lite så är ju mini blinkers och den svarta EU dekalen ett lätt byte för dom tror att det är 2500kr om det sitter en svart Eu dekal, Grannens grabb fick en bot på just på detta men det var en bil Obs, På en bil träff fordonet var till och med parkerat :banghead:

//Simon
Mycket hänger ju på vilket humör konstapeln är på och vad som föregått eventuellt stoppande...
Men just miniblinkers ska du egentligen inte kunna åka på så länge dom blinkar oranget och sitter med rätt mått.
Jag har åkt på oläslig skylt för en massa år sen, men den var ju iofs det pga ett tiotal burnouter 😁
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nog är bakändans nya look värd 2000?

Fråga då, jag hade tänkt ta bort skylthållaren, borra fast skylten och sätta en minireflex direkt på. Har någon besiktningserfarenhet av sådan lösning?

39FB2D5A-DEC2-42D4-86BC-992B4E8A7726.jpeg
FA554266-275D-4762-B806-659A135D3D92.jpeg
Jag gjorde liknande vad @Simon.x tipsade om. Tejpade reflexen på en plastbit som jag i sin tur tejpat fast så den stack ner bakom skylten.
Väldigt tydlig att den inte skulle sitta kvar vid en regnskur, men det gick vägen.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Det är helt ok att skruva en nummerplåt. Bara att man inte får med skruvsatsen längre när man får nya skyltar.
Däremot får man inte sätta dekaler/reflexer på plåten enligt lagen. Oftast inget besiktningen säger nåt om dock.. Men även besiktningsgubbar kan ju ha dåliga dagar😁
Har nog för mig att jag haft magnetreflex till regplåten på Ducatin vid besiktning utan klagosång
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag måste gå in som Gubben Tråk här. Har byggt om oräkneliga bakarslen på hojar genom åren som mek, och det där med blinkers och reflex är faktiskt bra grejer att ha, och de ska synas bra.
Även om det kan se o-coolt ut så är det ännu o-coolare att bli påkörd pga dålig synlighet i trafiken.
Och att ha vitt ljus bakåt är också rätt dumt, mest för andra trafikanter.
Det finns så bra grejer att köpa ”nu för ti’n”, svinbra miniblinkers, supersmå regbelysningar som går att vinkla och så vidare. Köp, modda och åk.

Om en regplåt däremot skulle ha lite tveksam vinkel mtp läsbarhet, det är ju en annan femma. Där är jag…flexibel.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Jag måste gå in som Gubben Tråk här. Har byggt om oräkneliga bakarslen på hojar genom åren som mek, och det där med blinkers och reflex är faktiskt bra grejer att ha, och de ska synas bra.
Även om det kan se o-coolt ut så är det ännu o-coolare att bli påkörd pga dålig synlighet i trafiken.
Och att ha vitt ljus bakåt är också rätt dumt, mest för andra trafikanter.
Det finns så bra grejer att köpa ”nu för ti’n”, svinbra miniblinkers, supersmå regbelysningar som går att vinkla och så vidare. Köp, modda och åk.

Om en regplåt däremot skulle ha lite tveksam vinkel mtp läsbarhet, det är ju en annan femma. Där är jag…flexibel.
Synligheten är ju vår livförsäkring :D
Däremot kommer du nog ALDRIG se mig köra runt i reflexväst (Om jag inte kör "i tjänst");)
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Ingen reflex bakåt kan ge 1000kr i böter och ombesiktning om Ragge Blåljus är på dåligt humör.
Pratade en stund med mc polis i somras som "tipsade" om att ha ordning på grejorna. (Rätt storlek på reg skylt, reflex)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tackar för tipset, men det kommer bli ett sådant här packe och sätta gula på sidorna någonstans och röd på CEC-märket.
De är avsedda för lastbilar och godkända enligt reflexkrav.

32A03DD4-57C4-455E-B5E2-C5652CA46DC9.jpeg

Inte för att jag kommer orka ta bort mina sidoreflexer men finns det krav på sådana? Har inget minne av att mina förra hojar har haft det.

Klistermärket på rör-ramen ska dock ryckas.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Inte för att jag kommer orka ta bort mina sidoreflexer men finns det krav på sådana? Har inget minne av att mina förra hojar har haft det.
Krav om den tagits i bruk efter 1 januari 2022. Lite oklart om det även gäller om mcn är typad före dess... kanske någon slug person som kan avgöra det.

Min är ju registrerad efter det men modellen är typad innan...

Tänker stt jag sätter dit självhäftande iaf
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Krav om den tagits i bruk efter 1 januari 2022. Lite oklart om det även gäller om mcn är typad före dess... kanske någon slug person som kan avgöra det.

Min är ju registrerad efter det men modellen är typad innan...

Tänker stt jag sätter dit självhäftande iaf
Jaha? Då lärde man sig nått nytt 👍🏻
 
Topp