• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.


Ari och Zach kör kulthojar offroad, premiär för en tjugo minuter sedan. Älskar deras grejer, så ska bli kul att se. Ska se när ROC är klart (blir förhoppningsvis att kolla på plats imorgon) med en bra whiskey framför mig!

För sådär 25-30 år sedan ville jag bara ha en 2-takts crolle istället för den XL125S som jag köpte i kartonger.

Nu skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha haft den kvar. Minns att det var otroligt spännande att se 100+ på mätaren i nedförsbacke med medvind och hemlängtan…
 

Man kan liksom inte begripa det där.

Närmaste jag tycker man kommer är Hickmans hakkamera-video från förra året.

Som görs ändå mer begriplig när den kommenteras:

…och man inser också hur sjukt det eg är när han säger att han här ligger på ’80% av tävlingsfart’. Och att när kameran är bländad så är han det också ’I’m flying blind…’ :dead:
 
Man kan liksom inte begripa det där.

Närmaste jag tycker man kommer är Hickmans hakkamera-video från förra året.

Som görs ändå mer begriplig när den kommenteras:

…och man inser också hur sjukt det eg är när han säger att han här ligger på ’80% av tävlingsfart’. Och att när kameran är bländad så är han det också ’I’m flying blind…’ :dead:

Man kan ju förstå att du var ”rimligt” för hundra år sedan när de satte på motorer på cyklar och raceade.

Har inte sett videon än men kolla denna videon när han kör på BMW HP4 race när den släpptes:


Underbart ljud och bra fart 😅😈
 
Precis sålt hojjen så nu börjar jakten på nästa! Har kikat lite på honda cbr600f, gsxr 750 samt zx-6r (tidigt 2000 tal på samtliga) 😃 synpunkter på dessa? Någon annat som ”måste” me på listan?
 
Behövde lite smådelar för att pipan skulle sitta fast, det tog emot att köpa original som kostade typ 500:-
Men till slut orkade jag inte leta mer så beställde dyraste delarna per gram hittills:

IMG_6726.jpeg
IMG_6730.JPG


Blev väldigt bra iallafall:

IMG_6731.jpeg

Bara värmen och sopbilen som saknas...
 
2E2FF40A-4560-4660-A9C2-156B443FB95D.jpeg
22B66545-7598-491A-9271-9F8F2A7C64E0.jpeg

Nu orkade tydligen italienaren tillslut. Av med Akra och på med Leo. Blev högre ljud men inte idiothögt. Kan nog bli lagom.
Hur såg den ut med Akran på? Tycker eventuellt den ser bättre ut när de är omonterade sida vid sida. Katalysatorn dödar ju väldigt mycket ljud så olika slutburkar gör kanske inte allra mest.
 
Varför bytte du? Tänker att en decat till Akran hade varit en grym match :)
Jag bytte för att jag ville ha mer ljud. Decat kräver öppnare luftbox och remap. Känns lite meckigt med om-mappning, vet inte om handlaren kan göra det och jag orkar inte leka med elektronik.
 
Jo, finns till båda, men det jobbiga är ju som sagt att mappa om hojen.
Tror inte det behövs faktiskt:

"
  • Hand welded in the U.S.
  • Full stainless steel construction
  • Shaves 5 pounds
  • No tuning or remapping required
"

Men det spelar ingen roll när du är nöjd oavsett :)
Njut så länge det varar.
 
Tror inte det behövs faktiskt:

"
  • Hand welded in the U.S.
  • Full stainless steel construction
  • Shaves 5 pounds
  • No tuning or remapping required
"

Men det spelar ingen roll när du är nöjd oavsett :)
Njut så länge det varar.
Det där är inte decat. Den tar bara bort en mellan-ljuddämpare som sitter på röret. För att nå ECU5 har den både en luftburk på mellanröret och en katalysator.
 
Tog lite läsning innan jag fattade vad den gör. Den ska lura lamdasonden så ECUn ökar mängden bränsle. Funkar tydligen bäst upp i nedre och mellanregistret där motorn är snålt ställd för att uppnå avgaskraven.
Nu snackar vi!
Farligt med forum nu för tiden ;)
Har inte sett systemet innan, men antar att det är dubbla dämpare + cat eller?
Så brukar man ju göra på banhojar, men då är det ju för att öka luftflödet genom att ta bort cat och sedan dubbla dämpare för att få ner ljudet.
Kollade lite videos och det såg ganska meckigt ut att göra sig av med cat+burk... Men du har ju några veckor på dig före säsongen börjar :)

Detta var coolt:
 
Senast ändrad:
Nu snackar vi!
Farligt med forum nu för tiden ;)
Har inte sett systemet innan, men antar att det är dubbla dämpare + cat eller?
Så brukar man ju göra på banhojar, men då är det ju för att öka luftflödet genom att ta bort cat och sedan dubbla dämpare för att få ner ljudet.
Kollade lite videos och det såg ganska meckigt ut att göra sig av med cat+burk... Men du har ju några veckor på dig före säsongen börjar :)

Detta var coolt:
Jag har svårt att se att nyttan skulle göra det värt att plocka bort kat och mellandämpare (på en 401). Mellanburken kan man ju plocka lätt men det enda man får av det är ju ljud och 2kg viktbesparing. Det kanske skulle kunna bli nästa grej om jag har tråkigt.
 
Mer hästar, mer ljud, mindre vikt (man kan äta mer) och man känner sig mycket coolare 🤷🏼🤘🏼😇
Fast ECUn är tydligen ganska snålt inställd från början. Decat ger nog för mycket luft. Man vill ju inte ge hojen för mycket luft. Kör man decat så bör man nog byta ECU också, det mecket vill jag slippa. Det är dessutom dyrt.

Har även sett att flera kört sportluftfilter OCH ventilerat topplock till luftburken. Borde ju bli ganska knas. Sportluftfilter, lamdalurare och slip-on borde räcka.
 
Fast ECUn är tydligen ganska snålt inställd från början. Decat ger nog för mycket luft. Man vill ju inte ge hojen för mycket luft. Kör man decat så bör man nog byta ECU också, det mecket vill jag slippa. Det är dessutom dyrt.

Har även sett att flera kört sportluftfilter OCH ventilerat topplock till luftburken. Borde ju bli ganska knas. Sportluftfilter, lamdalurare och slip-on borde räcka.
Nej det känns lite overkill helt klart. Enklare att köpa en 701 :)
 
Tillbaka
Topp