• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Som med våra klockor, första andra repan gör ont sen kör man ba'!

Åker årligen upp till Sälen på en Electra å navigerar skogsvägar för att hitta rätt tjärn eller sjö att fiska i 😎
Bra att du breddar förståelsen för hur en mc kan användas. Man blir trångsynt och fattig av branschens strama uppdelning. Då är det bra med rejäla packfickor när fiskelyckan varit stor. Bara att fylla dem med krossad is och listigt dra i väg.
 
9BEB7BEE-BE3B-425B-880B-932B8159E46E.jpeg

Då var man igång igen efter att snön smält bort. Det blev en rejäl volymökning med nytt slipon så resonanslådan i svingeln får sitta kvar. Lär låta satan utan den.
 
Oj, jag har starka minnen av den bilen. Som jag minns det lånade en snickare bilen och körde ner för en slänt. Sen försvann den så jag undrar hur skadad den blev då. Pappa var inte glad. Hoppas han är rädd om den och bevarar den. Kanske har jag någon gammal bild på den? Jag ska leta bland diabilderna.
Ja tack 🙋🏻‍♂️. Vad kul om det er gamla. Jag ropade hem den i somras. Han jag köpte den av har haft den sedan -97. All historik/dokumentation du kan tänkas komma över från innan dess mottages tacksamt 🙌🥰.
 
B435C2ED-3E5B-4BCC-B1EE-880A2A6191B5.jpeg
0DD1262B-8B01-454A-90B0-2F775CB23B47.jpeg
K&N-filter och lambdalurare installerade. Tog under en timma. Längst tid tog det att hitta en liten tång i verktygsboden. Satan i gatan vilka välinvesterade pengar. Placebo maxade på 110% förbättring.

Har helt ärligt ingen aning om detta gör något effektmässigt eller inte men hojen kändes mindre ryckig och gick bra.
 
Senast ändrad:
B435C2ED-3E5B-4BCC-B1EE-880A2A6191B5.jpeg
0DD1262B-8B01-454A-90B0-2F775CB23B47.jpeg
K&N-filter och lambdalurare installerade. Tog under en timma. Längst tid tog det att hitta en liten tång i verktygsboden. Satan i gatan vilka välinvesterade pengar. Placebo maxade på 110% förbättring.

Har helt ärligt ingen aning om detta gör något effektmässigt eller inte men hojen kändes mindre ryckig och gick bra.
Skillnaden lär komma när du öppnar upp hela systemet (cat och luftboxen), då får motorn mer bränsle och luft, och då gå jämnare (beroende på mapp) och eventuellt en effektförbättring. Jag brukar tänka på det som en vattenslang, har du en knut på den så kommer det ut mindre vatten, då spelar det ingen roll om man öppnar kranen mer för det stannar ändå i knuten på slangen. Om du däremot öppnar upp knuten och öser på med vatten så forslar det mer...
Men jag är också en amatör och allt jag säger och gör är gissningar :)
 
Skillnaden lär komma när du öppnar upp hela systemet (cat och luftboxen), då får motorn mer bränsle och luft, och då gå jämnare (beroende på mapp) och eventuellt en effektförbättring. Jag brukar tänka på det som en vattenslang, har du en knut på den så kommer det ut mindre vatten, då spelar det ingen roll om man öppnar kranen mer för det stannar ändå i knuten på slangen. Om du däremot öppnar upp knuten och öser på med vatten så forslar det mer...
Men jag är också en amatör och allt jag säger och gör är gissningar :)
Jag vet, man behöver öppna ”båda ändar”. Luftfilter och slipon gör dock lite. Kommer inte ta bort katterna, då skulle den låta som satan.
 
En gammal tumregel för motortrtimning är att man måste höja effekten med minst 10% för att den skall vara märkbar. Allt annat är placebo. För en sugmotor innebär det oftast någon form av överladdning. Luft och buller blir mest placebo. Det billigaste alternativet är att byta hoj om man inte är nöjd med effekten. 😄
En bieffekt av ecu-mods är en trevligare motorkaraktär. Mjukare gasrespons och att man slipper av/på fenomenet vid stadskörning som dom flesta moderna hojar har pga att motorn är optimerad för avgasregler och inte körbarhet från fabrik.
 
En gammal tumregel för motortrtimning är att man måste höja effekten med minst 10% för att den skall vara märkbar. Allt annat är placebo. För en sugmotor innebär det oftast någon form av överladdning. Luft och buller blir mest placebo. Det billigaste alternativet är att byta hoj om man inte är nöjd med effekten. 😄
En bieffekt av ecu-mods är en trevligare motorkaraktär. Mjukare gasrespons och att man slipper av/på fenomenet vid stadskörning som dom flesta moderna hojar har pga att motorn är optimerad för avgasregler och inte körbarhet från fabrik.
Ja, precis. Övergången mellan öppen och stängd loop mellan O2-sensorn och ECUn kan skapa ryck pga att hojen går snålt när O2 mätaren är inkopplad.

Jag tyckte inte hojen var ryckig innan men nu känns den mycket mjukare och har bättre drag på lägre varv.

Har sett några roliga videos där folk snackar om att ”nu går den som ett troll och vill upp på bakhjulet på tvåan och trean”. Så stor skillnad är det verkligen inte.
 
Körskola sökes!!

Ngn som nyligen tagit A-körkort i Sthlms området och kan rekommendera en skola? Sökt på nätet så in i norden, men svårt att skaffa sig en bild av vilka som är rätt val. Blir lätt att man jämför priser och paket (har gjort risk 1:an, risk 2:an och teorin - så lektioner och uppkörning som är fokus).

Ju närmare Vasastan desto bättre. Norrort ngt lättare för min del, men lyssnar till allt.

Ju fler förslag desto bättre!
 
Körskola sökes!!

Ngn som nyligen tagit A-körkort i Sthlms området och kan rekommendera en skola? Sökt på nätet så in i norden, men svårt att skaffa sig en bild av vilka som är rätt val. Blir lätt att man jämför priser och paket (har gjort risk 1:an, risk 2:an och teorin - så lektioner och uppkörning som är fokus).

Ju närmare Vasastan desto bättre. Norrort ngt lättare för min del, men lyssnar till allt.

Ju fler förslag desto bättre!
Nu är det visserligen 4 år sedan men jag va väldigt nöjd med Staffans Trafikskola i Älvsjö. Jämförde en hel del skolor och kom fram till att Staffans hade rimliga priser med helt ok tillgänglighet på lektionstider. Hade en lärare som heter Magnus som jag tyckte va väldigt bra och pedagogisk
 
Körskola sökes!!

Ngn som nyligen tagit A-körkort i Sthlms området och kan rekommendera en skola? Sökt på nätet så in i norden, men svårt att skaffa sig en bild av vilka som är rätt val. Blir lätt att man jämför priser och paket (har gjort risk 1:an, risk 2:an och teorin - så lektioner och uppkörning som är fokus).

Ju närmare Vasastan desto bättre. Norrort ngt lättare för min del, men lyssnar till allt.

Ju fler förslag desto bättre!
Ju längre in mot city du kommer desto dyrare blir lektionerna utan att kvaliteten nödvändigtvis blir högre. Jag tog nyss körkort hos Farsta Trafikskola och tyckte de gjorde ett ok jobb. Mitt kk var dock inte MC utan BE men de utbildade mängder med hojåkare samtidigt och de har en egen övningsbana ute i Västerhaninge. De lät och såg seriösa ut.
 
Senast ändrad:
Körskola sökes!!

Ngn som nyligen tagit A-körkort i Sthlms området och kan rekommendera en skola? Sökt på nätet så in i norden, men svårt att skaffa sig en bild av vilka som är rätt val. Blir lätt att man jämför priser och paket (har gjort risk 1:an, risk 2:an och teorin - så lektioner och uppkörning som är fokus).

Ju närmare Vasastan desto bättre. Norrort ngt lättare för min del, men lyssnar till allt.

Ju fler förslag desto bättre!
Söderort körkortsakademi hade riktigt bra lärare, rekommenderas. Tog även 1 lektion på Dalens för att öva på banan ute i Tungelsta. Jag var tydlig med bägge körskolor att jag övningskör privat och kommer köra upp privat oavsett deras snack/sälj, klarade på första försöket.
 
En gammal tumregel för motortrtimning är att man måste höja effekten med minst 10% för att den skall vara märkbar. Allt annat är placebo. För en sugmotor innebär det oftast någon form av överladdning. Luft och buller blir mest placebo. Det billigaste alternativet är att byta hoj om man inte är nöjd med effekten. 😄
En bieffekt av ecu-mods är en trevligare motorkaraktär. Mjukare gasrespons och att man slipper av/på fenomenet vid stadskörning som dom flesta moderna hojar har pga att motorn är optimerad för avgasregler och inte körbarhet från fabrik.

Ja, precis. Övergången mellan öppen och stängd loop mellan O2-sensorn och ECUn kan skapa ryck pga att hojen går snålt när O2 mätaren är inkopplad.

Jag tyckte inte hojen var ryckig innan men nu känns den mycket mjukare och har bättre drag på lägre varv.

Har sett några roliga videos där folk snackar om att ”nu går den som ett troll och vill upp på bakhjulet på tvåan och trean”. Så stor skillnad är det verkligen inte.

Bästa man kan göra är att byta till snabbgas. Det är inte en häst extra men jävlar vilken skillnad det blir när man gasar :D
 
Ju längre in mot city du kommer desto dyrare blir lektionerna utan att kvaliteten nödvändigtvis blir högre. Jag tog nyss körkort hos Farsta Trafikskola och tyckte de gjorde ett ok jobb. Mitt kk var dock inte MC utan BE men de utbildade mängder med hojåkare samtidigt och de har en egen övningsbana ute i Västerhaninge. De lät och såg seriösa ut.
Jag tog mitt kort hos dom.
De har en ganska bra "lektion" på typ 2,5 timma där man får köra på deras låg/högfart med deras hojar billigt.
Men det är inte så mycket lektion utan mer nötande.
 
Är det detta man ska ha, verkar vara till moped? :)
Hypersnabba och riviga starter blev man ju sugen på ett redan innan man visste vad en moped var.
Screenshot 2023-02-17 at 6.11.22 PM.png

Men det blev detta istället:

Screenshot 2023-02-17 at 6.15.09 PM.png
Haha, ja precis en sådan är det!
Bra pris också för att vara till Ducati :)


Menar du startgas? Det behövde jag använda på min Ducati varje gång den inte varit startat på 3-4 veckor. 😂
Snabbgas. Man ändrar hur snabb respons det blir på gasrullen. Med kabel så minskar man oftast runt 10°.
Googlade fram ett exempel:
Finns för ride by wire också men du har väl kabel va?
 
Vad kör ni för medel och process när ni tvättar hojarna?
Nåt speciellt att tänka på (bortsett att inte använda högtryckstvätt)?
 
En gammal tumregel för motortrtimning är att man måste höja effekten med minst 10% för att den skall vara märkbar. Allt annat är placebo. För en sugmotor innebär det oftast någon form av överladdning. Luft och buller blir mest placebo. Det billigaste alternativet är att byta hoj om man inte är nöjd med effekten. 😄
En bieffekt av ecu-mods är en trevligare motorkaraktär. Mjukare gasrespons och att man slipper av/på fenomenet vid stadskörning som dom flesta moderna hojar har pga att motorn är optimerad för avgasregler och inte körbarhet från fabrik.
Placebo är den bästa effekten, funkar varje gång !!
 
Tillbaka
Topp