• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Använder produkter från Tershine

9BE3575C-2880-45C2-8493-141AB2AC40C0.jpeg
Kör såpa.
Åsså sådan här gelmoj till bromsar och fälgar. Har jag kedjehoj kör jag bensin och pensel för att få bort kedjesmörj.
A4CE0976-B921-4B67-942B-FAA582B43A6F.png

Motorn är ju rätt svår att få ren med babywipes men plasten funkar det till.
Men vissa märken lämnar fula spår efter sig, antagligen är det väl rengöringen som inte polerar (eftersom det är till bebisrumpor :D ).
Jag har ju matt kolfiber på min som jag använder denna till:
2293666-thickbox_default-muc-off-matt-finish-detailer.jpg

https://www.nilssonsmc.se/produkt/Muc-Off-Matt-Finish-Detailer-250ml
Verkar vara samma som denna som är billigare:
https://bikeshop.se/muc-off/2000004/muc-off-matt-finish-detailer-polish-250-ml-f%C3%B6r-skydd-och-ett-matt-utseende?gclid=Cj0KCQiArsefBhCbARIsAP98hXSSQkfHqZDgjPIxWQbe7ygu7sNZNOLyno6yeRJyPVRwWmp-UfwibkgaAgP1EALw_wcB

Jag brukar använda något snällare medel på motorn som jag sprayar på och sedan sköljer bort. Men det behövs oftast bara någon gång per säsong.

Jag har hittat en del i kolfiber som jag funderar på att köpa.
Men den är blank. All kolfiber på min hoj är matt.

Går det att lacka om den till matt? Vad behöver jag göra? Slipa ner ytan för att matta lacken ska fästa?
Något annat? Går det överhuvudtaget att göra eller ska jag skippa det?

Går det att lacka om den till matt? Vad behöver jag göra? Slipa ner ytan för att matta lacken ska fästa?
Det finns ju mattpasta men jag är tveksam. Borde finnas kolfiberdelar som matchar. Jag hade letat vidare.

Finns matt folie du kanske kan lägga på?

Bara att våtslipa så blir det matt. Beror på hur stor del och hur matt övrigt är. Gjort det med en hel motorlös cykel. Annars är det bara att lägga en ny lack. Matta lacker är dock rätt ömtåliga så slits blanka snabbt.

Bara att våtslipa så blir det matt. Beror på hur stor del och hur matt övrigt är. Gjort det med en hel motorlös cykel. Annars är det bara att lägga en ny lack. Matta lacker är dock rätt ömtåliga så slits blanka snabbt.
Problemet är att det inte är alltid kolfibern under lacken är helt slät. Vid billigare kolfiber kan det vara lite gropigt under lacken vilket inte syns förrän man nöter ner lacken.

Senast ändrad:
Det finns ju mattpasta men jag är tveksam. Borde finnas kolfiberdelar som matchar. Jag hade letat vidare.

Finns massor, men kostar därefter också. Anledningen till att slipa var för att få nya lacken att fästa. Med hjälp av väldigt fint slippapper.

Leta vidare, slipa kolfiber låter inte sunt.

Man slipar ju oftast före man lackar, så att lacken fäster...?

Finns matt folie du kanske kan lägga på?

Matt transparent folie? Visa gärna vad du menar.

Lampolja, har kört det i alla år. Sen brukar jag smörja med litiumfett. Räcker egentligen med lampoljan, men litiumfettet sitter kvar längre.
Jag körde också lampolja på racehojen och där funkade det bra eftersom man fixade det nästan dagligen.
Men däremot så är det inte så bra för gata pga grus osv som kan fastna fick jag höra. Lampolja är ju smidigt för det blir inte smutsigt och skvätter inte.

Det är bara en bakskärm:
Skärmavbild 2023-02-26 kl. 17.04.27.png

Kolfibern som sitter på hojen original är inte jättematt. Tittade på den idag och skulle nog säga att det är en blandning mellan blankt och matt..

Det är bara en bakskärm:
Skärmavbild 2023-02-26 kl. 17.04.27.png

Kolfibern som sitter på hojen original är inte jättematt. Tittade på den idag och skulle nog säga att det är en blandning mellan blankt och matt..
Skulle gissa att det kommer se bra ut om du bara våtslipar den med över 1000 i kornstorlek. Men det bör ju bli lite slipmärken även om jag inte sett dem på mina delar. Jag hade våtslipat iaf. Hatar blankt kolfiber med ett dekorlager duk överst....

Tillbaka
Topp