• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Jag är verkligen inte någon elektriker så det där har jag ingen koll på. Vad jag läst från användare är att flera kört utan att ladda i många år, även folk med få rundor/år. Enda bekymret är när batteriet är kallt, då kan det behöva ”värmas” genom att man har tändningen (och ljuset) på någon minut innan man startar hojen.
Farliga med att lämna ett Litiumbatteri längre perioder är att de självurladdar (som alla batterier) och går inte att ladda upp igen om de kommer under en viss punkt.
Väldigt vanligt med trasiga batterier på våren för de som lämnat trädgårdsredskapen oladdade ett halvår, och underhållsladdning för tex robotgräsklipparen rekommenderas.
Gissar att man riskerar samma sak med dessa.
 
Självurladdningen på litium är ju väldigt nära noll... Det är ju sant.
Så det skulle ju hjälpa.

Farliga med att lämna ett Litiumbatteri längre perioder är att de självurladdar (som alla batterier) och går inte att ladda upp igen om de kommer under en viss punkt.
Väldigt vanligt med trasiga batterier på våren för de som lämnat trädgårdsredskapen oladdade ett halvår, och underhållsladdning för tex robotgräsklipparen rekommenderas.
Gissar att man riskerar samma sak med dessa.

"Lithiumbatterier" har nog lägre självurladdning än vanliga "blybatterier" men den är inte noll.

Dessutom är det ju så att i moderna motorcyklar (eller gräsklippare) så finns det ECU:er som som alltid ligger och drar lite ström så det är snarare det som varit problemet när man på våren har ett trasigt/urladdat batteri. Kopplar man bara loss batteriet så klarar nog oftast både traditionella batterier och lithiumbatterier en övervintring utan att laddas ur / ta skada.
 
"Lithiumbatterier" har nog lägre självurladdning än vanliga "blybatterier" men den är inte noll.

Dessutom är det ju så att i moderna motorcyklar (eller gräsklippare) så finns det ECU:er som som alltid ligger och drar lite ström så det är snarare det som varit problemet när man på våren har ett trasigt/urladdat batteri. Kopplar man bara loss batteriet så klarar nog oftast både traditionella batterier och lithiumbatterier en övervintring utan att laddas ur / ta skada.
Är batteriet fullt på hösten och man kopplar ur det är det nog ingen fara. Man måste bara säkerställa att det verkligen är fulladdat på något sätt, tex med multimeter, innan man gör vinter. Är det inte det får man väl köra till det är fullt antar jag.
 
Farliga med att lämna ett Litiumbatteri längre perioder är att de självurladdar (som alla batterier) och går inte att ladda upp igen om de kommer under en viss punkt.
Väldigt vanligt med trasiga batterier på våren för de som lämnat trädgårdsredskapen oladdade ett halvår, och underhållsladdning för tex robotgräsklipparen rekommenderas.
Gissar att man riskerar samma sak med dessa.
”Full laddning innan vintern” är det enda som står angående min robotgräsklippare.
 
”Full laddning innan vintern” är det enda som står angående min robotgräsklippare.
Har iaf tio års erfarenhet av reklamationsärenden på våren av häcksaxar, robotgräsklippare, trimmrar och den där skruvdragarn som bara används till att bygga trall och staket, och kan säga att det inte är ovanligt att batterier ger upp när de ligger en vinter. Det var inte alls samma bekymmer med Nickel-metallhydrid-batterierna som användes innan Li-ion tog över.

Men som sagt, ser man bara till att det är uppladdat ska det nog inte vara något bekymmer. Utan laddare får man ju hitta något annat sätt att se till att det är fullt bara.
Det sitter en BMS inbyggd i ett sånt där batteri, och den drar lite ström (eller mycket om den är dåligt konstruerad).
 
Köpte biltemas LiFePO4 batteri till hojen förra våren när originalbatteriet hade kastat in handduken.
Det har en sån liten testknapp som visar laddning i tre nivåer, som det brukar finnas på skruvdragarens batterier, körde hela förra säsongen och kopplade av polerna på hösten.
Visar fortfarande fullt så det har varit väldigt problemfritt än så länge.

 
Är batteriet fullt på hösten och man kopplar ur det är det nog ingen fara. Man måste bara säkerställa att det verkligen är fulladdat på något sätt, tex med multimeter, innan man gör vinter. Är det inte det får man väl köra till det är fullt antar jag.
De ska väl iofs bara laddas till 80% om man skall vara snäll mot dem.
 
De ska väl iofs bara laddas till 80% om man skall vara snäll mot dem.
Helt rätt, men laddas upp när det fallit till 20%.
Gäller att vara beredd där!

En sak som gör det lite klurigt är att det är BMSen som rapporterar vad som är 100%, inte cellerna. En snäll tillverkare kan nöja sig med 80% av kapaciteten och rapportera det som fullt för att batteriet ska hålla längre. Har för mig att Tesla höll nere maxladdningen och sakta tillät högre laddning allt eftersom batteriet blev slitet, så för användaren påverkades inte räckvidden av slitaget på många år.
 
Köpte biltemas LiFePO4 batteri till hojen förra våren när originalbatteriet hade kastat in handduken.
Det har en sån liten testknapp som visar laddning i tre nivåer, som det brukar finnas på skruvdragarens batterier, körde hela förra säsongen och kopplade av polerna på hösten.
Visar fortfarande fullt så det har varit väldigt problemfritt än så länge.

LiFePO4 har många fördelar mot Li-ion.
Säkrare, kan inte laddas ur för mycket och längre hållbarhet är kanske viktigaste skillnaderna.
Däremot är de betydligt tyngre och rymmer inte lika mycket ström per volym.
Dock bättre än blycell på båda de punkterna, så en bra uppgradering!
 
Hojen står ju alltid och drar ström verkar det som. Jag har fått bittert missa 2 körningar pga hojen dragit ur all styrka ur batteriet (litium).
Efter det så står alltid hojarna på underhållsladdning med min CTEK. Efter det har det inte varit några problem.
 
Hojen står ju alltid och drar ström verkar det som. Jag har fått bittert missa 2 körningar pga hojen dragit ur all styrka ur batteriet (litium).
Efter det så står alltid hojarna på underhållsladdning med min CTEK. Efter det har det inte varit några problem.
Låter ju inte kul. Har du någon extragrej inkopplad som kan tjuvdra ström när hojen är avstängd? Typ larm eller liknande? Eller är batteriet gammalt?
 
Farliga med att lämna ett Litiumbatteri längre perioder är att de självurladdar (som alla batterier) och går inte att ladda upp igen om de kommer under en viss punkt.
Väldigt vanligt med trasiga batterier på våren för de som lämnat trädgårdsredskapen oladdade ett halvår, och underhållsladdning för tex robotgräsklipparen rekommenderas.
Gissar att man riskerar samma sak med dessa.
jag har en CTEK, som underhållsladdar mitt MC-batteri hela vintern
 
Verkligen. Skulle gärna vilja ha en Ducce (eller Ap Tuono) men tvekar för kvaliteten från Italien. Har ju Honda idag o den bara går o går. Inga fel.
Det finns massa skitsnack om Duccar som inte stämmer. De har motorer som de använt väldigt länge och som inte har problem.

Sätter 1000kr på att jag kan identifiera en Ducce på avstånd. Finns inget annat som låter likadant. Minns fortfarande första gången jag hörde en stillastående Ducce med torrkoppling. Trodde den skulle gå sönder. 😂
 
Det finns massa skitsnack om Duccar som inte stämmer. De har motorer som de använt väldigt länge och som inte har problem.

Sätter 1000kr på att jag kan identifiera en Ducce på avstånd. Finns inget annat som låter likadant. Minns fortfarande första gången jag hörde en stillastående Ducce med torrkoppling. Trodde den skulle gå sönder. 😂
Ducati har väl bra kvalitet?
Aldrig hört någon som haft motorbekymmer, men de där jävla ventilerna och kamremmen är ju dryg.

Tänkte ju köpa en Svartpil, men nog fan är jag och svansar runt monsters igen.
Det ljudet alltså🤤
 
Ducati har väl bra kvalitet?
Aldrig hört någon som haft motorbekymmer, men de där jävla ventilerna och kamremmen är ju dryg.

Tänkte ju köpa en Svartpil, men nog fan är jag och svansar runt monsters igen.
Det ljudet alltså🤤
Jag hade aldrig något problem med min Monster. Det där med ventilerna är skit samma. Service som service liksom. De nyare har vettiga serviceintervall. Det viktiga är att man servar hos en riktig Ducceverkstad och då finns det inte så många. Det är det som är så jobbigt, annars hade jag kanske köpt en Ducce igen.

Provkör båda! Innan @daniel svensson sa att Svartpilen är rolig så hade jag helt avskrivit modellen pga för liten effekt. Är väldigt glad att jag provkörde den ändå. Det låga priset på både hojen och försäkring får mig även att sova gott. Mycket kul för liten peng. Jag har för övrigt ett Akrasystem över som man kan få köpa billigt.

Har förresten beställt massa kolfiberdelar. 😍 - Tar nog en månad innan de anländer.
 
Ducati har väl bra kvalitet?
Aldrig hört någon som haft motorbekymmer, men de där jävla ventilerna och kamremmen är ju dryg.

Tänkte ju köpa en Svartpil, men nog fan är jag och svansar runt monsters igen.
Det ljudet alltså🤤
Har dålig koll på övriga ducatimodeller men min v4s har första ventilservice vid 2400mil. Rätt ok ändå för att varva nästan 15000.
 
Det blir ju lite dyrare servicekostnader på dom gamla luftkylda duccarna där ventilerna skall kollas var 1200 mil och kamremmen bytas vartannat år. I alla fall om man kör mkt. En sån service kostar nog över 10 lök på ducativerkstad.
Modernare hojar brukar ju ha ventilkoll först efter 2500-3000 mil.

Byta olja och bromsvätska kan man ju göra själv. Tar max 20 minuter.
 
Jag hade aldrig något problem med min Monster. Det där med ventilerna är skit samma. Service som service liksom. De nyare har vettiga serviceintervall. Det viktiga är att man servar hos en riktig Ducceverkstad och då finns det inte så många. Det är det som är så jobbigt, annars hade jag kanske köpt en Ducce igen.

Provkör båda! Innan @daniel svensson sa att Svartpilen är rolig så hade jag helt avskrivit modellen pga för liten effekt. Är väldigt glad att jag provkörde den ändå. Det låga priset på både hojen och försäkring får mig även att sova gott. Mycket kul för liten peng. Jag har för övrigt ett Akrasystem över som man kan få köpa billigt.

Har förresten beställt massa kolfiberdelar. 😍 - Tar nog en månad innan de anländer.
Ventilerna är väl en grej, bara att man får ta sig till Hola och lösa det. Brukar vara ett trevligt besök åtminstone, och sist kontrollerades bara mina och behövde ingen justering.
Det är mest att remmarna ska bytas varannat år fast man inte rullat en meter som bekymrar mig.

Sålde min Monster S4 för att jag körde för lite, så billigt ägande är viktigt. Då betalade jag 8500 om året i försäkring, men köper jag en 900S från typ -00 betalar jag 2200 nu.
Det kan man leva med även om det inte blir så många turer.

Provkörde Husan i höstas och tyckte verkligen den imponerade. Världar modernare än en gammal Monster och lättare med service. Värdeminskning tar nog ut kostnadsbesparingen för service däremot, då gamla monsters mest verkar gå uppåt i pris.

Sen hägrar ju ett par Fireblades och en RSV Factory som ligger i samma prisspann, men då snackar man ju lite annan premie, och drygare klädsel.
Jobbigt med kavaj under skinnstället till jobbet...
 
PXL_20230324_200002959.jpg
Det blir ju lite dyrare servicekostnader på dom gamla luftkylda duccarna där ventilerna skall kollas var 1200 mil och kamremmen bytas vartannat år. I alla fall om man kör mkt. En sån service kostar nog över 10 lök på ducativerkstad.
Modernare hojar brukar ju ha ventilkoll först efter 2500-3000 mil.

Byta olja och bromsvätska kan man ju göra själv. Tar max 20 minuter.
Att Ducati har så dyr service är ändå en gammal skröna.
Kvittot ett par år gammalt, men ganska mycket mer än rembyte och ventilkontroll.
 
Ventilerna är väl en grej, bara att man får ta sig till Hola och lösa det. Brukar vara ett trevligt besök åtminstone, och sist kontrollerades bara mina och behövde ingen justering.
Det är mest att remmarna ska bytas varannat år fast man inte rullat en meter som bekymrar mig.

Sålde min Monster S4 för att jag körde för lite, så billigt ägande är viktigt. Då betalade jag 8500 om året i försäkring, men köper jag en 900S från typ -00 betalar jag 2200 nu.
Det kan man leva med även om det inte blir så många turer.

Provkörde Husan i höstas och tyckte verkligen den imponerade. Världar modernare än en gammal Monster och lättare med service. Värdeminskning tar nog ut kostnadsbesparingen för service däremot, då gamla monsters mest verkar gå uppåt i pris.

Sen hägrar ju ett par Fireblades och en RSV Factory som ligger i samma prisspann, men då snackar man ju lite annan premie, och drygare klädsel.
Jobbigt med kavaj under skinnstället till jobbet...
Du kan väl ha på dig vad du vill oavsett vad du kör för hoj? Kavajen kan du lägga i ryggsäcken eller hänga på jobbet. I detta vädret kör jag i cykelkläder som tål regn och vind med skydd under. Brallorna lägger jag i ryggan och skor har jag ställt på jobbet.
 
Du kan väl ha på dig vad du vill oavsett vad du kör för hoj? Kavajen kan du lägga i ryggsäcken eller hänga på jobbet. I detta vädret kör jag i cykelkläder som tål regn och vind med skydd under. Brallorna lägger jag i ryggan och skor har jag ställt på jobbet.
Det är klart man kan köra Harley i Daineseställ och RSV i väst med fransar, men tycker streetkläder eller allväders gör sig bättre på street/scrambler eller adventure, och ett raceställ på sporthoj.

Kan lämna kavajen på en galge på jobbet med, så är väl egentligen inget större problem.
Känns bara som att på Husan kan man ha större bredd klädet utan att det känns avigt än på en kolfibermissil.
 
Det är klart man kan köra Harley i Daineseställ och RSV i väst med fransar, men tycker streetkläder eller allväders gör sig bättre på street/scrambler eller adventure, och ett raceställ på sporthoj.

Kan lämna kavajen på en galge på jobbet med, så är väl egentligen inget större problem.
Känns bara som att på Husan kan man ha större bredd klädet utan att det känns avigt än på en kolfibermissil.
Håller inte riktigt med dig där. Tycker snarare det ser töntigt ut med folk som kittat sig fullständigt för att matcha hojen. Finns en miljard kläder man kan ha som inte gör att man ser ut som en 90-tals biker med reflexer överallt eller som att man ska köra bana.

FO29701001_2_1000x.jpg

Jag har denna jackan, svarta brallor och advboots. Förutom att det låter som om man ska gå på afterski när man kommer gnisslande i bootsen så är det nog få som skulle ”gissa mc” om hjälmen lämnas på hojen. Bra cykeljackor är gjorda för samma position så de fladdrar inte.
 
Håller inte riktigt med dig där. Tycker snarare det ser töntigt ut med folk som kittat sig fullständigt för att matcha hojen. Finns en miljard kläder man kan ha som inte gör att man ser ut som en 90-tals biker med reflexer överallt eller som att man ska köra bana.

FO29701001_2_1000x.jpg

Jag har denna jackan, svarta brallor och advboots. Förutom att det låter som om man ska gå på afterski när man kommer gnisslande i bootsen så är det nog få som skulle ”gissa mc” om hjälmen lämnas på hojen. Bra cykeljackor är gjorda för samma position så de fladdrar inte.
Vad har du för skydd?
 
Verkligen. Skulle gärna vilja ha en Ducce (eller Ap Tuono) men tvekar för kvaliteten från Italien. Har ju Honda idag o den bara går o går. Inga fel.
Nu är jag partisk, men skulle säga att Aprilias kvalitet är bra nu för tiden. Det var den egentligen förr också, men då var vissa delar ett jätteproblem, så hojar kunde bli stående på verkstad väldigt länge. De har haft några trista återkallelser genom åren, men skött dem snyggt. Och det händer väl de flesta märken.
 
Tillbaka
Topp