Det blev ett långt inlägg märker jag, men hoppas du kan ha lite nytta mina tips som funkar för mig
Generellt så behöver mc-däck värme för att få bra/bättre grepp.
Det finns olika sorters gummi/däck som lämpar sig till olika hojar/temperaturer.
Det går bra att starta och köra iväg trots kallt väder, men som du säger så bör man ta det lugnt i början på säsongen där vi bor på våren och hösten pga vårt kalla väder.
Eftersom du precis har tagit kortet så kör du förhoppningsvis redan ganska lugnt just i tex rondeller, tighta svängar osv, men när man börjar få lite självförtroende och börjar känna hojen så börjar man gasa lite mer och har man då glömt säkerhetstänket och så går det lätt lite för snabbt.
Jag brukar (försöka) tänka såhär:
Kolla i princip alltid däcktrycket när du börjar köra. Köp en digital mätare, tex denna:
Just däcktrycket på mc är väldigt viktigt. Kolla tillverkarens rekommendationer och gå på dom. Har du fel däcktryck så påverkar det både fäste och dämpningen.
Det blir också olika tryck om det tex är 10 grader på morgonen och sedan +20 på eftermiddagen.
Använd de första minuterna/halvtimmen på vår/höst om tempen är under 15-20° till att känna av hur mycket fäste man har.
Speciellt när man drar på lite vid tex rödljus, eftersom man börjar på 1an så kan hojen vara lite ryckig och då kan man känna om det är kallt/halt.
Men det beror på hoj och växling, din KTM har bra bottenvrid jämfört med tex en radfyra (sporthoj som behöver varv för vridmoment)som behöver några meter för att få upp varvet.
Glöm inte det de pratar om på körskolan att övergångsställen och liknande som har vita markeringar kan vara hala som satan, redan i låg hastighet. En vän till mig körde sin HD och råkade gasa lite i sväng över ett övergångsställe och gjorde i princip en highsider och flög av hojen och skrapade upp hela sidan eftersom han inte hade jacka på sig. 1 vecka på Karolinska för att huden skrapades av så allvarligt.
Kör med mjuka axlar och armar och låt hojen svänga åt dig i sväng och rondell, har du för stela armar/axlar så stör det ofta hojens egna lutning.
Och alltid blicken långt fram och inte nere vid framhjulet. Tittar du tex långt fram dit du ska ska och får lite släpp i en kurva så kommer det oftast gå bra eftersom du har blicken så långt fram och då är det lättare att fortsätta köra jämfört med om du tittar ner och upplever att det går snabbare än det gör.