• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Då ska jag nog ha gett dig några vägtips innan dess 😁
Ska se om jag kan plita in lite på en karta åt dig👍
Det hade varit fantastiskt :)
Hittills har jag hittat något uppåt Bläse, Fårö ser fint ut och en kollega har pratat om gamla banvallar man kan köra på (men som jag inte lyckats hitta annat än nere vid Dalhem).
 
Skulle egentligen kört hoj genom europa ner till Portugal för ett par år sen och besökt lite historiska siter från andra världskriget. Nu blev det inte så pga covid, jag skeppade ner en BMW som jag sen har importerat till Portugal för att ha på heltid där nere. Blev sugen på en sån resa ändå i vintras, så jag köpte en gammal KTM adventure och snart är det dags att åka neråt!

Tanken är Göteborg-Kiel, sen åka till Bastogne, efter det antingen direkt till Normandie eller ta en sväng förbi Dunkirk. Sen blir det nog mest pangande neråt - blir nåt stopp i Spanien innan jag vill komma hem till Portugal känner jag.

Blir en spännande resa, har laddat med att kolla Band of Brothers :cool:
 

Bilagor

  • IMG_2994.JPG
    IMG_2994.JPG
    1.8 MB · Visningar: 7
Det hade varit fantastiskt :)
Hittills har jag hittat något uppåt Bläse, Fårö ser fint ut och en kollega har pratat om gamla banvallar man kan köra på (men som jag inte lyckats hitta annat än nere vid Dalhem).
Är det bara grus du är ute efter? Är ett gäng som ska ner den 25-28maj nämligen.

Var en tradition innan Covid och när jag själv bodde där, att ses en långhelg innan säsongen börjar med massa bilar. Så tomma kurviga vägar.
Missar tyvärr detta året, men kan koppla ihop dig med de 8st som ska ner.
Här lite inspirationsbilder från 2018 över rätt trevliga vägar, snittfarten stämmer dock inte, inte heller körningen i vatten uppe vid Fårö.
 

Bilagor

  • IMG_0468.jpeg
    IMG_0468.jpeg
    141.9 KB · Visningar: 8
  • IMG_0473.jpeg
    IMG_0473.jpeg
    150.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_0474.jpeg
    IMG_0474.jpeg
    139.8 KB · Visningar: 6
Är det bara grus du är ute efter? Är ett gäng som ska ner den 25-28maj nämligen.

Var en tradition innan Covid och när jag själv bodde där, att ses en långhelg innan säsongen börjar med massa bilar. Så tomma kurviga vägar.
Missar tyvärr detta året, men kan koppla ihop dig med de 8st som ska ner.
Här lite inspirationsbilder från 2018 över rätt trevliga vägar, snittfarten stämmer dock inte, inte heller körningen i vatten uppe vid Fårö.
Majoritet grus är väl iaf planen, men kurviga små landsvägar går också hem.
Tack för tipsen, man får ladda på bra för att ta sig över vattnet! Ja men koppla gärna ihop mig med de som ska ner, kanske inte blir aktuellt den här gången men kan ändå vara trevligt :)
 
”Kräver” också varm motor, så kör inte qs innan motorn fått rätt temp. Min hoj har ju också KTM-quickshift och det är även viktigt att växelspaken är inställd enligt instruktionsboken (med cirka 1cm spelrum mellan fot och spak) för att den ska fungera bra. Första 100 milen kan den vara lite kinkig också.

Efter dagens runda kan jag konstatera att den funkar prima 👌 Det var nog bara jag som tantkörde lite. Hittade dessutom en perfekt väg att testa den på och bjuder på bild från kvällsåkningen :)

IMG_1439.jpeg
 
Efter dagens runda kan jag konstatera att den funkar prima 👌 Det var nog bara jag som tantkörde lite. Hittade dessutom en perfekt väg att testa den på och bjuder på bild från kvällsåkningen :)

IMG_1439.jpeg

Det står antagligen i manualen när du ska växla med QS. Gas och högre varv, typ +5000 (beroende på hoj såklart).
Ett tips är att du inte ska glömma att det är kall asfalt nu när du precis har tagit kortet. Många som fått släppt och kraschat ute redan pga att man har glömt det...
 
Det står antagligen i manualen när du ska växla med QS. Gas och högre varv, typ +5000 (beroende på hoj såklart).
Ett tips är att du inte ska glömma att det är kall asfalt nu när du precis har tagit kortet. Många som fått släppt och kraschat ute redan pga att man har glömt det...

Har försökt undvika den där manualen ett tag nu men inser att jag inte kommer ifrån den 😜.
Det här med kall asfalt är ett relativt nytt begrepp för mig. Vad innebär det i praktiken? Nu kör jag väldigt lugnt och håller inte på med dumheter, bortsett från igår där jag hittade en halvt avstängd (otrafikerad) väg och kunde prova och gasa på rejält på raksträckan lite. Men behöver man oroa sig för rondeller etc? eller är det vid lite kurvigare vägar i högre farter på landsväg?
 
Har försökt undvika den där manualen ett tag nu men inser att jag inte kommer ifrån den 😜.
Det här med kall asfalt är ett relativt nytt begrepp för mig. Vad innebär det i praktiken? Nu kör jag väldigt lugnt och håller inte på med dumheter, bortsett från igår där jag hittade en halvt avstängd (otrafikerad) väg och kunde prova och gasa på rejält på raksträckan lite. Men behöver man oroa sig för rondeller etc? eller är det vid lite kurvigare vägar i högre farter på landsväg?
Kall asfalt kalla däck sämre grepp
 
Det här med kall asfalt är ett relativt nytt begrepp för mig. Vad innebär det i praktiken?
Det blir halt, speciellt med kalla däck. Lättare att få sladd vid gas, broms och nedlägg. Jag märker det rätt tydligt när jag pendlar vid +5*c, särskilt vid påfarter och avfarter till broar. Där rör sig luften fritt under och asfalten kan bli flera grader kallare.
 
Har försökt undvika den där manualen ett tag nu men inser att jag inte kommer ifrån den 😜.
Det här med kall asfalt är ett relativt nytt begrepp för mig. Vad innebär det i praktiken? Nu kör jag väldigt lugnt och håller inte på med dumheter, bortsett från igår där jag hittade en halvt avstängd (otrafikerad) väg och kunde prova och gasa på rejält på raksträckan lite. Men behöver man oroa sig för rondeller etc? eller är det vid lite kurvigare vägar i högre farter på landsväg?

Det blev ett långt inlägg märker jag, men hoppas du kan ha lite nytta mina tips som funkar för mig :)

Generellt så behöver mc-däck värme för att få bra/bättre grepp.
Det finns olika sorters gummi/däck som lämpar sig till olika hojar/temperaturer.
Det går bra att starta och köra iväg trots kallt väder, men som du säger så bör man ta det lugnt i början på säsongen där vi bor på våren och hösten pga vårt kalla väder.

Eftersom du precis har tagit kortet så kör du förhoppningsvis redan ganska lugnt just i tex rondeller, tighta svängar osv, men när man börjar få lite självförtroende och börjar känna hojen så börjar man gasa lite mer och har man då glömt säkerhetstänket och så går det lätt lite för snabbt.

Jag brukar (försöka) tänka såhär:

Kolla i princip alltid däcktrycket när du börjar köra. Köp en digital mätare, tex denna:
Just däcktrycket på mc är väldigt viktigt. Kolla tillverkarens rekommendationer och gå på dom. Har du fel däcktryck så påverkar det både fäste och dämpningen.
Det blir också olika tryck om det tex är 10 grader på morgonen och sedan +20 på eftermiddagen.

Använd de första minuterna/halvtimmen på vår/höst om tempen är under 15-20° till att känna av hur mycket fäste man har.
Speciellt när man drar på lite vid tex rödljus, eftersom man börjar på 1an så kan hojen vara lite ryckig och då kan man känna om det är kallt/halt.
Men det beror på hoj och växling, din KTM har bra bottenvrid jämfört med tex en radfyra (sporthoj som behöver varv för vridmoment)som behöver några meter för att få upp varvet.

Glöm inte det de pratar om på körskolan att övergångsställen och liknande som har vita markeringar kan vara hala som satan, redan i låg hastighet. En vän till mig körde sin HD och råkade gasa lite i sväng över ett övergångsställe och gjorde i princip en highsider och flög av hojen och skrapade upp hela sidan eftersom han inte hade jacka på sig. 1 vecka på Karolinska för att huden skrapades av så allvarligt.

Kör med mjuka axlar och armar och låt hojen svänga åt dig i sväng och rondell, har du för stela armar/axlar så stör det ofta hojens egna lutning.

Och alltid blicken långt fram och inte nere vid framhjulet. Tittar du tex långt fram dit du ska ska och får lite släpp i en kurva så kommer det oftast gå bra eftersom du har blicken så långt fram och då är det lättare att fortsätta köra jämfört med om du tittar ner och upplever att det går snabbare än det gör.
 
@Mr.Carrera
Jag glömde en av de viktigaste sakerna. Läs på om gaskontroll. Det är nästan det viktigaste i kurvor, när du kan det så minimerar du risken för att gå brett, få släpp osv i kurvor, det kommer rädda både kalla däck och för höga hastigheter och "låst blick".

SMC (ej sport) har grundkurser där de lär ut väldigt bra information för nybörjare eller folk som vill bli bättre på sin körning.
De brukar ha småbanor men kör ibland också på Gelleråsen.

Skärmavbild 2023-05-06 kl. 15.10.53.png
 
@Mr.Carrera
Jag glömde en av de viktigaste sakerna. Läs på om gaskontroll. Det är nästan det viktigaste i kurvor, när du kan det så minimerar du risken för att gå brett, få släpp osv i kurvor, det kommer rädda både kalla däck och för höga hastigheter och "låst blick".

SMC (ej sport) har grundkurser där de lär ut väldigt bra information för nybörjare eller folk som vill bli bättre på sin körning.
De brukar ha småbanor men kör ibland också på Gelleråsen.

Skärmavbild 2023-05-06 kl. 15.10.53.png
Finns en bok om det där med gasreglering som tydligen är någon typ av bibel för folk som kör på bana. Minns dock inte vad den heter.
 
Finns en bok om det där med gasreglering som tydligen är någon typ av bibel för folk som kör på bana. Minns dock inte vad den heter.
Kanske A Twist Of The Wrist av Keith Code, grundaren av California Superbike School?
Den är riktigt bra i vilket fall.
Har lärt mig massor av den som är fullt applicerbart på vanlig väg.

Edit: två grejer direkt från huvudet som jag använder varje tur.
Använd blicken för att låsa waypoints.
Man kör dit man tittar, och genom att mentalt hitta en fläck på asfalten, eller mellanrummet mellan två fillinjer, och säga till det autonoma nervsystemet att man ska köra just där, för att sedan låta det ske automatiskt medan man letar nästa waypoint fungerar riktigt bra för mig.
En annan grej är att man bara har 10 dollar att spendera i form av uppmärksamhet.
Ju bättre man blir på tex växling, gas, broms, placering på cykeln osv, det mindre kostar det, men från början är allt dyrt, så gör allt du kan innan kurvan och spendera dina dollars på vad som krävs för att ta dig igenom kurvan.
 
Senast ändrad:
Det blev ett långt inlägg märker jag, men hoppas du kan ha lite nytta mina tips som funkar för mig :)

Generellt så behöver mc-däck värme för att få bra/bättre grepp.
Det finns olika sorters gummi/däck som lämpar sig till olika hojar/temperaturer.
Det går bra att starta och köra iväg trots kallt väder, men som du säger så bör man ta det lugnt i början på säsongen där vi bor på våren och hösten pga vårt kalla väder.

Eftersom du precis har tagit kortet så kör du förhoppningsvis redan ganska lugnt just i tex rondeller, tighta svängar osv, men när man börjar få lite självförtroende och börjar känna hojen så börjar man gasa lite mer och har man då glömt säkerhetstänket och så går det lätt lite för snabbt.

Jag brukar (försöka) tänka såhär:

Kolla i princip alltid däcktrycket när du börjar köra. Köp en digital mätare, tex denna:
Just däcktrycket på mc är väldigt viktigt. Kolla tillverkarens rekommendationer och gå på dom. Har du fel däcktryck så påverkar det både fäste och dämpningen.
Det blir också olika tryck om det tex är 10 grader på morgonen och sedan +20 på eftermiddagen.

Använd de första minuterna/halvtimmen på vår/höst om tempen är under 15-20° till att känna av hur mycket fäste man har.
Speciellt när man drar på lite vid tex rödljus, eftersom man börjar på 1an så kan hojen vara lite ryckig och då kan man känna om det är kallt/halt.
Men det beror på hoj och växling, din KTM har bra bottenvrid jämfört med tex en radfyra (sporthoj som behöver varv för vridmoment)som behöver några meter för att få upp varvet.

Glöm inte det de pratar om på körskolan att övergångsställen och liknande som har vita markeringar kan vara hala som satan, redan i låg hastighet. En vän till mig körde sin HD och råkade gasa lite i sväng över ett övergångsställe och gjorde i princip en highsider och flög av hojen och skrapade upp hela sidan eftersom han inte hade jacka på sig. 1 vecka på Karolinska för att huden skrapades av så allvarligt.

Kör med mjuka axlar och armar och låt hojen svänga åt dig i sväng och rondell, har du för stela armar/axlar så stör det ofta hojens egna lutning.

Och alltid blicken långt fram och inte nere vid framhjulet. Tittar du tex långt fram dit du ska ska och får lite släpp i en kurva så kommer det oftast gå bra eftersom du har blicken så långt fram och då är det lättare att fortsätta köra jämfört med om du tittar ner och upplever att det går snabbare än det gör.

Ni är grymma allihop. Otroligt vänliga och hjälpsamma och det uppskattas enormt mycket :) Nu har jag fått en hel del ledtrådar till att gräva lite djupare i. Jag får helt enkelt börja implementera dom nya rutinerna framöver :) Jag kommer även att skriva upp mig på smc kurs vilket verkar vara rätt väg framåt och givetvis ta del av materialet på youtube. Känns som en helt annan värld öppnat upp sig just nu :) idag spenderade jag i princip hela dagen på hojen, kallt och blåsigt men ack så kul :)
 
Grattis och beklagar! 😂
Mc var i många år mitt största intresse vid sidan av kampsport. Bra hål att stoppa pengarna i. På tal om det kommer förhoppningsvis mina beställda kolfiberdelar nästa vecka. De ska lackas på måndag.

Ja haha, lyckligtvis har min fru vant sig vid det här laget. Det är väl tur för mig att hon älskar mig 🤣

Kul med kolfiberdelar, du får posta lite bilder på resultatet sen :) Det är nåt man aldrig kan ha för mycket av :)
 
Grymt, morgonen är räddad :) Tusen tack.
Jag ser redan fram emot alla timmar jag kommer lägga på detta 🤣
Börja med 1-2 saker att fokusera på åt gången för du kommer inte kunna lära dig allt samtidigt.
Mitt förslag är blicken och gaskontroll. Det är viktigast men behöver övas på mycket. Speciellt i början på säsongen, då har hjärnan ställt om sig och kan inte ha blicken långt fram som man önskar.
Det är väldigt tydligt när man kör bana, går hur bra som helst i slutet på säsongen, och i början så kollar man knappt framför hojen för att man är så ovan att köra.
 
Vitpilen 701 med clip-on styret eller en stilrenare vitpilen 401 med styret från svartpilen? Ligger några sjukt fina på Blocket och trodde inte man skulle vara sugen på en 401 såpass mycket.
 
Vitpilen 701 med clip-on styret eller en stilrenare vitpilen 401 med styret från svartpilen? Ligger några sjukt fina på Blocket och trodde inte man skulle vara sugen på en 401 såpass mycket.
@yonsson s bilder på insta i höstas på svartpilen var det som återuppväckte mitt mc-intresse.
Nu blev det inte en sån utan egentliga anledningar, men tycker Husqvarna lyckats riktigt bra med 401-modellerna både till utseende och körbarhet.
 
Vitpilen 701 med clip-on styret eller en stilrenare vitpilen 401 med styret från svartpilen? Ligger några sjukt fina på Blocket och trodde inte man skulle vara sugen på en 401 såpass mycket.
Dra till en handlare och provkör 401 så märker du rätt fort om den är för klen för dig eller inte.

Om du kommer köra mestadels stadstrafik och knixiga 70-vägar så är 401 awesome (imho), men om jag hade kört långa sträckor eller mycket motorväg så hade jag velat ha en 701. 401 har rätt liten tank och varvar någorlunda högt om man ligger över 110/h.

Edit:
Internets bästa Svartpilen/Vitpilen-konto. 😂
 
Senast ändrad:
Ni är grymma allihop. Otroligt vänliga och hjälpsamma och det uppskattas enormt mycket :) Nu har jag fått en hel del ledtrådar till att gräva lite djupare i. Jag får helt enkelt börja implementera dom nya rutinerna framöver :) Jag kommer även att skriva upp mig på smc kurs vilket verkar vara rätt väg framåt och givetvis ta del av materialet på youtube. Känns som en helt annan värld öppnat upp sig just nu :) idag spenderade jag i princip hela dagen på hojen, kallt och blåsigt men ack så kul :)
BTW kräng på andra däck på din hoj, om du har möjlighet! cup2 or är på tok för mjuka och blir extra dåliga i regn/kallt väder! spara dom till en bandag istället. å kräng på något mer touringvänligt däck, annars lär du slita ut däcken (platta på mitten) på 2-300 mil..
 
Tillbaka
Topp