• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Solskenstur igår med sonen och hans tjej. Första gången på mc för henne.
Lånade ihop en 1200RT ( jag har enkelkuts)
73798ABC-E8A0-4D1F-847E-4AA28E554A3E.jpeg
som är ett mindre godståg i jämförelse med duken….

Trevligt var det iaf!

Börja med 1-2 saker att fokusera på åt gången för du kommer inte kunna lära dig allt samtidigt.
Mitt förslag är blicken och gaskontroll. Det är viktigast men behöver övas på mycket. Speciellt i början på säsongen, då har hjärnan ställt om sig och kan inte ha blicken långt fram som man önskar.
Det är väldigt tydligt när man kör bana, går hur bra som helst i slutet på säsongen, och i början så kollar man knappt framför hojen för att man är så ovan att köra.

Visst är det så, man får se det som en lärprocess över tid och som du säger bryta ner det i mindre steg. Sen ser jag fram emot smc kursen som ska bli riktigt spännande. 17 grader och strålande sol ute, lagom sugen på kompa ut tidigare från jobbet och köra lite :)

Kallt och mycket köer idag... Men solen sken iallafall... Och handtagsvärmarna kan verkligen rekommenderas.

IMG_7913.jpeg
IMG_7910.jpeg

Filmade lite härligt ljud åt er som gillar arga motorer... (men vet inte om länken funkar):

https://www.instagram.com/p/Cr9JGAoLZco/?utm_source=ig_web_copy_link
v4 är bara för bra, blev inspirerad och tog med en kamera ut idag... stannade på en lite avstickare där jag vet att polisen står och mäter ibland, bara för att :)

IMG_8657.jpeg

Detta med kat och ett nästan godkänt avgassystem

Vart en 701 igår efter stått och valt mellan Ducati Scrambler och vitpilen. Gått länge och funderat efter nästan uppehåll på två år, föll tillslut på vitpilen då jag inte kunde motivera dubbla pengarna för att kanske bara åka till stugan och ner på stan.
Nöjd men satan vad slö när man är van vid sporthoj…
Denna får duga och skulle det bli mer åka får man byta upp sig. 😄
9D4E62D4-AB33-43F8-ADEB-6FD97AEBF547.jpeg

Senast ändrad:
Gått i tankarna att skaffa kortet länge nu och påbörjade lite teori innan men livet kom emellanoch dags att ta upp det nu igen.

Någon som handleder privat möjligtvis eller har en bra skola där man kan börja?

Gått i tankarna att skaffa kortet länge nu och påbörjade lite teori innan men livet kom emellanoch dags att ta upp det nu igen.

Någon som handleder privat möjligtvis eller har en bra skola där man kan börja?
Har du egen hoj? Svårt att vara handledare annars.
Misstänker att du behöver ta dig utanför tullarna om du ska övningsköra med mc…

Självfallet, har kvar för mycket storstadshybris :p

Gäller Stockholm, helst inom eller nära tullarna
Jag ska börja övningsköra med City Trafikskola i Sundbyberg. Gick deras risk 1 idag och fick bra intryckt av Babbis som höll i den(tror han sa att han är lärare också, . Deras övningsbana är Bromma flygplats. Flera kompis kompisar har kört där och därmed tagit kortet där, dom har varit nöjda. Bor dock i grannkommunen så nära och bra för mig!

Har du egen hoj? Svårt att vara handledare annars.
Misstänker att du behöver ta dig utanför tullarna om du ska övningsköra med mc…
Tänkte köpa en MT07 som jag ska köra med och även uppkörning. Självklart måste jag åka utanför tullarna men tänkte mer så man inte behöver åka ut till VH bland annat

Tänkte köpa en MT07 som jag ska köra med och även uppkörning. Självklart måste jag åka utanför tullarna men tänkte mer så man inte behöver åka ut till VH bland annat
Kolla om Blåsut körskola finns kvar, de körde MC när jag tog körkort där. Ligger närmare än VH iallafall...
Du är dock ganska sent ute så försök att hitta ett ställe där du kan köra ett paket med risk1/2 och lite körningar (och eventuell uppkörning).
Det är ett helvete att få tider för det mesta som gäller MC (i Stockholm).

Jag har precis tagit körkort på en MT07 (så nu börjar det väl bli dags att titta på ny hoj:)). Har ingen enorm erfarenhet av andra cyklar, men är supernöjd med min.

Gällande körskola så surfade och jämförde massor av skolor i Sthlm (bor i innerstan), sen slutade det med en intensivkurs på annan ort. Detta då jag ville köra väldigt mkt under komprimerad tid. Kan säkert gå i stan också, men för min del var detta smidigare. Så kolla gärna att du får lektioner i ett sånt flöde du hoppas var du än väljer att ta dem.

Lycka till!!

Senast ändrad:
Det är ju Start2ride i helgen på Gillinge och +20 grader och sol. Där kan du testa hojar och träffa körskolor.
Ett tips är att åka dit och se vilka du gillar.
Kollade på detta idag. Man måste förboka hojar och typ allt är redan bokat nu. Bara så att man inte åker dit och blir besviken.

Idag skickade man in körkortsansökan för mc, nu börjar man kika på lite hojar.

Skulle görna vilja få tips o råd.. ute efter naked bikes.

Dessa är dem jag hittills kilat på och fastnat för, både prismässigt och som första hoj.

Yamaha mt 07
Honda cb650r
Cfmoto 700 cl-x heritage (denna gillar jag mest rent estetiskt)

Någon som kan komma med hjälpsamma tips kanske.
832BF5AE-48A2-46B8-90F2-F45B586798C6.jpeg
5558B6B0-155B-478B-96B3-F75854401BDA.jpeg
44A838E4-7349-4B92-8DB9-5613F1AE7D8A.jpeg
Yamaha MT7 hade jag valt eller Triumph Trident 660, 3-cylindrig och coolt utseende. Snart har jag provat båda så då kan jag säga mer.

Skärmavbild 2023-05-11 kl. 22.15.49.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp