• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Jag har rätt mycket erfarenhet av den eftersom min kompis har ägt en.
Kvaliten är toppen. Finns inget att klaga på. Den låter tråkigt men det löser man enkelt med en "x-pipe" och behåller originalpiporna. Då låter den lite bättre men inte jättehögt. Knappt högre än original men bättre flöde.
Och man kan köpa en kortare bakskärm (tror det var oem) som ändrar looken till väldigt mycket bättre.

Både han och jag tycker att positionen man sitter i påverkar ländryggen en del, det är nästan som att sitta på en köksstol och hålla ett styre framför sig.
Den är skön att sitta på men själva vinkeln på kroppen gör att man blir lite trött ganska snabbt i ryggen.
Vi är bägge kontorsråttor så det kan ju vara oss det är fel på ;)

Nya krom-versionen är riktigt sexig:
Skärmavbild 2023-05-19 kl. 12.45.43.png
Tack för den recensionen, precis vad jag behövde!😀👍
Tycker dom är ganska dyra så jag har kikat på årsm 17-18 för att komma ner lite i pris men har sett att dessa har betydligt mindre frambroms jämfört med nyare hojar, singelskiva modell mindre kontra dubbla skivor modell större. Vet inte vilken årsm din kompis har/hade men är bromsarna någonting du har en uppfattning om?
Kan tänka mig att man sitter lite skumt men å andra sidan kommer jag nog sitta max 30-60 min åt gången.

Mvh
 
Sök efter en bobber black så får du den med mindre framhjul och dubbla skivor.
På dom första årsmodellerna fanns 2 olika modeller.
Vanliga bobbern med lite större framfälg och enkelskiva och sen bobber black med lite mindre och fetare framhjul och dubbla skivor.
Ahh nice, tack! Är det bara det som skiljer plus svarta detaljer eller är det något annat också rent tekniskt? Känns ju som dag och natt i bromsförmåga😳
 
Ahh nice, tack! Är det bara det som skiljer plus svarta detaljer eller är det något annat också rent tekniskt? Känns ju som dag och natt i bromsförmåga😳
Tror bara det är fälg, bromsar och att den är blacked out. Det är ju brembo bromsar på blacken = stor fördel.
Nypriset var 125-130 för den vanliga och runt 150 för blacken.
Beg. priserna är ju nästan samma så jag hade valt blacken före den vanliga
 
Tror bara det är fälg, bromsar och att den är blacked out. Det är ju brembo bromsar på blacken = stor fördel.
Nypriset var 125-130 för den vanliga och runt 150 för blacken.
Beg. priserna är ju nästan samma så jag hade valt blacken före den vanliga
Det är ju nice med bra bromsar men jag måste medge att varianten med större ä framhjul är betydligt snyggare men det är ju samtidigt kass med dåliga bromsar och det känns ju som att dom kan komma att mattad rätt snabbt, i synnerhet för en annan som kommer från R hoj även om det är många år sedan.
 
Gillar också varianten med större framhjul, sen tror jag inte bromsarna är kass på den vanliga.
Här är en jag skulle köpt förra året men den såldes innan jag fick fram pengar.
IMG_20230519_160550.jpg
 
Tack för den recensionen, precis vad jag behövde!😀👍
Tycker dom är ganska dyra så jag har kikat på årsm 17-18 för att komma ner lite i pris men har sett att dessa har betydligt mindre frambroms jämfört med nyare hojar, singelskiva modell mindre kontra dubbla skivor modell större. Vet inte vilken årsm din kompis har/hade men är bromsarna någonting du har en uppfattning om?
Kan tänka mig att man sitter lite skumt men å andra sidan kommer jag nog sitta max 30-60 min åt gången.

Mvh

De är rätt dyra nu, han köpte en Black- edition och det var den vi körde. Köpte den begagnad i nyskick för runt 120 förra vintern.
Den hade inga problem med bromsarna men den hade ju dubbla skivor. Jag skulle nog ändå säga att du bör kolla på den modellen som har fet feta framdäcket och dubbla skivor för jag tror att du kommer ångra dig annars och då blir det dyrare i slutändan.

Denna skulle jag kolla upp om jag var du:
De nya verkar ligga på +160 nu så det börjar bli hutlöst dyrt...
 
De är rätt dyra nu, han köpte en Black- edition och det var den vi körde. Köpte den begagnad i nyskick för runt 120 förra vintern.
Den hade inga problem med bromsarna men den hade ju dubbla skivor. Jag skulle nog ändå säga att du bör kolla på den modellen som har fet feta framdäcket och dubbla skivor för jag tror att du kommer ångra dig annars och då blir det dyrare i slutändan.

Denna skulle jag kolla upp om jag var du:
De nya verkar ligga på +160 nu så det börjar bli hutlöst dyrt...
Jag får ta en tur och se om bromsarna mattas, jag gillade inte stuket på fläskdäcket samt att jag tycker det är mer retro med det stora hjulet och mindre bromsar.
När jag hade hoj i början av 2000 så låg en ny R1000 runt hundringen så det bär emot lite att betala dessa summor för en beg ”caferacer” men å andra sidan betalar man ju även högre priser för klockor så det är väl bara att gilla läget.
 
Åkte GSXR för för ca 15 år sedan och har nu börjat snegla på att skaffa hoj igen. Jag är inte längre intresserad av att flänga runt på bakhjulet i 200 utan det handlar mer om att ha det lite gött och ta en tur till affären eller fiket. Jag har kikat på olika custom hojar typ ”caferacer” men tycker det är tveksam finish och trafiksäkerhet på många och har därför kommit in på Triumph Bonneville Bobber som ser ut att vara en skön oem cykel. Är det någon som har en uppfattning och kvalité på Triumph och körbarhet på bobbern?
Köp en vintage gsxr från lättviktseran i början av 2000-talet. Det är en perfekt hoj att åka och köpa glass med. 😄
F6C51BD1-3944-47A3-B43A-ECD4B7092718.jpeg
 
Köp en vintage gsxr från lättviktseran i början av 2000-talet. Det är en perfekt hoj att åka och köpa glass med. 😄
F6C51BD1-3944-47A3-B43A-ECD4B7092718.jpeg
Förjäkla roliga hojar, hade en 2001 750 R gixxer själv. 750 tycker jag var perfekt, mer körbar på småvägarna än 1000 och det lilla extra i maskin, chassi och bromsar som jag tycker att 600cc saknade. Frugan jobbar inom akutvården så en R hoj kommer nog dock aldrig att komma inom garagets väggar.
 
Förjäkla roliga hojar, hade en 2001 750 R gixxer själv. 750 tycker jag var perfekt, mer körbar på småvägarna än 1000 och det lilla extra i maskin, chassi och bromsar som jag tycker att 600cc saknade. Frugan jobbar inom akutvården så en R hoj kommer nog dock aldrig att komma inom garagets väggar.
Jo, men en gammelhoj tar man ju det lite lugnt med. ;) Många tror det är ett monster, men inget kan vara mer fel. Motorn är väldigt snäll och lättkörd. Den drar silkeslent från 2000 varv och växlar man vid 6000 så är det väl typ bara 60 hk.
Men jag är glad att jag inte hade en när jag var 18. 😄
 
Jag får ta en tur och se om bromsarna mattas, jag gillade inte stuket på fläskdäcket samt att jag tycker det är mer retro med det stora hjulet och mindre bromsar.
När jag hade hoj i början av 2000 så låg en ny R1000 runt hundringen så det bär emot lite att betala dessa summor för en beg ”caferacer” men å andra sidan betalar man ju även högre priser för klockor så det är väl bara att gilla läget.
Ja det är sjuka priser. Förhoppningsvis sänks de snart men å andra sidan så är nypriserna +20-30% upp på bara något år så vi lär inte få se en minskning ner till priserna runt 2018... Även om priserna går ner med 20-30% igen.
 
Ja det är sjuka priser. Förhoppningsvis sänks de snart men å andra sidan så är nypriserna +20-30% upp på bara något år så vi lär inte få se en minskning ner till priserna runt 2018... Även om priserna går ner med 20-30% igen.
Svårt att se att utpriserna går ner men med lite tur kan det kanske bli bra prutläge.
Här kommer några bilder på 750 gixxern. Kommer ihåg hur jäkla gött den lät med Yoshimura slip-on, då var man ung och vacker. Nåja, ung iaf..😄
Gubben jag köpte hojen av var i 60-års åldern och pastor. Han hade haft hojen sen den var ny och kört ca 500 mil rätt upp med bra vankant på däcken som följd, platta som en pannkaka på hjässan 😆 Blev ett stopp hos däckmojen på vägen hem.
 

Bilagor

  • IMG_4708.jpeg
    IMG_4708.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 12
  • IMG_4707.jpeg
    IMG_4707.jpeg
    930.1 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:
Smutt, ser bekväm ut😀
Ja, det är den säkert. Av någon anledning verkar Bobber och Speedmaster ha det sämsta andrahandsvärdet av alla Triumph. Jag undrar om de inte är så populära. Bobber verkar mer eftertraktad än speedmaster. Den äldre modellen av Speedmaster var enligt mig 100% en cosum-mc. Den här nyaste är mer en blandning mellan custom och touringmaskin.
 
Jo, men en gammelhoj tar man ju det lite lugnt med. ;) Många tror det är ett monster, men inget kan vara mer fel. Motorn är väldigt snäll och lättkörd. Den drar silkeslent från 2000 varv och växlar man vid 6000 så är det väl typ bara 60 hk.
Men jag är glad att jag inte hade en när jag var 18. 😄
När man tänker tillbaka tycker man detta var rena dödsmaskinerna. Idag höjer man inte på ögonbrynen när en Adventure/grus hoj har samma HK som en tidig R1 hade. Man blir avtrubbad
 
Ja, det är den säkert. Av någon anledning verkar Bobber och Speedmaster ha det sämsta andrahandsvärdet av alla Triumph. Jag undrar om de inte är så populära. Bobber verkar mer eftertraktad än speedmaster. Den äldre modellen av Speedmaster var enligt mig 100% en cosum-mc. Den här nyaste är mer en blandning mellan custom och touringmaskin.
Begagnade cruisers är väl svårsålda generellt. Dels finns det massor, sen är det väl mest gubbar 65+ som köper den typen av hoj.
 
Grattis! Åker ju själv gammel-sprättar hoj men återkommer ofta till youtube-videor om 790/890 adventure r. Verkar vara sjukt bra grejer! 😍
Ja det är de. Hade en 1090 förut som jag var sjukt nöjd med och denna ska vara bättre på allt förutom väldigt långa motorvägsmarscher vilket jag ändå inte har ngn nytta av 😜

Skulle säga att desert x och 890 adv är klassledande just nu inom mellansegmentet och då tycker jag KTM vinner pga:
Bättre dämpning
Lägre pris
Lägre vikt och tyngdpunkt
Busenkel åtkomst till luftfiltret
Räcker med hasplåt och inga dyra tunga ”crashbars”
 
Senast ändrad:
Åkte GSXR för för ca 15 år sedan och har nu börjat snegla på att skaffa hoj igen. Jag är inte längre intresserad av att flänga runt på bakhjulet i 200 utan det handlar mer om att ha det lite gött och ta en tur till affären eller fiket. Jag har kikat på olika custom hojar typ ”caferacer” men tycker det är tveksam finish och trafiksäkerhet på många och har därför kommit in på Triumph Bonneville Bobber som ser ut att vara en skön oem cykel. Är det någon som har en uppfattning och kvalité på Triumph och körbarhet på bobbern?
Riktigt fin hoj men är man som mig 190 lång så blir den riktigt oskön även fast sadeln stod längst bak.
 
Riktigt fin hoj men är man som mig 190 lång så blir den riktigt oskön även fast sadeln stod längst bak.
Ja det verkar ju så, har kolat runt lite på nätet och många som säger samma sak. Jag är 185 och kommer oftast inte åka längre än 30-60 min mellan stoppen så det blir väl till att provköra och se hur det är.
 
  • Like
Reactions: M3a
Tillbaka
Topp