• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Grussäsongen har inte börjat än. Över 15 grader = plastraket. 😄
Min grussprättare i november förra året, sålde den i våras. Sugen på att testa en 701 enduro i höst.
76177B4B-A452-43A2-B367-E75F4BBCEC3E.jpeg

Gillar de nyare Africa twinarna men förstått att det har problem med att de vobblar lätt vid hastigheter 70-80 som verkar beror på däckval och stötdämpare. Var det någonting du upplevde?
 
Ni som kör Knox urbane PRO jackor, vad har ni för plagg över när det börjar bli lite kallare?
Är det någon här som kör Knox 3 i 1 jacka? :)
 
Gillar de nyare Africa twinarna men förstått att det har problem med att de vobblar lätt vid hastigheter 70-80 som verkar beror på däckval och stötdämpare. Var det någonting du upplevde?
Nej, det var inget jag märkte av. Men fjädringen är väldigt mjuk, så kanske om man kör med mycket packning utan att spänna upp fjädern på bakdämparen?
 
Ni som kör Knox urbane PRO jackor, vad har ni för plagg över när det börjar bli lite kallare?
Är det någon här som kör Knox 3 i 1 jacka? :)

Alltid underställ under västen, oavsett väder.
Blir det lite kyligare växlar jag över till underställ i ull och Rukka renwer softshell över knox västen.
Sen har man möjlighet att slänga över en mc-jacka, men då har jag hunnit ge upp säsongen 😜

 
Alltid underställ under västen, oavsett väder.
Blir det lite kyligare växlar jag över till underställ i ull och Rukka renwer softshell över knox västen.
Sen har man möjlighet att slänga över en mc-jacka, men då har jag hunnit ge upp säsongen 😜

Tack för tips!
Är softshell jackor generellt vindtäta eller är det just MC softshell?
 
Tack för tips!
Är softshell jackor generellt vindtäta eller är det just MC softshell?

Ja, det skulle jag säga men jag skulle inte hävda att de är helt vattentäta, däremot står emot lätt regn.
Rukkan jag länkade är anpassad för mc bruk så den står emot vatten, vind och ger lite värme :)
Det finns en hel del olika att välja på : )
 
Senast ändrad:
23 mil i ihållande regn pallade inte regnstället med.. Men så är det nog över 15 år gammalt oxå😁
Hojen trivdes iaf, men nu blir det till och beställa en uppsättning PilotRoad4, 5 eller 6or👍 Scorpionerna har gjort sitt....
IMG_20230806_144759.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20230806_162448.jpg
    IMG_20230806_162448.jpg
    405.5 KB · Visningar: 8
Behöver lite hjälp med hur jag ska tänka gällande detta:

Jag har idag en Tuono -20 som jag är otroligt nöjd med.
Men jag har börjat snegla på en helt ny istället. Egentligen en dum idé eftersom den nästan är identisk med min. Förutom lite större display, annan sving, lite designskillnad och en uppdaterad mjukvara för Öhlins-dämparna. De har också tagit bort kolfiber och ersatt med plast. Och priset har gått upp rejält.

Men det finns några nya 2022 till salu ca 40k billigare än -23. Nu kör dom kampanj så man får en Akra på köpet för 230.
2022-modellen med Akra går på ca 200.

Men nu till det svåra, oftast lever de olika modellerna ca 2 år. Nu har denna varit samma i tre år. Så det borde komma en uppdaterad variant på mässorna i vinter.
Men ingen vet något om detta.

Jag killgissar lite att dom kanske gör den starkare, för att vara likvärdiga Ducati Steeetfighter v4 med +200 hästar och BMW S1000R med +200.
Aprilia har ju 215 hästar i RSV4 och kan nog enkelt sätta i den i Tuono.
Men då lär den inte klassas som touring längre och blir sinnessjukt dyr att försäkra.

Hur skulle ni göra?
 
Behöver lite hjälp med hur jag ska tänka gällande detta:

Jag har idag en Tuono -20 som jag är otroligt nöjd med.
Men jag har börjat snegla på en helt ny istället. Egentligen en dum idé eftersom den nästan är identisk med min. Förutom lite större display, annan sving, lite designskillnad och en uppdaterad mjukvara för Öhlins-dämparna. De har också tagit bort kolfiber och ersatt med plast. Och priset har gått upp rejält.

Men det finns några nya 2022 till salu ca 40k billigare än -23. Nu kör dom kampanj så man får en Akra på köpet för 230.
2022-modellen med Akra går på ca 200.

Men nu till det svåra, oftast lever de olika modellerna ca 2 år. Nu har denna varit samma i tre år. Så det borde komma en uppdaterad variant på mässorna i vinter.
Men ingen vet något om detta.

Jag killgissar lite att dom kanske gör den starkare, för att vara likvärdiga Ducati Steeetfighter v4 med +200 hästar och BMW S1000R med +200.
Aprilia har ju 215 hästar i RSV4 och kan nog enkelt sätta i den i Tuono.
Men då lär den inte klassas som touring längre och blir sinnessjukt dyr att försäkra.

Hur skulle ni göra?
Kommer 2022 modellen göra dig nöjdare med hojen och lyckligare överlag?
Skulle svaret för mig vara ett självklart ”JA!” så skulle jag slå till. Annars så skulle jag behålla min tidigare mc och njuta av att ha en hoj du är otroligt nöjd med :)

Värt att påpeka är att detta är mitt tankesätt generellt kring klockor, är väldigt grön på motorcyklar så kanske missar någon aspekt kring service, ålders-värde-tapp, försäkringar osv :)
 
Behöver lite hjälp med hur jag ska tänka gällande detta:

Jag har idag en Tuono -20 som jag är otroligt nöjd med.
Men jag har börjat snegla på en helt ny istället. Egentligen en dum idé eftersom den nästan är identisk med min. Förutom lite större display, annan sving, lite designskillnad och en uppdaterad mjukvara för Öhlins-dämparna. De har också tagit bort kolfiber och ersatt med plast. Och priset har gått upp rejält.

Men det finns några nya 2022 till salu ca 40k billigare än -23. Nu kör dom kampanj så man får en Akra på köpet för 230.
2022-modellen med Akra går på ca 200.

Men nu till det svåra, oftast lever de olika modellerna ca 2 år. Nu har denna varit samma i tre år. Så det borde komma en uppdaterad variant på mässorna i vinter.
Men ingen vet något om detta.

Jag killgissar lite att dom kanske gör den starkare, för att vara likvärdiga Ducati Steeetfighter v4 med +200 hästar och BMW S1000R med +200.
Aprilia har ju 215 hästar i RSV4 och kan nog enkelt sätta i den i Tuono.
Men då lär den inte klassas som touring längre och blir sinnessjukt dyr att försäkra.

Hur skulle ni göra?
Samt tankmätare på de nya.. :)

Jag hade behållt till nästa år för att sedan köpa en 22/23 om man nu ska byta.
 
Behöver lite hjälp med hur jag ska tänka gällande detta:

Jag har idag en Tuono -20 som jag är otroligt nöjd med.
Men jag har börjat snegla på en helt ny istället. Egentligen en dum idé eftersom den nästan är identisk med min. Förutom lite större display, annan sving, lite designskillnad och en uppdaterad mjukvara för Öhlins-dämparna. De har också tagit bort kolfiber och ersatt med plast. Och priset har gått upp rejält.

Men det finns några nya 2022 till salu ca 40k billigare än -23. Nu kör dom kampanj så man får en Akra på köpet för 230.
2022-modellen med Akra går på ca 200.

Men nu till det svåra, oftast lever de olika modellerna ca 2 år. Nu har denna varit samma i tre år. Så det borde komma en uppdaterad variant på mässorna i vinter.
Men ingen vet något om detta.

Jag killgissar lite att dom kanske gör den starkare, för att vara likvärdiga Ducati Steeetfighter v4 med +200 hästar och BMW S1000R med +200.
Aprilia har ju 215 hästar i RSV4 och kan nog enkelt sätta i den i Tuono.
Men då lär den inte klassas som touring längre och blir sinnessjukt dyr att försäkra.

Hur skulle ni göra?
Ja det är sjukt vad priserna har gått upp från förra året på Aprilia.
Är det samma på andra märken också?
 
Någon som har tips på bra MC handlare i GBG-området (Falkenberg-Kungälv typ) som har bra med lagerhojar och gärna av olika fabrikat? är i rappet att börja med MC kort och tänkte ta en runda för att börja kika på potentiellt intressanta :)
 
Övningskörningen går framåt, känner mig trygg i trafik och var ute och körde landsväg igår. Tänker mycket på spårval men det känns som att det oftast är sunt förnuft.

Undrar dock, vid skymda kurvor känns det rimligare att hålla lite höger i körfältet snarare än att gå ut mot mittlinjen för att försöka skapa sikt (vid höger kurva). Vänsterkurvor är ju smidigare att hålla ut höger och ligga kvar där eller gå in mot mitten vid möte. Annars ligger jag mitt i körfältet hela tiden.

Öppna kurvor ska jag köra så raka som möjligt och då alltså skära - Ska jag strunta i att skapa sikt i skymda högerkurvor?

Lågfarten svårare även om jag klarar den 2 på 10 försök. Börjar tro att min hoj har för liten svängradie, en Suzuki 650SVX. Skulle nog haft en vanlig 650SV...
 
Övningskörningen går framåt, känner mig trygg i trafik och var ute och körde landsväg igår. Tänker mycket på spårval men det känns som att det oftast är sunt förnuft.

Undrar dock, vid skymda kurvor känns det rimligare att hålla lite höger i körfältet snarare än att gå ut mot mittlinjen för att försöka skapa sikt (vid höger kurva). Vänsterkurvor är ju smidigare att hålla ut höger och ligga kvar där eller gå in mot mitten vid möte. Annars ligger jag mitt i körfältet hela tiden.

Öppna kurvor ska jag köra så raka som möjligt och då alltså skära - Ska jag strunta i att skapa sikt i skymda högerkurvor?

Lågfarten svårare även om jag klarar den 2 på 10 försök. Börjar tro att min hoj har för liten svängradie, en Suzuki 650SVX. Skulle nog haft en vanlig 650SV...
Ett tips är att läsa igenom kapitel på ikorkortmc.se
Där kan du läsa om kurvtagning med illustrerande bilder.

Svängradien är inte för dålig, jag körde upp med sporthoj och det går fint det med. Det är bara träning som gäller. Nöt så mycket du kan.
Tänk också på att många videos pratar om att påbörja svängen vid högfartaprovet redan innan konorna. Det var inte tillåtet när jag körde upp då det ska vara ett överraskningsmoment (tänk bildörr som öppnas).
Lycka till!
 
Tillbaka
Topp