• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Övningskörningen går framåt, känner mig trygg i trafik och var ute och körde landsväg igår. Tänker mycket på spårval men det känns som att det oftast är sunt förnuft.

Undrar dock, vid skymda kurvor känns det rimligare att hålla lite höger i körfältet snarare än att gå ut mot mittlinjen för att försöka skapa sikt (vid höger kurva). Vänsterkurvor är ju smidigare att hålla ut höger och ligga kvar där eller gå in mot mitten vid möte. Annars ligger jag mitt i körfältet hela tiden.

Öppna kurvor ska jag köra så raka som möjligt och då alltså skära - Ska jag strunta i att skapa sikt i skymda högerkurvor?

Lågfarten svårare även om jag klarar den 2 på 10 försök. Börjar tro att min hoj har för liten svängradie, en Suzuki 650SVX. Skulle nog haft en vanlig 650SV...
Påbörja kurvan nära mittlinjen vid högerkurvor. Det ger både bättre sikt och en rakare linje. Ligger du till höger blir kurvan mycket snävare och du riskerar att driva ut i mötande körfält om farten är för hög eller om kurvan nyper mer än du räknat med.
Och det är mindre risk för grus en bit ut från högerkanten.
 
Senast ändrad:
Någon som kan gissa vad jag köpt idag😁

IMG_1785.jpeg
På ämnet, att inte ha fula reflexer kan verkligen ändra utseendet

IMG_1786.jpeg
 
Ett tips är att läsa igenom kapitel på ikorkortmc.se
Där kan du läsa om kurvtagning med illustrerande bilder.

Svängradien är inte för dålig, jag körde upp med sporthoj och det går fint det med. Det är bara träning som gäller. Nöt så mycket du kan.
Tänk också på att många videos pratar om att påbörja svängen vid högfartaprovet redan innan konorna. Det var inte tillåtet när jag körde upp då det ska vara ett överraskningsmoment (tänk bildörr som öppnas).
Lycka till!

Tack, du lugnade mig lite ang hojen. Ska försöka tänka på annat. Har svårt att komma ned riktigt i hastighet. 6 km/h ska ju inte räcka sägs det…
 
Tack, du lugnade mig lite ang hojen. Ska försöka tänka på annat. Har svårt att komma ned riktigt i hastighet. 6 km/h ska ju inte räcka sägs det…

Inte nog med att du ska kunna hantera motorcykeln så ska du också tänka taktiskt. Här kommer lite tips;

Med tanke på att du har svårt att komma ner i fart rekommenderar jag dig att strunta i banan till en början med och enbart öva krypkörning.

Steg 1, kör enbart rakt fram, blicken upp, knip lätt med knäna, grundgas och reglera hastighet med kopplingen.
Steg två, lägg till sväng på 130* ish
Steg tre, sväng 90*
Steg fyra, gör u sväng.
Steg 5, som bonus kan du köra i cirklar och snäva in mer och mer allt eftersom. Finns en uppsjö av övningar.

När du är nere i 4-5km/h så gå över till banan.
Här gäller samma som tidigare. Blicken högt, knip med knä, grundgas och reglera hastighet med kopplingen.

När du vrider runt så vrider du överkroppen och huvudet över axeln. Du kan också flytta rumpan lite åt sidan. Ett ytterligare tips är att pressa med foten mot fotpinnen. Ska du svänga vänster, tryck ner mot fotpinnen med höger fot. Om du är påväg att sätta ner foten, så kan du istället ge mer gas för att stabilisera motorcykeln. Gasen ger kraft och kommer rädda dig.

Vrid runt så att du är helt parallell med din startposition. Ett tips här är att när ditt framdäck är i linje med första konan så svänger du runt, detta gör att du kommer hamna mer till vänster mellan konerna vilket i sin tur gör det lättare att vrida runt nästa korna. Ta ut svängarna ordentligt.

Inspektören vill se att du är stabil och kan hantera problem som uppkommer.

En bild som visar hur den går vs hur jag kör den I rött (försökte rita upp det någorlunda iaf). Ju skickligare du blir, ju mindre kommer du behöva tänka taktiskt. Lycka till.
IMG_1805.jpeg
 
Senast ändrad:
Inte nog med att du ska kunna hantera motorcykeln så ska du också tänka taktiskt. Här kommer lite tips;

Med tanke på att du har svårt att komma ner i fart rekommenderar jag dig att strunta i banan till en början med och enbart öva krypkörning.

Steg 1, kör enbart rakt fram, blicken upp, knip lätt med knäna, grundgas och reglera hastighet med kopplingen.
Steg två, lägg till sväng på 130* ish
Steg tre, sväng 90*
Steg fyra, gör u sväng.
Steg 5, som bonus kan du köra i cirklar och snäva in mer och mer allt eftersom. Finns en uppsjö av övningar.

När du är nere i 4-5km/h så gå över till banan.
Här gäller samma som tidigare. Blicken högt, knip med knä, grundgas och reglera hastighet med kopplingen.

När du vrider runt så vrider du överkroppen och huvudet över axeln. Du kan också flytta rumpan lite åt sidan. Ett ytterligare tips är att pressa med foten mot fotpinnen. Ska du svänga vänster, tryck ner mot fotpinnen med höger fot. Om du är påväg att sätta ner foten, så kan du istället ge mer gas för att stabilisera motorcykeln. Gasen ger kraft och kommer rädda dig.

Vrid runt så att du är helt parallell med din startposition. Ett tips här är att när ditt framdäck är i linje med första konan så svänger du runt, detta gör att du kommer hamna mer till vänster mellan konerna vilket i sin tur gör det lättare att vrida runt nästa korna. Ta ut svängarna ordentligt.

Inspektören vill se att du är stabil och kan hantera problem som uppkommer.

En bild som visar hur den går vs hur jag kör den I rött (försökte rita upp det någorlunda iaf). Ju skickligare du blir, ju mindre kommer du behöva tänka taktiskt. Lycka till.
IMG_1805.jpeg
En grej angående att flytta rumpan.
Vet inte om det spelar roll med nya uppkörningen, men förr när man hade garagevändningen var det fördelaktigt att göra tvärt om.
Den gick ut på att man ledde cykeln med max styrutslag i en halvcirkel, sedan skulle man kunna vända runt inom denna halvcirkel + typ en decimeter.
Genom att luta cykeln innåt blir minsta möjliga radie mindre, så man fick lite mer marginal.
 
Ni som kör Knox urbane PRO jackor, vad har ni för plagg över när det börjar bli lite kallare?
Är det någon här som kör Knox 3 i 1 jacka? :)
Jag har bara (cross / Mtb) kläder från Fox numera. De sitter bra och är täta samt ganska billiga när de har rea. Alla deras kläder är gjorda för körposition vilket gör att de sitter kanon under mc-körning.

Idag hade jag helventilerad crosströja vilket var alldeles för kallt. Imorgon kommer jag ha en Fox Ranger 2.5 lager - jacka. Den tål mycket regn, är vindtät och någorlunda tunn.
 
Johans MC, Ahlqvist, CEC Motorcycles och Probike är ett par att kolla in.
Johans mc har flest hojar, men jag tycker de är ganska oengagerade som säljare. Om du gillar BMW så ligger deras butik nära Johans Mc.

Jag köpte min på CEC och den säljaren som hanterade mig var sjukt trevlig och smidig att ha att göra med.
 
Jag har bara (cross / Mtb) kläder från Fox numera. De sitter bra och är täta samt ganska billiga när de har rea. Alla deras kläder är gjorda för körposition vilket gör att de sitter kanon under mc-körning.

Idag hade jag helventilerad crosströja vilket var alldeles för kallt. Imorgon kommer jag ha en Fox Ranger 2.5 lager - jacka. Den tål mycket regn, är vindtät och någorlunda tunn.
Vilken storlek kör du på din Knox jacka kontra fox ranger 2.5? :)

Vart brukar du köpa dina fox kläder? :)
 
Vilken storlek kör du på din Knox jacka kontra fox ranger 2.5? :)

Vart brukar du köpa dina fox kläder? :)
Knox: 3XL
Fox: 2XL (men XL hade passat bättre, 2XL är lite för slapp egentligen).
Trodde jag skulle behöva tjock tröja under skalet för vinterperioden men det behövdes inte i vintras.

Foxracing.se

Denna har jag oftast. Tål en hel del regn.
 
Senast ändrad:
IMG_0106.jpeg

En annan helt orelaterad grej:
Det är ju trevligt när folk vinkar/hälsar, men jävlar vad det hälsas. Ofta hälsas det även när ”mötet” sker vid tvåfilig väg i vardera riktning med barriär emellan.

Eftersom mitt första prio inte är att hålla utkik efter motorcyklar som kommer mötande 10m åt vänster på andra sidan barriären så missar jag ofta detta. Bör jag skämmas? Hur tänker ni?
 
Johans mc har flest hojar, men jag tycker de är ganska oengagerade som säljare. Om du gillar BMW så ligger deras butik nära Johans Mc.

Jag köpte min på CEC och den säljaren som hanterade mig var sjukt trevlig och smidig att ha att göra med.
Har tyvärr inte haft så mycket bra erfarenhet av säljarna i någon av butikerna.
Mitt tips är att gå dit för att titta och prova och sedan göra hemläxa.

Christoffer på Adrenaline är dock grym, men ligger en bit från Västkusten..
 
En annan helt orelaterad grej:
Det är ju trevligt när folk vinkar/hälsar, men jävlar vad det hälsas. Ofta hälsas det även när ”mötet” sker vid tvåfilig väg i vardera riktning med barriär emellan.

Eftersom mitt första prio inte är att hålla utkik efter motorcyklar som kommer mötande 10m åt vänster på andra sidan barriären så missar jag ofta detta. Bör jag skämmas? Hur tänker ni?
Personligen går min gräns också där, motorväg/motortrafikled går bort. Men tycker inte generellt det hälsas så mycket där ändå?
Kanske jag som missar också :p
 
Knox: 3XL
Fox: 2XL (men XL hade passat bättre, 2XL är lite för slapp egentligen).
Trodde jag skulle behöva tjock tröja under skalet för vinterperioden men det behövdes inte i vintras.

Foxracing.se

Denna har jag oftast. Tål en hel del regn.
Har du knox urbane PRO 2 eller 3?
Har lärt mig att 3:an är mer generös i storleken än 2:an.

Hittade den på bra rea hos Fox så blir en beställning! 🤩
 
IMG_0106.jpeg

En annan helt orelaterad grej:
Det är ju trevligt när folk vinkar/hälsar, men jävlar vad det hälsas. Ofta hälsas det även när ”mötet” sker vid tvåfilig väg i vardera riktning med barriär emellan.

Eftersom mitt första prio inte är att hålla utkik efter motorcyklar som kommer mötande 10m åt vänster på andra sidan barriären så missar jag ofta detta. Bör jag skämmas? Hur tänker ni?
Är det barriär imellan går det bort för mig med. Eventuellt att det hälsas på en 2+1-väg om man mot all förmodan skulle befinna sig på en sådan, men då är man också närmre mötande.
 
Personligen går min gräns också där, motorväg/motortrafikled går bort. Men tycker inte generellt det hälsas så mycket där ändå?
Kanske jag som missar också :p
Du missar nog. 😂
Det kanske är jag som har kort minne, men jag tycker det vinkas som aldrig förr. Trevligt, men prio ett är ju att ha koll på vad idiotin i bilen framför/bakom/bredvid gör.
 
Har du knox urbane PRO 2 eller 3?
Har lärt mig att 3:an är mer generös i storleken än 2:an.

Hittade den på bra rea hos Fox så blir en beställning! 🤩
Jag har Urban Pro 2. Köpte den på Johans mc, de hade alla storlekar hemma så jag kunde prova.

Jag har typ 4 olika Fox-jackor och en väst. Alla är kanon.
 
IMG_0106.jpeg

En annan helt orelaterad grej:
Det är ju trevligt när folk vinkar/hälsar, men jävlar vad det hälsas. Ofta hälsas det även när ”mötet” sker vid tvåfilig väg i vardera riktning med barriär emellan.

Eftersom mitt första prio inte är att hålla utkik efter motorcyklar som kommer mötande 10m åt vänster på andra sidan barriären så missar jag ofta detta. Bör jag skämmas? Hur tänker ni?
HAHAHAHAHAHAHA

Jag tycker som du faktiskt, reflekterade över det i helgen när jag körde.
Jag försöker alltid hälsa tbx å hälsar oftast när jag möter en annan MC, helt oberoende av fabrikat/typ (min erfarenhet är att sporthojar oftast inte hälsar eller ens hälsar tbx men jag fortsätter lyfta handen när jag möter de).
Jag hälsar när vi kör 'bredvid varandra', har vi ett räcke mellan oss eller annat avståndsläggande så tar jag inte initiativ till en hälsning å besvarar endast ifall jag känner att jag kan släppa styret utan att behöva tänka på det. Säkerheten först!
Har märkt att folk gärna hälsar i korsningar också, när de står stilla å en själv svänger 90 grader....
 
HAHAHAHAHAHAHA

Jag tycker som du faktiskt, reflekterade över det i helgen när jag körde.
Jag försöker alltid hälsa tbx å hälsar oftast när jag möter en annan MC, helt oberoende av fabrikat/typ (min erfarenhet är att sporthojar oftast inte hälsar eller ens hälsar tbx men jag fortsätter lyfta handen när jag möter de).
Jag hälsar när vi kör 'bredvid varandra', har vi ett räcke mellan oss eller annat avståndsläggande så tar jag inte initiativ till en hälsning å besvarar endast ifall jag känner att jag kan släppa styret utan att behöva tänka på det. Säkerheten först!
Har märkt att folk gärna hälsar i korsningar också, när de står stilla å en själv svänger 90 grader....
Min upplevelse är precis motsatt, sporthojar hälsar alltid och många trötta gubbar på glidare orkar inte 😅
Kanske beror på att man själv kör sport?
Jag hälsar också alltid på alla, oavsett vad för hoj personen kör.
 
Tillbaka
Topp