spruff
Basic
Påbörja kurvan nära mittlinjen vid högerkurvor. Det ger både bättre sikt och en rakare linje. Ligger du till höger blir kurvan mycket snävare och du riskerar att driva ut i mötande körfält om farten är för hög eller om kurvan nyper mer än du räknat med.Övningskörningen går framåt, känner mig trygg i trafik och var ute och körde landsväg igår. Tänker mycket på spårval men det känns som att det oftast är sunt förnuft.
Undrar dock, vid skymda kurvor känns det rimligare att hålla lite höger i körfältet snarare än att gå ut mot mittlinjen för att försöka skapa sikt (vid höger kurva). Vänsterkurvor är ju smidigare att hålla ut höger och ligga kvar där eller gå in mot mitten vid möte. Annars ligger jag mitt i körfältet hela tiden.
Öppna kurvor ska jag köra så raka som möjligt och då alltså skära - Ska jag strunta i att skapa sikt i skymda högerkurvor?
Lågfarten svårare även om jag klarar den 2 på 10 försök. Börjar tro att min hoj har för liten svängradie, en Suzuki 650SVX. Skulle nog haft en vanlig 650SV...
Och det är mindre risk för grus en bit ut från högerkanten.
Senast ändrad: