• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

@snoozarn @yonsson Kan inte gå in på detaljer då allt var ett missförstånd (inte från min sida).
Jag stod helt still vid rödljus, och för att göra en lång historia kort så gjorde polisen ett rejält misstag som jag fick lida för.
Men inga böter, eller fysiska skador på mig verkar det som just nu. Hojen verkar ha klarat sig också.
Kan inte gå in på mer nu men jag var 100% oskyldig iallafall.
Skönt att höra både du och hojen är ok i alla fall!

Hjälp mig och tänk uppkörning.

Kommer till korsning. Jag ska svänga höger. Körfältet har pil höger och rakt fram.

Ligger ni till höger då? Eller mitt i?

Döda vinkeln, den kan man inte titta för mycket i va? Tänker i stadstrafik och svänga. Även om grönt och i rätt körfält ändå kolla döda?

Senast ändrad:
IMG_0236.jpeg

Väntar på @Oliver
Blev ändå några mil och en riktigt trevligt lunch! 🤩🤩🤩 @yonsson
71482369543__F9758114-01C0-42F2-AE84-296FF3DC4B04.jpeg

Hjälp mig och tänk uppkörning.

Kommer till korsning. Jag ska svänga höger. Körfältet har pil höger och rakt fram.

Ligger ni till höger då? Eller mitt i?

Döda vinkeln, den kan man inte titta för mycket i va? Tänker i stadstrafik och svänga. Även om grönt och i rätt körfält ändå kolla döda?
Jag försöker alltid att visa tydligt vart jag är på väg, högersväng i korsning eller på väg håller jag långt till höger. Likadant vid vänstersväng, ut till vänster så bilar kan passera till höger om man måste vänta på nåt annat fordon.

Det är en av dom få saker som körkortsläraren lyckades trycka in i huvudet .. Man ska tydligt visa vad man är på väg att göra, gäller även bil. Han gav sig inte utan att vi dammade ur några rännstenar medans vi övningskörde. :)

Döda vinkeln ska man väl också veta om, men den är ju ganska liten på en hoj. Och om du placerar dig rätt så finns det mindre plats för olustigheter vid sidan om dig.

Grundregeln när man kör hoj är att ingen, absolut ingen ser dig och allt annat i trafiken vill döda dig.
Även om du har ögonkontakt med nån bilförare som ska svänga ut, så kan du lugnt räkna med att den kör ut framför dig ca 50 % av gångerna. Så var beredd att göra undanmanöver och/eller bromsa hårt vid varje korsning, vägskäl, filbyte osv osv

20230827_102415.jpg

Blev en fin tur idag på Guzzin. Härligt väder i kombination med härlig hoj. Augusti har varit bra mycket mer hojvänlig än juni/juli.

Kommer tyvärr behöva skiljas från den pga s.k ändrade familjeförhållanden. Så letar ni efter en V85tt i fint skick i Skåne så skicka ett PM.

Jag försöker alltid att visa tydligt vart jag är på väg, högersväng i korsning eller på väg håller jag långt till höger. Likadant vid vänstersväng, ut till vänster så bilar kan passera till höger om man måste vänta på nåt annat fordon.

Det är en av dom få saker som körkortsläraren lyckades trycka in i huvudet .. Man ska tydligt visa vad man är på väg att göra, gäller även bil. Han gav sig inte utan att vi dammade ur några rännstenar medans vi övningskörde. :)

Döda vinkeln ska man väl också veta om, men den är ju ganska liten på en hoj. Och om du placerar dig rätt så finns det mindre plats för olustigheter vid sidan om dig.

Grundregeln när man kör hoj är att ingen, absolut ingen ser dig och allt annat i trafiken vill döda dig.
Även om du har ögonkontakt med nån bilförare som ska svänga ut, så kan du lugnt räkna med att den kör ut framför dig ca 50 % av gångerna. Så var beredd att göra undanmanöver och/eller bromsa hårt vid varje korsning, vägskäl, filbyte osv osv
Spännande. Vet inte hur de lär ut nu för tiden så jag tycker @Ejnork ska fråga trafikläraren. Jag gör tvärt om ifall det är rödljus. Alltid i mitten av filen jag ska använda. Ligger man åt vänster/höger så kan någon som ska rakt fram få för sig att ”låna” filen och klippa mig i sidan. Beror på situationen men grundregeln är att man äger hela bredden av filen man ligger i.

Tror också det är så, vid körfältsindelning kan man alltid ligga mitt i. ”Äga” fältet. Håller man till höger i ett sånt fält kan någon klämma sig förbi på vänster sida.

Uppkörningen närmar sig så de mest avlägsna funderingarna uppstår.

Tog kortet i april och fick lära mig att vid eget körfält placerar man sig i mitten. Annars placera dig lite åt höger/vänster.

”Överdriv inte” fick jag höra en del gånger. Kör som du brukar när du kör bil men va lite extra uppmärksamhet och håll såklart hastigheten. Kör inte för långsamt, många som kuggar på det har man hört.

Jag hade förmånen att en av mina trafiklärare bytte tjänst från förarprövare på trafikverket till trafiklärare. Ställde många frågor om hur hans fd kollegor resonerade i olika situationer som var till god hjälp.

Du fixar det 🤙😎

Tog kortet i april och fick lära mig att vid eget körfält placerar man sig i mitten. Annars placera dig lite åt höger/vänster.

”Överdriv inte” fick jag höra en del gånger. Kör som du brukar när du kör bil men va lite extra uppmärksamhet och håll såklart hastigheten. Kör inte för långsamt, många som kuggar på det har man hört.

Jag hade förmånen att en av mina trafiklärare bytte tjänst från förarprövare på trafikverket till trafiklärare. Ställde många frågor om hur hans fd kollegor resonerade i olika situationer som var till god hjälp.

Du fixar det 🤙😎
Tack, då fortsätter jag ligga mitt i i liknande korsningar även om jag ska åka till höger - det är så du lärt dig?

Vid väjningsplikt osv placerar jag mig åt det håll jag ska.

Skärmavbild 2023-08-28 kl. 14.07.59.png

Körde Monstret till service och vinterförvaring. Det var en längre runda i samband med det. Skönt väder med högluften som börjar komma in i samband med sensommaren.

Även 748 R:en fick en tur i samband med besiktning för en dryg vecka sedan. Har ägt den i över 20 år. Använder den fortfarande, men inte lika ofta som förr. Trivs bäst på bana eller öppna landsvägar i högre tempo i brist på det förstnämnda.

Bilagor

• IMG_8156.jpeg
    IMG_8156.jpeg
    464.6 KB · Visningar: 7
Körde Monstret till service och vinterförvaring. Det var en längre runda i samband med det. Skönt väder med högluften som börjar komma in i samband med sensommaren.

Även 748 R:en fick en tur i samband med besiktning för en dryg vecka sedan. Har ägt den i över 20 år. Använder den fortfarande, men inte lika ofta som förr. Trivs bäst på bana eller öppna landsvägar i högre tempo i brist på det förstnämnda.
IMG_0482 3.jpg

Saknar min gamla 748:a, första riktiga sporthojen jag ägde. Min 1198:a har inte ens startats i år, tror inte det blir nån körning med den den här säsongen - håller mig till Scramblern och KTM:en i Sverige tror jag. Borde kanske sälja den här, men det är roligare att ha den kvar än pengar på banken :)

IMG_0482 3.jpg

Saknar min gamla 748:a, första riktiga sporthojen jag ägde. Min 1198:a har inte ens startats i år, tror inte det blir nån körning med den den här säsongen - håller mig till Scramblern och KTM:en i Sverige tror jag. Borde kanske sälja den här, men det är roligare att ha den kvar än pengar på banken :)

En sporthoj under rätt förutsättningar ger en helt annan körupplevelse så det väger upp en hel del. När man var yngre brydde man sig inte så mycket om komfort på landsvägsturer. Numera är man mer selektiv när och hur man använder 748:an på gott och ont.

Efter så många år är 748:an inte skyldig mig något. Tvärt om har jag många fina minnen. Jag ser till att den är servad och besiktad och redo för användning.

Kör mest med Monstret. Den är en bra kompromiss men fortfarande en naken och rå körupplevelse enligt gamla skolan.

Behöver du inte pengarna och njuter av 1198:an de gånger du kör den så låt den stå kvar.

Nästan en vecka sen vi anordnade vårt dagrally nu.. Men några bilder, bättre sent än aldrig. 😉
I lördags med hot av regn kom det iaf 91 startande och deltog😃
Dom fick kämpa med frågor och tävlingar på 5 stationer längs rundan på lite drygt 11mil👍
IMG_20230826_105505.jpg
IMG_20230826_112057.jpg
IMG_20230826_122816.jpg
IMG_20230826_154938.jpg

Bilagor

• IMG_20230826_112126.jpg
    IMG_20230826_112126.jpg
    2.1 MB · Visningar: 4
  • IMG_20230826_145139.jpg
    IMG_20230826_145139.jpg
    2.1 MB · Visningar: 4
  • IMG_20230826_145210.jpg