• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Gummo

Joker
2-Faktor
Nåt sånthär + ett par TKC-80 och lite matt färg tänkte jag @Roger.SWE .
IMG_8073.jpeg
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Deppigt.... Vad händer?

Någon som har några roliga planer för 2024? Ny hoj? Resor? Annat?
Själv har jag fått hem lite roliga prylar som ska på hojen:

SPI10.A172_Z1.jpg


spider_quick_release_fuel_tank_cap_1_1024x1024.png


Skärmavbild 2024-01-07 kl. 14.22.40.png


Skärmavbild 2024-01-07 kl. 14.24.23.png


Och lite annat kul.
Det är dyrt när det är vinter..... :)
Suget efter banhoj har kommit tillbaka, men nyköpt hus gör att det prioriteras annat. Har börjat fundera på om lite offroad i Skottland/Wales skulle kunna vara lite skoj i vår/sommar.
Utöver det borde jag vårda lite drivlina på hojen, ovan nämnda hus tar dock tiden från det också :p
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nu har jag frigjort mig från dyra reparationer på bostadsrätt, villa och bil så i år blir det av med ett mc-köp. Trots allt är det snart 50 år sedan jag köpte min MotoGuzzi 125:a och innan dess några moppar som gick sönder snabbt i grusgropen. Efter snutjagen på en Husqvarna 400" med vobblande bakhjul blev det för ett par år sedan ordning på pöjken med A-kort men ingen mc. Jag har samlat in tankar och åsikter från kompisar som kör hoj. Deras förnuft står inte i samklang med min uppväxt då förlängda framgafflar på BSA. Norton, Triumph och diverse hemmabyggen var det enda tänkbara. Jag har ännu inte bestämt mig men inom 3 månader har jag köpt en egen mc som ska föra mig framåt utan att jag dör. Några modeller som finns i det största suget är Triumph Speedmaster, Honda VFR 800, Triumph Tiger 900, Triumph Street twin 900, Triumph Bonneville 900/1200 och kanske några till, kanske Triumph streettriple R? Jag vill gärna kunna köra långt med plats för övernattning i det fria. Gärna kunna skjutsa så finns det värmehandtag och värmesäten är en fördel. En del mc tycker jag är fula och tråkiga men praktiska. Andra är coola och helt rätt för dagsutflykter. Drömmer också om att tuffa fram i Europa och ibland tuffa tag på grusvägen. Det finns inte en mc som fixar allt så vi får se om det är känslan eller förnuftet som tillåts vinna.
 
Senast ändrad:

St Maxime

KS Explorers Club
I sedvanlig ordning efterfrågas hjälp och smakråd. I hopp om att ”överleva” vintern så surfas motorcykel som aldrig förr.

Jag är inte särskilt kunnig på området, men vill ha ngt som är så problemfritt som möjligt och inte kostar en förmögenhet (tänk motsvara gammal V70 på bilsidan - vilket jag för övrigt kör).

Har idag en MT07 som jag tycker extremt mkt om men vill ha ngt som erbjuder mer komfort för en passagerare och som jag samtidigt finner snygg. Väldigt sugen på en Triumph Bonnevielle T100/T120 rent utseendemässigt så gärna ngt åt det hållet. Begagnad funkar hur bra som helst och budget inte över 90.000 kr (helst en bra bit under om det är möjligt)

Vad ska jag titta på?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag frigjort mig från dyra reparationer på bostadsrätt, villa och bil så i år blir det av med ett mc-köp. Trots allt är det snart 50 år sedan jag köpte min MotoGuzzi 125:a och innan dess några moppar som gick sönder snabbt i grusgropen. Efter snutjagen på en Husqvarna 400" med vobblande bakhjul blev det för ett par år sedan ordning på pöjken med A-kort men ingen mc. Jag har samlat in tankar och åsikter från kompisar som kör hoj. Deras förnuft står inte i samklang med min uppväxt då förlängda framgafflar på BSA. Norton, Triumph och diverse hemmabyggen var det enda tänkbara. Jag har ännu inte bestämt mig men inom 3 månader har jag köpt en egen mc som ska föra mig framåt utan att jag dör. Några modeller som finns i det största suget är Triumph Speedmaster, Honda VFR 800, Triumph Tiger 900, Triumph Street twin 900, Triumph Bonneville 900/1200 och kanske några till, kanske Triumph streettriple R? Jag vill gärna kunna köra långt med plats för övernattning i det fria. Gärna kunna skjutsa så finns det värmehandtag och värmesäten är en fördel. En del mc tycker jag är fula och tråkiga men praktiska. Andra är coola och helt rätt för dagsutflykter. Drömmer också om att tuffa fram i Europa och ibland tuffa tag på grusvägen. Det finns inte en mc som fixar allt så vi får se om det är känslan eller förnuftet som tillåts vinna.
IMG_0690.jpeg

890 SMT kanske? Finns högre kåpa att sätta på för längre turer. Bra ös i den och väldigt bekväm.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I sedvanlig ordning efterfrågas hjälp och smakråd. I hopp om att ”överleva” vintern så surfas motorcykel som aldrig förr.

Jag är inte särskilt kunnig på området, men vill ha ngt som är så problemfritt som möjligt och inte kostar en förmögenhet (tänk motsvara gammal V70 på bilsidan - vilket jag för övrigt kör).

Har idag en MT07 som jag tycker extremt mkt om men vill ha ngt som erbjuder mer komfort för en passagerare och som jag samtidigt finner snygg. Väldigt sugen på en Triumph Bonnevielle T100/T120 rent utseendemässigt så gärna ngt åt det hållet. Begagnad funkar hur bra som helst och budget inte över 90.000 kr (helst en bra bit under om det är möjligt)

Vad ska jag titta på?
Jag har kört Vättern runt några gånger på min Triumph Thruxton, funkade OK men varken Bonny eller Thruxton är komforthojar. De är inga raketer heller. Ganska billiga att äga däremot.
 

St Maxime

KS Explorers Club
Jag har kört Vättern runt några gånger på min Triumph Thruxton, funkade OK men varken Bonny eller Thruxton är komforthojar. De är inga raketer heller. Ganska billiga att äga däremot.
Tack för feedback.

Jag uttryckte mig eventuellt lite slarvigt. Kommer aldrig få med mig fru eller dotter på några längre turer tror jag. Handlar mer om att dem ska tycka att dem sitter någorlunda mysigt om vi åker en timme (sonen tycker att åka båge är kul/coolt även om han var tvungen att sitta på spikar 😄). Tjejerna i familjen föredrar vespan vilket jag kan förstå men vill åtminstone att MC:n ska närma sig i lockelse.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Suget efter banhoj har kommit tillbaka, men nyköpt hus gör att det prioriteras annat. Har börjat fundera på om lite offroad i Skottland/Wales skulle kunna vara lite skoj i vår/sommar.
Utöver det borde jag vårda lite drivlina på hojen, ovan nämnda hus tar dock tiden från det också :p
Du kan väl bygga ett stort garage vid huset? Då kan du lägga på lite extra för "hus-utgifter" ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Beror väl på vad man jämför med och hur man definierar det. Pratar vi finish så finns märken med bättre finish och passform på grejerna.
Finish spelar mig inte så stor roll. Då är det viktigare med driftsäkerhet. Robusta byggen som aldrig krånglar. Där jag kommer att ha den finns återförsäljare för HD och KTM så märket är inte fel.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Sugen på att köra MC nu, trött på vintern..
Aprilla Tuono V4 hade varit kul att provköra, visst har vi någon ägare till en sån i tråden ?
Funkar den till lite längre turer/touring eller är det endast för söndagsbus?
IMG_1890.jpeg
Väldigt populär, fungerar till bägge. Många som kört långresor med - finns ju även en touring version nuförtiden.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Sugen på att köra MC nu, trött på vintern..
Aprilla Tuono V4 hade varit kul att provköra, visst har vi någon ägare till en sån i tråden ?
Funkar den till lite längre turer/touring eller är det endast för söndagsbus?
IMG_1890.jpeg
Jag äger en och älskar den, har väl kört som mest aktiv körning ca 5 timmar. Det är den roligaste hojen jag har haft.
Har kört mest "snabbare" hojar och tycker denna är roligast, framförallt pga det brutala vridet när man gasar, men även ljudet och att den är väldigt lätt att köra aktivt med. Den har även farthållare som är väldigt skönt när man kör raka vägar och behöver vila handleden lite.

Jag har köpt nya rearsets för jag vill få bak fötterna lite. Jag har också lite svårt att hitta rätt vinkel på armarna och styret men ska laborera lite med det i vår.

Sen är den "billig" också eftersom det är en touringhoj enligt försäkringsbolagen.

Vad har du kört/ägt för hojar tidigare? Vad gillar du och vad gillar du inte?
Fråga på om du undrar över något.
 
Topp