Som
@Khoma skriver så får man rejäl rabatt när man köper via handlare som har märkesförsäkring.
Till exempel så har Svedea det så det skilde ungefär 2000 per år om jag minns rätt mot min nya som jag inte har "handlarrabatt" på.
@Scipio Det är ganska störigt, oftast är det ju de snabba och dyraste hojarna som de inte visar kostnad för online.
Man får göra en egen lista för att kunna få en överblick.
Honda VFR 1200 är ju en "riktig" touringhoj, och eftersom de går på historiken över olyckor osv per modell så gissar jag att det nästan bara är äldre som väljer en sådan hoj, och när man är äldre så kör man (oftast) lugnare än om man är yngre.
Jag minns när KTM Superduke kom, de hade ingen statistik på den, men eftersom det var en nakenhoj med över 170 (?) hästar och hade texten "Ready to race" skrivet på hojen så kostade den multum att försäkra initialt.
En annan hoj som är märklig är Triumph Daytona 675, först kostade den som en försäkring för en 600 kubik, men eftersom de flesta kraschade med den första året så tror jag att den låg runt 30 000 per år i försäkring. Så den självdog lite och folk köpte Street triple 675 istället som var billig i försäkring.
De sista åren jag har kollat så har Svedea oftast varit bäst. Tar man tex IF så är de oftast galet dyra. BilsportMC ligger oftast någon tusenlapp över Svedea vilket är synd för de är ju enda bolaget som faktiskt uppmuntrar vår "livsstil" med hojar och fina bilar.