• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

MrJL

Omega
2-Faktor
Allt är väl relativt antar jag. 1000kr/mån året om i helförsäkring för mig som är över 40 och bor i GBG för en från år 2020.
Man får ner priset en del om man köper av handlare, sen får man också 10% om man är medlem i SMC.
Märkligt att du får så hög kostnad, jag gav runt 7000 för min 2020 och bor i Stockholm.

Min Suzuki kostade runt 28000 per år, och den hade "bara" 165 hästar... Tuonon har runt 175...
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Allt är väl relativt antar jag. 1000kr/mån året om i helförsäkring för mig som är över 40 och bor i GBG för en från år 2020.
Well, jag vill nog också påstå att den är billig eller så är Duke'n ovanligt dyr, är själv sugen på 890R men detta känns ju lite skevt.
2023 v4 1100 Factory 8071kr/år
2023 KTM Duke 890R 10423kr/år

32år, bor inte i någon storstad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man får ner priset en del om man köper av handlare, sen får man också 10% om man är medlem i SMC.
Märkligt att du får så hög kostnad, jag gav runt 7000 för min 2020 och bor i Stockholm.

Min Suzuki kostade runt 28000 per år, och den hade "bara" 165 hästar... Tuonon har runt 175...
Vad menar du med att man får ner priset om man köper av handlare? Hur då? Att SMC ger 10% hos vissa försäkringsbolag har jag koll på.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man får ner priset en del om man köper av handlare, sen får man också 10% om man är medlem i SMC.
Märkligt att du får så hög kostnad, jag gav runt 7000 för min 2020 och bor i Stockholm.

Min Suzuki kostade runt 28000 per år, och den hade "bara" 165 hästar... Tuonon har runt 175...
Beror väl på vilket bolag man kollar kanske. Kollade bara Svedea snabbt. Är 43 år och bor i GBG men inte i centrum. Valde ”inlåst, full skyddsutrustning, enda föraren”.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Appropå mc-försäkringar är det märkligt att det fortfarande är så hemligt vad en försäkring kostar. Jag skulle gärna vilja ha en komplett lista över alla mc, årsmodeller, motorstyrka m.m. så man kan se och jämföra.

Nu har jag inte bett handlarna ta fram försäkringskostnaden alla gånger jag tittat, men senast skulle jag få betala 2850 kr/år i helförsäkring för en Honda VFR 1200 på 170 hk. Den skulle jag göra ihjäl mig på, trots det kostar försäkringen knappt någonting. Nu närmar jag mig pensionsålder och är skriven på en mindre ort mellan två stora. Det spelar roll men lite märkligt är det att premien är så låg för mig, då det var över 40 år sedan jag körde lätt mc. Tung mc i trafik har jag ingen erfarenhet av alls. Jag är medlem i SMC så det påverkade säkert att premien blev lägre men så lågt i förhållande till premierna ni nämner här, är närmast otroligt stor skillnad.
 
Senast ändrad:

MrJL

Omega
2-Faktor
Vad menar du med att man får ner priset om man köper av handlare? Hur då? Att SMC ger 10% hos vissa försäkringsbolag har jag koll på.
Som @Khoma skriver så får man rejäl rabatt när man köper via handlare som har märkesförsäkring.
Till exempel så har Svedea det så det skilde ungefär 2000 per år om jag minns rätt mot min nya som jag inte har "handlarrabatt" på.


@Scipio Det är ganska störigt, oftast är det ju de snabba och dyraste hojarna som de inte visar kostnad för online.

Man får göra en egen lista för att kunna få en överblick.
Honda VFR 1200 är ju en "riktig" touringhoj, och eftersom de går på historiken över olyckor osv per modell så gissar jag att det nästan bara är äldre som väljer en sådan hoj, och när man är äldre så kör man (oftast) lugnare än om man är yngre.
Jag minns när KTM Superduke kom, de hade ingen statistik på den, men eftersom det var en nakenhoj med över 170 (?) hästar och hade texten "Ready to race" skrivet på hojen så kostade den multum att försäkra initialt.

En annan hoj som är märklig är Triumph Daytona 675, först kostade den som en försäkring för en 600 kubik, men eftersom de flesta kraschade med den första året så tror jag att den låg runt 30 000 per år i försäkring. Så den självdog lite och folk köpte Street triple 675 istället som var billig i försäkring.

De sista åren jag har kollat så har Svedea oftast varit bäst. Tar man tex IF så är de oftast galet dyra. BilsportMC ligger oftast någon tusenlapp över Svedea vilket är synd för de är ju enda bolaget som faktiskt uppmuntrar vår "livsstil" med hojar och fina bilar.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Som @Khoma skriver så får man rejäl rabatt när man köper via handlare som har märkesförsäkring.
Till exempel så har Svedea det så det skilde ungefär 2000 per år om jag minns rätt mot min nya som jag inte har "handlarrabatt" på.


@Scipio Det är ganska störigt, oftast är det ju de snabba och dyraste hojarna som de inte visar kostnad för online.

Man får göra en egen lista för att kunna få en överblick.
Honda VFR 1200 är ju en "riktig" touringhoj, och eftersom de går på historiken över olyckor osv per modell så gissar jag att det nästan bara är äldre som väljer en sådan hoj, och när man är äldre så kör man (oftast) lugnare än om man är yngre.
Jag minns när KTM Superduke kom, de hade ingen statistik på den, men eftersom det var en nakenhoj med över 170 (?) hästar och hade texten "Ready to race" skrivet på hojen så kostade den multum att försäkra initialt.

En annan hoj som är märklig är Triumph Daytona 675, först kostade den som en försäkring för en 600 kubik, men eftersom de flesta kraschade med den första året så tror jag att den låg runt 30 000 per år i försäkring. Så den självdog lite och folk köpte Street triple 675 istället som var billig i försäkring.

De sista åren jag har kollat så har Svedea oftast varit bäst. Tar man tex IF så är de oftast galet dyra. BilsportMC ligger oftast någon tusenlapp över Svedea vilket är synd för de är ju enda bolaget som faktiskt uppmuntrar vår "livsstil" med hojar och fina bilar.
Apropå Sveda har jag fått testa dem efter en krasch i Italien. Väldigt hjälpsamma! Erbjöd sig lösa in hojen på plats och köpa oss flygbiljetter och när vi valde att fortsätta hemmåt på hoj ringde de och kollade hur det gick för oss ett par gånger. Hojen blev ändå inlöst när vi kom hem, men fick bra betalt för den.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Apropå Sveda har jag fått testa dem efter en krasch i Italien. Väldigt hjälpsamma! Erbjöd sig lösa in hojen på plats och köpa oss flygbiljetter och när vi valde att fortsätta hemmåt på hoj ringde de och kollade hur det gick för oss ett par gånger. Hojen blev ändå inlöst när vi kom hem, men fick bra betalt för den.
Man trodde den omtanken tillhörde förfluten tid. Otroligt bra betyg! Tur att du verkade klara dig. Det är i sådana situationer som relationer prövas. Jag har ett sånt förhållande med Folksam när det gäller boendena och bilen.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nu var det väldigt länge sefan jag jobbade med MC, men Svedea och Bilsport&MC var alltid i en klass för sig vid skadereglering.
Snabba puckar, och en omsorg om kunden.
Var det mitt i säsong var det helt ok att ”patcha upp” hojen så den var körbar, om någon ”oviktig” bit hade lång leveranstid.
Typ IF var lite Hitler där. Fattades en gummiflärp fick kunden inte hämta hojen.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Man trodde den omtanken tillhörde förfluten tid. Otroligt bra betyg! Tur att du verkade klara dig. Det är i sådana situationer som relationer prövas. Jag har ett sånt förhållande med Folksam när det gäller boendena och bilen.
Ja verkligen, och det glöms ofta bort vad man betalar för när man bara tittar vad man betalar.
Då är det skönt när den som brukar vara billigast även har riktigt bra service. 10 av 10 från mig. Kan inte säga nått jag tyckte de kunde gjort bättre, utom möjligtvis reparera hojen i stället för att lösa in den när vi kom hem, men fick som sagt bra betalt. De betalade mig närmare 10k mer än jag köpt hojen för.
Vi klarade oss rätt bra. Min fru bröt armen, men annars så var vi oskadda.
1000025865.jpg

Så såg hon ut innan avfärd!
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Vad menar du med att man får ner priset om man köper av handlare? Hur då? Att SMC ger 10% hos vissa försäkringsbolag har jag koll på.
CEC hade iaf avtal med Bilsport när jag handlade och den försäkringen var några tusenlappar billigare än konkurrenterna när jag kollade runt.
De tecknade den när jag handlade.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ja verkligen, och det glöms ofta bort vad man betalar för när man bara tittar vad man betalar.
Då är det skönt när den som brukar vara billigast även har riktigt bra service. 10 av 10 från mig. Kan inte säga nått jag tyckte de kunde gjort bättre, utom möjligtvis reparera hojen i stället för att lösa in den när vi kom hem, men fick som sagt bra betalt. De betalade mig närmare 10k mer än jag köpt hojen för.
Vi klarade oss rätt bra. Min fru bröt armen, men annars så var vi oskadda.
1000025865.jpg

Så såg hon ut innan avfärd!
Skön bild! Full av förväntan inför avresan. Det är typ någonting sånt jag borde köpa om det inte blir en custom för att tillfredsställa ungdomens minnen. Jag blev lite berörd. Det känns som man just hört några meningar ur en bok. Hoppas frun lappades ihop och att hon slapp åka 200 mil längs autobahn med gipsad arm. Jag vill gärna uppleva en sådan resa, vad som än händer. Just därför!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Skön bild! Full av förväntan inför avresan. Det är typ någonting sånt jag borde köpa om det inte blir en custom för att tillfredsställa ungdomens minnen. Jag blev lite berörd. Det känns som man just hört några meningar ur en bok. Hoppas frun lappades ihop och att hon slapp åka 200 mil längs autobahn med gipsad arm. Jag vill gärna uppleva en sådan resa, vad som än händer. Just därför!
Det behövde hon absolut inte. Hon fick åka med gipsad arm längs kringliga vägar så som Route Napoleon och liknande. 😂
 

MrJL

Omega
2-Faktor
IMG_1955.jpeg

Hur kommer det sig att nya Katana inte är mer poppis? Jag tycker den är för jäkla snygg med utseende som påminner mycket om den gamla kultförklarade Katana.

Svårt koncept att lyckas med utanför Japan kanske?
Just den bilden såg den ok på, men den känns ganska billig i verkligheten...
Frågan är vem som är köparen? Finns alldeles för många fina hojar nu för tiden för att välja en sådan gissar jag.

Pressen verkar ju gilla deras senaste "alster" (som jag tycker är fruktansvärd):

GSX800RQM3_QU1_right.jpg


Då är den ju helt klart roligare:

suzuki_katana_2.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svårt koncept att lyckas med utanför Japan kanske?
Just den bilden såg den ok på, men den känns ganska billig i verkligheten...
Frågan är vem som är köparen? Finns alldeles för många fina hojar nu för tiden för att välja en sådan gissar jag.

Pressen verkar ju gilla deras senaste "alster" (som jag tycker är fruktansvärd):

GSX800RQM3_QU1_right.jpg


Då är den ju helt klart roligare:

suzuki_katana_2.jpg
8S är ju hemsk! Jag klarar inte av ”Streetfighter-hojar” som ser hemma-moddade ut från fabrik. 8S ser ut som en hemmamoddad R1 från tidigt 2000-tal. Den har ju till och med tyskröv.

Jag gillar den fyrkantiga 80-tals lampan som stora V-Strom hade för något år sedan och som nya Kanata hade innan de tog den ur produktion. Låg kåpa, 150hp och ”högt” styre borde ju gå hem kan jag tycka. 80-tals katana var väl bara rolig rakt fram men det har ju hänt en del sedan dess.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_1977.jpeg
IMG_1978.jpeg
IMG_1976.jpeg
IMG_1975.jpeg

Nu har Husky nylanserat Svart/Vit-Pilen 125 och 401. Bättre instrumentering, traction control, ny motor som inte verkar tillföra så mycket, ny (längre och lägre) chassi, större tank mm. Vitpilen får lågt styre istället för clipon osv.

IMG_1974.jpeg

Inväntar nu med spänning modell större. Min förhoppning är 701 eller 801 för att hålla nere priset. 801 är mest troligt.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Dagen till ära susar man i snöstormen till exfrun för att hämta lössnöskidor.
När man passerar @yonsson inser man att bilarna är hemma men det finns ett litet skottat spår genom plogvallen som passar en svartpilen.

Är det så? Blev det hoj till jobbet idag? Sjukt starkt isf!
 
Topp