• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

St Maxime

KS Explorers Club
@Oliver
Vespa är oslagbart i stan skulle jag säga. Har en piaggio (men bara 50 cc) och ska jag fram i stan slår den min motorcykel varje gång.

Själv sjukt sugen på en vespa 125, men får nog vänta en aning. Har en dotter som fyller 15 år och tänkte att hon förhoppningsvis vill köra och då blir ju nuvarande mer lämplig att dela på.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
@Oliver
Vespa är oslagbart i stan skulle jag säga. Har en piaggio (men bara 50 cc) och ska jag fram i stan slår den min motorcykel varje gång.

Själv sjukt sugen på en vespa 125, men får nog vänta en aning. Har en dotter som fyller 15 år och tänkte att hon förhoppningsvis vill köra och då blir ju nuvarande mer lämplig att dela på.
Håller med! Totalt överlägsen i stan!
Jag har alltid varit nyfiken på vespa men aldrig riktigt testat. Nu när jag var i Rom och körde vespa i 8 timmar blev jag helt frälst. Är dock osäker på om de blir samma sak i Sverige när kör-kulturen är så olika i Italien. Här brukar folk tuta och vinka med knytna nävar så snabbt man kör om stillastående bilar vid rödljus. 😢

Köp en 125:a också så kan du och dottern åka tillsammans på utflykter 🤩
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Var i de Värmländska skogarna och sprätte lite grus idag, besökte ett dike och körde över en stock. Tappade regskylten också tydligen.
IMG_9005.jpeg

IMG_8987.jpeg

IMG_9010.jpeg
 

St Maxime

KS Explorers Club
Håller med! Totalt överlägsen i stan!
Jag har alltid varit nyfiken på vespa men aldrig riktigt testat. Nu när jag var i Rom och körde vespa i 8 timmar blev jag helt frälst. Är dock osäker på om de blir samma sak i Sverige när kör-kulturen är så olika i Italien. Här brukar folk tuta och vinka med knytna nävar så snabbt man kör om stillastående bilar vid rödljus. 😢

Köp en 125:a också så kan du och dottern åka tillsammans på utflykter 🤩
Hade grymt gärna köpt en 125:a också men tre tvåhjulingar och bil boende i Stockholm innerstan, då behöver jag banne mig skaffa ett jobb till om jag ska råd med några andra hobbys.

Rom är ju för övrigt magiskt - jag pendlade mellan att vilja köra en vespa och en gammal fiat 500 när jag och hustrun var där:)
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Håller med! Totalt överlägsen i stan!
Jag har alltid varit nyfiken på vespa men aldrig riktigt testat. Nu när jag var i Rom och körde vespa i 8 timmar blev jag helt frälst. Är dock osäker på om de blir samma sak i Sverige när kör-kulturen är så olika i Italien. Här brukar folk tuta och vinka med knytna nävar så snabbt man kör om stillastående bilar vid rödljus. 😢

Köp en 125:a också så kan du och dottern åka tillsammans på utflykter 🤩
Ljustutar man lite så brukar folk oftast se en och flytta sig om de inte sett dig också, iaf i Stockholm.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Hade grymt gärna köpt en 125:a också men tre tvåhjulingar och bil boende i Stockholm innerstan, då behöver jag banne mig skaffa ett jobb till om jag ska råd med några andra hobbys.

Rom är ju för övrigt magiskt - jag pendlade mellan att vilja köra en vespa och en gammal fiat 500 när jag och hustrun var där:)
Två sidor av rom som jag älskar =
IMG_8504.jpeg

IMG_8491.jpeg
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Jag lanesplittar förbi hundratals bilar varje dag jag tar hojen till jobbet och aldrig hänt mig heller. Många som håller åt sidan så man lättare/tryggare kan passera när de hör en komma däremot.
Tror du kan vara lugn @Oliver
Ljustutar man lite så brukar folk oftast se en och flytta sig om de inte sett dig också, iaf i Stockholm.
Sålänge man gör det med lite finess funkar det att glida mellan/förbi bilar i kö eller vid rödljus.
Aldrig mött motstånd där
Ni har nog rätt, kanske bara jag som är onödigt försiktig i Sverige. Får ut och testa tesen fullt ut i Göteborg denna veckan. Tror ni ”Mi Scusi” fungerar lika bra i Sverige? 😂

1715500784060.gif
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Någon mer som var på MC-branschens provkörningsevent idag på Gillinge ? Det var väldigt lyckat vill jag påstå. Vädret hade förstås sin del i det hela men det var väldigt kul att kunna testa hojar som man aldrig skulle komma i närheten av annars.

Favoriten under dagen blev nog intressant nog Triumph Rocket. Tyckte den var vansinnigt karaktärful. Andra favoriter var Svartpilen 801, MT-09SP och givetvis Aprilia Touono. Den senare kom dock inte riktigt till sin rätt på en så liten bana.



Hann med att köra (men inte fota alla)
Aprilia Touno V4 Factory
Honda NC1100
Ducati Multistrada V4
Ducati Supersport
Suzuki GSX1000S
Husqvarna 801 Svartpilen
Moto Guzzi V100 nånting
Harley Panamera
Triumph Speed Triple
Triumph Rocket

Sen var jag totalt slut ;)

Bra jobbat!
Tuonon gick säkert ok där med originalpipa och mapp... Men den behöver ju gas och lite fritt framför för att komma igång... 😅

Jag var där igår och tittade. Körde inget eftersom jag inte hittade något att boka när de släppte tiderna.

Men hittade några roliga hojar att fota iallafall:

F43D923F-FDBD-4961-89C4-496941A36F35.jpg
48AF9F61-28D5-4D56-9509-C80E6174181A.jpg
93B7077D-3A87-4815-8D78-24D8CBDA2663.jpg
49EA28E7-426D-4554-AAA8-013599C5982A.jpg
9D7F4CE3-8CB0-490F-8730-29798529DEE3.jpg



95F41376-C9AF-4654-B7DE-FD832980AAD5.jpg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Håll lösare i styret eller köp vadderade handskar med D30 i handflatan. Klart billigast lösning. Eller byt till Alu-styre som flexar lite om den inte redan har det. Man är olika känslig för sådant, jag gillar lite vibrationer. Oavsett så är domningar jättedåligt för hälsan på lång sikt.
Har du tips på några bra handskar? Jag upplever att mina ”korvar” sig lite i handflatan och ger lite skavsår efter en stund.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Har du tips på några bra handskar? Jag upplever att mina ”korvar” sig lite i handflatan och ger lite skavsår efter en stund.

Jag upplevde samma sak igår, anledning till att jag fattade att det var felet var för att jag kört med mina vinterhandskar fram till igår.
Körde med mitt ena par sommarhandskar igår och har skitont i händerna efter det.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
IMG_2068.jpeg
IMG_2064.jpeg
IMG_2062.jpeg
IMG_2061.jpeg


Nytvättad och redo för nästa event.
IMG_2072.jpeg
Kort rapport från Gillinge igår. Goda hamburgare från Phils burger och vackert väder. För egen del var resan dit och tillbaka den största behållningen. Nu vågade jag öva på motorväg så utvecklingen går snabbare än jag trott. Det var ju inte så svårt. Intressant fenomen var att köra in i tunnlar med solglasögon på. Det blir rätt mörkt. Ett annat fenomen var i enfiliga mörkare tunnlar upplevde jag att det var svårt att orientera sig så man höll sig i mitten. Gränserna mellan vägbana och bergväggar flöt ihop på ett lite olustigt sätt men även det vande man sig snabbt vid. Annars var det en skön tur i det vackra vädret.

Jag provade inte alla de 10 som jag bokat. Tyvärr finns det lite att önska från arrangörerna när det kommer till bokningar. Det verkar vara så att man är försäkrad under den tiden som man bokat. Det gör att man inte kan boka om tiden trots att det finns lediga tider. Samma problem finns när man vill prova en mc som man inte bokat. Då går det inte eftersom de inte försäkrat mer än förbokade körningar.

Jag provade

Honda Transalp 750
Lättkörd och bra i kurvor. Jag skulle tro att många som köper den här är nöjd med vad de får. En Adventure för de som inte är så långa. Jag satt bra.

Triumph Bonneville 1200 Bobber
Jag tycker att den ser tuff ut men den är för opraktisk för min del. Troligen skulle jag hellre köpa en Speedmaster som har både likheter och skillnader med Bobber. Märkligt nog kände jag samma vibrationer i ramen vid gaspådrag som jag gjorde med Bonneville 1200 förra året. Jag konstaterar att min egna Scrambler 1200 XC inte har dessa tendenser trots att alla tre har samma motor.

Yamaha XSR900
Ja vad ska man säga? Det sägs att Yamaha är hållbara men är det bra när de är så tråkiga att köra? Hårda ord men den saknade helt körglädje precis som några andra Yamaha jag provkört tidigare. Vet inte om det är typiskt för Yamaha men de jag provat har inte lockat till att köra mer.

Triumph Scrambler 1200 X
Det som skiljer denna från min XC är att katalysatorn spridits ut på 3 ställen i avgassystemet där den svetsats fast. Därför är det, efter vad jag förstår, omöjligt att göra en decat på de nyaste. Sen har XC Brembobromsar så det känns som den nya är i budgetskick. Det som diskuterats i forum har varit att katalysatorn på XC blivit så varm så det bränt innanlåret. Därför gjorde de om den på X-modellen. Min erfarenhet är att det inte är varm alls för innanlåret eftersom katalysatorn sitter längre fram och inte där jag har benet. Jag har inte upplevt något problem med det.

Kan de bara få ordning på bokningssystemet så det blir lättare att boka med kort varsel slipper de ha provkörningsbara motorcyklar som bara står och inte kan provköras.

Kul event ändå!
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
IMG_2068.jpeg
IMG_2064.jpeg
IMG_2062.jpeg
IMG_2061.jpeg


Nytvättad och redo för nästa event.
IMG_2072.jpeg
Kort rapport från Gillinge igår. Goda hamburgare från Phils burger och vackert väder. För egen del var resan dit och tillbaka den största behållningen. Nu vågade jag öva på motorväg så utvecklingen går snabbare än jag trott. Det var ju inte så svårt. Intressant fenomen var att köra in i tunnlar med solglasögon på. Det blir rätt mörkt. Ett annat fenomen var i enfiliga mörkare tunnlar upplevde jag att det var svårt att orientera sig så man höll sig i mitten. Gränserna mellan vägbana och bergväggar flöt ihop på ett lite olustigt sätt men även det vande man sig snabbt vid. Annars var det en skön tur i det vackra vädret.

Jag provade inte alla de 10 som jag bokat. Tyvärr finns det lite att önska från arrangörerna när det kommer till bokningar. Det verkar vara så att man är försäkrad under den tiden som man bokat. Det gör att man inte kan boka om tiden trots att det finns lediga tider. Samma problem finns när man vill prova en mc som man inte bokat. Då går det inte eftersom de inte försäkrat mer än förbokade körningar.

Jag provade

Honda Transalp 750
Lättkörd och bra i kurvor. Jag skulle tro att många som köper den här är nöjd med vad de får. En Adventure för de som inte är så långa. Jag satt bra.

Triumph Bonneville 1200 Bobber
Jag tycker att den ser tuff ut men den är för opraktisk för min del. Troligen skulle jag hellre köpa en Speedmaster som har både likheter och skillnader med Bobber. Märkligt nog kände jag samma vibrationer i ramen vid gaspådrag som jag gjorde med Bonneville 1200 förra året. Jag konstaterar att min egna Scrambler 1200 XC inte har dessa tendenser trots att alla tre har samma motor.

Yamaha XSR900
Ja vad ska man säga? Det sägs att Yamaha är hållbara men är det bra när de är så tråkiga att köra? Hårda ord men den saknade helt körglädje precis som några andra Yamaha jag provkört tidigare. Vet inte om det är typiskt för Yamaha men de jag provat har inte lockat till att köra mer.

Triumph Scrambler 1200 X
Det som skiljer denna från min XC är att katalysatorn spridits ut på 3 ställen i avgassystemet där den svetsats fast. Därför är det, efter vad jag förstår, omöjligt att göra en decat på de nyaste. Sen har XC Brembobromsar så det känns som den nya är i budgetskick. Det som diskuterats i forum har varit att katalysatorn på XC blivit så varm så det bränt innanlåret. Därför gjorde de om den på X-modellen. Min erfarenhet är att det inte är varm alls för innanlåret eftersom katalysatorn sitter längre fram och inte där jag har benet. Jag har inte upplevt något problem med det.

Kan de bara få ordning på bokningssystemet så det blir lättare att boka med kort varsel slipper de ha provkörningsbara motorcyklar som bara står och inte kan provköras.

Kul event ändå!
Trevligt lite reportage 👍
Gillar din XC, snyggt med den gula lampan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Trevligt lite reportage 👍
Gillar din XC, snyggt med den gula lampan.
Tack, det är kul att skriva lite personligt och jag förstår att alla har sin egna upplevelse beroende på erfarenhet. Jag gillar din också. Jag hade gärna köpt en med förgasare om jag hade haft någonstans att hållas och haft kunnigt folk omkring mig. Den gula lampan har jag inte förstått hur jag slår av eller på men det kommer det också. Håller som bäst på att läsa instruktionsboken för att få koll på allt.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Suck...
Tsil tidyn "passar med alla avgassystem" och så går det inte att få in skylten ens med orginalpipor och utan ramen...
Får man borra vart man vill i skylten, och vad är eran erfarenhet av miniskyltar?
1000031082.jpg
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Suck...
Tsil tidyn "passar med alla avgassystem" och så går det inte att få in skylten ens med orginalpipor och utan ramen...
Får man borra vart man vill i skylten, och vad är eran erfarenhet av miniskyltar?
1000031082.jpg
Har kört med mini skylt flera år, blev stannad ifjol och fick ombes, helt klart värt det. Bor på landet dock och har undgått trafikpolisen tidigare
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Suck...
Tsil tidyn "passar med alla avgassystem" och så går det inte att få in skylten ens med orginalpipor och utan ramen...
Får man borra vart man vill i skylten, och vad är eran erfarenhet av miniskyltar?
1000031082.jpg
Det går inte att sätta en distans på avgas-hängaren/muttern då? Tänker på muttern i bakgrunden. Så du får pipan lite mer utåt så skylten får plats.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Suck...
Tsil tidyn "passar med alla avgassystem" och så går det inte att få in skylten ens med orginalpipor och utan ramen...
Får man borra vart man vill i skylten, och vad är eran erfarenhet av miniskyltar?
1000031082.jpg
Är rätt säker på att man egentligen inte får borra alls i skylten. Åk till Bauhouse och köp några distanser så skylten kommer ut någon centimeter så blir det väl bra.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har kört med mini skylt flera år, blev stannad ifjol och fick ombes, helt klart värt det. Bor på landet dock och har undgått trafikpolisen tidigare
Tänker att det kan vara grinigare i GBG kanske. Körde miniskylt för 20 år sedan, och då brydde sig ingen, men gissar att de är petigare idag.
Det går inte att sätta en distans på avgas-hängaren/muttern då? Tänker på muttern i bakgrunden. Så du får pipan lite mer utåt så skylten får plats.
Följde med en distans som sitter i andra änden av det fästet, men den var inte tillräcklig. Spännde rätt bra i piporna när den skulle på plats, men får nog bli så.
Är rätt säker på att man egentligen inte får borra alls i skylten. Åk till Bauhouse och köp några distanser så skylten kommer ut någon centimeter så blir det väl bra.
Alfa Romeo sätter ju skyltar orginal utan ram, dvs med skruv igenom. Bäst att kolla vad som gäller innan kanske.
Har dubbelhäftande tejp jag skulle kunna använda annars som är gjord för liknande saker, men måste få ut avgaset mer innan.

Distanser och/eller ramen gör att skyltbelysningen inte lyser på skylten då den knappt sticker ut bakåt. Riktigt kasst...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Körde precis 10mil kurvor så här kommer en liten minirecension av XSR700, 2022.
73hp, 188kg.

Skön avslappnad körställning men får lite ont i ryggen efter en timma, antagligen min ryggs fel. Skön benvinkel.

Bra tryck i motorn men den verkar vara mappad av någon som inte fått sitt mc-kort än. På/av-känslan mellan ingen gas och gas är riktigt jobbig. Den gör att hojen rycker till när man helt släpper gasen till exempel innan en kurva, eller när man går på gasen igen strax innan en kurva. Gäller oavsett hastighet eller växel. Det gör det även noterbart svårt för mig att finjustera farten i kurvor. Här ”krävs” någon typ av lambda-lurare eller ECU. Det är så störande att jag inte vågar pressa hojen på kurviga vägar.

Växellådan är också lite klonkig/ryckig, lite lurigt att hitta ”rätt” växel. Från växel 4 och uppåt känns den bättre.

Hojens andra tydliga svaghet är gaffeln. Den är gungig och även små ojämnheter ger ett skutt. För mjuk fjäder men för snabb retur kanske.

Som positivt bör nämnas att den är lättstyrd utan att tippa över för snabbt vid nerlägg.
 
Topp