• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Gick igång på idén om Speed Twin 1200 och såg denna på nätet. Ringer några varningsklockor? Börjar ngt dyrt närma sig i och med de 3.000 milen?

 
Sant. Det är billigare också!

Byttes samtidigt som de orangea reflexerna.
😄

IMG_3584.jpeg
IMG_3583.jpeg


Edit: när jag bytte var jag orolig att gå från 10Ah till 3Ah skulle vara en dålig idé, men jag har inte märkt några problem alls.

Edit 2:
Undrar vad ett på 2Ah väger? Noco NLP5 väger typ 600gram (de räknar in jättetunga mässingsanslutningar man inte behöver…
Min gissning är typ lika mycket.
Mest troligt är det lika många celler, fast billigare modell med lägre kapacitet. Vore lättast för tillverkaren då samma verktyg och BMS då kan användas.
Skulle det vara färre celler så är nog ändå viktbesparingen blygsam då mängden plast och kablar är typ oförändrad.
 
Min gissning är typ lika mycket.
Mest troligt är det lika många celler, fast billigare modell med lägre kapacitet. Vore lättast för tillverkaren då samma verktyg och BMS då kan användas.
Skulle det vara färre celler så är nog ändå viktbesparingen blygsam då mängden plast och kablar är typ oförändrad.
Storleken är mindre och typ 3-400 gram lättare enligt spec
 
Gick igång på idén om Speed Twin 1200 och såg denna på nätet. Ringer några varningsklockor? Börjar ngt dyrt närma sig i och med de 3.000 milen?

Jag ser inget konstigt. Den ser fin ut. Jag har dock inte provkört 1200, bara 900 och den hade stor körglädje.
 
Sant. Det är billigare också!

Byttes samtidigt som de orangea reflexerna.
😄

IMG_3584.jpeg
IMG_3583.jpeg


Edit: när jag bytte var jag orolig att gå från 10Ah till 3Ah skulle vara en dålig idé, men jag har inte märkt några problem alls.

Edit 2:
Undrar vad ett på 2Ah väger? Noco NLP5 väger typ 600gram (de räknar in jättetunga mässingsanslutningar man inte behöver…
Vågat att gå ner i strömstyrka med tanke på hur vanligt det är med elfel på nya hojar
 
Idag tappade jag min sidoväska mitt i rusningstrafiken. Jag märkte inget men en bilist ropade till mig. Jag letade till fots med fara för eget liv men den var borta. Tur att jag inte orsakade någon olycka men hur kunde det hända? Jag har kört många mil utan att något hänt.
 
Senast ändrad:
Bra fart på dig! Sjukt kul med ny hoj! Ta en ledig dag och åk ner och hämta är mitt tips. 😃
35 mil är ju nästgårds. 😅 Ska på en gruskurs om 2 veckor. Har 75 mil till starten 😂

Mitt tips är också att antingen ragga en vän som skjutsar i bil och du åker hoj hem, eller åka med bil och släp 👍🏽
Nu är man på väg att hämta nya hojen. Håller tummarna att du vädret håller i sig :)
IMG_4766.jpeg
 
IMG_3629.jpeg

Älskar hojen! 15mil ”morgonmöte” avklarat. Totalt 80mil nu, så nu behöver jag invänta service om 3 veckor. 🥲
Sjukt fin!!
Hur tänker du kring däcken? Räcker greppet eller kommer du vilja byta till något mjukare?

Såg 44 teeths recension där de tyckte att den gärna hade fått ha lite bättre däck så man kan utnyttja ännu mer av hojens potential.
 
Sjukt fin!!
Hur tänker du kring däcken? Räcker greppet eller kommer du vilja byta till något mjukare?

Såg 44 teeths recension där de tyckte att den gärna hade fått ha lite bättre däck så man kan utnyttja ännu mer av hojens potential.
Jag kör inte på gränsen vad gäller grepp, så de känns bra, inga konstigheter. Går att lägga ner som de ska, verkar vara lagom brant vinkel på däckprofilen, ingen fallande känsla men inte svårt att lägga ner hojen. Kanske byter till 100% gatdäck när det är dags, eftersom jag bara kör gata, men om dessa håller länge så fortsätter jag nog med samma modell.
 
Litiumbatterier är väl rätt mycket bättre på att klämma ur sig energi på kort tid? Mitt batteri idag ger 400A och det verkar räcka bra. Det lilla ger 250A så det kan bli hårigare
Ja. Ett li-ion (LiFePo något sämre) brukar ligga på 1C, dvs att ett batteri på 3Ah kan lämna och ladda 3A i en timme (eller 30ggr det i 2 min). Motsvarande för ett blysyra är runt 0,05-0,1 C, så teoretiskt behöver de ha 10ggr så hög kapacitet.
Däremot, om tex helljuset med handvärmare på drar mer än generatorn kan leverera tar ju batteriet slut bra mycket snabbare om det bara rymmer 3Ah i stället för 10Ah.
 
Jag kör inte på gränsen vad gäller grepp, så de känns bra, inga konstigheter. Går att lägga ner som de ska, verkar vara lagom brant vinkel på däckprofilen, ingen fallande känsla men inte svårt att lägga ner hojen. Kanske byter till 100% gatdäck när det är dags, eftersom jag bara kör gata, men om dessa håller länge så fortsätter jag nog med samma modell.
På min gamla Scrambler så höll de över 1000 mil utan problem. Givet att du har lite mer effekt i Svartpilen så borde det ändå hålla ganska bra.
 
Tillbaka
Topp