• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
1000004951.jpg
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Ja. Ett li-ion (LiFePo något sämre) brukar ligga på 1C, dvs att ett batteri på 3Ah kan lämna och ladda 3A i en timme (eller 30ggr det i 2 min). Motsvarande för ett blysyra är runt 0,05-0,1 C, så teoretiskt behöver de ha 10ggr så hög kapacitet.
Däremot, om tex helljuset med handvärmare på drar mer än generatorn kan leverera tar ju batteriet slut bra mycket snabbare om det bara rymmer 3Ah i stället för 10Ah.
Handvärmare? Har inte det eller några andra tillbehör. Hel-led i lamporna borde dra rimligt med ström?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Handvärmare? Har inte det eller några andra tillbehör. Hel-led i lamporna borde dra rimligt med ström?
Absolut, jag menar bara att tillverkaren gör ju en så lätt, billig och därmed effektsvag generator som möjligt. Med ett stort batteri har man buffert för när hojen drar mer ström än man matar in.
Som på gamla moppar när halvljuset lös svagt på tomgång.
Med Li-Ion får man bara vara lite mer uppmärksam på vad man kopplar in i väg av värmare, gps, dimljus, kameror och allt.
En stor fördel mot blysyra är ju att Li-Ion även kan laddas enormt mycket snabbare, vilket gör det till en mindre risk att köra batteriet tomt om man ofta kör korta sträckor.
Min Ducati Monster S4 behövde jag underhålladda emellan åt då startmotorn åt mer än vad generatorn laddade till och från jobbet.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Det har varit så jävla mycket denna vår å när jag skulle plocka ut hojarna för några veckor sen så var HD batteriet (sviiiindyrt från Global) dött å Kawans (Biltema) orkade knappt med så efter lite efterforskning hamnade jag hos Batteriexpressen i Upplands Väsby. Kan verkligen rekommendera de grabbarna som är kunniga, hjälpsamma och rätt roliga. Köpte nya batterier samt ny laddare.

Väl isatta och uppstartade började jag förra veckan glatt köra lite för att förra helgen inse att körförbud inträder på båda hojarna igår....

Ljudnivå, alldeles för hög och då vi är mellan två boenden var jag inte supersugen på att behöva mecka med dämpare osv....tur att man då känner folk som känner folk!

Imorse kunde jag besikta båda (fan va dyrt det är numera, tur man fick lite rabatt) utan att någon bråkade om ljudet. Skulle fotat båda men det var stressigt så blev bara ett foto.
1000051783.jpg


Båda är sjukt dammiga å smutsiga å jag har ångest över att jag vet om detta men har inte tid att tvätta dem förrän i veckan som kommer :(

Långt inlägg bara för att egentligen säga: fan va gött det är att vara tillbaka på två hjul!
 

St Maxime

KS Explorers Club
Jag ser inget konstigt. Den ser fin ut. Jag har dock inte provkört 1200, bara 900 och den hade stor körglädje.
Provade Speed Twin 1200 idag. Gillade! Tyckte absolut att körglädjen var stor även här. Hade mentalt nästan bestämt mig för Bonnevielle, men nu blev det svårt igen….

Fick även chansen att prova en Ducati Scramblern igen. Den är ju också stört kul men känns som att passagerare inte sitter jättebekvämt där.
 

Michael.

Rolex
Provade Speed Twin 1200 idag. Gillade! Tyckte absolut att körglädjen var stor även här. Hade mentalt nästan bestämt mig för Bonnevielle, men nu blev det svårt igen….

Fick även chansen att prova en Ducati Scramblern igen. Den är ju också stört kul men känns som att passagerare inte sitter jättebekvämt där.
Speed twin 1200 var riktigt bra, testkörde förra veckan. Har redan siktat in mig på en sån till nästa hoj! återstår om det blir i år eller till våren.
 
Topp