• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

RobinW

Cartier
2-Faktor
Ringde dem igen med artikelnummer i handen.
Fick detta:
-båda styrena har samma ytterdiameter 25,8mm
-styrena har olika artikelnummer i standardspecen men de vet inte vad som skiljer
-de vet inte varför ktm inte listar den som tillbehör till 890r
-de skall återkomma imorgon med mer info

Jag kollade på artikelnummret på nätet. Majoriteten av de jag såg listar den inte som kompatibel med 890r men vissa gör det….

Farsen fortsätter.
CEC återkom och sa att de inte funkade.
Mailade Lelles som säger att den garanterat funkar och de vet inte varför den inte listas. De tror att det kan vara en konflikt med något annat aftermarket-grejs.

Jag har beställt en uppsättning så blir det nog bra till slut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Farsen fortsätter.
CEC återkom och sa att de inte funkade.
Mailade Lelles som säger att den garanterat funkar och de vet inte varför den inte listas. De tror att det kan vara en konflikt med något annat aftermarket-grejs.

Jag har beställt en uppsättning så blir det nog bra till slut.
Sluta ställ så mycket frågor och lita på mig så blir ditt mcliv enklare. 😉
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
IMG_7777.jpeg

Bytt till originalspeglar efter dagens godkända skrivning, inför uppkörningen nästa vecka. Nu är det bara att hålla tummarna att den går bra så man får en härlig sommar på vägarna med alla er andra lyckliga hojåkare😎
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Då kanske idén faller där.. Synd. Får väl beställa en Bagaros så smånigom.
Att modifiera den där går naturligtvis, men lite besvärligt att få det snyggt utan att skriva ut tunna prototyper för att testa mot cykeln.
Tror det är svårt att hitta någon som har den tiden att lägga ner.
Jag gjorde det inte till mig själv ens.
Just den där som den är, med 60% fyllnad skulle ta två dagar att skriva ut för mig och den skulle väga ca 600g.
Det är en rätt tung skylthållare.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Kul!!! Intet nytt här. De har 15 arbetsdagar på sig att packa ordern. Hittills har det gått 11 dagar. De svarar inte ens på frågor om orders de första 15 dagarna. 😂
Tråkigt.. hoppas de får tummen ur innan semestertider.

Nu är dämparen monterad. Låter helt klart högre än originalet 😂
IMG_4783.jpeg

Att modifiera den där går naturligtvis, men lite besvärligt att få det snyggt utan att skriva ut tunna prototyper för att testa mot cykeln.
Tror det är svårt att hitta någon som har den tiden att lägga ner.
Jag gjorde det inte till mig själv ens.
Just den där som den är, med 60% fyllnad skulle ta två dagar att skriva ut för mig och den skulle väga ca 600g.
Det är en rätt tung skylthållare.
Inte värt det… känns som mycket jobb för ett halvbra resultat. Får se om det blir ett bagaros. Dock tyckte jag det blev böttre när man flyttade upp skylten och satte en reflex på reglisten (såsom @yonsson gjort).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt.. hoppas de får tummen ur innan semestertider.

Nu är dämparen monterad. Låter helt klart högre än originalet 😂
IMG_4783.jpeg


Inte värt det… känns som mycket jobb för ett halvbra resultat. Får se om det blir ett bagaros. Dock tyckte jag det blev böttre när man flyttade upp skylten och satte en reflex på reglisten (såsom @yonsson gjort).
Ser riktigt bra ut! Det där fästet hade ju också gått att modifiera för mig, så den dämparen är absolut ett bra alternativ om inte italienarna levererar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt.. hoppas de får tummen ur innan semestertider.

Nu är dämparen monterad. Låter helt klart högre än originalet 😂
IMG_4783.jpeg


Inte värt det… känns som mycket jobb för ett halvbra resultat. Får se om det blir ett bagaros. Dock tyckte jag det blev böttre när man flyttade upp skylten och satte en reflex på reglisten (såsom @yonsson gjort).
Detta är samma sort va? Gick det ta ut db-killer lätt? Eller hade den ingen?
 
Senast ändrad:

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Detta är samma sort va? Gick det ta ut db-killer lätt? Eller hade den ingen?
Det är rätt modell. Den har två dB-killers. En som är i dämparen och den går lätt att ta ut. Sedan har den en punktsvetsad i slutet på röret som man endast kan ta ut om man slipar bort dessa. Jag tyckte dock det lätt tillräckligt högt utan att ta bort den. Sedan är den Euro 4 och 5 godkänd vilket aldrig är fel.
Fästet är bara bockad plåt så det borde vara enkelt att lösa.

Jag beställde från https://www.storm-motor.fi/en/ efter tips från @Tachymeter

Här finns en video som visar detta tydligt
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är rätt modell. Den har två dB-killers. En som är i dämparen och den går lätt att ta ut. Sedan har den en punktsvetsad i slutet på röret som man endast kan ta ut om man slipar bort dessa. Jag tyckte dock det lätt tillräckligt högt utan att ta bort den. Sedan är den Euro 4 och 5 godkänd vilket aldrig är fel.
Fästet är bara bockad plåt så det borde vara enkelt att lösa.

Jag beställde från https://www.storm-motor.fi/en/ efter tips från @Tachymeter

Här finns en video som visar detta tydligt
Asjobbigt ju. Då måste man poppnita och hålla på (om man ska ta ut båda).
 
Senast ändrad:

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tycker din Wings-burk sitter bra mkt bättre än SC på den andre
Instämmer.

Nu till min fundering..

Visste om vid köp att min var sänkt med ktm org fjäder ca 25mm bak, inget som störde mig då jag nådde ned utmärkt. Tänkte att det bara är återställa med org fjäder då jag fick med den, lättare sagt än gjort. Lämnade in för årsservice idag och verkstan konstaterade att den förmodligen är sänkt även i framgaffel, geometri kan vara lite off - oklart.. Får bli ett senare projekt..

Om man granskar bilden lite ser man höjdskillnaden, en vanlig 890R har tanken högre än styret och är betydligt aggressivare medan man på min sitter mer upprätt.

IMG_20240531_202157.jpg


Fick iaf en GSX-8S som lånehoj, säkerligen en kanon pendlarhoj men en riktigt trist symaskin.

IMG_20240605_104728.jpg
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Det går framåt .. Gäller en duke 890R om någon är ny i tråden.
Yepp jag är en nerdig ingenjör som övertänker samtliga tekniska aspekter man kan.

Först det alla är intresserade av. En viktstudie på backspeglar och styrvikter.

Gamla speglarna väger 361gram styck
Styrvikterna 213 gram styck

Highsider evo edge 314gram styck

Totalt blir styret alltså 260 gram lättare per sida, eftersom speglarna sitter i grova drag på samma avstånd från centerlinjen som vikternas tyngdpunkt tror jag man bör räkna med dem från vibrationsperspektiv

Huruvida detta spelar någon praktisk roll får vi se i eftermiddag. Oavsett så får jag stickningar i händerna efter en dryg timme redan tidigare. Ev behövs även en kunskap om körning som överstiger min halvdassiga körteknik.

Angående byglar.
Fått svar från Arno Stolz på KTM versand i Tyskland.
Han hävdar att de inte passar med de bromsfästena som sitter på 890r (de är ju brembo original så kanske annorlunda gängor?) vi får se om ett par dagar…

Han säger också att det inte finns byglar till vår modell

För de estetiskt intresserade:

IMG_6252.jpeg
IMG_6253.jpeg
IMG_6249.jpeg


Ber om ursäkt för stökigt och trångt garage. Ligger i förhandlingar med 18-åringen om vems ansvar ordning och reda är i garaget.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det går framåt .. Gäller en duke 890R om någon är ny i tråden.
Yepp jag är en nerdig ingenjör som övertänker samtliga tekniska aspekter man kan.

Först det alla är intresserade av. En viktstudie på backspeglar och styrvikter.

Gamla speglarna väger 361gram styck
Styrvikterna 213 gram styck

Highsider evo edge 314gram styck

Totalt blir styret alltså 260 gram lättare per sida, eftersom speglarna sitter i grova drag på samma avstånd från centerlinjen som vikternas tyngdpunkt tror jag man bör räkna med dem från vibrationsperspektiv

Huruvida detta spelar någon praktisk roll får vi se i eftermiddag. Oavsett så får jag stickningar i händerna efter en dryg timme redan tidigare. Ev behövs även en kunskap om körning som överstiger min halvdassiga körteknik.

Angående byglar.
Fått svar från Arno Stolz på KTM versand i Tyskland.
Han hävdar att de inte passar med de bromsfästena som sitter på 890r (de är ju brembo original så kanske annorlunda gängor?) vi får se om ett par dagar…

Han säger också att det inte finns byglar till vår modell

För de estetiskt intresserade:

IMG_6252.jpeg
IMG_6253.jpeg
IMG_6249.jpeg


Ber om ursäkt för stökigt och trångt garage. Ligger i förhandlingar med 18-åringen om vems ansvar ordning och reda är i garaget.
Kul vinkel på speglarna! Ser onekligen ut som att dina snoppar är kortare än mina. Blir spännande att se om de snoppfria fästena passar eller inte.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer.

Nu till min fundering..

Visste om vid köp att min var sänkt med ktm org fjäder ca 25mm bak, inget som störde mig då jag nådde ned utmärkt. Tänkte att det bara är återställa med org fjäder då jag fick med den, lättare sagt än gjort. Lämnade in för årsservice idag och verkstan konstaterade att den förmodligen är sänkt även i framgaffel, geometri kan vara lite off - oklart.. Får bli ett senare projekt..

Om man granskar bilden lite ser man höjdskillnaden, en vanlig 890R har tanken högre än styret och är betydligt aggressivare medan man på min sitter mer upprätt.

IMG_20240531_202157.jpg


Fick iaf en GSX-8S som lånehoj, säkerligen en kanon pendlarhoj men en riktigt trist symaskin.

IMG_20240605_104728.jpg
Verkar finnas olika sänkningssatser, på vissa ändrar man bara fästet bak, andra tydligen även fjäder bak.

Är teippelkronan nerflyttad? Låter väldigt märkligt att man skulle orka korta slaget i gaffeln. Jag vet hur mtb-gafflar funkar och där ändras inte själva längden på gaffeln när man minskar/ökar slaget. Googla total längd och mät?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Kul vinkel på speglarna! Ser onekligen ut som att dina snoppar är kortare än mina. Blir spännande att se om de snoppfria fästena passar eller inte.
De är bara grovt ställda ännu så det kan bli ändring. Jag tyckte de blev för långa med dem neråt men om jag inte ser något så blir det horisontellt utåt istället
Barnen bestämde neråt…
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Instämmer.

Nu till min fundering..

Visste om vid köp att min var sänkt med ktm org fjäder ca 25mm bak, inget som störde mig då jag nådde ned utmärkt. Tänkte att det bara är återställa med org fjäder då jag fick med den, lättare sagt än gjort. Lämnade in för årsservice idag och verkstan konstaterade att den förmodligen är sänkt även i framgaffel, geometri kan vara lite off - oklart.. Får bli ett senare projekt..

Om man granskar bilden lite ser man höjdskillnaden, en vanlig 890R har tanken högre än styret och är betydligt aggressivare medan man på min sitter mer upprätt.

IMG_20240531_202157.jpg


Fick iaf en GSX-8S som lånehoj, säkerligen en kanon pendlarhoj men en riktigt trist symaskin.

IMG_20240605_104728.jpg
Spanade lite på dina andra bilder, och såvitt jag kan se så är det lägre i benen (om man jämför det exponerade benet mot reflexens längd).
När jag har sänkt cyklar så har jag inte gjort så, utan maxat sänket i kronorna.
Undrar om fjädern är bytt mpt en kortare, mer progressiv, eller om det är ”fullöst” med att ta bort någon distans? Fick du med några andra mojänger som du inte vet exakt vad de ät?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Spanade lite på dina andra bilder, och såvitt jag kan se så är det lägre i benen (om man jämför det exponerade benet mot reflexens längd).
När jag har sänkt cyklar så har jag inte gjort så, utan maxat sänket i kronorna.
Undrar om fjädern är bytt mpt en kortare, mer progressiv, eller om det är ”fullöst” med att ta bort någon distans? Fick du med några andra mojänger som du inte vet exakt vad de ät?
Precis, bilden fick mig en tankeställare också, måttat nu och det är 3cm kortare än en ordinarie.

Verkstan hade aldrig högt talas om liknande, föregående ägare verkar plöjt ned en massa pengar på denna. Blir runt 5k för att återställa fram & bak - kör nog som det är.. :)

Verkar finnas olika sänkningssatser, på vissa ändrar man bara fästet bak, andra tydligen även fjäder bak.
KTM Org 63612955044 misstänker jag.

Nåväl, nyservad idag och termostat osv bytt så förhoppningsvis slipper man läckande glykol framöver.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Precis, bilden fick mig en tankeställare också, måttat nu och det är 3cm kortare än en ordinarie.

Verkstan hade aldrig högt talas om liknande, föregående ägare verkar plöjt ned en massa pengar på denna. Blir runt 5k för att återställa fram & bak - kör nog som det är.. :)


KTM Org 63612955044 misstänker jag.

Nåväl, nyservad idag och termostat osv bytt så förhoppningsvis slipper man läckande glykol framöver.
Kan du inte ta kontakt med gamla ägaren och be att få delarna? Andrahamdsmarknaden för originalgrejerna lär vara begränsad
 
Topp