• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Becs9310

Omega
2-Faktor
Nytt visir till hjälmen. Blev inte alls så mörkt att se igenom som jag befarade och hjälmen blev i mina ögon rätt ball😎
Shoei NXR2.
IMG_7822.jpeg
Det är snyggt med mörkt visir men jag bytte till otonat nyss. Är en styggelse att köra med när det är mörkt, dessutom har min hjälm nedfällbart solvisir så kör med det istället.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Det är snyggt med mörkt visir men jag bytte till otonat nyss. Är en styggelse att köra med när det är mörkt, dessutom har min hjälm nedfällbart solvisir så kör med det istället.
Ja det va ju rätt lätt att byta så antingen får man väl ha ett visir med att byta till om man vet att man ska åka hem efter mörkrets intrång eller så får man ha med transparenta glasögon och köra med öppet visir antar jag. Bytte dels för det estetiska men också för att jag tycker solglasögon under hjälmen är rätt oskönt efter en stund. Har man ett nedfällbart solvisir finns det ju ingen poäng i att ha det vanliga visiret också i mörktonat.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Det är snyggt med mörkt visir men jag bytte till otonat nyss. Är en styggelse att köra med när det är mörkt, dessutom har min hjälm nedfällbart solvisir så kör med det istället.
Ja det va ju rätt lätt att byta så antingen får man väl ha ett visir med att byta till om man vet att man ska åka hem efter mörkrets intrång eller så får man ha med transparenta glasögon och köra med öppet visir antar jag. Bytte dels för det estetiska men också för att jag tycker solglasögon under hjälmen är rätt oskönt efter en stund. Har man ett nedfällbart solvisir finns det ju ingen poäng i att ha det vanliga visiret också i mörktonat.
När jag kör integralhjälm har jag i 14 år kört med svart visir. När kvällen anländer kör jag med gula glasögon innanför visiret i början å sedan fäller jag upp visiret helt.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Å andra sidan så undrar man ju hur de lyckas sabba en vacker design så illa

IMG_6272.jpeg


Den sitter på Panigale V2
Jäkla otyg det där.
Säkert är det nått land/region som kräver att skylten ska sitta längst bak på fordonet.
EU kräver bara minst 30 cm upp, max 120. Synlig, platt inom några grader och endast monterad i mitten eller till vänster om mitten.
Därför är det fritt fram att kapa själv.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Har någon sett något liknande att beställa från svensk/europeisk butik eller att hitta hos fysisk återförsäljare? Tanken är slangklämma för att montera värmesköld på avgassystem.
EHS_MT.jpg
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Har någon sett något liknande att beställa från svensk/europeisk butik eller att hitta hos fysisk återförsäljare? Tanken är slangklämma för att montera värmesköld på avgassystem.
EHS_MT.jpg
Kolla med The Parts Stop i Upplands Väsby. Tyvärr är inte hemsidan den bästa så du får ringa å förklara vad du vill ha.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Ni som kan era hojar. Hur står sig en modern Triumph, säg Bonneville T120 MY2016-2020, kvalitetsmässigt mot låt säga en japan, typ Yamaha? Är det lika driftsäkert och ”bekymmersfritt” ägnade?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ni som kan era hojar. Hur står sig en modern Triumph, säg Bonneville T120 MY2016-2020, kvalitetsmässigt mot låt säga en japan, typ Yamaha? Är det lika driftsäkert och ”bekymmersfritt” ägnade?
Enda vanliga felen på den motorn är oljeläckage. Ganska vanligt att packningar behöver bytas. Det kan vara irriterande men är ingen biggie egentligen.

Kan vara bra att veta att bakre dämparna suger. Byte av dessa gör stor skillnad. Finns billiga dämpare som är bra och det är lätt att byta själv. Var en del elfel när de gick över till insprut också, typ jordfel och mätare som dog. Inte jättevanligt dock.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Enda vanliga felen på den motorn är oljeläckage. Ganska vanligt att packningar behöver bytas. Det kan vara irriterande men är ingen biggie egentligen.

Kan vara bra att veta att bakre dämparna suger. Byte av dessa gör stor skillnad. Finns billiga dämpare som är bra och det är lätt att byta själv. Var en del elfel när de gick över till insprut också, typ jordfel och mätare som dog. Inte jättevanligt dock.
Okej, tack för detta svar! Då lärde jag mig något nytt. Ska googla och läsa på lite :)

Jag gillar även att Triumph har satt serviceintervall på 1600 mil… bör väl vara en indikation på att de själva tror på sina grejer lite mer än många andra tillverkare
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Okej, tack för detta svar! Då lärde jag mig något nytt. Ska googla och läsa på lite :)

Jag gillar även att Triumph har satt serviceintervall på 1600 mil… bör väl vara en indikation på att de själva tror på sina grejer lite mer än många andra tillverkare
Nu skriver jag mot mina egna intressen eftersom jag har en Triumph 1200, men jag frågar mig hur många det gäller, hur många är det som kör mer än 1600 mil/år?

I min research inför köp hittade jag ingen som skrev om elfel, dåliga dämpare eller oljeläckage men säger Yonsson att det är så, är det så.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Nu skriver jag mot mina egna intressen eftersom jag har en Triumph 1200, men jag frågar mig hur många det gäller, hur många är det som kör mer än 1600 mil/år?

I min research inför köp hittade jag ingen som skrev om elfel, dåliga dämpare eller oljeläckage men säger Yonsson att det är så, är det så.
Ja med din fråga slår du verkligen huvudet på spiken för mitt dilemma - jag vet ärligt talat inte när eller till vad jag ska använda hojen.

Jag älskar idén och tanken på att äga en motorcykel men i ärlighetens namn är det verkligen inget jag behöver. Har gångavstånd till allt jag behöver, inkl. jobb (12 min promenad till kontoret). 100-150 tkr plus löpande kostnader är mycket pengar för något som ev bara kommer stå och samla damm…

Men ibland köper man ju saker med hjärtat och inte hjärna… :)
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Ja med din fråga slår du verkligen huvudet på spiken för mitt dilemma - jag vet ärligt talat inte när eller till vad jag ska använda hojen.

Jag älskar idén och tanken på att äga en motorcykel men i ärlighetens namn är det verkligen inget jag behöver. Har gångavstånd till allt jag behöver, inkl. jobb (12 min promenad till kontoret). 100-150 tkr plus löpande kostnader är mycket pengar för något som ev bara kommer stå och samla damm…

Men ibland köper man ju saker med hjärtat och inte hjärna… :)
Låter som du behöver en Vespa 🙂
 
Topp