• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Degnell

Cartier
2-Faktor
Såhär efter ett dygn med körkort och nästan 25 mil tillgodolagda på erfarenhetskontot har jag ett lite udda bekymmer. Jag köpte en Shoei NXR2 som initialt kändes aningen trång men som nu format sig och sitter som gjuten. Svinnöjd med hjälmen, MEN! Den har åkt på och av ett antal ggr de senaste 36 timmarna både i samband med uppkörning och efteråt när jag kom på den goda idén att slå två flugor i en smäll och göda relationer med nära och kära som jag inte träffat på ett tag och däremellan få tid på hojen, vilket resulterat i att mina öron är så sjukt ömma. Och nej, jag har inga stora eller utstående öron, så min fråga är om någon annan upplever att själva öppningen i integralhjälmar är lite väl trång? Bra vid eventuell olycka antar jag. Tanken har slagit mig att skaffa hjälmhuva att ha under för att liksom glida i hjälmen utan att få skavsår.
IMG_7848.png
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Såhär efter ett dygn med körkort och nästan 25 mil tillgodolagda på erfarenhetskontot har jag ett lite udda bekymmer. Jag köpte en Shoei NXR2 som initialt kändes aningen trång men som nu format sig och sitter som gjuten. Svinnöjd med hjälmen, MEN! Den har åkt på och av ett antal ggr de senaste 36 timmarna både i samband med uppkörning och efteråt när jag kom på den goda idén att slå två flugor i en smäll och göda relationer med nära och kära som jag inte träffat på ett tag och däremellan få tid på hojen, vilket resulterat i att mina öron är så sjukt ömma. Och nej, jag har inga stora eller utstående öron, så min fråga är om någon annan upplever att själva öppningen i integralhjälmar är lite väl trång? Bra vid eventuell olycka antar jag. Tanken har slagit mig att skaffa hjälmhuva att ha under för att liksom glida i hjälmen utan att få skavsår.
IMG_7848.png
Du behöver hjälmhuva… Då slipper du också svettas ner hjälmen och få äckliga utslag och annan skit.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Såhär efter ett dygn med körkort och nästan 25 mil tillgodolagda på erfarenhetskontot har jag ett lite udda bekymmer. Jag köpte en Shoei NXR2 som initialt kändes aningen trång men som nu format sig och sitter som gjuten. Svinnöjd med hjälmen, MEN! Den har åkt på och av ett antal ggr de senaste 36 timmarna både i samband med uppkörning och efteråt när jag kom på den goda idén att slå två flugor i en smäll och göda relationer med nära och kära som jag inte träffat på ett tag och däremellan få tid på hojen, vilket resulterat i att mina öron är så sjukt ömma. Och nej, jag har inga stora eller utstående öron, så min fråga är om någon annan upplever att själva öppningen i integralhjälmar är lite väl trång? Bra vid eventuell olycka antar jag. Tanken har slagit mig att skaffa hjälmhuva att ha under för att liksom glida i hjälmen utan att få skavsår.
IMG_7848.png

Det kallas race-patina :)
Man får ofta den känslan om man testar nya hjälmar samma dag. Ont i skägget, öronen och huden i ansiktet.
Bit ihop bara, det ska kännas när man kör hoj :D
Det går över. Du kommer säkert få ont i muskler och nacke osv eftersom du inte använt kroppen på det sättet tidigare.
För mig så känns det i nacken i början på säsongen pga att jag kör nakenhoj och är lite gasglad...
Men det går över.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
1000047130.jpg

Den här har bara stått i 2 år, pumpade däcken och ska serva i nästa vecka. Hoppas köra lite mer framöver!

Apropå hjärtat/hjärnan, denna är bara köpt med hjärtat!
Passar egentligen inte min körstil men men!

Har någon erfarenhet av mt10?

Riktigt snygg den där!
Jag har en kompis som ska sälja sin MT10 så säg till om du ska köpa.
Den finns i Stockholm och är fin.
 

Owaysis

Cartier
Såhär efter ett dygn med körkort och nästan 25 mil tillgodolagda på erfarenhetskontot har jag ett lite udda bekymmer. Jag köpte en Shoei NXR2 som initialt kändes aningen trång men som nu format sig och sitter som gjuten. Svinnöjd med hjälmen, MEN! Den har åkt på och av ett antal ggr de senaste 36 timmarna både i samband med uppkörning och efteråt när jag kom på den goda idén att slå två flugor i en smäll och göda relationer med nära och kära som jag inte träffat på ett tag och däremellan få tid på hojen, vilket resulterat i att mina öron är så sjukt ömma. Och nej, jag har inga stora eller utstående öron, så min fråga är om någon annan upplever att själva öppningen i integralhjälmar är lite väl trång? Bra vid eventuell olycka antar jag. Tanken har slagit mig att skaffa hjälmhuva att ha under för att liksom glida i hjälmen utan att få skavsår.
Jag har också en Shoei-hjälm och jag upplever exakt samma sak. Det kanske är öppningen som är mindre på just Shoeis hjälmar för jag upplevde inte att det var så på min AGV-hjälm.

Jag har bara accepterat att det är så och jag försöker undvika att ta av mig hjälmen när jag bara stannar lite snabbt vid macken eller nåt istället :D
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
image.jpg

Tur att man jobbar granne med en större aktör på marknaden för leksaker som snöskoter, vattenskoter, fyrhjuling och cross så man kan knalla över och handla på frukostrasten. Tyvärr blev det inte hoj till jobbet idag pga. de logistiska problem det skulle medföra, men får ta en sväng i helgen på några mil för att testa huvan. Låter ändå som ett rimligt skäl att åka lite motorcykel😆
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
IMG_3788.jpeg

Och självklart hittar jag nu, några timmar senare, en i gjuten matt kolfiber precis som min vindskärm. 😩
På min IXIL så är värmeskyddet i kolfiber (dock blank) så om det är samma på din så matchar det hyfsat ändå. Bara att matta ned det ngt.

En annan fråga @yonsson Du som har koll på diverse problem som olika MCn har. Vad vet du om de problem med kamaxlarna som LC8 motorn dras med (tänkte att du ex köpte en sprillans ny 801 som har denna)? Mycket snack på diverse forum/fb om denna problematik. I USA verkar knappt några handlare vilja byta in hojar med denna motor.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Okej! Är det någon speciell årsmodell man ska undvika? Såg att det finns SP, är det värt dom extra pengarna?
Inte direkt, snackat med mt10 ägare & Yamaha personal som sagt att nya dricker lite mindre. Jag hade en night flou 2017 med endast QS upp men den var ruggigt rolig, såpass att polare sålde sin s1000r för en mt10. SP lär vara värt om man hittar det till bra pris.

IMG_20200725_181531.jpg

IMG_20210723_191629.jpg
 

Mk2018

Omega
Inte direkt, snackat med mt10 ägare & Yamaha personal som sagt att nya dricker lite mindre. Jag hade en night flou 2017 med endast QS upp men den var ruggigt rolig, såpass att polare sålde sin s1000r för en mt10. SP lär vara värt om man hittar det till bra pris.

IMG_20200725_181531.jpg

IMG_20210723_191629.jpg
Okej tack för svaret, grym färg ser ut som audis nardo grey! Ska försöka provköra och sedan får vi se. Tror naked-bike är lite bättre till vardagskörning, till/från jobb och gym osv. Är inte 20 år längre heller (även om hjärnan inte fattat det)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En annan fråga @yonsson Du som har koll på diverse problem som olika MCn har. Vad vet du om de problem med kamaxlarna som LC8 motorn dras med (tänkte att du ex köpte en sprillans ny 801 som har denna)? Mycket snack på diverse forum/fb om denna problematik. I USA verkar knappt några handlare vilja byta in hojar med denna motor.
Koll vet jag inte, men jag läste på inför mitt köp. Viktigt att ha med sig är att det är helt olika servicetraditioner i olika länder. I Sverige lämnar de flesta in sin hoj för service, framförallt när de är under garanti.
I USA servar de flesta själva. Exempel på när detta är tydligt är när ägare av 401 gnäller på forum att quickshiftern inte fungerar vilket är en inställningsfråga som verkstad fixar enkelt.

Kända vanliga fel på LC8 är läckande kylarvätska och olja.

Jag har sett att några få individer skriver väldigt mycket om kamaxelproblem i olika sociala medier vilket skapat en bild av att det är vanliga problem. En del av detta är från typ 2-3st individer som lyfter det överallt (youtube, Instagram, Dukeforum). En av dessa hävdar med bestämdhet att han gjort rätt som servat sin hoj själv noga, han har använt den olja som internet rekommenderar, inte den KTM rekommenderar.

Jag frågade KTM-mekaniker på CEC om detta och han visste att det skett men menade att de inte har haft problem med kamaxlar. Han nämnde att 890 tidigare hade cylindrar från mindre motorer som ställde till med problem vilket nu är åtgärdat. Finns snack på forum att KTM bytt artikelnummer på kamaxlarna och därmed kanske bytt ut dem, men jag har inte sett någon källa på det.

Både KTM och Husky har nu förlängd garanti upp till 4 år på LC8-hojarna (förutsätter service på aukt verkstad). Med helförsäkring som täcker morotskada och 4 års garanti är jag inte orolig.
 

spruff

Omega
1000047130.jpg

Den här har bara stått i 2 år, pumpade däcken och ska serva i nästa vecka. Hoppas köra lite mer framöver!

Apropå hjärtat/hjärnan, denna är bara köpt med hjärtat!
Passar egentligen inte min körstil men men!

Har någon erfarenhet av mt10?
Riktigt balla dom där repsol- hondorna. Sista årsmodellen med snygg analog varvräknare dessutom.😄
Jag hade en likadan fast med HRC-färger för några år sen. Tyvärr var det nån obalans i motorn på min, den vibrerade så högerfoten domnade vid 4-5000 varv.
1EF5EDF7-70B6-4820-B07E-4BA0A37CA6F5.jpeg
 
Topp