• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

I min research inför köp hittade jag ingen som skrev om elfel, dåliga dämpare eller oljeläckage men säger Yonsson att det är så, är det så.
Vet inte var du gjort din research, men både 900cc och 1200cc är ju kända för oljeläckage (framförallt 900cc men de är ju också fler). Motorerna utan svarta motorblock är också kända för att ytan på motorerna oxiderar, därav att många polerat/målat sina motorsidor. Det är säkert därför Triumph numera målar motorerna. Jag är ingen mekaniker utan baserat det på de jag kört med, Triumphrat och eget ägande av Thruxton (900).

Jag tycker inte man ska bli rädd för detta. Nya packningar till motorn är inte så jobbigt att lösa.

@papabear - 1600mil ELLER årligen, vilket som kommer först, så årligen för de flesta.
 
Ja med din fråga slår du verkligen huvudet på spiken för mitt dilemma - jag vet ärligt talat inte när eller till vad jag ska använda hojen.

Jag älskar idén och tanken på att äga en motorcykel men i ärlighetens namn är det verkligen inget jag behöver. Har gångavstånd till allt jag behöver, inkl. jobb (12 min promenad till kontoret). 100-150 tkr plus löpande kostnader är mycket pengar för något som ev bara kommer stå och samla damm…

Men ibland köper man ju saker med hjärtat och inte hjärna… :)
Man behöver ingen klocka heller för den på telefonen är mer exakt. Ändå har många utav oss klockor för 5-6 siffriga belopp🤷🏻‍♂️
MC i Sverige känns mer som ett entusiastfordon mtp den korta säsongen. Jag säger köp om det är ngt som kommer att ge dig glädje :)
 
Ja med din fråga slår du verkligen huvudet på spiken för mitt dilemma - jag vet ärligt talat inte när eller till vad jag ska använda hojen.

Jag älskar idén och tanken på att äga en motorcykel men i ärlighetens namn är det verkligen inget jag behöver. Har gångavstånd till allt jag behöver, inkl. jobb (12 min promenad till kontoret). 100-150 tkr plus löpande kostnader är mycket pengar för något som ev bara kommer stå och samla damm…

Men ibland köper man ju saker med hjärtat och inte hjärna… :)
Hett tips är att köpa något billigt. -Blir den stående så sälj. -Kör du så mycket att det känns värt att uppgradera, så gör det. Finns inget värre än att gå förbi sin hoj och få ångest för försäkringskostnader.
 
Ja med din fråga slår du verkligen huvudet på spiken för mitt dilemma - jag vet ärligt talat inte när eller till vad jag ska använda hojen.

Jag älskar idén och tanken på att äga en motorcykel men i ärlighetens namn är det verkligen inget jag behöver. Har gångavstånd till allt jag behöver, inkl. jobb (12 min promenad till kontoret). 100-150 tkr plus löpande kostnader är mycket pengar för något som ev bara kommer stå och samla damm…

Men ibland köper man ju saker med hjärtat och inte hjärna… :)

Hoj köper man med hjärtat och kör för att njuta i livet. Få en avkoppling från all stress och skit som är runtomkring en.
Man träffar nya vänner, upplever naturen på nytt.

Låter inte som att du är redo för det än? ;)
 
Låter som du behöver en Vespa 🙂
Ja, den tanken har faktiskt slagit mig flera gånger. Kollat på både GTS och de mindre Priamverorna på 125/150 kubik. De lockar verkligen men samtidigt lever jag efter devisen att bara köpa det jag verkligen vill ha :) Vet inte om en Vespa skulle ersätta känslan av en ”riktig” MC… finns en risk att jag kommer sitta suktandes efter en MC om jag köper en Vespa…

Man behöver ingen klocka heller för den på telefonen är mer exakt. Ändå har många utav oss klockor för 5-6 siffriga belopp🤷🏻‍♂️
MC i Sverige känns mer som ett entusiastfordon mtp den korta säsongen. Jag säger köp om det är ngt som kommer att ge dig glädje :)

Det har du verkligen rätt i :) Grejen är ju inte pengarna egentligen. Så länge jag använder den så har jag inga problem att betala 6-siffriga belopp för en MC heller… men det skulle göra ont om den inte används (till skillnad från mina klockor som jag faktiskt använder dagligen).

Hett tips är att köpa något billigt. -Blir den stående så sälj. -Kör du så mycket att det känns värt att uppgradera, så gör det. Finns inget värre än att gå förbi sin hoj och få ångest för försäkringskostnader.

Ja jag är rädd för det med… tack ska fundera ett varv till på detta. Yamahas FJR1300 tilltalar mig också (helt annan typ av hoj än en Bonneville) och dessa går att köpa för typ halva pengen. Säkert mycket billigare försäkring med.

Hoj köper man med hjärtat och kör för att njuta i livet. Få en avkoppling från all stress och skit som är runtomkring en.
Man träffar nya vänner, upplever naturen på nytt.

Låter inte som att du är redo för det än? ;)
Haha, jag håller helt med dig! Jag behöver grubbla lite till känner jag…

Tack alla för input!
 
Ja, den tanken har faktiskt slagit mig flera gånger. Kollat på både GTS och de mindre Priamverorna på 125/150 kubik. De lockar verkligen men samtidigt lever jag efter devisen att bara köpa det jag verkligen vill ha :) Vet inte om en Vespa skulle ersätta känslan av en ”riktig” MC… finns en risk att jag kommer sitta suktandes efter en MC om jag köper en Vespa…



Det har du verkligen rätt i :) Grejen är ju inte pengarna egentligen. Så länge jag använder den så har jag inga problem att betala 6-siffriga belopp för en MC heller… men det skulle göra ont om den inte används (till skillnad från mina klockor som jag faktiskt använder dagligen).



Ja jag är rädd för det med… tack ska fundera ett varv till på detta. Yamahas FJR1300 tilltalar mig också (helt annan typ av hoj än en Bonneville) och dessa går att köpa för typ halva pengen. Säkert mycket billigare försäkring med.


Haha, jag håller helt med dig! Jag behöver grubbla lite till känner jag…

Tack alla för input!
Kan nog bekräfta att en Vespa inte ersätter en riktig MC, är en annan grej, men en bra sådan 🙂
 
Bara hjärtat kan avgöra om man är nöjd.

Sålt och köpt MC massa ggr i tron att jag kan vara utan.
Köpt MC med huvudet, haft för mig det bästa jag kan tänka mig (Aprilia v4) men även om Tuono är för mig det bästa (med huvudet) hamnade jag till slut på Super Duke (den hjärtat viljat ha sen den introducerades)

Då är svårt att ignorerar hjärtats hunger
 
Vet inte var du gjort din research, men både 900cc och 1200cc är ju kända för oljeläckage (framförallt 900cc men de är ju också fler). Motorerna utan svarta motorblock är också kända för att ytan på motorerna oxiderar, därav att många polerat/målat sina motorsidor. Det är säkert därför Triumph numera målar motorerna. Jag är ingen mekaniker utan baserat det på de jag kört med, Triumphrat och eget ägande av Thruxton (900).

Jag tycker inte man ska bli rädd för detta. Nya packningar till motorn är inte så jobbigt att lösa.

@papabear - 1600mil ELLER årligen, vilket som kommer först, så årligen för de flesta.
Undrar om du tänker på lite äldre motorer? Sen kan man undra om det skiljer mellan var de är byggda? Min Scrambler är gjort i England, bonneville 900/1200 i Thailand. Ingen aning, spekulerar bara. Jag har nyss läst ut hela instruktionsboken och i ett av slutkapitlen tar de upp hur man ska sköta om aluminiumdetaljerna. Jag tolkade det som rent allmänt för aluminium och inte specifikt aluminium som sitter på en Triumph. Om jag minns det periodiska systemet korrekt är aluminium ett grundämne. Om det är ren aluminium i delar som används på fordon i allmänhet borde egenskaperna vara detsamma oavsett märke?
 
Om det är ren aluminium i delar som används på fordon i allmänhet borde egenskaperna vara detsamma oavsett märke?
Har nog mest att göra med lacken de lagt utanpå, blir märken i den som gör att det tränger in fukt. Obehandlad Alu får oxid på sig. Därav att folk borstar bort ytan på kåporna, blir lättare att hålla rent då.
 
Det är väl främst pga att folk i england kör året runt i saltslask som triumph fått lite dåligt rykte att motorkåporna korroderar. Tor inte det är nån fara för en svensk sommarhoj.
 
Påtal om Triumph. Fortf nykär :cool:
IMG_5450.jpeg
 
Det är väl främst pga att folk i england kör året runt i saltslask som triumph fått lite dåligt rykte att motorkåporna korroderar. Tor inte det är nån fara för en svensk sommarhoj.
Det är samma i Sverige. Vi var 10-12st som mest med Triumph T100/T120 när vi körde ihop och alla (utan lackade sidor) hade samma problem med detta.
 
IMG_1892.jpeg


Efter 40 minuter idogt tvättande är förra ägarens skit också borta. Fan vilken härlig hoj att köra. Helt original pipor men härligt djupt brummande på låga varv. Kommer nog ta ett tag innan jag vill byta pipor på denna. Vill inte ha något gällt skrik :nailbiting:
 
1000_F_163438386_mXom9khgMYMldOrX97hRvfES6zKMG5ut.jpg

Idag har jag mailat italienarna för tredje gången och bett dem avbryta min beställning. ”Den är några dagar bort”, kan betyda precis vad som helst översatt från italienska.
 
IMG_3784.jpeg

Avråder från att handla härifrån. Efter 3.5 veckor hade de fortfarande inte fått in systemet så jag mailade om att avbryta affären. Det krävdes 4 uppmaningar varav sista uppmaningen från mig var otrevlig. Har nu äntligen fått affären avbruten.
 
Tillbaka
Topp