• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Undrar om du tänker på lite äldre motorer? Sen kan man undra om det skiljer mellan var de är byggda? Min Scrambler är gjort i England, bonneville 900/1200 i Thailand. Ingen aning, spekulerar bara. Jag har nyss läst ut hela instruktionsboken och i ett av slutkapitlen tar de upp hur man ska sköta om aluminiumdetaljerna. Jag tolkade det som rent allmänt för aluminium och inte specifikt aluminium som sitter på en Triumph. Om jag minns det periodiska systemet korrekt är aluminium ett grundämne. Om det är ren aluminium i delar som används på fordon i allmänhet borde egenskaperna vara detsamma oavsett märke?
Man använder aldrig rent aluminium precis som man aldrig har rent järn.
Olika legeringar har olika egenskaper.
Vinner du på en, tex oxidskydd, tappar du på en annan tex hållfasthet. Kolla tex EN AW-5754.
Sedan tror jag ändå att Triumph använder i princip samma som andra tillverkare.
Vill man ha alu blankt och snyggt klarlackar man den, så då blir det ju en lackeringsfråga istället.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_3794.jpeg

Oh yeah
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Skulle vara en mindre skur, blött överallt. Vitt & orange lirar inte med regn. 😅

IMG_20240614_200052.jpg

IMG_20240614_200644.jpg

En av anledningarna till att jag väntar med tail tidy på min senaste hoj. Värsta jag vet när man blir skitig bak på hela ryggen och hjälmen:banghead:

På tal om det. BMW kör ju på deras GS något stänkskydd som fäster i svingen. Är det en lösning för att slippa svanhalsen i bak? 🤔
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En av anledningarna till att jag väntar med tail tidy på min senaste hoj. Värsta jag vet när man blir skitig bak på hela ryggen och hjälmen:banghead:

På tal om det. BMW kör ju på deras GS något stänkskydd som fäster i svingen. Är det en lösning för att slippa svanhalsen i bak? 🤔
IMG_3056.jpeg

Finns massa hojar som har det, bland annat Svartpilen 401 (-2023). Jag tycker det är både snyggt och praktiskt men det är inte så lätt att hitta en bra lösning för en hoj som inte har det som standard.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Näe, de är för långa. Skruvarna är försänkta i de nya byglarna men ligger ovanpå på de gamla.
Skall handla i veckan
Nu är även min 890R ”snopplös”. På bromssidan så använde jag samma skruv som innan. Skruven är bredare än själva försänkningen så då valde jag att behålla org.skruvarna. Tror inte att det ska innebära någon försvagning iom det. På kopplingssidan var det dock mer jobb. Där var skruvarna för långa. Valde att kapa org.skruvarna c.a 5mm för att inte riskera att köpa med fel stigning och dra sönder gängan.
IMG_4840.jpeg

IMG_4841.jpeg

IMG_4842.jpeg
 

St Maxime

KS Explorers Club
Påtal om Triumph. Fortf nykär :cool:
IMG_5450.jpeg
Otroligt snygg! Speed Twin 1200 är absolut högst upp på min önskelista just nu. Trodde jag ville ha en Bonnevielle T120, men denna modell klart roligare att köra upplevde jag.

Oerhört dum fråga men ställer den i alla fall då jag glömt kika de två ggr jag provkört modellen. Finns någon plats typ under sadeln för ett skivbromslås? Rätt skönt när man åker lättklädd att få med sig åtminstone det utan väska. Har bara tagit för givet att det finns men aldrig kollat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Otroligt snygg! Speed Twin 1200 är absolut högst upp på min önskelista just nu. Trodde jag ville ha en Bonnevielle T120, men denna modell klart roligare att köra upplevde jag.

Oerhört dum fråga men ställer den i alla fall då jag glömt kika de två ggr jag provkört modellen. Finns någon plats typ under sadeln för ett skivbromslås? Rätt skönt när man åker lättklädd att få med sig åtminstone det utan väska. Har bara tagit för givet att det finns men aldrig kollat.
Fotposition och styre kan göra en hel del, även däckdimension. Är väl bättre spec på Speedtwin dessutom?
-Finns fästen att sätta på ramen som man kan fästa låset på, om det är en dealbreaker att kunna kunna köra utan fickor.
 

St Maxime

KS Explorers Club
Fotposition och styre kan göra en hel del, även däckdimension. Är väl bättre spec på Speedtwin dessutom?
-Finns fästen att sätta på ramen som man kan fästa låset på, om det är en dealbreaker att kunna kunna köra utan fickor.
Tack! Absolut är det så, sen tycker jag att de upplever jag den som klart lättare (även om 20 kg kanske inte är enorm skillnad när man kör som jag gör men ändå tacksamt)z

Inte en dealbreaker, men allt som underlättar uppskattas. Få personer som letar så mycket efter sina nycklar, bankkort, läsglasögon etc som jag så allt som kan hållas från fickorna uppskattas hur löjligt den än låter. Men fästen till ramen duger utmärkt:)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Otroligt snygg! Speed Twin 1200 är absolut högst upp på min önskelista just nu. Trodde jag ville ha en Bonnevielle T120, men denna modell klart roligare att köra upplevde jag.

Oerhört dum fråga men ställer den i alla fall då jag glömt kika de två ggr jag provkört modellen. Finns någon plats typ under sadeln för ett skivbromslås? Rätt skönt när man åker lättklädd att få med sig åtminstone det utan väska. Har bara tagit för givet att det finns men aldrig kollat.
Du får nog kolla hur det ser ut på just den modellen, men jag tror det finns utrymme under sadeln. På min är sadeln fastlåst och öppnas med samma nyckel som till tändningen. Låser man upp kan man komma åt ett litet utrymme där man bl a. Kan sätta mobilen på laddning. Jag tror det borde gå att lägga ett bromsskivelås där, även om jag inte försökt. Du borde kunna hitta instruktionsboken på Triumphs hemsida.
 
Topp