• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vi får väl se. tanken är att lillebror skall ha den sedan när han skall köra upp. Men det kanske går ändå...

Men det är en fin cykell. Gav 3000 mer än en mt07 och då får man mer riders aids ocg bättre körställning samt bättre fjädring verkar det som

Kommer snart till ett kvarter nära dig :cool:
Och 20hp till… När man rycker strypningen
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Funderar på att skaffa en äldre HD sportster för att ha till cruising (och hustrun kanske åker med). Någon som har tips på vad man ska välja. Helst ngt billigt (gärna kring 50-60kSEK) som man kan modda lite själv.

Testade förövrigt Sportster S och Nightster Special idag. Måste ändå säga att jag gillade dem. Inte alls lika lättkörda som 890R men helt klart en rolig upplevelse. Man får mycket annat roligt för pengarna men man får nog inte lika många blickar från omgivningen.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Funderar på att skaffa en äldre HD sportster för att ha till cruising (och hustrun kanske åker med). Någon som har tips på vad man ska välja. Helst ngt billigt (gärna kring 50-60kSEK) som man kan modda lite själv.

Testade förövrigt Sportster S och Nightster Special idag. Måste ändå säga att jag gillade dem. Inte alls lika lättkörda som 890R men helt klart en rolig upplevelse. Man får mycket annat roligt för pengarna men man får nog inte lika många blickar från omgivningen.
Enda tipset jag fick från erfarna HD-skruvare när jag funderade på en Sportster 883 var att köpa en 1200 istället :)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Funderar på att skaffa en äldre HD sportster för att ha till cruising (och hustrun kanske åker med). Någon som har tips på vad man ska välja. Helst ngt billigt (gärna kring 50-60kSEK) som man kan modda lite själv.

Testade förövrigt Sportster S och Nightster Special idag. Måste ändå säga att jag gillade dem. Inte alls lika lättkörda som 890R men helt klart en rolig upplevelse. Man får mycket annat roligt för pengarna men man får nog inte lika många blickar från omgivningen.
Jag hade en Sportster iron med 1200 motor.
Det blev en ganska kort historia. Den lät bra men var riktigt obekväm och hård:
IMG_4134.jpeg



Däremot kostade den ca 2000 per år om jag minns rätt, full xl-försäkring i Stockholm.

Den är ju rätt tung och har rätt kass broms som kan bli livsfarligt. Och det var inte lätt att köra i rondeller med fart.

Men allt på två hjul har ju sin charm.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade en Sportster iron med 1200 motor.
Det blev en ganska kort historia. Den lät bra men var riktigt obekväm och hård:
IMG_4134.jpeg



Däremot kostade den ca 2000 per år om jag minns rätt, full xl-försäkring i Stockholm.

Den är ju rätt tung och har rätt kass broms som kan bli livsfarligt. Och det var inte lätt att köra i rondeller med fart.

Men allt på två hjul har ju sin charm.
Jag brukar göra jämförelsen längdskidor vs utförsskidor. Jag gillar inte längdskidor.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Skinn brukar motsvara CE AAA vilket man även kan uppnå med andra material. Jag hade inte köpt en random skinnjacka bara för att den är skinn. Tjocklek, hur sömmar sitter mm påverkar vad de tål.
Jag hade inte heller köpt något som inte är anpassat för mc. I Malung har de lång erfarenhet. Tror Halvarsson gör sitt där, eller gjort. Jag körde med en gammal skinnjacka för några veckor sedan för att det är skönt material, men för säkerhets skull hade jag Knox under. Är det för varmt kör jag annat, men annars är skinn skönt och säkert. Bra skinn andas och värmer men idag blev mitt Knox kallt när solen gick ner.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag hade en Sportster iron med 1200 motor.
Det blev en ganska kort historia. Den lät bra men var riktigt obekväm och hård:
IMG_4134.jpeg



Däremot kostade den ca 2000 per år om jag minns rätt, full xl-försäkring i Stockholm.

Den är ju rätt tung och har rätt kass broms som kan bli livsfarligt. Och det var inte lätt att köra i rondeller med fart.

Men allt på två hjul har ju sin charm.
Bra att veta.. Ser att du då även hade eftermarknadsdämpare. Ska nog ta och testa innan det blir ett köp. Tänkte att det kunde vara lite av en projekthoj att meka/modda.
Jag brukar göra jämförelsen längdskidor vs utförsskidor. Jag gillar inte längdskidor.
Haha, bra jmf.. Det var lite så det kändes vid provkörning av de nya. Sportster S är riktigt cool och snabb men man fick verkligen bryta ner den i kurvorna. Fick allt kämpa lite i kurvor där jag knappt märker av ngt med Duken.
 

supreeme

Omega
Jag hade inte heller köpt något som inte är anpassat för mc. I Malung har de lång erfarenhet. Tror Halvarsson gör sitt där, eller gjort. Jag körde med en gammal skinnjacka för några veckor sedan för att det är skönt material, men för säkerhets skull hade jag Knox under. Är det för varmt kör jag annat, men annars är skinn skönt och säkert. Bra skinn andas och värmer men idag blev mitt Knox kallt när solen gick ner.
I begynnelsen, för typ 20+ år sedan när jag började åka MC så gjorde jag en lätt vurpa i typ 40-50 km/h. Hade ett gore-tex ställ från IXS som inte bör anses som ett budgetmärke men det sprack i flertalet sömmar. Sen dess har jag åkt med skinnställ men inser ju att mycket hänt på materialfronten.
Men oavsett material så vill jag att det går att koppla ihop så det inte riskerar att bli en glipa om man kommer glidande längs asfalten.
Köper man en produkt avsedd för MC från en renommerad tillverkare som Alpinestars, Dainese mfl så borde det ju vara ett hyffsat safe kort.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
I begynnelsen, för typ 20+ år sedan när jag började åka MC så gjorde jag en lätt vurpa i typ 40-50 km/h. Hade ett gore-tex ställ från IXS som inte bör anses som ett budgetmärke men det sprack i flertalet sömmar. Sen dess har jag åkt med skinnställ men inser ju att mycket hänt på materialfronten.
Men oavsett material så vill jag att det går att koppla ihop så det inte riskerar att bli en glipa om man kommer glidande längs asfalten.
Köper man en produkt avsedd för MC från en renommerad tillverkare som Alpinestars, Dainese mfl så borde det ju vara ett hyffsat safe kort.
Det är inte för inte som gamla skinnställ har en byxlinning som går upp i armhålorna :D. De märken du nämner vänder sig främst mot de som kör sporthoj och de som tävlar på bana? Jag tror de är väldigt bra, säkert de bästa. Kevlarjeans och Knox är säkert också bra men man skulle vilja se hur bra de är i verkligheten när något händer, helst på film så man slipper prova själv.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är inte för inte som gamla skinnställ har en byxlinning som går upp i armhålorna :D. De märken du nämner vänder sig främst mot de som kör sporthoj och de som tävlar på bana? Jag tror de är väldigt bra, säkert de bästa. Kevlarjeans och Knox är säkert också bra men man skulle vilja se hur bra de är i verkligheten när något händer, helst på film så man slipper prova själv.
Knox brukar publicera foton efter riktiga crashar med deras kläder. Det finns en anledning till att certifieringar finns. Kevlar (och andra typer av aramid) kan nå samma skyddsnivå som skinn utan problem. Störtsta skillnaden är att skinn täcker hela plagget. Kevlar och liknande har oftast partier där det inte finns glidskydd, certifieringen kräver inte att hela ytan är glidskyddad.
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
I begynnelsen, för typ 20+ år sedan när jag började åka MC så gjorde jag en lätt vurpa i typ 40-50 km/h. Hade ett gore-tex ställ från IXS som inte bör anses som ett budgetmärke men det sprack i flertalet sömmar. Sen dess har jag åkt med skinnställ men inser ju att mycket hänt på materialfronten.
Men oavsett material så vill jag att det går att koppla ihop så det inte riskerar att bli en glipa om man kommer glidande längs asfalten.
Köper man en produkt avsedd för MC från en renommerad tillverkare som Alpinestars, Dainese mfl så borde det ju vara ett hyffsat safe kort.
Tyvärr kan man inte enbart gå på märke då i princip samtliga märken har olika säkerhetsklass på utrustning. Det går från A till AAA så man behöver kolla i plagget vad det står. Sommarkläder brukar ha lägre klass än de tjockare tygen och skinn.
Även skinn säljs ofta med AA istället för AAA.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Ja absolut ska det provas, tänker i så fall att det kan få bli Sulas och ev Lelles om ingen har tips på svinbra ställe i Stockholm (bor i Örebro).
Jag tänker egentligen vanligt skinnställ, egentligen helställ men det kan ju se lite muppigt ut med puckel på ryggen på en liten 401a 😂
Lite sugen på någon typ av jeans och stilren skinnjacka men ett krav är nog att det går att koppla ihop så man inte får en glipa om man vurpar.

Nu har du inte frågat om input från mig, men jag har en del erfarenhet och skinn är överlägset. Både att det glider bra utan att gå hål, sen dämpar det bra vid krasch.
Har sett några krascha på bana i låg hastighet i andra material och de går ofta sönder väldigt lätt.
Sen finns det såklart olika kvalitéer på det mesta.
När jag kör "sportigt" så använder jag alltid helställ, perforerat och med airbag. Idag får du billiga och riktigt bra ställ från RST (körs av många på Isle of man) från tex XLmoto.
Några exempel:

Airbag-jacka:

Skinnställ med liten puck:

Jag har storlek L och är ~180/80 och passar perfekt.
Jag har detta fast evo-4:
Kan eventuellt sälja mitt om du gillar det eftersom jag inte använder det.

Använder detta med airbag:

Knox utrustning har högt klassade kläder som jag använder till och från jobbet. Byxorna har höft och knäskydd och kevlar överallt fram och bak.

Bra att veta.. Ser att du då även hade eftermarknadsdämpare. Ska nog ta och testa innan det blir ett köp. Tänkte att det kunde vara lite av en projekthoj att meka/modda.

Haha, bra jmf.. Det var lite så det kändes vid provkörning av de nya. Sportster S är riktigt cool och snabb men man fick verkligen bryta ner den i kurvorna. Fick allt kämpa lite i kurvor där jag knappt märker av ngt med Duken.

Den är rolig att mecka med, men man behöver något som funkar att köra med isåfall :)
Mitt bästa verktyg var gummiklubban.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
En input från räddningstjänst/mc-nasaren är att glida-långt-på-asfalten inte är det vanligaste caset vid vurpor på väg. Snarare tvärnit-glida-tvärnit igen.
Jag tycker att det viktigaste är slagskyddet, faktiskt. Bra rygg och bröstskydd, höfter och säkra fötter.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En input från räddningstjänst/mc-nasaren är att glida-långt-på-asfalten inte är det vanligaste caset vid vurpor på väg. Snarare tvärnit-glida-tvärnit igen.
Jag tycker att det viktigaste är slagskyddet, faktiskt. Bra rygg och bröstskydd, höfter och säkra fötter.
Precis. Glida jättelångt är ett bankörningsproblem. På gatan smäller man in i en refug eller ett staket istället.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Precis. Glida jättelångt är ett bankörningsproblem. På gatan smäller man in i en refug eller ett staket istället.
Rörelseenergin är framåt, d.v.s. längs med vägen om den inte svänger. Kör man omkull och slår in i en refug eller staket befinner man sig sannolikt i en korsning och har förhoppningsvis lägre hastighet. Jag har för mig att jag läste att AAA ska klara 60 m glid och AA 30 m. 60 är inte långt så alla skyddskläder under AAA känns onödigt riskfyllt. Att se till att man har de bästa stötskydden borde man inte vänta med. Jag har ett ryggskydd i min Knox och ett separat. Det separata känns mycket mer gediget ut och skulle det smälla hoppas jag att jag inte har Knox-jackan på mig.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Jag kan hålla med om att oftast så smäller man rakt in i väggen. Det gör väldigt ont.
Det är därför jag kör med airbag nu, och haltar med höger sida, och har krympt 5cm.... Och är 10% invalid :cool:
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag kör otroligt osmart ofta i kevlarskjorta och kevlarjeans, detta trots att jag vet hur "dåligt" det är i jämförelse. Har kört omkull i textilkläder där det slutade med att naken hud gled mot asfalt, tack och lov var farten närmare noll då.. men är oskönt. I paritet till när jag åkta kana i 200km/h på bana i riktigt skinn.. var bra mörbultad men skyddskläderna hade hållt ihop utan några hål.

Men som med allt är det en avvägning, jag kör MC för att jag älskar det, hade vart säkrare att låta bli. Men om jag vid varje tur skulle åla mig i skinnet hade MC'n stått still mer än den gör, tyvärr.

Dock har jag typ alltid airbag och andra godkända skydd för händer, fötter, knän och armbågar.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Rörelseenergin är framåt, d.v.s. längs med vägen om den inte svänger.
Vägen kommer svänga nästan säkert, det är inte mitt på rakan du ramlar av. Eller så svänger en gubbe framför dig när han blir bländad av solen. Hårt stopp är nästan alltid en följd av att vurpa på gata. En bekant flög dock ut på en åker och klarade sig trots en rejäl glidning. Men han hade nog en väldig tur. Han gasade på sig utan hjälp av någon annan och han var en "duktig" förare. Kan hända den bästa. Efter den olyckan lade han hojåkandet på hyllan. Han trodde sig inte kunna ha samma tur fler gånger.
Men som med allt är det en avvägning, jag kör MC för att jag älskar det, hade vart säkrare att låta bli. Men om jag vid varje tur skulle åla mig i skinnet hade MC'n stått still mer än den gör, tyvärr.
Tyvärr är det ju alltid när man "bara ska köpa glass" som olyckan så ofta är framme. Men jag förstår dig helt, detta är något man bara gör för skojs skull. Det är inte kul med skinnställ när det är 30 grader varmt när man ska 2km till glasskiosken.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tyvärr är det ju alltid när man "bara ska köpa glass" som olyckan så ofta är framme. Men jag förstår dig helt, detta är något man bara gör för skojs skull. Det är inte kul med skinnställ när det är 30 grader varmt när man ska 2km till glasskiosken.
Eller åker genom stan, rödljus och fläkten blåser ut 100 gradig värme överallt :)

Har hänt att jag struntat i att ta av mig stället för att det är näst intill omöjligt, klistrat sig fast. Bättre åka hem och duscha.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Bra mc-snack! Det är lätt att låta saker vara men nu ska jag kolla upp vilken nivå stötskydden har i Knox-jackan och i kevlarjeansen för de känns otäckt tunna.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fakk it. Jag kör Knox-AA jacka med crosströja utanpå och AA jeans med kevlar. Har ägt perforerat läder tidigare och det funkade inte för mig. Om jag överhettas så stiger risken för krasch.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Eller åker genom stan, rödljus och fläkten blåser ut 100 gradig värme överallt :)

Har hänt att jag struntat i att ta av mig stället för att det är näst intill omöjligt, klistrat sig fast. Bättre åka hem och duscha.

Händer mig varje dag nu när jag kör till och från jobbet. Korsningen Sveavägen Kungsgatan är värst för man måste blinka, rulla, köra på ettan, koppla hela jävla tiden och mitt i allt kolla på bilar från alla håll som definitivt inte ser en... Och sen blir det kö in i tunneln och då kan man varken släppa koppling eller gas/broms...
😅
Ett tips gällande värmen är att alltid köra med långärmat tunt underställ. Då klistras inte skinnet fast mot huden och man får enkelt av det.
Jag kör ofta med Nike löparkläder som har andningshål i sig. Funkar bra.
 
Topp