• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Sista turen med Husqvarnan
IMG_9322.jpeg


Första turen med Guzzi efter lite spontana beslut
IMG_9402.jpeg


Lite ovant när det väger 60-70kg mer men den går så fint på ojämna kurviga småvägar, kör fortare och har roligare, jag har sett ljuset och fattar grejen med äventyrssegmentet.
Den där kommer att skänka mycket glädje. Jag är svag för moto guzzi. Kanske för att det var min första motorcykel för länge sen. Grattis!
 
Storkillen fick ju sitt kort för A2 för en dryg vecka sedan. Nu är det bara lillkillen och jag som kan hänga runt i jakten på A1 för honom

För övrigt testade jag denna hjälm på SMX men sonen fick nästan skrattkramp. Jag tyckte den var cool.
IMG_6324.jpeg
IMG_6320.jpeg


Tänker att hjälmen skall få mig att minnas tiden då ungarna var små. Har fortfarande kvar endel ”julprydnader” som de gjorde och dessa två i kaffehörnan respektive godisskåpet

IMG_6325.jpeg
IMG_6326.jpeg
 
Senast ändrad:
Storkillen fick ju sitt kort för A2 för en dryg vecka sedan. Nu är det bara lillkillen och jag som kan hänga runt i jakten på A1 för honom

För övrigt testade jag denna hjälm på SMX men sonen fick nästan skrattkramp. Jag tyckte den var cool.
IMG_6324.jpeg
IMG_6320.jpeg


Tänker att hjälmen skall få mig att minnas tiden då ungarna var små. Har fortfarande kvar endel ”julprydnader” som de gjorde och dessa två i kaffehörnan respektive godisskåpet

IMG_6325.jpeg
IMG_6326.jpeg
KBK!
 
Har lite lösa tankar på ett återfall. Körde en Bandit 1200N för ca 10 år sedan i 3-4 säsonger och gillade hojen. Det var min första och enda hoj, så jag är inte jätte-erfaren men inte helt grön heller.
I mitt nya jobb pendlar jag 3 ggr per vecka från Nacka till kontoret nära St Eriksplan. Att smita förbi stillastående köerna och köra hoj lockar, men även lite nöjesturer på helger och ev någon bankörning. Jag är dryga 190cm så behöver något man får plats på.

Några tankar om hoj - KTM Duke 790? Street Triple 765? MT07/09?

Kör man Gore Tex eller läderställ idag?

IMG_0680.jpeg
 
Senast ändrad:
Har lite lösa tankar på ett återfall. Körde en Bandit 1200N för ca 10 år sedan och gillade hojen. I mitt nya jobb pendlar jag 3 ggr per vecka från Nacka till kontoret nära St Eriksplan. Att smita förbi stillastående köerna och köra hoj lockar, men även lite nöjesturer på helger och ev någon bankörning. Jag är dryga 190cm så behöver något man får plats på.

Några tankar om hoj - KTM Duke 790? Street Triple 765? MT07/09?

Kör man Gore Tex eller läderställ idag?
Jag valde mellan de tre för någon månad sedan.
(https://klocksnack.se/threads/stora-mc-tråden.32056/page-406#post-4781694)

Det blev en KTM 890R. Tack @Roddan !
(https://klocksnack.se/threads/stora-mc-tråden.32056/page-407#post-4782260)

790 har sämre fjädring, bromsar m.m. Triumphen verkar också lovande, bägge har lite bättre bromsar osv än motsvarande MT09. Dra provkör hos någon handlare :)

Är det endast pendling kanske kevlar-ställ går bra, finns knox m.fl märken med rätt trevliga plagg. Skinn vid helg- & bankörning.
 
  • Like
Reactions: LS
Kör man Gore Tex eller läderställ idag?
Vad gäller kläder hade jag surfat runt lite. Det har hänt extremt mycket på materialfronten senaste åren, även vad gäller skydd som blivit mjuka och tunna.

Nu kan man köra med ett lager för slagskydd och glidskydd (jacka+tights) och ha vad man vill utanpå. Det är väldigt smidigt när vädret varierar och man inte vill köpa massa olika uppsättningar. Finns även nya kevlar/aramid kläder som är riktigt smidiga och bra. Kolla på typ Flyingeagle som har bra hemsida.

Edit: Kolla Knox och Pandomoto
 
Senast ändrad:
Har lite lösa tankar på ett återfall. Körde en Bandit 1200N för ca 10 år sedan i 3-4 säsonger och gillade hojen. Det var min första och enda hoj, så jag är inte jätte-erfaren men inte helt grön heller.
I mitt nya jobb pendlar jag 3 ggr per vecka från Nacka till kontoret nära St Eriksplan. Att smita förbi stillastående köerna och köra hoj lockar, men även lite nöjesturer på helger och ev någon bankörning. Jag är dryga 190cm så behöver något man får plats på.

Några tankar om hoj - KTM Duke 790? Street Triple 765? MT07/09?

Kör man Gore Tex eller läderställ idag?

IMG_0680.jpeg

Jag vet inte hur lång du är men Street triple 765 är riktigt rolig. Då modellen som heter RS som har uppdaterad display och massa annat kul:

Jag körde den på Start2ride förra året tillsammans med Speed triple och Ducati Monster SP.
Jag har rätt mycket körnings erfarenhet och gillar verkligen Street triple 765. Den är väldigt lätt och känns enkel att köra. Väldigt lättstyrd och extremt bra bromsar.
Perfekt city-hoj som du kan köra aktivt med på helgerna.
Detta är min personliga åsikt men det jag har hört om MT07 är att den är bra att ta körkortet på men man vill ofta byta ganska snabbt.
MT09 är då mycket roligare och MT01 roligast men också dyr och mycket hästar så dyr att försäkra.

Jag kör också inne i city på min Tuono och det funkar bra, men tror att Street skulle vara enklare att manövrera.
Det är den roligaste hoj jag har kört och ägt, men den gillar att köra snabbt. Väldigt snabbt.

Update: Gällande utrustning så kör jag detta till jobbet:
Jacka - Knox Urbane Pro Mk3 Skyddsjacka Svart (biketrollhattan.se) med munkjacka över på sommaren.
Byxor - Richmond MK3 Cordura® Jeans – Short Leg - Knox (planet-knox.com)
"Skor" - Alpinestars SMX Plus V2 Stövel Svart (onebike.se)
Handskar - STEEL-PRO GLOVES | Dainese

När jag kör aktivt så kör jag alltid med skinnställ och airbag.
 
Senast ändrad:
Testa en första generationens Multistrada om du vill göra en billig comeback.

Har lite lösa tankar på ett återfall. Körde en Bandit 1200N för ca 10 år sedan i 3-4 säsonger och gillade hojen. Det var min första och enda hoj, så jag är inte jätte-erfaren men inte helt grön heller.
I mitt nya jobb pendlar jag 3 ggr per vecka från Nacka till kontoret nära St Eriksplan. Att smita förbi stillastående köerna och köra hoj lockar, men även lite nöjesturer på helger och ev någon bankörning. Jag är dryga 190cm så behöver något man får plats på.

Några tankar om hoj - KTM Duke 790? Street Triple 765? MT07/09?

Kör man Gore Tex eller läderställ idag?

IMG_0680.jpeg
 
IMG_2437.jpeg

Då har jag fått på mitt slip-on, tail tidy och nya speglar på hondan. Återstår bara tre saker kvar att göra tills jag kan känna mig helt nöjd 🙂👍

1). En transparent vinyl över tanken för att inte repa den ytterligare (mjuk lack). Tips på vart jag kan köpa det mottages gärna.

2). Nytt överdrag till sadeln.

3). Lacka den blanka biten vid infästningen på slip-on:et till mattsvart likt övriga delar.

Trevlig kväll på er!
Skitsnygg! Har en 2009, dvs den förra modellen. Supernöjd. Snyggt med enkelsving tex!
 
1. Utseendet emot sig när de kom, kommer kanske omvärderas framöver men inte ännu.
2. Utan modern säkerhet i sin enklaste form, ABS, osv.. vilket väl får anses vara mer besvärande för en touringhoj än tex en café racer (läs Monster).
3. Sålts få, så lite ovanlig modell genomsnittsknutten kanske inte vågar testa?
4. Fördomar om kvaliteten på en 20-årig italienare?
Har funderat över varför de är så billiga? Känns som väldigt mycket hoj för pengarna?
 
Tillbaka
Topp