• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

RobinW

Cartier
2-Faktor
Nu har du inte frågat om input från mig, men jag har en del erfarenhet och skinn är överlägset. Både att det glider bra utan att gå hål, sen dämpar det bra vid krasch.
Har sett några krascha på bana i låg hastighet i andra material och de går ofta sönder väldigt lätt.
Sen finns det såklart olika kvalitéer på det mesta.
När jag kör "sportigt" så använder jag alltid helställ, perforerat och med airbag. Idag får du billiga och riktigt bra ställ från RST (körs av många på Isle of man) från tex XLmoto.
Några exempel:

Airbag-jacka:

Skinnställ med liten puck:

Jag har storlek L och är ~180/80 och passar perfekt.
Jag har detta fast evo-4:
Kan eventuellt sälja mitt om du gillar det eftersom jag inte använder det.

Använder detta med airbag:

Knox utrustning har högt klassade kläder som jag använder till och från jobbet. Byxorna har höft och knäskydd och kevlar överallt fram och bak.



Den är rolig att mecka med, men man behöver något som funkar att köra med isåfall :)
Mitt bästa verktyg var gummiklubban.
Vad har du för bröstmått under armhålorna?
Söker också skinnställ Men haft svårt att få ihop storlekarna.

Och vad kör du för airbag?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad har du för bröstmått under armhålorna?
Söker också skinnställ Men haft svårt att få ihop storlekarna.

Och vad kör du för airbag?
IMG_3987.jpeg

Det är airbag i det stället han länkade längst ner.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Vad har du för bröstmått under armhålorna?
Söker också skinnställ Men haft svårt att få ihop storlekarna.

Och vad kör du för airbag?

Vet du om man kan ta ut den och ha den utan stället under en jacka?

PS. Borde läst bättre också

Första gången jag mätt så men 106 visade bandet.
Jag har oftast L i de flesta kläder. Storlek 52 i Oscar Jacobson slim-kavajer.
Men det skiljer också mellan modellerna.
Det stället jag har nu är "race cut" så väldigt väldigt tight och går knappt att stå upp eftersom det är sytt med böjda ärmar och ben.
Men jag gillar när det sitter åt överallt.

Kolla detta test som gjordes på Isle of man i den airbagen som jag tipsar om:
Instagram - Isle of man
Skärmavbild 2024-06-25 kl. 22.05.29.png



Finns grejerna i lager så brukar XLmoto vara ganska snabba och du kan handla med Klarna vilket är smidigt när man behöver hitta rätt storlek.

I tex Dainese så brukar jag ha storlek 52 på race-ställen, men jackorna i 52 kan bli lite stora efter min krasch för jag komprimerade ryggraden nästan 5cm vilket ställer till det lite om jag ska köpa 2delat.
 

supreeme

Omega
Nu har du inte frågat om input från mig, men jag har en del erfarenhet och skinn är överlägset. Både att det glider bra utan att gå hål, sen dämpar det bra vid krasch.
Har sett några krascha på bana i låg hastighet i andra material och de går ofta sönder väldigt lätt.
Sen finns det såklart olika kvalitéer på det mesta.
När jag kör "sportigt" så använder jag alltid helställ, perforerat och med airbag. Idag får du billiga och riktigt bra ställ från RST (körs av många på Isle of man) från tex XLmoto.
Några exempel:

Airbag-jacka:

Skinnställ med liten puck:

Jag har storlek L och är ~180/80 och passar perfekt.
Jag har detta fast evo-4:
Kan eventuellt sälja mitt om du gillar det eftersom jag inte använder det.

Använder detta med airbag:

Knox utrustning har högt klassade kläder som jag använder till och från jobbet. Byxorna har höft och knäskydd och kevlar överallt fram och bak.



Den är rolig att mecka med, men man behöver något som funkar att köra med isåfall :)
Mitt bästa verktyg var gummiklubban.
Jag tar tacksamt emot all input!
Air-bag har jag egentligen inte funderat på men får väl kika..
Men det blir till å prova lite på Sulas. Ev drar jag upp till Lelles också. Sen har jag Carlbarks nästgårds i Kumla.
Jag har ju skyddsutrustning, men de börjar som sagt bli ordentligt gamla å sitter lite löst.
Är dock 193 cm å ca 95 kg så drar nog iaf 56 hos de flesta tillverkare tror jag.
 

supreeme

Omega
Första gången jag mätt så men 106 visade bandet.
Jag har oftast L i de flesta kläder. Storlek 52 i Oscar Jacobson slim-kavajer.
Men det skiljer också mellan modellerna.
Det stället jag har nu är "race cut" så väldigt väldigt tight och går knappt att stå upp eftersom det är sytt med böjda ärmar och ben.
Men jag gillar när det sitter åt överallt.

Kolla detta test som gjordes på Isle of man i den airbagen som jag tipsar om:
Instagram - Isle of man
Skärmavbild 2024-06-25 kl. 22.05.29.png



Finns grejerna i lager så brukar XLmoto vara ganska snabba och du kan handla med Klarna vilket är smidigt när man behöver hitta rätt storlek.

I tex Dainese så brukar jag ha storlek 52 på race-ställen, men jackorna i 52 kan bli lite stora efter min krasch för jag komprimerade ryggraden nästan 5cm vilket ställer till det lite om jag ska köpa 2delat.
Satan vilken flygtur!
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Kör första säsongen med Helite E-Turtle airbag väst. Sjukt smidigt då man kan slänga på sig den oavsett om man kör skinnet eller textiljackan. Alltid skyddad och rätt sval då det är en utanpåliggande väst.
Det har även stort inbyggt level 2 ryggskydd så man kan plocka ur det i de andra kläderna om man vill.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag var ned hos er i Stockholm och åkte för ett par år sedan. En KS-snubbe var med. Han åkte i öppen hjälm, tracksuitjacka, jeans och sneakers. Hävdade att vi andra var trygghetsknarkare och borde leva lite innan vi dör.
Allt är på två vis.
Jag gissade också på @gruby :D. Jag förstår tanken och instämmer. Däremot ska jag försöka ha bästa möjliga skydd innan jag släpper tanken. Sen kan jag ägna mig åt att njuta. Jag har alltför gott om vänner som har tänkt efter för sent. Jag hälsar på dem alldeles för sällan och det är med sorg jag ser hur de sitter som kollin.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Jag tar tacksamt emot all input!
Air-bag har jag egentligen inte funderat på men får väl kika..
Men det blir till å prova lite på Sulas. Ev drar jag upp till Lelles också. Sen har jag Carlbarks nästgårds i Kumla.
Jag har ju skyddsutrustning, men de börjar som sagt bli ordentligt gamla å sitter lite löst.
Är dock 193 cm å ca 95 kg så drar nog iaf 56 hos de flesta tillverkare tror jag.
Ok, ja då tror jag du kör XL eller XXL (i Alpinestars).
RST har några modeller som är lite mer "daddy-fit" med plats för... Airbagen :D

Denna testade jag i L som jag har i mitt Racedept 4.1:
1719382145703.png



Det är mindre race, har airbag och plats för lite mage/muskler.
Köper du något med in&motion airbag så säg till för jag har en kod så det blir billigare abonnemang.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Jag noterade att klockan på min nya Vespa Gts 300 fortar sig något galet. Typ 5minuter på en vecka 🫣 Sjukt irriterande. Hur är det för er andra som har tidvisning i displayen? Personligen vill jag hellre vara utan än att ha en som fortar sig så mycke, men den går inte att stänga av 😕
 

Veratio

Cartier
Jag noterade att klockan på min nya Vespa Gts 300 fortar sig något galet. Typ 5minuter på en vecka 🫣 Sjukt irriterande. Hur är det för er andra som har tidvisning i displayen? Personligen vill jag hellre vara utan än att ha en som fortar sig så mycke, men den går inte att stänga av 😕

Min är ju 6-7 år gammal så är din är nog uppdaterad, men den går rätt bra. 10m på ett år ungefär. Ställer den på våren och en omgång till. Låter irriterande der där.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag noterade att klockan på min nya Vespa Gts 300 fortar sig något galet. Typ 5minuter på en vecka 🫣 Sjukt irriterande. Hur är det för er andra som har tidvisning i displayen? Personligen vill jag hellre vara utan än att ha en som fortar sig så mycke, men den går inte att stänga av 😕
Den är väl digital? Finns det så dåliga kvartsverk? Jag skulle lämnat in den. Frågan är om det skulle ha blivit till mc-verkstan eller urmakaren? 🤔
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag noterade att klockan på min nya Vespa Gts 300 fortar sig något galet. Typ 5minuter på en vecka 🫣 Sjukt irriterande. Hur är det för er andra som har tidvisning i displayen? Personligen vill jag hellre vara utan än att ha en som fortar sig så mycke, men den går inte att stänga av 😕
Min håller tiden än så länge. Googlade snabbt och det finns kinesiska ersättningsdisplayer för ym 2020-2023 för under 2000kr på eBay.

Batteriet håller laddning som det ska?
Den är väl digital? Finns det så dåliga kvartsverk? Jag skulle lämnat in den. Frågan är om det skulle ha blivit till mc-verkstan eller urmakaren? 🤔
Är nog ingen kvartskristall inblandad utan ett minne i kretskortet som tillhör displayen. Men ja, kvartskristaller åldras, delar slits.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Jag köpte ju också en airbagväst, en Alpinestars airtech 3. Har gillat den som fan.. smidig att bara kasta över om man vill köra i kevlarflanellskjorta utan att tumma på säkerheten, fram tills igår. Hängde av den i skåpet när jag kom fram till jobbet och efter en stund såg jag att den fortfarande lyste blått(apterad/aktiv). Anslöt appen och såg att den mycket riktigt var aktiv trots att den ska stänga av sig när man drar ner dragkedjan. Tänkte inte mer på det utan stressade på på jobbet och när jag skulle hem hade jag glömt att den betedde sig märkligt på morgonen. Kommer till svärföräldrarna för att gå ut med hunden och när jag slänger av mig västen smäller den. Så nu har kontakt inletts med Bike Trollhättan för att få den fixad/reklamerad. Den skulle visst skickas till Alpinestars för undersökning/kontroll, så hoppas dom bedömer att det är nått fel, annars får man väl stå för ompackning, frakt och en massa annat. Vet inte om dom har någon inbyggd dator eller nått som dom kan undersöka eller hur dom ska kunna utreda vad som hänt, men lite trist är det allt. Kan dock meddela att hade det varit skarpt läge och jag hade åkt omkull eller blivit påkörd hade jag gärna haft västen på då den blev rätt tjock och stenhård.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Min är ju 6-7 år gammal så är din är nog uppdaterad, men den går rätt bra. 10m på ett år ungefär. Ställer den på våren och en omgång till. Låter irriterande der där.
På min förra GTS 2019 Super tech plockade jag ur batteriet och hade på underhållsladdning under vintern. Den klockan fortade sig kanske 5min mellan säsongerna. Det är väldigt irriterande då man inte kan låta bli att titta då den ändå finns där :bored:
Den är väl digital? Finns det så dåliga kvartsverk? Jag skulle lämnat in den. Frågan är om det skulle ha blivit till mc-verkstan eller urmakaren? 🤔
Den är digital ja, men den är en del av helheten i displayen så man kan inte komma åt den delen separat liksom...
2023-vespa-gts300-review-first-ride.jpg

Min håller tiden än så länge. Googlade snabbt och det finns kinesiska ersättningsdisplayer för ym 2020-2023 för under 2000kr på eBay.

Batteriet håller laddning som det ska?

Är nog ingen kvartskristall inblandad utan ett minne i kretskortet som tillhör displayen. Men ja, kvartskristaller åldras, delar slits.
Som jag förstått det har denna display inget separat litet batteri för just klockan som tidigare modeller haft... Men jag ska be dom kolla imorgon då den åker in på sin första 100mila service. Kanske slutar med att jag limmar fast en gammal 5610 bredvid någonstans ;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag fattar grejen om man pendlar, men annars är ju klocka ett helt meningslöst tillbehör på MC. Har aldrig ställt en klocka på någon hoj jag ägt. Laptimer kan ju behövas såklart, men annars vill jag helst slippa vara medveten om tiden som går.
Likaså gpser och skit, såvida man inte ska ut i Europa. Att ha ett hum om vägen och eventuellt åka fel och att inte veta när man kommer fram är halva charmen.
För mig.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Jag fattar grejen om man pendlar, men annars är ju klocka ett helt meningslöst tillbehör på MC. Har aldrig ställt en klocka på någon hoj jag ägt. Laptimer kan ju behövas såklart, men annars vill jag helst slippa vara medveten om tiden som går.
Likaså gpser och skit, såvida man inte ska ut i Europa. Att ha ett hum om vägen och eventuellt åka fel och att inte veta när man kommer fram är halva charmen.
För mig.
Jag har i princip alltid använt mina motorcyklar som pendlarfordon primärt. Vår-sommar-höst till och från jobbet. Alla resor som inte kräver bil för eventuell last görs på 2 hjul. Bor man i Stockholm med både köer, tullar och parkeringsproblem är mc av något slag ett "life hack".
Jag behöver passa färjor ibland till jobbet. Att se tiden utan att behöva fippla med klockan på armen under färd är väldigt användbart i min vardag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag fattar grejen om man pendlar, men annars är ju klocka ett helt meningslöst tillbehör på MC. Har aldrig ställt en klocka på någon hoj jag ägt. Laptimer kan ju behövas såklart, men annars vill jag helst slippa vara medveten om tiden som går.
Likaså gpser och skit, såvida man inte ska ut i Europa. Att ha ett hum om vägen och eventuellt åka fel och att inte veta när man kommer fram är halva charmen.
För mig.
Jätteskönt med klocka när man kör på arbetstid och har en tid att passa.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Jag köpte ju också en airbagväst, en Alpinestars airtech 3. Har gillat den som fan.. smidig att bara kasta över om man vill köra i kevlarflanellskjorta utan att tumma på säkerheten, fram tills igår. Hängde av den i skåpet när jag kom fram till jobbet och efter en stund såg jag att den fortfarande lyste blått(apterad/aktiv). Anslöt appen och såg att den mycket riktigt var aktiv trots att den ska stänga av sig när man drar ner dragkedjan. Tänkte inte mer på det utan stressade på på jobbet och när jag skulle hem hade jag glömt att den betedde sig märkligt på morgonen. Kommer till svärföräldrarna för att gå ut med hunden och när jag slänger av mig västen smäller den. Så nu har kontakt inletts med Bike Trollhättan för att få den fixad/reklamerad. Den skulle visst skickas till Alpinestars för undersökning/kontroll, så hoppas dom bedömer att det är nått fel, annars får man väl stå för ompackning, frakt och en massa annat. Vet inte om dom har någon inbyggd dator eller nått som dom kan undersöka eller hur dom ska kunna utreda vad som hänt, men lite trist är det allt. Kan dock meddela att hade det varit skarpt läge och jag hade åkt omkull eller blivit påkörd hade jag gärna haft västen på då den blev rätt tjock och stenhård.

Märkligt, aldrig hört om det. Antagligen så är ju datorn i den felaktig eftersom den inte reggade att du hade tagit av den.
Bra att dom tar in den för analys, det är ju trots allt liv som skyddas med deras produkter. Min gissning är att dom löser allt. Det är för dyrt att få marknaden att höra att de inte tar ansvar på deras "finaste" skyddsprodukter.
På MotoGP har ju deras airbags smällt när de kört klart racet och någon dunkar till en kram när dom tex har vunnit. Men då har de fortfarande varit aktiva och stängda ställ... Detta är ju en annan sak.
Hoppas att det går bra. Eftersom det tar runt en månad att fixa allt så borde Bike lösa en du kan låna. Vår säsong är ju snart slut...

Jag fattar grejen om man pendlar, men annars är ju klocka ett helt meningslöst tillbehör på MC. Har aldrig ställt en klocka på någon hoj jag ägt. Laptimer kan ju behövas såklart, men annars vill jag helst slippa vara medveten om tiden som går.
Likaså gpser och skit, såvida man inte ska ut i Europa. Att ha ett hum om vägen och eventuellt åka fel och att inte veta när man kommer fram är halva charmen.
För mig.
Du är antingen långvarigt gift eller singel? ;)
Jag kör mycket i trafik och har alltid igång Waze för att höra om varningar som är lätta att missa om det är stökigt i trafiken.
Sen att kunna spara rutter med tex Detecht när man åker med folk är guld värt för mig när det är nya vägar.

Tex igår så fick jag en riktigt bra tur som jag sparade:
1719468820485.png
 

Laban

Omega
Någon av er som fått hämta än?
@Laban
@supreeme
@dauit

@OskarK vet jag att han inte fått:)
Hur går det för er? Någon förutom @supreeme som fått positivt besked om leverans? Lite trögt för min del, hojen har inte anlänt från Österike och ingen regskyllt.

Tog körkort 1/6 och inte rullat en meter sedan uppkörningen. Kliar i hela kroppen. Om någon i tråden övningskör eller funderar på att ta kortet.... köp hoj direkt :)
 
Topp