• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Det var trots allt sju grader och sol ute, plus ny jacka att testa.
IMG_0788.jpeg

All snack om italienare och deras förmåga att lagerhålla samt logistik ville man såklart testa.

Köpte ett Mivv slip-on den 19 januari. Dom skriver på hemsidan att om du inte får ett besked inom 10 arbetsdagar om att en utleverans har börjat skulle man höra av sig.

Tolv dagar går och jag hör av mig, pga produktionsproblem kmr den inte komma till butikens logistikcenter förrän den 17 februari. Kastar ingen skugga på butiken i fråga då dom har hanterat det bra och enligt förväntat. Snarare MIVV som är boven här…

IMG_5553.jpeg

Ryktet om italienare stämmer alltså…

Det mivv so m vi köpte till yngste sonens mt125 tog typ 3 månader att få från hojstyling.... ca 1 månad mer än utlovat

Har haft ögonen på en Scott Dualraid Dryo, den har ficka för vattenpåse, urtagbart vind/vatten-tätt foder och lite annat trevligt när det blir skogs/lång-körning. SMX reade en för 2600:- så då slog jag till :)

Najs! Uppenbart bra pris! Uppskattar också vattenpåse på längre turer. Har köpt en uswe Outback till kommande säsong som jag hoppas funkar fint.

Kommer, så småningom, lite häftiga bilder från Royal Enfields show room i Panaji Indien. Har bokat ett möte den 19/2 innan jag flyger hem. Det blir säkert dyrt😂

IMG_5391.jpeg

IMG_5394.jpeg
IMG_5422.jpeg

Jag tycker att Royal Enfield har rätt bra möjligheter att släppa snygga hojar, lite retro men ändå uppdaterad design. Hoppas att dom använder det till sin fördel och börjar släppa roliga hojar. Priserna är ju låga och de har ju inte så mycket tech så de bör kunna släppa "billiga" och roliga hojar som inte behöver tex TC och liknande som kostar mycket pengar.
Fint renoveringsobjekt du hittade på sista bilden :D

All snack om italienare och deras förmåga att lagerhålla samt logistik ville man såklart testa.

Köpte ett Mivv slip-on den 19 januari. Dom skriver på hemsidan att om du inte får ett besked inom 10 arbetsdagar om att en utleverans har börjat skulle man höra av sig.

Tolv dagar går och jag hör av mig, pga produktionsproblem kmr den inte komma till butikens logistikcenter förrän den 17 februari. Kastar ingen skugga på butiken i fråga då dom har hanterat det bra och enligt förväntat. Snarare MIVV som är boven här…

IMG_5553.jpeg

Ryktet om italienare stämmer alltså…

Jag har köpt en del från Italien från de större bolagen. Det jag har lärt mig om produkterna finns hemma så går det ganska snabbt. De skickar inom någon dag.
Deras bekräftelser osv via mail kan däremot dröja lite men de försöker vara tillmötesgående. Så jag brukar handla på vintern.
Däremot så är tex Carpimoto extremt snabba och du har ofta paketet dagen efter om du använder express.

Jag skulle rekommendera dig/alla att kontakta sliponbutiken.se för att handla system. De får fram det mesta snabbt.
Skriv "Joakim Tuono/Ducati" rekommenderade att kontakta dig för offert så kommer du antagligen få ett väldigt bra pris.

Vintern är ju så lång... Nu när solen börjar skina så vill man ju köra! Men här är det snö och grus överallt så det blir att vila ett tag...
Jag har lite projekt igång som någon kanske tycker är intressant och har funderat att göra själv...

Har stört mig skölden som är i alumium som sticker ut för mycket eftersom allt annat är i gråskalor:
IMG_1896.jpeg

Så efter att ha spenderat alldeles för mycket på att undersöka hur jag fixar detta på bästa sätt så gjorde jag såhär:

IMG_2073.jpeg

Lätt att montera av plåten för att vara en Ducati. Självklart har de använt aluminiumskruvar vilket gjorde att jag bara förstörde en som hade bränts fast av värmen.

IMG_2075.jpeg

Fick städa bänken för att få rum med dom vilket var väl behövligt.

IMG_2078.jpeg

Bara gått runt 3-400 mil och dragit på sig en del asfalt och gummirester från framdäcket. Aluminium är ju mjukt så stenskotten blir också djupa.

IMG_2076.jpeg

Satt även fast dämpmatta för att ta bort ljud och värme. Intorkat och smält lim var ett helvete att få bort med efter ca 2 timmar fint putsande så fick jag bort allt.

IMG_2100.jpeg

Byggde ihop en provisorisk lackbox med värme :D
Men blir nog att köpa något liknande detta nästa gång men eftersom jag behövde värme och inte kunde använda en fläkt för att blåsa ut så skippade jag det denna gång.

IMG_2102.jpeg

Lite väl trångt men funkade bra för detta ändamål. Har haft en dialog med Hagmans och sprayade 3 lager med ca 10-15cm avstånd för att färgen skulle bli jämn och flyta ihop bra.

IMG_2104.jpeg

Sedan körde jag upp ugnen från 0-300° och härdade färgen runt 30 minuter i 300°. Det skulle räcka med 250° men eftersom jag kunde köra 300° så kändes det bäst.

IMG_2109.jpeg

Blev jämnt och fint och man ser inga spår av stenskotten eller ojämnheter.

IMG_2132.jpeg

Efter ca 2 dygns vila så la jag på hårdkeramik 1 lager. Får se om jag kör ett lager till sen men tror inte det behövs.

IMG_2145.jpeg

Svårt att se skillnaden när man fotar svart men idag ser det ut såhär när keramiken har satt sig. Prickarna är damm som telefonen tar upp.

Material jag har använt:

Hagmans silikonborttagning - 149:-
Slipduk Medium - 39:-
Hagmans värmespray - 129:-
CSS coat base

Nu ska jag till garaget och sätta på dom igen och hoppas att det håller bra.

Jag tycker att Royal Enfield har rätt bra möjligheter att släppa snygga hojar, lite retro men ändå uppdaterad design. Hoppas att dom använder det till sin fördel och börjar släppa roliga hojar. Priserna är ju låga och de har ju inte så mycket tech så de bör kunna släppa "billiga" och roliga hojar som inte behöver tex TC och liknande som kostar mycket pengar.
Fint renoveringsobjekt du hittade på sista bilden :D

Jag har köpt en del från Italien från de större bolagen. Det jag har lärt mig om produkterna finns hemma så går det ganska snabbt. De skickar inom någon dag.
Deras bekräftelser osv via mail kan däremot dröja lite men de försöker vara tillmötesgående. Så jag brukar handla på vintern.
Däremot så är tex Carpimoto extremt snabba och du har ofta paketet dagen efter om du använder express.

Jag skulle rekommendera dig/alla att kontakta sliponbutiken.se för att handla system. De får fram det mesta snabbt.
Skriv "Joakim Tuono/Ducati" rekommenderade att kontakta dig för offert så kommer du antagligen få ett väldigt bra pris.
Tack, ser att dom har den jag beställde. Hör av mig och se vad det är dom kan erbjuda!

Vintern är ju så lång... Nu när solen börjar skina så vill man ju köra! Men här är det snö och grus överallt så det blir att vila ett tag...
Jag har lite projekt igång som någon kanske tycker är intressant och har funderat att göra själv...

Har stört mig skölden som är i alumium som sticker ut för mycket eftersom allt annat är i gråskalor:
IMG_1896.jpeg

Så efter att ha spenderat alldeles för mycket på att undersöka hur jag fixar detta på bästa sätt så gjorde jag såhär:

IMG_2073.jpeg

Lätt att montera av plåten för att vara en Ducati. Självklart har de använt aluminiumskruvar vilket gjorde att jag bara förstörde en som hade bränts fast av värmen.

IMG_2075.jpeg

Fick städa bänken för att få rum med dom vilket var väl behövligt.

IMG_2078.jpeg

Bara gått runt 3-400 mil och dragit på sig en del asfalt och gummirester från framdäcket. Aluminium är ju mjukt så stenskotten blir också djupa.

IMG_2076.jpeg

Satt även fast dämpmatta för att ta bort ljud och värme. Intorkat och smält lim var ett helvete att få bort med efter ca 2 timmar fint putsande så fick jag bort allt.

IMG_2100.jpeg

Byggde ihop en provisorisk lackbox med värme :D
Men blir nog att köpa något liknande detta nästa gång men eftersom jag behövde värme och inte kunde använda en fläkt för att blåsa ut så skippade jag det denna gång.

IMG_2102.jpeg

Lite väl trångt men funkade bra för detta ändamål. Har haft en dialog med Hagmans och sprayade 3 lager med ca 10-15cm avstånd för att färgen skulle bli jämn och flyta ihop bra.

IMG_2104.jpeg

Sedan körde jag upp ugnen från 0-300° och härdade färgen runt 30 minuter i 300°. Det skulle räcka med 250° men eftersom jag kunde köra 300° så kändes det bäst.

IMG_2109.jpeg

Blev jämnt och fint och man ser inga spår av stenskotten eller ojämnheter.

IMG_2132.jpeg

Efter ca 2 dygns vila så la jag på hårdkeramik 1 lager. Får se om jag kör ett lager till sen men tror inte det behövs.

IMG_2145.jpeg

Svårt att se skillnaden när man fotar svart men idag ser det ut såhär när keramiken har satt sig. Prickarna är damm som telefonen tar upp.

Material jag har använt:

Hagmans silikonborttagning - 149:-
Slipduk Medium - 39:-
Hagmans värmespray - 129:-
CSS coat base

Nu ska jag till garaget och sätta på dom igen och hoppas att det håller bra.
Riktigt intressant läsning! Blir kul att se resultatet på hojen! 🤩

Har någon av er en R nine T och kan mäta en grej? Jag ska uppdatera Grison litet, och det finns ett tillbehör till Beemern som skulle passa bra, tror jag. Behöver avståndet mellan bultarna på bilden, som regskyltshållaren sitter i.

IMG_2439.jpeg

Jag minns inte om jag har skrivit om detta här tidigare. Och skulle det inte vara ok så får admin säga till.

Jag och min kusin har startat en liten verksamhet i södra Stockholm, där vi tar in vänners och bekantas hojar och gör en rejäl rengöring, polering och avslutar med keramisk behandling (på alla delar om man vill). Jag har använt allt material på min Ducati och vi har kontakt med tillverkaren av produkterna för att alltid vara säkra att dom passar till de olika materialen som finns på en hoj. Har också polerat mina hjälmar som drar på sig en del smårepor, dessa försvinner helt om de inte är för djupa.

Upplägg
• Grundlig Tvätt: Vi använder olika alkalier för att rengöra motorcykeln utan att skada känsliga delar.
• Polering: Alla lackerade ytor poleras grundligt för att ta bort små repor och mjuka upp djupare repor.
• Keramisk Behandling: Vi applicerar keramisk lackförsegling på alla polerade ytor och olackerad plast, inklusive skärmar, lyktor, plexiglas och slangar.

Process
• Tidsåtgång: Behandlingen tar ca två dagar.
• Förberedelser: Du lämnar din motorcykel hos oss. Motorcykeln bör vara i gott skick och väl omhändertagen.
Vi diskuterar gärna med dig före behandling så att vi är överens om möjligt resultat.
• Eftervård: Efter behandlingen kan motorcykeln användas direkt, men skall inte tvättas eller putsas under de
första två veckorna, detta för att förseglingen ska tillåtas härda ordentligt.

Resultat
• Förbättrad Estetik: Motorcykelns lack får en djupare lyster.
• Lättare Underhåll: Den keramiska förseglingen gör det enklare att hålla motorcykeln ren.
Flugor, asfalt, bromsdamm och vägdamm fastnar i väsentligt mindre utsträckning än före behandlingen.
• Skydd mot Repor: Mindre repor försvinner oftast helt efter polering, och den nya släta ytan får ett effektivt
skydd mot repor. Djupare repor som gått igenom lacken går ej att polera bort.

------------

Det är svårt att förklara hur bra detta blir i text och även på före/efter-foton. Men det blir en riktigt wow-känsla när man ser hojen färdig.
Man märker också att smuts och insekter inte fastnar på samma sätt som före och blir väldigt enkelt att ta bort med tex en mjuk trasa och vatten.

Vi gjorde en hoj i veckan som jag tog foton på rutan före och efter för den var rejält repig från kapellet som saknar mjukt material på insidan.
La en svart duk på tanken för att kunna fokusera men jag tror man kan se skillnaden:

IMG_2121.jpeg

IMG_2126.jpeg

IMG_2131.jpeg

DSC08994.JPG

2500:- tar vi för att göra allt på hojen (kedjan exkluderad, men det går att lösa om man vill det).

Fortsätter fixa lite små projekt här hemma...

Börjar kännas som att man har falukorvsfingrar när man ska hålla på med elen... Fick be min kvinnliga kompis att hjälpa mig när jag inte kunde se bättre än såhär:

IMG_2173.jpeg

IMG_2175.jpeg

IMG_2180.jpeg

Efter typ 4 timmars jobb så lyckades jag få i alla kablar i kontakterna och få allt att funka.

IMG_2182 Copy.JPG

Blev rätt bra. Det är rakt när man ser allt på riktigt :)

Fortsätter fixa lite små projekt här hemma...

Börjar kännas som att man har falukorvsfingrar när man ska hålla på med elen... Fick be min kvinnliga kompis att hjälpa mig när jag inte kunde se bättre än såhär:

IMG_2173.jpeg

IMG_2175.jpeg

IMG_2180.jpeg

Efter typ 4 timmars jobb så lyckades jag få i alla kablar i kontakterna och få allt att funka.

IMG_2182 Copy.JPG

Blev rätt bra. Det är rakt när man ser allt på riktigt :)
Snyggt! Vad är det för märke på hållaren?

Tillbaka
Topp